2024-07-25, 01:19
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
skrev fel. menar för residency. men medborgarskap tror jag är allmänt lättare som pensionär att få men annars är det ändå lätt att skaffa residency snabbt inom 6 månader, kan nog skaffa det på direkten om du visar att du är pensionär. Sedan kan du bo där och vänta ett par år på att bli medborgare. Residency räcker för att skita i sverige tillräckligt länge för att bli medborgare. Tar typ 6 månader att inte vara skattepliktig i sverige längre efter att du flyttat till landet du ska bli resident hos.

Är bosatt i Colombia sedan 2011, men eftersom pensionsutbetalningarna kommer från Sverige, slipper jag inte den svenska banken såvida inte pengarna skickas till den utländska banken.
Det kommer ändå att ske via en svensk bank som utbetalaren anlitar. I samband därmed måste valutan växlas, vilket kan ge tillfälle för aktörerna att tillämpa en godtycklig växelkurs så att pengarna försvinner.

Dessutom kan den utländska banken lägga beslag på stora belopp som "avgifter". Utländska myndigheter blir inblandande och skatter kommer säkert att krävas. Allt som har att göra med "ekonomi" och "juridik" handlar om stöld och bedrägeri, såvida inte ett antal advokater är anställda på heltid, vilket i sin tur skulle kosta miljoner.
Sådana tjänster är dessutom bara förbehållna ekonomiska brottslingar. Bara att skaffa "BankID" eller motsvarande via konsulter och advokater skulle kosta hundratusentals kronor. Det enda rimliga vore att driva in skadestånd från Sverige. Allt annat vore kontraproduktivt.

På tal om identitet och medborgarskap, så är anonymitet istället vad alla eftersträvar. Att identifiera sig i något sammanhang är rena självmordet. Speciellt för en person som kallas kriminell och farlig.
Citera
2024-07-27, 13:44
Avslutad
ok men du ändrar ju ingenting att vara här och klaga på flashback. Absolut ingen påverkan har du alls. Det enda sättet att få någon ändring är att ta sig ut på gatorna och protestera högt men svenskar är för fega för det.

Vi har helt enkelt otur att vara födda i sverige. Du borde ha planerat din framtid bättre så du inte är beroende på sveriges korrupta regering för att överleva som pensionär. Frihet kostar och kräver uppoffringar tyvärr.

Den modigaste svensken jag någonsin sett var en kille i ICA som jag hörde säga till sin kompis "men då behöver du bankid", det var tydligt att han var irriterad över bankid. Det är den största protestering jag sett i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Är bosatt i Colombia sedan 2011, men eftersom pensionsutbetalningarna kommer från Sverige, slipper jag inte den svenska banken såvida inte pengarna skickas till den utländska banken.
Det kommer ändå att ske via en svensk bank som utbetalaren anlitar. I samband därmed måste valutan växlas, vilket kan ge tillfälle för aktörerna att tillämpa en godtycklig växelkurs så att pengarna försvinner.

Dessutom kan den utländska banken lägga beslag på stora belopp som "avgifter". Utländska myndigheter blir inblandande och skatter kommer säkert att krävas. Allt som har att göra med "ekonomi" och "juridik" handlar om stöld och bedrägeri, såvida inte ett antal advokater är anställda på heltid, vilket i sin tur skulle kosta miljoner.
Sådana tjänster är dessutom bara förbehållna ekonomiska brottslingar. Bara att skaffa "BankID" eller motsvarande via konsulter och advokater skulle kosta hundratusentals kronor. Det enda rimliga vore att driva in skadestånd från Sverige. Allt annat vore kontraproduktivt.

På tal om identitet och medborgarskap, så är anonymitet istället vad alla eftersträvar. Att identifiera sig i något sammanhang är rena självmordet. Speciellt för en person som kallas kriminell och farlig.
Citera
2024-08-06, 16:41
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Så detta är inget nytt problem med enkel fix som jag förstår det? Morsans telefon delade sig på mitten pga batteri som håller på att paja, den fungerar fortfarande men inget man gärna använder mer än behövligt, via den och dess befintliga bankid så krävde Nordea ändå NFC(Pass/nID) och fixade ny mobil till henne. Försökte få till nytt bankid på telefonen och stötte på exakt vad denna tråd handlar om men jag kan inte gå igenom över 30 sidor.

