Citat:
Ursprungligen postat av
oviktigt
Köpte bil på distans av Riddermark med leverans till annan stad. De skulle leverera bilen och hämta min bil i inbyte. Säljaren gav riktigt skambud på min inbytesbil och redan där borde man ju gått ifrån affären, men vi kom sen överens om ett högre inbytespris som jag gick med på.
Hur som helst, jag försökte pruta på bilen men det ville han inte. Han lovade mig i stället en uppsättning begagnade vinterdäck med snygga fälgar som annars hade var rätt så dyra, ca 13-18k, men de fick jag för bara 5 000 kr. Bra tänkte jag, kan leva med det. När bilen sen levererades kom det aldrig några däck. Fick veta att de skulle skickas till en lokal verkstad i min stad inom fyra veckor. Däcken kom dock aldrig. Säljaren gjorde sig oanträffbar. Han svarade dock direkt är jag provade ringa från annat nummer. Ursäktade sig med att han var sjuk och fick någon dålig ursäkt att däcken inte fanns längre. Kundtjänst klev in och kunde bara ge mig det avtalade priset på däckens värde som angetts till 5 000 kr. På det sättet fick de igenom en riktigt låg prutning. Skamlöst.
I samband med leverans av bilen så inspekterade föraren min inbytesbil. Vi hade innan leverans redan kommit överens om ett pris och föraren började anmärka på smågrejer och ville dra ner värdet på min inbytesbil. Eftersom jag redan hade lagt ut flera tusen för att få bilen levererad till min stad så jag kände mig tvungen att gå ner ytterligare två tusen för att få igenom affären. Skamlöst.
Sen var det orutinerat av mig att de fick behålla skatten på bilen efter köpet och att vi aldrig reglerade det i köpeavtalet. Det handlade också om ca 3 500 kr som de fick behålla i skatt så fort de ställde av bilen. Jag trodde felaktigt att skatten skulle gå tillbaka till mig. Det kanske är spelets regler men jag tycker fan det är skamlöst. Hade lätt kunnat kvitta den där skatten mot de där 2 000 kronorna om inte annat.
Bilen jag köpte är jag däremot väldigt nöjd med. Har inte haft några problem med den alls under flera år. Inget av detta ska Riddermark dock ha kredd för och jag är övertygad om att det snarare beror på tur eller tillfälliga omständigheter efter allt jag läst om dem.
Sammantaget kommer jag aldrig göra affärer med Riddermark igen och jag rekommenderar alla starkt att hålla sig borta från dem.
Jag har sett det som otroligt bilköpare och bilsäljare är ömsesidigt glada efter bilaffären, Tv reklamen till trots