2024-05-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, om någon skriker HOPPA så anser jag att det är en idiot som ska negligeras.

Men, till skillnad från dig, kan jag läsa instruktioner och vet därför att man INTE behöver besöka ett bankkontor för att få BankID.

Det är inte lätt att bedriva bankverksamhet för alla dessa inkompetenta och gnällande kunder.

Trådskaparen beskriver hur vederbörande under de förutsättningar som råder behöver uppsöka bankkontor för att aktivera sitt bank-ID.
Exakt vad står det i de instruktioner du tjatar om hela tiden?
Citera
2024-05-01, 10:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är en säker app som kräver fysisk åtkomst till en enhet och pinkod för att kunna använda den. Problemet med BankID är att många är inte digitalt mogna att använda det
Skulle du hålla med om att det är ett problem att man kan sköta hela sitt liv via bankid. När du själv skriver att det finns folk som inte är digitalt mogna att hantera bankid?

Jag tror att du ser ner på gamlingarna som via telefonsamtal luras överföra alla sina pengar till Turkiet? Att det är deras eget fel? Men jag kan även se att någon kommer på det perfekta telefonsamtalet för att lura även dig, t.ex en dag när du väntar på ett viktigt paket som ska aviseras via telefon och skurken råkar ringa den dagen.

Jag tror att bankid kommer att leda till miljarder kronor i stölder varje år. Brott i den storleksordningen var omöjligt med körkort.
Citera
2024-05-01, 10:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Hur loggar du inte på banken med ett körkort farfar?
Ett körkort är dessutom så lätt att förfalska och det är därför det inte ens kommer kunna användas som ID-.kort.

Du fattar inte vad BankID är, det är ingen överföringsfunktion. Du kan identifiera dig och signera dokument med det men inte utföra transaktioner.
Nej, körkort är inte enkelt att förfalska, du har inte en chans att göra det.

Däremot kan du ringa vilken gamling som helst och låtsas vara Swedbank och be dem överföra sina pengar. Redan imorgon kan du få loss flera miljoner.

Jag är IT-konsult. Din tanke att bara du behöver förklara bankid för människor som är mer insatta i tekniken än du själv är generande för dig.
Citera
2024-05-01, 11:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hon är medveten om att det är förbjudet att handha andras bankid? Förutom att banken säger upp alla konton är det väl fängelse på straffskalan för det.

Jag godtar inte användarvillkoren för bankid. Inte de tekniska, inte den ständigt ökande komplexiteten (bevisar det osäkra grundkonceptet) och definitivt inte de politiska. Det är förvisso besvärligt ibland, få använda bulvan om jag måste köpa något på nätet, och värre lär det bli, men nån måste stå upp och ta en för laget och säga nej.

Just say no.
Ska jag tolka dig som att det är förbjudet att använda bankid på ett falsk sätt och därmed finns inga problem? Medans min åsikt är att bankid innehåller tankeluckor som ger så allvarliga problem att hela konceptet måste förbättras.
Citera
2024-05-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, körkort är inte enkelt att förfalska, du har inte en chans att göra det.

Däremot kan du ringa vilken gamling som helst och låtsas vara Swedbank och be dem överföra sina pengar. Redan imorgon kan du få loss flera miljoner.

Jag är IT-konsult. Din tanke att bara du behöver förklara bankid för människor som är mer insatta i tekniken än du själv är generande för dig.

Varför tror att det är beslutat att körkort inte ska ha status som ID-kort?

Om du verkligen är IT-konsult borde du byta yrke, att du är så korkad att du likställer att lura en pensionär med att förfalska ett BankID, som du sa var lätt, visar att du är en teknisk idiot. Förfalska ett BankID är en helt annan sak än att lura en pensionär.

BankID utför heller inga överföringar av pengar så även här blandar du ihop olika saker.

Själv har jag implementerat BankID hos banker som teknisk expert.
Senast redigerad av UnfilteredFountain 2024-05-01 kl. 13:15.
Citera
2024-05-01, 16:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Varför tror att det är beslutat att körkort inte ska ha status som ID-kort?

Om du verkligen är IT-konsult borde du byta yrke, att du är så korkad att du likställer att lura en pensionär med att förfalska ett BankID, som du sa var lätt, visar att du är en teknisk idiot. Förfalska ett BankID är en helt annan sak än att lura en pensionär.

BankID utför heller inga överföringar av pengar så även här blandar du ihop olika saker.

Själv har jag implementerat BankID hos banker som teknisk expert.
Det är fullständig idioti att man inte kan identifiera sig med sitt svenska körkort, samtidigt som min fru kan identifiera sig som sin mamma eftersom hon har en sexsiffrig kod.

