Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Tack för ditt svar.

Vad ska man göra? Man söker på mitt namn - Man får fortfarande fram min ålder och adress: när man klickar så finns inte personen men allt syns ju så då är det inte tillräckligt bra. Mvh

På Mrkoll dröjde det några dagar innan man blev fullständigt borttagen överallt. Kanske är likadant på ratsit. Annars hade jag kontaktat ratsit via Mail och skriva att du vill bli fullständigt borttagen därifrån. Att ditt namn inte ska finnas någonstans på deras hemsida. Använd imys mall
2024-09-07, 13:18
Nu har jag inte läst hela tråden så kanske jag missat det, men är det bara positivt att ta bort sina uppgifter? Jag är också en muh freedumb-typ som inte gillar övervakningssamhället, men det låter som att det potentiellt skulle kunna göra vissa delar av ens liv lite onödigt krångliga?

"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Jag vill som sagt ta bort dem, och lär göra det oavsett, men har någon en replik på mina funderingar?
2024-09-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Nu har jag inte läst hela tråden så kanske jag missat det, men är det bara positivt att ta bort sina uppgifter? Jag är också en muh freedumb-typ som inte gillar övervakningssamhället, men det låter som att det potentiellt skulle kunna göra vissa delar av ens liv lite onödigt krångliga?

"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Jag vill som sagt ta bort dem, och lär göra det oavsett, men har någon en replik på mina funderingar?
Myndigheter osv. har ju dina adressuppgifter direkt från folkbokföringen, och på t.ex. 1177.se lämnar du ju dina telefonuppgifter.. och till elbolag, försäkringsbolag osv. lämnar man ju uppgifterna när man tecknar avtal.. så känns bara som massa skitsnack för att hålla kvar folk.. nackdelen är väl om bekanta och avlägsna släktingar vill ha tag på dig, men de flesta har väl sociala medier i nödfall.. du kan ju möjligen spara dina uppgifter på bara någon av de "snälla" sajterna (som bara visar adress och telefon) som hitta eller Eniro..
2024-09-07, 14:27
Medlem
Giant Squids avatar
Det är lite rörigt nu med alla trådar om liknande ämne där all info och olika företag diskuteras i varje tråd
2024-09-07, 15:00
Medlem
senapslamms avatar
upplysning.se

vägrar att ta bort

Vad göra?
2024-09-07, 15:28
Medlem
Anmäl till imy!
2024-09-07, 17:44
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Borta från sidorna, men inte från sökresultaten på sökmotor. (Undrar hur lång tid det tar).

Trist att man inte kan ta bort information på krimfup och lexbase.
2024-09-07, 17:45
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
upplysning.se

vägrar att ta bort

Vad göra?

Aldrig ens hört talas om den där sidan... Hur jävla många personuppgiftssidor behöver vi egentligen i detta land?!?
2024-09-07, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Borta från sidorna, men inte från sökresultaten på sökmotor. (Undrar hur lång tid det tar).

Trist att man inte kan ta bort information på krimfup och lexbase.

Bara vänta och direkt när nya lagen kommer så är det bara att mass anmäla lexbase och alla som har haft samröre med dom. Kanske läcka ut uppgifter om alla deras "anställda". Kan ju vara rätt nice att deras egna personuppgifter läggs ut öppet.
2024-09-07, 18:48
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
https://www.ratsit.se/tabort

Förut kunde du bara dölja dig själv i det öppna söket i 12 månader. Men nu verkar det finnas en möjlighet att ta bort sig själv helt och hållet med länken ovan!

Hatar såna här sidor och tycker dom inte borde finnas! Så hoppas det här hjälper någon!

Är det ny lagstiftning eller ?

Borde finnas samma funktion hos övriga dylika sidor som mrkoll etc etc !
2024-09-07, 19:51
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Fisk
Bara vänta och direkt när nya lagen kommer så är det bara att mass anmäla lexbase och alla som har haft samröre med dom. Kanske läcka ut uppgifter om alla deras "anställda". Kan ju vara rätt nice att deras egna personuppgifter läggs ut öppet.

Jag snackade med några grabbar som är tongivade på Orten
De har siktet inställt på lexbase.
Kommer nog ej finnas kvar så länge.
2024-09-07, 21:02
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
https://www.ratsit.se/tabort

Förut kunde du bara dölja dig själv i det öppna söket i 12 månader. Men nu verkar det finnas en möjlighet att ta bort sig själv helt och hållet med länken ovan!

Hatar såna här sidor och tycker dom inte borde finnas! Så hoppas det här hjälper någon!

Att logga in med BankID (för att ta bort sig själv) innebär väl att de får ännu mer information om dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in