• 1
  • 2
2024-09-07, 13:57
Medlem
Gaggmarkens avatar
Jag tycker att den svenska flaggan är skitsnygg. Kontrasten mellan blått och gult är effektfull och korset vilar elegant på sniskan.

Trots detta kan jag inte låta bli att snegla avundsjukt på den snarlika, men mer symmetriska, varianten som italienska staden Verona kör med. Deras flagga är i min mening inte alls lika vacker som den svenska, men den har något avskalat och självsäkert över sig som placerar den i samma coola kategori som exempelvis Japan och Schweiz.

Kolla här: Sveriges flagga vs Veronas flagga

Skillnaden är alltså att Verona har det stående gula strecket exakt i mitten av flaggan, medan Sverige har det stående strecket en bit till vänster – precis som dom övriga nordiska länderna.

Vilken av flaggorna går rent estetiskt vinnande ur striden? Hade du sett någon skillnad om du inte haft möjlighet att jämföra?
Citera
2024-09-07, 14:05
Medlem
Jag själv föredrar assymetri de flesta gånger och bryr mig inte särskilt men i detta fall gillar jag Sveriges bättre. Blir också snyggare när man har de där avlånga smala flaggorna, vad de nu kallas.
Citera
2024-09-07, 14:22
Medlem
Kapuffs avatar
Svenska ser bättre ut våglängd medan Veronas flagga ser bättre ut diagonalt. Skulle Sverige ha svart och guld skulle det vara den snyggaste flaggan i världen enligt mig.

Tänk er svarta kläder med guld eller gula detaljer på Karolinernas kläder back in the days. Eller på landslagets matchtröjor. Just blått och gult är ingen höjdare.
Citera
2024-09-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag själv föredrar assymetri de flesta gånger och bryr mig inte särskilt men i detta fall gillar jag Sveriges bättre. Blir också snyggare när man har de där avlånga smala flaggorna, vad de nu kallas.

Vimpel?
Citera
2024-09-07, 14:48
Medlem
Gaggmarkens avatar
Här är ett klipp där Verona-flaggan är i bruk (har dålig koll, men tolkar det som att det är supportrar till stadens fotbollslag): https://youtu.be/hI54dg9vL4c?feature=shared&t=738
Citera
2024-09-07, 15:16
Medlem
Loreias avatar
Gillar inte kombinationen blått och gult men symmetrin i Veronas variant gör det snyggare enligt mig.
Citera
2024-09-07, 15:16
Medlem
Lungcancers avatar
Flaggorna är ju identiska.
Citera
2024-09-07, 15:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer

Nej, korset är förskjutet på den svenska.
Citera
2024-09-07, 15:34
Medlem
Gaggmarkens avatar
Citat:

När dom används på någon typ av sköld är jag beredd att hålla med.

Ett par souvenir-exempel:
Verona-nyckelring
Verona-tygmärke
Senast redigerad av Gaggmarken 2024-09-07 kl. 15:37.
Citera
2024-09-07, 15:35
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, korset är förskjutet på den svenska.
"Förskjutet"? Hur det målas eller?
Citera
2024-09-07, 15:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
"Förskjutet"? Hur det målas eller?

Korset siter inte i mitten på den svenska. Det gör det på Veronas.

Det är ju också det enda som gör den ena mer estetiskt tilltalande eller inte jämfört med den andra precis som TS nämner i trådstarten.
Citera
2024-09-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vimpel?

Tack, hade glömt det. Kommer förmodligen glömma igen, haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in