Citat:
Ursprungligen postat av
Sacredsecretion
Misstänker att dom är selektiva vilka dom tar bort eventuellt att dom tar bort en vid stora påtryckningar som hot osv. Hoppas dom följer riktlinjerna för annars kommer nog många vända sig till Integritetsmyndigheten.
Idioterna på upplysning.se vägrar, och tror snubben som sa att han blev borttagen där ljuger. Vi måste vänta 30 dagar sen anmäler vi via IMY
1) Först måste du be att dom tar bort dig ifrån hemsidan. Du kan göra det genom detta webbformulär
https://www.upplysning.se/kontakta-oss ELLER med den här emailen info@upplysning.se
Använd denna mall
Hej!
Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.
Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (
www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.
Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.
Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Personnummer
2) Vänta 30 dagar. (Jag vet att det är en lång tid, men 30 dagar är inget i jämförelse med att en hemsida visar alla dina uppgifter i 10+ år och ännu längre om vi inte gör något)
3) Efter 30 dagar kolla ifall du fortfarande är på sidan. (Om du inte är det så vann vi) men om du fortfarande är där så kan du anmäla genom IMV
4) Gå hit
https://e-tjanster.imy.se/sv/klagomal
För att anmäla behövs följande uppgifter.
Organisationens namn:
Upplysning Checknode AB
Organisationsnummer:
556837-9142
E-post:
info@upplysning.se
Adress:
Box 17217
104 62 Stockholm
Webbplats:
Upplysning.se
Skriv också i anmälan att du har gjort två försök att få dina personuppgifter raderade i enlighet med artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR) genom att:
1. Använt kontaktformuläret på upplysning.se, utan att få svar eller att uppgifterna blivit raderade.
2. Skickat begäran till info@upplysning.se, utan att få svar eller att uppgifterna blivit raderade.
3. Väntat i en månads tid
5) Klart & hoppas på det bästa