Citat:
Ursprungligen postat av
erik.otuktsson
Nu har jag inte läst hela tråden så kanske jag missat det, men är det bara positivt att ta bort sina uppgifter? Jag är också en muh freedumb-typ som inte gillar övervakningssamhället, men det låter som att det potentiellt skulle kunna göra vissa delar av ens liv lite onödigt krångliga?
"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."
Jag vill som sagt ta bort dem, och lär göra det oavsett, men har någon en replik på mina funderingar?
Myndigheter osv. har ju dina adressuppgifter direkt från folkbokföringen, och på t.ex. 1177.se lämnar du ju dina telefonuppgifter.. och till elbolag, försäkringsbolag osv. lämnar man ju uppgifterna när man tecknar avtal.. så känns bara som massa skitsnack för att hålla kvar folk.. nackdelen är väl om bekanta och avlägsna släktingar vill ha tag på dig, men de flesta har väl sociala medier i nödfall.. du kan ju möjligen spara dina uppgifter på bara någon av de "snälla" sajterna (som bara visar adress och telefon) som hitta eller Eniro..