2024-09-06, 16:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med dig till fullo, visst är Mårtens fantombild hyggligt lik CA, om det råder inga tveksamheter.

Och nog är Mårten bränd alltid, han har ju genom åren hänvisat till ett långt pärlband av vitt skilda personer av olika utseende - personerna har dessutom ingenting gemensamt utseendemässigt, aningen udda måste jag säga. Det blev även aningen "lustigt" när han 2020 ansåg att SE påminde om personen han såg.

Vi får hoppas att kommande dokumentär om CA bidrar med pusselbitar, så att vi skeptiker till slut kan övertygas, inte mig emot. Det vore skönt om detta mord kunde nå en ändhållplats. Som bekant är ju mordet ett slags gift, som man gärna skulle vilja ha ur kroppen.
Vi kan nog vara ganska övertygade om att ändhållplatsen inte kommer att nås om mördaren är någon av herrarna Andersson, Pettersson och Engström.
(Det sista påminner om en känd sång: "nu går det så bra, för Andersson och Pettersson och Lundström och ja’.")

LGWP sa våren 2018, "det största problemet med Engström är att han är död" och det är ju de två andra kandidaterna också.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-06 kl. 16:54.
Citera
2024-09-06, 17:03
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mest tillfredställande vore det om Familjen Palme kunde få en möjlighet till att äntligen kunna sätta den punkt för 28 Februari 1986 som hittills förvägrats dem.
Det är de som är de målsägande här,vi får aldrig glömma det.
Det är människor av kött och blod vars Far mördades den 28 Februari 1986.
I första som egentligen sista hand gäller slutpunkt dem,och dem allena.

Alla vi andra,oavsett..kommer mycket lägre ned på listan.

Vi får se vad dokumentären eventuellt ger,plus eventuell kommentar från Mårten Palme.

Givetvis är det så, i första rum är det sönerna Palme som ska få komma till ett avslut, ett värdigt och trovärdigt sådant. Dock ska vi inte glömma, att det var ett (i det närmaste) helt folk som sörjde Palme, och chockades av mordet. Palme var inte vem som helst, inte heller vilken politiker som helst - han var det närmaste landsfader det här landet har haft, efter gammelkungen. Hans politiska och humana gärning var minst sagt något utöver det vanliga. Blir mordet löst, så hoppas iaf jag med flera, att man istället kan fokusera på politikern och människan, inte offret och mordet.

Personligen hoppas jag (och även för Mårtens egen trovärdighets skull), att han inte tillfrågas och visas foton på CA, han är som användare Bemp påpekade - bränd. För övrigt får jag för mig att han sedan länge sett foto på CA. Han verkar även vara den av sönerna som hållit sig någorlunda ajour och intresserad av utredningen genom åren. Så, någon kommentar från Mårten önskar jag inte.

Dokumentären hoppas jag på, håller även tummarna att man lyckats komma någon anhörig till CA under skinnet, och att det presenteras något utöver det vanliga som cirkulerat i denna tråd. Men, det är så klart inte omöjligt, att även dokumentären vänder sig till den i MOP oinvigde och vars huvudsyfte är att belysa uppslaget. Det skulle ju smaka fågel, om man hade något. Håller tummarna.
Citera
2024-09-06, 17:07
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vi kan nog vara ganska övertygade om att ändhållplatsen inte kommer att nås om mördaren är någon av herrarna Andersson, Pettersson och Engström.
(Det sista påminner om en känd sång: "nu går det så bra, för Andersson och Pettersson och Lundström och ja’.")

LGWP sa våren 2018, "det största problemet med Engström är att han är död" och det är ju de två andra kandidaterna också.

Äsch, man lever på hoppet? Även om luften verkar ha gått ur LGWP, om man får tro hans oinspirerade utspel i onsdagens Veckan. En av hans högsta önskningar förr om åren, har väl varit att just få veta sanningen om mordet? Dags att han kavlar upp ärmarna igen?

Om någon av herrarna du nämner är inblandade, eller rent av är GM, så är jag övertygad om att någon i deras bekantskapskrets sitter på sanningen. De bör ju alla vara så pass till åren komna nu, att det vore läge att lätta på hjärtat?
Citera
2024-09-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AW93FWB
Hmm, jag som letat upp en bild på CA från -03 tror jag, får hålla med att han var stor. Vid den tidpunkten var han inte diskret.

Får nog leta efter en bild från mitten av åttiotalet….

Hej!

Är Lennart och din mor syskon?

Vad tror du och den övriga släkten om gärningsmannahypotes Christer A i skrivande stund?

Är släkten fortfarande övertygade om Christers skuld?

Vad tror du själv?

Har du någon kontakt med Kurt Andersson?
Citera
2024-09-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
CA är defintivt ett intressant namn men det finns ju en ganska stor invändning som jag tycker att man inte bara kan svepa bort, nämligen att LP in i döden hävdade att det var CP hon såg skjuta hennes man. Är man av åsikten att hon såg mördaren och inte AB så måste man få bort hennes vittnesmål. Varför gav hon inte med sig utan stod på sig att CP är mördaren?

Det var ju inte precis hennes grej att gå ut och veva i media.

Det jag tycker är intressant i sammanhanget är hur lättvindigt Mårten kunde skicka morsans utpekande på tippen. Rimligtvis fanns det tvivel i familjen kring hennes utpekande. Den tvärsäkerhet hon uppvisade i rättssalen lär inte ha präglat samtalen med sönerna. Varför skulle annars Mårten köpa Engström som GM. Han är hopplöst olik Pettersson.
Citera
2024-09-06, 20:00
Medlem
Citat:
Äsch, man lever på hoppet? Även om luften verkar ha gått ur LGWP, om man får tro hans oinspirerade utspel i onsdagens Veckan. En av hans högsta önskningar förr om åren, har väl varit att just få veta sanningen om mordet? Dags att han kavlar upp ärmarna igen?

