2024-09-07, 12:28
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag kan förstå det om man har en hotbild mot sig, men antingen inte vill ha eller blivit beviljad skyddad identitet. Det kan röra sig om t ex socialsekreterare som blir hotade av klienter.

Själv har jag inte tagit bort något, inte ens mitt telefonnummer, ifall det skulle vara så att någon vill nå mig. Truecaller är installerat, så jag ser oftast om det är säljsamtal. Det går att få tag i mig ifall någon gammal vän jag inte träffat på några år ska besöka stan eller om en potentiell arbetsgivare vill ge mig ett uppdrag.

Jag har någon vag aning om när vänner och släktingar fyller år, så det kan vara praktiskt att snabbt kunna kolla upp. Brukar komma ihåg månaden, men inte dagen. Om jag skaffar en ny partner tar det nog flera år innan jag lär mig det exakta datumet, så jag hade nog dubbelkollat närmaste födelsedagarna. De flesta jag känner finns på Facebook, även yngre, även om alla inte är så aktiva där alltid. Dock gömmer en del sin födelsedag där. Man kan ju förstås anteckna födelsedagar i kalendern i telefonen, så blir man påmind varje år.

Även exakta adresser kan vara svårt, även om jag varit där flera gånger. Då kan det vara skönt att snabbt kunna kolla, var det 13 B eller 15 B? Men jag får väl dubbelkolla för femte gången med min kompis vilket nr det var.
Citera
2024-09-07, 13:17
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ja, det är lite så jag tänker också. Om jag ska göra en dyrare affär med någon, och jag försöker söka efter personen på nätet, och sen inte hittar personen på Ratsit, Facebook, Instagram, Eniro eller liknande, så skulle jag bli lite misstänksam och undra ifall det är ett scam. Jag kan tänka mig att arbetsgivare också blir suspekta.
Hur tror ni att man sålde saker eller anställde folk innan internet? Det är tydligt att ni inte har snurrat så många jordsnurr.
Allt fungerade betydligt bättre innan internet.
Citera
2024-09-07, 13:21
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Med handen på hjärtat:

Om du som ska anställa någon ser en ansöka där personen i frågan är helt anonym och finns inte på nätet över huvud taget:

Skulle du anställt den personen?

Jag skulle kastat den där ansökan direkt till papperskorgen...

Nu blev jag kluven.
Jag själv önskar ta bort mig från alla infositer då jag själv inte accepterat att finnas där.
Men, jag hade faktiskt känt en tvekan inför att anställa en person som låtit ta bort sina uppgifter; vad har den personen att dölja skulle jag fundera.
Citera
2024-09-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Många här verkar vara måna om att ta bort sig själva från hemsidor som Ratsit, Eniro, MrKoll, Hitta, osv.

Det jag undrar är:

1. Vad är fördelarna med att ta bort sig? Verkar som sagt vara många här som vill ta bort sig själva. Men jag har själv lite svårt att se varför om man inte har något att dölja. T.ex. kan jag förstå om man lever under hot, har tidigare partners man vill gömma sig ifrån, har begått eller begår brott. Är det fallet för flashbackare, eller vad är anledningen till att folk vill ta bort sig själva?

2. Finns det inte fördelar med att finnas på sådana sidor? Om någon närstående eller vän vill skicka mig något så kan de enkelt hitta min adress. Om någon ska göra en affär med mig, t.ex. på Blocket eller Facebook Marketplace, så kan de se att jag är en riktig person. Kollegor kan enkelt hitta uppgifter om mig och mitt bolag. Vänner som besöker mig kan hitta min adress. Undrar någon när min födelsedag så är det enkelt att kolla.

Jag kan lockas lite av tanken av att vara anonym och ta bort mig själv från de sajterna. Men samtidigt känner jag spontant att fördelarna överväger nackdelarna med att finnas på de sidorna.

Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!
Har du inte fått tillräckligt med svar i de andra trådarna, har ju funnits massa andra idioter där som kör med "har du rent mjöl i påsen".. synd om er skvallertackor, vad ska ni prata om nu.. och "vänner" som inte ens vet eller kan fråga om din exakta adress om de ska skicka något eller komma på besök är inte mycket till vänner. Födelsedagar kan man lägga upp på Facebook där de flesta har sina kollegor och andra bekanta.
Senast redigerad av sweintoo 2024-09-07 kl. 13:41.
Citera
2024-09-07, 13:42
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Hur tror ni att man sålde saker eller anställde folk innan internet? Det är tydligt att ni inte har snurrat så många jordsnurr.
Allt fungerade betydligt bättre innan internet.

