2024-09-07, 09:03
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.

Mycket handlar också om att det kommer in invandrare i BRFens styrgrupp som scammar och slarvar.

Slår vad om att invandrarfaktorn är en signifikant bidragande orsak till det totala antalet BRFer i konkurs.
Citera
2024-09-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det är alltid dumt att dra långtgående slutsatser utifrån enstaka fall, särskilt när fallet inkluderar oansvarig styrelse och brister i byggnationen

Många brf står inför avgiftshöjningar pga ökade ränte- och driftskostnader. Även om det i vissa föreningar dessutom finns framtida underhåll som inte är fullt ut budgeterat för så är konkurser mycket ovanligt, och kan undvikas om styrelsen jobbar för det.

Små föreningar om 13-15 lägenheten harxenormt svårt få en kompetent styrelse
Ordförande och kassör är nog de viktigaste
Sen ska man kunna förutse underhåll flera år före ev trasig ledning eller fellutad tomt som serverar grunden med fukt o vatten
Skrämmande hur låg kompetens det finns i styrelser och boende sitter inne och inget vet

Förra förening lagade jag två sönderplogsde kantstenarna
Skulle kosta 13000kr laga
Gjorde det gratis och vispa ner lite betong som jag tog från jobbet
Det är oerhört svårt få folk i en förening göra nått gratis
Sopa Sten o skotta snö är gratis träning, nä bättre gå på gymmet istället för fixa o hålla föreningens kostnader nere
Citera
2024-09-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast tar man som ordförande o granska alla utgifter ser man att många har gjort fel beslut, mitt vanligaste exempel är men det kostar bara någon tusenlapp, men det är tusenlappar här och var , inte bara en utan massor av tusenlappar, sedan jag satt mig i styrelsen, även för samfälligheten, har kostnaderna sets över, finns uppgifter där min professionalitet överskrider många offerter vi får in.

Kan vara allt från ett avloppsrör läcker i källaren, Hsb ger en offert dom vill ha 17500kr för att fixa detta, Hsb har ringt Swoosh, detta vill dom ha betalt, jag detta fixar jag gratis, handlar om två gummi kopplingar o en meter 110 mm rör, jag gör det gratis kosta mig 450 kr har gjort fler såna reparationer helt gratis, där vissa i styrelsen nu börjar benämna, du måste få betalt, samfälligheten har vänt, börjat plocka bort HSB från bevaka soprum, vi har två pensionärer som tycker detta är kul, dessa är nu anställda, kostar mindre än HSB, Hsb ni kan inte ta jobben. ifrån oss.

Liknande med grejer jag gör, Hsb det är omoraliskt vad du gör, att du tar uppgifter från oss, vi skulle byta garageportar, Hsb hade offert på 35000kr per port, jag fixar det för 28000kr port, bytte 7 om dagen, pris per port hamna på 10975 kr, timtiden var mycket god, har aldrig tjänat så bra.
Hsb igen, detta är mycket omoraliskt gjort, samtidigt som föreningen tjäna 175000kr på jag bytte portarna.
Har börjat jobba mer o mer efter detta, plockar dom jobb som är intressanta, kan vara lite från någon läck i tak, eller bara justera vattenflöden, hade in både energiretur, samt vvs ingenjörer, även umeå energi för att få koll på varför vattenförbrukningen var så hög, samtliga gick bett, jag justera detta själv, en massa flödes ventiler, dvs varmvattenretur flödade i för hög fart, resultat folk spola mer kallvatten för att just få kallvattnen, returens hastighet värmde även kallvatten schakten, detta förstod ingen av ingenjörerna. Dessa slut kläm var installera separata mätare för varje hushåll, kostnad 4 milj, när det var så enkelt som att justera ner alla flödes ventiler. vattenkostnaden for ner direkt jag efter justera alla 80 st. massa små jobb, dom flesta företag vill ha hutlösa priser, bättre man tar dessa själv, hsb du är mycket omoralisk. Men är du firmatecknare är det du som bestämmer och inte Hsb.

Underbar läsning
Du e som mig
Fler som oss i en förening så är det snart 0kr / belåning och hyresfritt juli o Aug 👍

Återigen grymt jobbat av dig och ekonomiskt tänk
Citera
2024-09-07, 09:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Detta är varför man kollar föreningens lånegrad innan man köper. Har de mer än 2.5k per kvm så letar man vidare

Lycka till att hitta under 2500kr per kvm i Stockholm. Eller du kanske tänker på Veberöd?
Citera
2024-09-07, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Mycket handlar också om att det kommer in invandrare i BRFens styrgrupp som scammar och slarvar.

Slår vad om att invandrarfaktorn är en signifikant bidragande orsak till det totala antalet BRFer i konkurs.

Som att det inte finns hundratusentals etiskt vita svenskar som är helt jävla värdelösa med pengar. Lex Lyxfällan.
Citera
2024-09-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Finns det någon pålitlig källa som stödjer detta påstående?

Menar du att ett gäng hyresgäster samlas på innergården och kuckilurar ihop att de plötsligt ska dra igång bostadsrättsföreningar bara sådär?

Överraskande företagsamt och väl ambitiöst må man säga, men sedan rinner dessa projekt allt som oftast ut i sanden eller?

..

Det stämmer faktiskt
Och nån kanske går i konkurs av dessa (säg 10%kanske jissar nu)
Går googla o söka om man orkar så ser man det saknas ekonomiska i årsredovisningar
Citera
2024-09-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lycka till att hitta under 2500kr per kvm i Stockholm. Eller du kanske tänker på Veberöd?

Finns flera
Brf i Solna
Nån i Bromma ( men flera med osålda hyresrätter ) och då blir lönefria
Citera
2024-09-07, 09:16
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Som att det inte finns hundratusentals etiskt vita svenskar som är helt jävla värdelösa med pengar. Lex Lyxfällan.

Invandrarna är fortfarande överrepresenterade i oegentligheter. Hört talas om kineiska muren?
Citera
2024-09-07, 09:19
Medlem
Att det blir hyreslägenheter av bostadsrättsföreningen är ju känt men vem blir hyresvärd? Vem äger hyresrätterna och vem får pengarna?

Säg att det finns en BRF med 10 lägenheter och BRF:en har lån på 100.000 per lägenhet och medlemmarna har också lån runt 100.000 kr per lägenhet.

Dock så är lägenheterna värda runt 300.000 som hyreslägenhet.

Hur sker processen ut?

Får medlemmarna något när BRF:en går i konkurs? BRF:en har ju oftast lån men byggnaderna och eventuellt marken har ju ett värde.
Citera
2024-09-07, 09:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Finns flera
Brf i Solna
Nån i Bromma ( men flera med osålda hyresrätter ) och då blir lönefria

Klart det finns nån enstaka men standard i Stockholm är 5000-10.000. Över 10.000 skulle jag säga är FÖR hög belåning.
Citera
2024-09-07, 09:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Invandrarna är fortfarande överrepresenterade i oegentligheter. Hört talas om kineiska muren?

Möjligt men jag skulle heller inte vilja flytta in i en förening som består av tjocka, vita barnfamiljer i foppatofflor som klär sig i Metallica-tirrar köpta på Ullared som semestrar på Böda camping och döper sina ungar till Glitterstar och Legolas.
Citera
2024-09-07, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Detta är varför man kollar föreningens lånegrad innan man köper. Har de mer än 2.5k per kvm så letar man vidare
Ja om man vill bo i en förening där allt är eftersatt för inga pengar har lagts på renoveringar eller underhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in