Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Många här verkar vara måna om att ta bort sig själva från hemsidor som Ratsit, Eniro, MrKoll, Hitta, osv.
Det jag undrar är:
1. Vad är fördelarna med att ta bort sig? Verkar som sagt vara många här som vill ta bort sig själva. Men jag har själv lite svårt att se varför om man inte har något att dölja. T.ex. kan jag förstå om man lever under hot, har tidigare partners man vill gömma sig ifrån, har begått eller begår brott. Är det fallet för flashbackare, eller vad är anledningen till att folk vill ta bort sig själva?
2. Finns det inte fördelar med att finnas på sådana sidor? Om någon närstående eller vän vill skicka mig något så kan de enkelt hitta min adress. Om någon ska göra en affär med mig, t.ex. på Blocket eller Facebook Marketplace, så kan de se att jag är en riktig person. Kollegor kan enkelt hitta uppgifter om mig och mitt bolag. Vänner som besöker mig kan hitta min adress. Undrar någon när min födelsedag så är det enkelt att kolla.
Jag kan lockas lite av tanken av att vara anonym och ta bort mig själv från de sajterna. Men samtidigt känner jag spontant att fördelarna överväger nackdelarna med att finnas på de sidorna.
Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!
Sverige är ett undantag, sånt här existerar inte i andra länder där folk fortfarande har lite integritetsskydd. Det handlar alltså inte om att man har något att dölja, det handlar om att vi har rätt till integritet och även till ett visst skydd emot kriminella.
Då låser väl inte dörren för att du har något att dölja?
Samma sak att du inte ger ut din kod till BankID eller kontonummer.
Varför ska någon utomstående ha rätten att veta hur många som bor i din bostad, vilken inkomst ni har, telefonnummer, hur många bilar ni har och reg nummer på dem?
Sverige är ett sjukt samhälle,en äkta "liberal demokrati" med total övervakning