Berätta hur man förfalskar ett körkort. Det är ju så väldigt lätt enligt dig. Men det är det inte alls. Medans jag bara i förra veckan såg två TV-program om hur rader av tanter tack vare bankid gav bort sina pengar till någon som ljög på telefon, alltså förfalskade sin identitet. Om de tanterna tvingats visa upp sina körkort för att göra uttagen hade ingen kunnat ta deras pengar.
Senast redigerad av Barents 2024-05-01 kl. 16:13.
Citera
2024-05-01, 16:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är fullständig idioti att man inte kan identifiera sig med sitt svenska körkort, samtidigt som min fru kan identifiera sig som sin mamma eftersom hon har en sexsiffrig kod.

Berätta hur man förfalskar ett körkort. Det är ju så väldigt lätt enligt dig. Men det är det inte alls. Medans jag bara i förra veckan såg två TV-program om hur rader av tanter tack vare bankid gav bort sina pengar till någon som ljög på telefon, alltså förfalskade sin identitet. Om de tanterna tvingats visa upp sina körkort för att göra uttagen hade ingen kunnat ta deras pengar.
Och tillgång till hennes BankID.
Något du har och något du vet.
Du är inte IT-konsult inom säkerhet, hoppas jag.

Om tanterna fattat att koden till BankID är lika viktig att hålla personlig som sina kk hade detta inte hänt, men de lånar väl glatt sina juveler till zigenare som säger sig komma från banken också?
Men idioter, inte bara tanter, delar ju glatt sina pinkoder till kort med vänner och andra, när ska folk fatta att pinkoden är personlig och hemlig?
Citera
2024-05-01, 16:22
Medlem
Citat:

Att du tycker saker är idiotiska kan ju bero på att du är en idiot.

Hur kan du, IT-konsulten, likställa att lura pensioner med att förfalska BankID? Fattar du inte hur korkat detta påstående är? Inget BankID har någonsin blivit förfalskat, däremot har många pensionärer lurats.
Citera
2024-05-01, 16:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Att du tycker saker är idiotiska kan ju bero på att du är en idiot.

Hur kan du, IT-konsulten, likställa att lura pensioner med att förfalska BankID? Fattar du inte hur korkat detta påstående är? Inget BankID har någonsin blivit förfalskat, däremot har många pensionärer lurats.
Jag skaffade bankid så fort det fanns, kanske 10 år sedan? Sedan dess har bankid-reglerna ändras FEMTON gånger och hela tråden handlar om hur det numera nästan är omöjligt att skaffa bankid utan bankid.

Denna uppstraming beror på att bankid-konceptet är osäkert och svajigt och troligen inte har någon framtid. För snart kan man inte strama upp mer och ändå fortsätter problemen att öka.

Jag förutsäger att man i framtiden måste ladda ner ett nytt bankid var 15 minut. Verkligen bra.
Citera
2024-05-01, 16:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och tillgång till hennes BankID.
Något du har och något du vet.
Du är inte IT-konsult inom säkerhet, hoppas jag.

Om tanterna fattat att koden till BankID är lika viktig att hålla personlig som sina kk hade detta inte hänt, men de lånar väl glatt sina juveler till zigenare som säger sig komma från banken också?
Men idioter, inte bara tanter, delar ju glatt sina pinkoder till kort med vänner och andra, när ska folk fatta att pinkoden är personlig och hemlig?
Det är inte tanterna det är fel på. Det är bankid som det är fel på. Ett körkort är anpassad efter normalt liv, man måste se ut som på bilden och kunna skriva namnet, dubbel säkerhet. Men bankid kräver bara en nerladdning och 6 siffror och det kommer alltid att finnas 100-tals sätt för bedragare att få fram dessa siffror och vi har bara sett början.
Senast redigerad av Barents 2024-05-01 kl. 16:45.
Citera
2024-05-01, 16:50
Medlem
Förstår inte hur du kan tycka att det är ett problem?
Banken vill se att du är du!
Du kan vara Beata Svensson och ha ngn som tvingar dig att ringa banken!
Bättre med för mkt säkerhet än för lite.
Så mkt bedrägerier idag! Ett besök på banken tar max 30 min om kö! Det är väl säkerheten värd?
Citera
2024-05-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan ta min 85-åriga mamma som exempel. Min pappa dog i somras och det var en del bankaffärer som skulle redas upp och förvånandsvärt många krävde hennes fysiska närvaro på bankkontoret. Vissa gånger för summor under tusenlappen. Mamma har begränsad rörelseförmåga. Och inte av den sort som färdtjänst kan lösa då det är sträckan från bilen till banken som är problemet.
Så ja, man kan bli förvånad över hur många ärenden som kräver fysiska besök på banken, även av såna som inte klarar fysiska besök.
Om man inte klarar fysiska besök till bank och har färdtjänst, kan man be om rullstolstaxi och få rullstol in till banken! Du gör problem av ngt som går att ordna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in