Ursprungligen postat av
hjorten16
Fast tar man som ordförande o granska alla utgifter ser man att många har gjort fel beslut, mitt vanligaste exempel är men det kostar bara någon tusenlapp, men det är tusenlappar här och var , inte bara en utan massor av tusenlappar, sedan jag satt mig i styrelsen, även för samfälligheten, har kostnaderna sets över, finns uppgifter där min professionalitet överskrider många offerter vi får in.
Kan vara allt från ett avloppsrör läcker i källaren, Hsb ger en offert dom vill ha 17500kr för att fixa detta, Hsb har ringt Swoosh, detta vill dom ha betalt, jag detta fixar jag gratis, handlar om två gummi kopplingar o en meter 110 mm rör, jag gör det gratis kosta mig 450 kr har gjort fler såna reparationer helt gratis, där vissa i styrelsen nu börjar benämna, du måste få betalt, samfälligheten har vänt, börjat plocka bort HSB från bevaka soprum, vi har två pensionärer som tycker detta är kul, dessa är nu anställda, kostar mindre än HSB, Hsb ni kan inte ta jobben. ifrån oss.
Liknande med grejer jag gör, Hsb det är omoraliskt vad du gör, att du tar uppgifter från oss, vi skulle byta garageportar, Hsb hade offert på 35000kr per port, jag fixar det för 28000kr port, bytte 7 om dagen, pris per port hamna på 10975 kr, timtiden var mycket god, har aldrig tjänat så bra.
Hsb igen, detta är mycket omoraliskt gjort, samtidigt som föreningen tjäna 175000kr på jag bytte portarna.
Har börjat jobba mer o mer efter detta, plockar dom jobb som är intressanta, kan vara lite från någon läck i tak, eller bara justera vattenflöden, hade in både energiretur, samt vvs ingenjörer, även umeå energi för att få koll på varför vattenförbrukningen var så hög, samtliga gick bett, jag justera detta själv, en massa flödes ventiler, dvs varmvattenretur flödade i för hög fart, resultat folk spola mer kallvatten för att just få kallvattnen, returens hastighet värmde även kallvatten schakten, detta förstod ingen av ingenjörerna. Dessa slut kläm var installera separata mätare för varje hushåll, kostnad 4 milj, när det var så enkelt som att justera ner alla flödes ventiler. vattenkostnaden for ner direkt jag efter justera alla 80 st. massa små jobb, dom flesta företag vill ha hutlösa priser, bättre man tar dessa själv, hsb du är mycket omoralisk. Men är du firmatecknare är det du som bestämmer och inte Hsb.