Antagligen var det inte bara fördelar med det heller.
Pack, oseriösa och bluffare anställdes väl hejvilt då med eventuella jobbiga konsekvenser för arbetsgivaren sen
Citera
2024-09-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Med handen på hjärtat:

Om du som ska anställa någon ser en ansöka där personen i frågan är helt anonym och finns inte på nätet över huvud taget:

Skulle du anställt den personen?

Jag skulle kastat den där ansökan direkt till papperskorgen...

All info finns att få tillgång till om man vet var man ska söka. Skatteverket, kronofogden mm. Det är offentliga handlingar och vem som helst kan ta reda på vad man anser vara viktig info för ändamålet. Det har alltid funnits möjlighet att få den infon.

Skillnaden är att samla all info på en plats för vem som helst att ta del av är ett feltänk och knappast det som var ursprungstanken på den tiden offentlighetsprincipen formades.
Att näringsidkare köper in mängder av data för att skapa en säljbar produkt är i bästa fall tveksamt.
Citera
2024-09-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Antagligen var det inte bara fördelar med det heller.
Pack, oseriösa och bluffare anställdes väl hejvilt då med eventuella jobbiga konsekvenser för arbetsgivaren sen
Tror jag inte. Sverige var ett homogent land, låg brottslighet, folk bodde ofta på landsbygden och i små orter. Hög social kontroll där alla kände alla i princip, direkt eller iaf bekants bekant. Dessutom är sverige ett av de länder där flest anställs just via kontakter (just för att det är svårt att bli av med folk sen) då man har en annan anställd som referens. Vem vill rekommendera ett stolpskott till sin arbetsgivare, knappast bra för en själv..
Citera
2024-09-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nu blev jag kluven.
Jag själv önskar ta bort mig från alla infositer då jag själv inte accepterat att finnas där.
Men, jag hade faktiskt känt en tvekan inför att anställa en person som låtit ta bort sina uppgifter; vad har den personen att dölja skulle jag fundera.
Det hade inte jag, varför skulle jag ens googla personen ifråga. De med vanliga namn är ju inte ens lätt att hitta rätt individ, men som sagt vad skulle jag ha ut av det.. Däremot registerutdrag från polisen, samt utdrag ur ladok om det gäller högre utbildning.. ringa någon tidigare arbetsgivare också såklart.
Senast redigerad av sweintoo 2024-09-07 kl. 14:36.
Citera
2024-09-07, 14:38
Avslutad
Finns inte mycket fördelar. De som har giltigt skäl till att ta reda på dina personuppgifter (hyresvärd, anställning) får uppgifterna från folkbokföringen eller övriga statliga register och får inte sprida dem vidare. Så fungerar det i alla andra länder och Sverige är ett unikum då så många uppgifter är tillgängliga för vem som helst genom en snabb googlesökning.
Senast redigerad av Lekevind 2024-09-07 kl. 14:41.
Citera
2024-09-07, 14:41
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Sverige är ett undantag, sånt här existerar inte i andra länder där folk fortfarande har lite integritetsskydd. Det handlar alltså inte om att man har något att dölja, det handlar om att vi har rätt till integritet och även till ett visst skydd emot kriminella.
Då låser väl inte dörren för att du har något att dölja?
Samma sak att du inte ger ut din kod till BankID eller kontonummer.
Varför ska någon utomstående ha rätten att veta hur många som bor i din bostad, vilken inkomst ni har, telefonnummer, hur många bilar ni har och reg nummer på dem?
Sverige är ett sjukt samhälle,en äkta "liberal demokrati" med total övervakning
Helt rätt. Den här typen av sajter ska öht inte få finnas. Man ska inte kunna sälja information som staten tvingar av oss. Nu måste ministern med ansvar för integritetsfrågor vakna. Samhällsklimatet försämras i snabb takt. Det får inte vara busenkelt för kriminella att begära ut privata uppgifter om folk.
Citera
2024-09-07, 15:07
Medlem
Det finns inte några fördelar med dessa doxing sajter överhuvudtaget.

Det är endast en inbjudan att snoka i människors privatliv. Ett verktyg som endast tjänar kriminella och nyfikna och osäkra svin. Det fostrar en narcissistisk pervers konspirations mentaltet.
Citera
2024-09-07, 15:14
Medlem
Jag tycker det talar sitt tydliga klarspråk att alla som är odelat positiva till att ta bort sig från dessa sajter delar vissa karaktärsdrag. Om man ex. vill göra affärer med personer som har dessa karaktärsdrag, eller ha de som anställda eller i övrigt ha de nära inpå livet är en smaksak. Allt som avviker från normen menar jag har ett signalvärde, och det kommer knappast att vara genomsnittsmedborgaren som inte finns på dessa sajter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in