Citat:
Ursprungligen postat av
TrolletOchgrodan
För att det ska vara förtal så måste de troligen ha sagt något med att han är pedofil eller något liknade.
Annars de lägger ju bara upp vad han skrev till det påhittade barnet i chatten och filmade honom när han vill träffa det "barnet".
Det är smart gjort av dom. De säger ju inte det då ordagrant att han är pedofil men det är det som man uppfattar att han är.
Kan han snarare istället förlora på det här att han driver det här åtalet mot dumpen för nu blir det mer uppmärksamhet om vad han gjorde?
Att om man gjort något dåligt så borde han ligga lågt.
Behöver inte vara direkt uttalat eller att det som sprids ursprungligen kommer från personen, räcker med att informationen är något som typiskt sett leder till missaktning och att den sprids.
Sen så förekommer en hel del kommentarer från Dumpen också, inte enbart deras loggar.
Bland annat skriver Sara att personen sexchattar med barn.
Inte bara sådant som typiskt leder till missaktning, det är även en lögn, och därmed gäller inte undantagen som kan göra sådant som vanligen är förtal lagligt.
Jag skulle påstå att det är i princip helt säkert att det blir fällande dom. Enda sättet att inte bli fällande dom är i min mening om tryckfrihetsjuryn dömer efter känslor istället för lag.
Om han kan förlora på det?
Alltid en risk, det finns ju den sk "Streisand effekten". I det aktuella fallet tror jag dock knappast att det kan bli värre.
Uthängningen är väldigt omfattande, vanlig media kommer sannolikt inte namnge personen. Alla i personens kretsar lär redan veta om det.
Risken finns ju även att han förlorar målet. Då får han stå för alla kostnader. Det bedömer jag dock som osannolikt.