2024-09-07, 08:38
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Såväl Reinfeldt som Löfven är fd Statsministrar.
Ditt sätt att skriva gör att man förstår ditt alias.

Sverige är extremt vad det gäller öppenhet kring information.
Det kommer att stramas åt mer och mer.
Det är bara att gilla läge och inse att man inte kan snoka i alla privatliv hursomhelst.

Var du bor, vad du tjänar och vilka bolag du sitter i är inte privatliv. Privatliv är sådant som vad du äter, hur ofta du knullar och vad du har för tandborste.

Tillägg: Mitt "alias" är en flashbackifiering av programmeringsövningen FizzBuzz, svårt att se kopplingen till det här.
Citera
2024-09-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Var du bor, vad du tjänar och vilka bolag du sitter i är inte privatliv. Privatliv är sådant som vad du äter, hur ofta du knullar och vad du har för tandborste.

Tillägg: Mitt "alias" är en flashbackifiering av programmeringsövningen FizzBuzz, svårt att se kopplingen till det här.

Vilka bolag man sitter i kan du väl få ut från berörd myndighet som har hand om just bolag.
Det är väl inget som säger att du måste serveras en hel räkmacka av information på ett fat?
Citera
2024-09-07, 08:46
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Vilka bolag man sitter i kan du väl få ut från berörd myndighet som har hand om just bolag.
Det är väl inget som säger att du måste serveras en hel räkmacka av information på ett fat?

Staten och diverse bolag har många räkmackor med information om oss, givetvis ska vi ha minst en som gäller alla inblandade i dem.
Citera
2024-09-07, 08:50
Medlem
Citat:
Staten och diverse bolag har många räkmackor med information om oss, givetvis ska vi ha minst en som gäller alla inblandade i dem.

Du menar att Löfven och Reinfeldt, som numera är privatpersoner, inte ska ha någon integritet för att en stolle som du tycker att dom ska övervakas för all framtid?

Integritetsaspekten av forumet verkar du ta väldigt lätt på. Beklämmande.
Luktar kommunism lång väg.
Citera
2024-09-07, 08:54
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Du menar att Löfven och Reinfeldt, som numera är privatpersoner, inte ska ha någon integritet för att en stolle som du tycker att dom ska övervakas för all framtid?

Integritetsaspekten av forumet verkar du ta väldigt lätt på. Beklämmande.
Luktar kommunism lång väg.

De är fortfarande makthavare som lever på att sälja de nätverk de byggt upp under tiden i politiska befattningar.

Så, ja, absolut. Reinfeldt har sitt eget AB, geggar i fotboll osv., Löfven sitter hos Rud Pedersen.
Citera
2024-09-07, 09:07
Medlem
Citat:
De är fortfarande makthavare som lever på att sälja de nätverk de byggt upp under tiden i politiska befattningar.

Så, ja, absolut. Reinfeldt har sitt eget AB, geggar i fotboll osv., Löfven sitter hos Rud Pedersen.

Men då har du väl koll på dom?
Freddans årsredovisningar går väl att ladda ner på nätet?`
Så vad klagar du över?

Stefan Löfvens bolag finns att hitta på nätet men han har uppenbarligen en skyddad identitet.

Ditt problem kring det är att vad?

Palme? Lind?

Tragiskt person är du som ondgör dig över att fd statsministrar måste skyddas.
Citera
2024-09-07, 09:15
Avslutad
Citat:
Förtroendevalda makthavares förehavande ska inte heller vara sökbara för vem om helst i hela världen utan om det finns nyhetsvärde så är det i medierna man i så fall ska läsa om detta. Dock inte om dessa/personerna.
Sverige kommer att bli ett mindre kriminellt land när det är implementerar fullt ut. Det finns nog flera orsaker. En del vill inte få bilar vandaliserade, inbrott i hus, bli rånade mm.

Låt polisen överta sökregistret och låt det endast gå att söka i med svensk IP-adress och icke VPN. En del fall handlar bara om att folk vill bli lämnade ifred och att det ibland är hela sanningen.
En del har lämnat offentligheten och gått vidare men det finns inget mer kring det att ifrågasätta annat än att det bara är vissas vilja att inte kommunicera.
I Sverige ska de som vill ha rätt att få leva sina liv med integritet. Integritet och privatliv betyder inte något suspekt eller kriminalitet. Some people just want to be left alone and thats nothing but the truth.
Citera
2024-09-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Med handen på hjärtat:

Om du som ska anställa någon ser en ansöka där personen i frågan är helt anonym och finns inte på nätet över huvud taget:

Skulle du anställt den personen?

Jag skulle kastat den där ansökan direkt till papperskorgen...
Jaha, du tänker så!

Du tänker att jag söker ett jobb som ekonom så sitter arbetsgivaren och googlar på mitt namn och hittar de inget så är jag inte anställningsbar?

Jag vet inte hur det funkar 2024 men för några år sedan när jag bytte jobb senast så skickade jag in mitt CV där det fanns information om min utbildning och mina anställningar.

Det gjordes en bakgrundskontroll på mig där de kollade upp min utbildning och ringde mina tidigare arbetsgivare för att kolla om jag hade jobbat på de ställena som jag angav i mitt CV. Sedan ringde de mina referenser och kollade att jag var en reko snubbe.

Det var inga frågor som ”du verkar inte finnas med på Ratsit, finns det någon anledning till det? Vi spekulerade lite i om du kanske är kriminell eller jobbar åt en utländsk underrättelsetjänst?”