Har bankid hos Nordea. Vill ha bankid till ny enhet. Nordea vill ha ID med NFC vilket Mamma saknar och inte är sugen på att behöva skaffa. Går det alltså att ta sig till en fysisk Nordea och ordna med bankid på plats utan att behöva skaffa nytt pass/id-kort? (Hon har sitt giltiga körkort, förstås.)
Senast redigerad av Spelmissbruket 2024-08-06 kl. 16:53.
Citera
2024-08-06, 16:48
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Så detta är inget nytt problem med enkel fix som jag förstår det? Morsans telefon delade sig på mitten pga batteri som håller på att paja och fixade ny mobil till henne. Försökte få till nytt bankid på telefonen och stötte på exakt vad denna tråd handlar om men jag kan inte gå igenom över 30 sidor.

Har bankid hos Nordea. Vill ha bankid till ny enhet. Nordea vill ha ID med NFC vilket Mamma saknar och inte är sugen på att behöva skaffa. Går det alltså att ta sig till en fysisk Nordea och ordna med bankid på plats utan att behöva skaffa nytt pass/id-kort? (Hon har sitt giltiga körkort, förstås.)
Det ska gå. Trist telefonen gick sönder så hon inte kunde föra över det utan krångel.
Berätta gärna hur det gick.
Citera
2024-08-06, 16:50
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Så detta är inget nytt problem med enkel fix som jag förstår det? Morsans telefon delade sig på mitten pga batteri som håller på att paja och fixade ny mobil till henne. Försökte få till nytt bankid på telefonen och stötte på exakt vad denna tråd handlar om men jag kan inte gå igenom över 30 sidor.

Kolla med banken om du måste beställa tid eller om det bara är att dyka upp. Jag vet att Handelsbanken är det bara tidsbeställning som gäller vid besök.
Citera
2024-08-06, 16:55
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Det ska gå. Trist telefonen gick sönder så hon inte kunde föra över det utan krångel.
Berätta gärna hur det gick.

Det blev lite otydligt i all hast. Telefonen är inte sönder, den fungerar, men i ett läge där batteriet förmodligen släpper ut ångor och ligger i säker förvaring i brandsäkert fodral gjort för batterier. Jag har satt igång den för att skaffa nytt bankid men det räckte inte med befintligt bankid för att skaffa ett till ny enhet. Irriterande minst sagt!

Absolut, jag återkommer.
Citera
2024-08-06, 16:56
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Kolla med banken om du måste beställa tid eller om det bara är att dyka upp. Jag vet att Handelsbanken är det bara tidsbeställning som gäller vid besök.

Tack! Får göra det.
Citera
2024-09-07, 00:44
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...

All detta besvär luktar Swedbank. Byt till Nordea.
Citera
2024-09-07, 14:12
Medlem
Imnshos avatar
Är väl någon ny regel. För ett par veckor sedan var jag tvungen att scanna in passet för att få in bank-id i min nya telefon.
Citera
2024-09-07, 14:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Så detta är inget nytt problem med enkel fix som jag förstår det? Morsans telefon delade sig på mitten pga batteri som håller på att paja, den fungerar fortfarande men inget man gärna använder mer än behövligt, via den och dess befintliga bankid så krävde Nordea ändå NFC(Pass/nID) och fixade ny mobil till henne. Försökte få till nytt bankid på telefonen och stötte på exakt vad denna tråd handlar om men jag kan inte gå igenom över 30 sidor.

Hon får göra som vi andra och skaffa det ID som behövs. Alternativet är att vi får läsa i aftonbladet om tanter som blivit blåsta av bedragare som reggat deras bankid.
Citera
2024-09-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
All detta besvär luktar Swedbank. Byt till Nordea.

Det är samma hos Nordea eftersom det är en gemensam webbplats för BankID. Skaffade själv nytt BankID förra veckan och har Nordea som bank.
Citera
2024-09-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Är väl någon ny regel. För ett par veckor sedan var jag tvungen att scanna in passet för att få in bank-id i min nya telefon.

Va? Jag har inget giltigt pass. Har inte heller vanligt ID kort eftersom körkort annars fungerar. Vill inte gärna Betala för ett ID kort eller nytt pass bara för att få nytt BankId.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in