2024-09-07, 07:07
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är väl inte ett dugg bra att vanliga personer förlorar hela sin förmögenhet?
Sitt livs besparing och hamnar i skuld tills den dag de dör, trots att de inte äger något längre.
Förklara varför det är bra för jag förstår det inte.

Det blir så här när det är dålig ekonomi i en del föreningar.
Folk har inte kollat upp föreningen innan de köpte bostaden.
Läste om ett par som köpte en bostadsrätt där man inte ens fick tillgång till årsredovisningarna.
Hela styrelsen var korrupt i denna förening.
Nu riskerar den att gå i kk o alla pengar går då förlorade.
Tragiskt öde men man borde gjort sin hemläxa bättre.

Det är inte vanligt att vara förmögen.
Citera
2024-09-07, 07:10
Medlem
Jo många borde göras om till hyresrätter.
Citera
2024-09-07, 07:11
Medlem
Twitterturkens avatar
Att extremt dåligt skötta brfer går i konkurs är väl bara något bra?
Citera
2024-09-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Enligt en artikel publicerad av SVT Nyheter med rubriken "Kraftig ökning av brf:er i konkurs – Parisa: ”Vi är rädda att förlora allt”", har 85 bostadsrättsföreningar gått i konkurs under innevarande år. Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?

Skulle inte förvåna mig om det är flyktingars tar över ekonomin.
Det var ju så syndom alla flyktingar tyckte vänstern baitkhäxor .
Nu står vi där med en enorm kriminalitet och granländerna blir starkt irriterade mot Sverige.
Hur ska det här sluta? Men trollkonton tyckas vara ett större hot mot demokratin!
Dags för Stora grindkvarter!
Hur fan gör dom i våra grannländer för att stoppa det här?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kriminella-tar-sig-in-i-brf-styrelsen-genom-malvakter
Senast redigerad av mikael2 2024-09-07 kl. 07:59.
Citera
2024-09-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast tar man som ordförande o granska alla utgifter ser man att många har gjort fel beslut, mitt vanligaste exempel är men det kostar bara någon tusenlapp, men det är tusenlappar här och var , inte bara en utan massor av tusenlappar, sedan jag satt mig i styrelsen, även för samfälligheten, har kostnaderna sets över, finns uppgifter där min professionalitet överskrider många offerter vi får in.

Kan vara allt från ett avloppsrör läcker i källaren, Hsb ger en offert dom vill ha 17500kr för att fixa detta, Hsb har ringt Swoosh, detta vill dom ha betalt, jag detta fixar jag gratis, handlar om två gummi kopplingar o en meter 110 mm rör, jag gör det gratis kosta mig 450 kr har gjort fler såna reparationer helt gratis, där vissa i styrelsen nu börjar benämna, du måste få betalt, samfälligheten har vänt, börjat plocka bort HSB från bevaka soprum, vi har två pensionärer som tycker detta är kul, dessa är nu anställda, kostar mindre än HSB, Hsb ni kan inte ta jobben. ifrån oss.

Liknande med grejer jag gör, Hsb det är omoraliskt vad du gör, att du tar uppgifter från oss, vi skulle byta garageportar, Hsb hade offert på 35000kr per port, jag fixar det för 28000kr port, bytte 7 om dagen, pris per port hamna på 10975 kr, timtiden var mycket god, har aldrig tjänat så bra.
Hsb igen, detta är mycket omoraliskt gjort, samtidigt som föreningen tjäna 175000kr på jag bytte portarna.
Har börjat jobba mer o mer efter detta, plockar dom jobb som är intressanta, kan vara lite från någon läck i tak, eller bara justera vattenflöden, hade in både energiretur, samt vvs ingenjörer, även umeå energi för att få koll på varför vattenförbrukningen var så hög, samtliga gick bett, jag justera detta själv, en massa flödes ventiler, dvs varmvattenretur flödade i för hög fart, resultat folk spola mer kallvatten för att just få kallvattnen, returens hastighet värmde även kallvatten schakten, detta förstod ingen av ingenjörerna. Dessa slut kläm var installera separata mätare för varje hushåll, kostnad 4 milj, när det var så enkelt som att justera ner alla flödes ventiler. vattenkostnaden for ner direkt jag efter justera alla 80 st. massa små jobb, dom flesta företag vill ha hutlösa priser, bättre man tar dessa själv, hsb du är mycket omoralisk. Men är du firmatecknare är det du som bestämmer och inte Hsb.

Snälla sluta använd kommatecken överallt. Går inte att läsa din text.
Citera
2024-09-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Länken nedan till artikeln i trådstarten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kraftig-okning-av-brfer-i-konkurs-parisa-vi-ar-radda-att-forlora-allt

”Om konkursen blir ett faktum har bostadsköparna rätt att bo kvar, men deras hem riskeras att bli hyresrätter.”

Eftersom det inte är någon fara på taket med hemfriden tror jag inte att det blir några förändringar vad gäller lagstiftningen.

Fast de får behålla lånen och förlorar kontantinsatsen- dvs köper de en bostad för 4 mnkr och brf går i konkurrens så har de kvar 4 mnkr i skulder = dvs de är skuldsatta för livet och kan aldrig mer köpa en bostad
Citera
2024-09-07, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag rekommenderar att man inte köper i en br förening under 30 bostadsrätter. Du får betydligt större muskler via avgiften och lånemöjligheter täcka kostnader t ex renoveringar ju fler br som finns i föreningen. Är det väldigt få br, 10 o under, så kan det bli problem låna o högre räntor för föreningen samt problem få ihop en styrelse och större risk för grannosämja. En sak som är bland de kostsammaste för en förening i underhåll och drift är hissar. Något som kanske man inte tänker på. Det är min uppfattning. Byte hisslinor efter några år är kostsamt. Finns en del äldre föreningar som tagit lån för eftermontering hissar. Det är en dyr affär.

Sant och aldrig köpa i nya bostadsföreningar för de är extremt skuldsatta och får en underhållsplan som är rena skämtet
Citera
2024-09-07, 08:11
Medlem
De kriminella hittar ständigt nya vägar
Citera
2024-09-07, 08:14
Medlem
Hur kan bostadsrättsföreningar gå i KK ? Då måste det väl vara någon ur styrelsen som försett sig med föreningens pengar!
Citera
2024-09-07, 08:14
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?

Det är alltid dumt att dra långtgående slutsatser utifrån enstaka fall, särskilt när fallet inkluderar oansvarig styrelse och brister i byggnationen

Många brf står inför avgiftshöjningar pga ökade ränte- och driftskostnader. Även om det i vissa föreningar dessutom finns framtida underhåll som inte är fullt ut budgeterat för så är konkurser mycket ovanligt, och kan undvikas om styrelsen jobbar för det.
Senast redigerad av Tarrou 2024-09-07 kl. 08:17.
Citera
2024-09-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Kinesiska muren i Malmö är en helt galen och kriminell historia som inte går att använda som exempel.
Eller? Upplägget de hade där byggherren äger majoriteten av föreningen finns på andra platser också, även i vad som anses ”fina” och välskötta kommuner som Danderyd. Ja det är ett sjukt upplägg där någon som endast har ett rent pengaintresse kontrollerar en BRF.
Citera
2024-09-07, 08:22
Medlem
Svaret heter babbar.
De kuppar sig in i styrelser och skor sig själva samtidigt som brfen dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in