Men det var några år sedan som jag sökte jobb, det kanske har ändrats nu.
Citera
2024-09-07, 10:03
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reslusten
Förtroendevalda makthavares förehavande ska inte heller vara sökbara för vem om helst i hela världen utan om det finns nyhetsvärde så är det i medierna man i så fall ska läsa om detta. Dock inte om dessa/personerna.
Sverige kommer att bli ett mindre kriminellt land när det är implementerar fullt ut. Det finns nog flera orsaker. En del vill inte få bilar vandaliserade, inbrott i hus, bli rånade mm.

Låt polisen överta sökregistret och låt det endast gå att söka i med svensk IP-adress och icke VPN. En del fall handlar bara om att folk vill bli lämnade ifred och att det ibland är hela sanningen.
En del har lämnat offentligheten och gått vidare men det finns inget mer kring det att ifrågasätta annat än att det bara är vissas vilja att inte kommunicera.
I Sverige ska de som vill ha rätt att få leva sina liv med integritet. Integritet och privatliv betyder inte något suspekt eller kriminalitet. Some people just want to be left alone and thats nothing but the truth.

Staten har egna register som är långt mer utförliga och mycket mer påträngande.

Boende är en offentlig sak, det är en fördelning av gemensamma tillgångar i form av mark, infrastruktur, m.m. Detsamma gäller försörjning och vissa andra ekonomiska aktiviteter.

Det är bra att man kan göra riskvärderingar av andra människor, t.ex. när man ska göra en affär kring en bil. Gör du det svårare blir du i högre grad utlämnad till mellanhänder och får därför mindre frihet.

Och makthavare ska givetvis vara ännu lättare att granska än andra.

Vill du isolera dig kan du göra det, allemansrätten gör att du kan driva runt som nomad i skogarna och slippa oss andra.
Citera
2024-09-07, 10:03
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Men då har du väl koll på dom?
Freddans årsredovisningar går väl att ladda ner på nätet?`
Så vad klagar du över?

Stefan Löfvens bolag finns att hitta på nätet men han har uppenbarligen en skyddad identitet.

Ditt problem kring det är att vad?

Palme? Lind?

Tragiskt person är du som ondgör dig över att fd statsministrar måste skyddas.

De jag svarat vill ändra på det här.
Citera
2024-09-07, 10:11
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Många här verkar vara måna om att ta bort sig själva från hemsidor som Ratsit, Eniro, MrKoll, Hitta, osv.

Det jag undrar är:

1. Vad är fördelarna med att ta bort sig? Verkar som sagt vara många här som vill ta bort sig själva. Men jag har själv lite svårt att se varför om man inte har något att dölja. T.ex. kan jag förstå om man lever under hot, har tidigare partners man vill gömma sig ifrån, har begått eller begår brott. Är det fallet för flashbackare, eller vad är anledningen till att folk vill ta bort sig själva?

2. Finns det inte fördelar med att finnas på sådana sidor? Om någon närstående eller vän vill skicka mig något så kan de enkelt hitta min adress. Om någon ska göra en affär med mig, t.ex. på Blocket eller Facebook Marketplace, så kan de se att jag är en riktig person. Kollegor kan enkelt hitta uppgifter om mig och mitt bolag. Vänner som besöker mig kan hitta min adress. Undrar någon när min födelsedag så är det enkelt att kolla.

Jag kan lockas lite av tanken av att vara anonym och ta bort mig själv från de sajterna. Men samtidigt känner jag spontant att fördelarna överväger nackdelarna med att finnas på de sidorna.

Kom gärna med era bästa för- och motargument till varför man ska eller finnas på Ratsit, MrKoll, osv!
Sverige är ett undantag, sånt här existerar inte i andra länder där folk fortfarande har lite integritetsskydd. Det handlar alltså inte om att man har något att dölja, det handlar om att vi har rätt till integritet och även till ett visst skydd emot kriminella.
Då låser väl inte dörren för att du har något att dölja?
Samma sak att du inte ger ut din kod till BankID eller kontonummer.
Varför ska någon utomstående ha rätten att veta hur många som bor i din bostad, vilken inkomst ni har, telefonnummer, hur många bilar ni har och reg nummer på dem?
Sverige är ett sjukt samhälle,en äkta "liberal demokrati" med total övervakning
Citera
2024-09-07, 12:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker att personliga uppgifter ska vara skyddade. Informationen ska finnas där, men inte vara tillgänglig för vem som behagar att kolla upp.

Tyvärr så lever vi i en kriminell värld och möjligheterna att kolla upp folk i detalj är en guldgruva för de kriminella.

Man kan ha rättighet som svensk medborgare att kolla i olika register, men då ska det vara under känd identitet och varje kontroll ska registreras och vara spårbart. Man ska även bara få relevant information och inte samtidigt som man bara söker ett telefonnr få all info om dennes skulder etc.

Åtminstone myndigheten ska kunna se vem som kollar vem, vilka som kollar ofta och så vidare. Det blir då ett verktyg att erbjuda bra service när det är befogat och att bekämpa kriminalitet när så sker.

Privatpersoner ska under speciella omständigheter kunna begära ut utdrag vilka som har kollat upp en.

Konstigare än så behöver det inte vara. Bort med rätten att sprida personliga uppgifter överallt.

Det här är ett bra svar som stämmer med vad jag tycker.

Varför ska någon anonymt kunna kolla vilka och hur värdefulla fordon jag äger till exempel?
Vill man inte identifiera sig när man söker uppgifter om andra personer, så har man ju uppenbart något att dölja. Det kan jämföras med att smyga i buskarna utanför någon persons bostad eller företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in