Om någon av herrarna du nämner är inblandade, eller rent av är GM, så är jag övertygad om att någon i deras bekantskapskrets sitter på sanningen. De bör ju alla vara så pass till åren komna nu, att det vore läge att lätta på hjärtat?

CA har i sammanhanget den fördel att han låter sig avskrivas. Dyker hans vapen upp i ett sammanhang som gör hans rövarhistoria trolig är han avdiskad.
Citera
2024-09-06, 20:03
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
CA är defintivt ett intressant namn men det finns ju en ganska stor invändning som jag tycker att man inte bara kan svepa bort, nämligen att LP in i döden hävdade att det var CP hon såg skjuta hennes man. Är man av åsikten att hon såg mördaren och inte AB så måste man få bort hennes vittnesmål. Varför gav hon inte med sig utan stod på sig att CP är mördaren?

Men gjorde hon verkligen det? Vid första förhören hade hon väll inte sett gms ansikte? CP-konfrontationen (dubbelbetydlse) skedde ett par år efter så hon fått uppgift att leta efter en missbrulare
Citera
2024-09-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hypotes Christer Andersson grundas på dennes koppling till vapen-ammunition-möjlighet-övriga stödjande uppgifter-motiv.

Ingen annan gärningsmannahypotes i det samlade Palmematerialet gör detsamma.

Vill man knäcka gärningsmannahypotes Christer A så måste man slå hål på endera Medel och/eller Möjlighet.

Ingen kommer någonsin att lyckas med det utifrån rimligt resonerande plus koppling till befintligt material.

Lagt kort ligger som det gör alltsedan den 28 Februari 1986.Jag tror att Wall egentligen inser detta också,innerst inne..men han kan knappast odugligförklara sina egna ogrundade resonemang kring ett påhitt som det s.k "Mötesscenariot" när egentligen stora delar av Walls.i vissa kretsar..upparbetade kompetens på MOP skulle falla ihop som ett korthus.

Vi får se vad hans recension ger,men jag tror faktiskt att jag egentligen skulle kunna skriva de kommande huvuddragen själv på cirka tjugo minuter..:-)

Auktoritetstro är ingen god idé när det gäller MOP. Många människor man tidigare haft gott förtroende för har valt att begå intellektuell harakiri när de vistats i det här fallet. Wall har inte trillat över kanten än men jag blir inte förvånad den dan han går all-in på nåt riktigt flöjtigt. Han har åldern inne och har tillräckligt många år av ohälsomsamt intresse bakom sig för att höra till riskgruppen.
Citera
2024-09-06, 20:10
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
CA har i sammanhanget den fördel att han låter sig avskrivas. Dyker hans vapen upp i ett sammanhang som gör hans rövarhistoria trolig är han avdiskad.

Det är sant. Men hur troligt är det att vapnet skulle dyka upp, om han verkligen hade krängt det till en kriminell tjomme i Kungsträdgården som han sa?

Dock kan han ju (om än jag tvivlar) ha berättat för någon, ungefär vart han dumpade vapnet (om han är GM), eller att han gjort det?
Citera
2024-09-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Men gjorde hon verkligen det? Vid första förhören hade hon väll inte sett gms ansikte? CP-konfrontationen (dubbelbetydlse) skedde ett par år efter så hon fått uppgift att leta efter en missbrulare

Hon beskriver GM:s ansikte första gången den 8 mars 1986 apropå den nylanserade fantombilden. Hon ger en utförligare beskrivning i samtal med Holmér den 25 mars.
Citera
2024-09-06, 20:22
Medlem
Citat:
Det är sant. Men hur troligt är det att vapnet skulle dyka upp, om han verkligen hade krängt det till en kriminell tjomme i Kungsträdgården som han sa?

Dock kan han ju (om än jag tvivlar) ha berättat för någon, ungefär vart han dumpade vapnet (om han är GM), eller att han gjort det?

Ja, om det finns nån riktighet i CA:s historia kan så klart vapnet tagit utflykter som gör att det aldrig ses igen. Säger bara att det finns en potentiell möjlighet att avskriva honom.

Det som annars är en småstörig omständighet med vapnet är att han uppenbarligen har det kvar i sin ägo flera år efter mordet. Om han är GM har jag lite svårt att få huvet runt den grejen.
Citera
2024-09-06, 20:31
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, om det finns nån riktighet i CA:s historia kan så klart vapnet tagit utflykter som gör att det aldrig ses igen. Säger bara att det finns en potentiell möjlighet att avskriva honom.

Det som annars är en småstörig omständighet med vapnet är att han uppenbarligen har det kvar i sin ägo flera år efter mordet. Om han är GM har jag lite svårt att få huvet runt den grejen.

Ja, den detaljen ger ju minst sagt huvudbry. Dock finns det ju skruvade GM genom historien som behållit vapnen, som en slags trofé eller ett minne. Man skulle ju även kunna säga att vapnet har ett (minst sagt) historiskt värde, dock är det ju mer än lovligt korkat att behålla det, med tanke på att man relativt tidigt gick ut med att man ville provskjuta alla vapen av den typen. Var verkligen CA så iskall? Han tävlingssköt väl även med vapnet efter mordet? Känns aningen perverst så här i efterhand.

Men vem vet, CA kanske var långt mer skruvad än vi förstått. Skulle allt detta stämma, är han ju minst sagt ett unikum på flera plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in