2024-09-06, 13:20
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet kanske är att det är svårt dumförklara CA-spåret. Det är en välbalanserad teori utan logiska luckor och flummiga tolkningar. Inget känns osannolikt, inget är uppmärksamhetsväckande. En simpel teori.

Visst, jag kan delvis hålla med dig. Men det är en annan diskussion.
Citera
2024-09-06, 13:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ja, åtminstone det.

Ja GW är ju en av dem som inte tror det var en ensam gm. Men om det inte blir kommer gammal militär, polis, politiker eller SÄPO-man osv som bekänner nåt på dödsbädden eller lämnar efter sig en lång trovärdig berättelse kommer ju alla de här konspirationsteorierna fortsätta surra i luften parallellt tills alla tröttnat på dem.
Jordås Den sista boken om mordet på Olof Palme är också kategoriskt. Kanske GW stör sig på det där.
Men Filters reportage och chefsåklagarens rip off på det var jävligare, tycker jag. För det kändes som att nu ska vi stöka undan det här, det kostar för mycket och är ett orosmoment i samhället att såret aldrig kan läkas bla bla bla.

Nej jag tycker inte Jordås är kategorisk med att CA är skyldig. Så vitt jag minns så säger han att han tror det är CA, men att det inte måste var så. Filter sa rakt ut att SE var mördaren. Att deras historia var lösningen. De var tydliga med att det inte var en teori - det var lösningen.
Citera
2024-09-06, 13:41
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Nej jag tycker inte Jordås är kategorisk med att CA är skyldig. Så vitt jag minns så säger han att han tror det är CA, men att det inte måste var så. Filter sa rakt ut att SE var mördaren. Att deras historia var lösningen. De var tydliga med att det inte var en teori - det var lösningen.

Håller med men det var bara titeln jag avsåg. Tycker den är lite larvig.
Citera
2024-09-06, 14:51
Medlem
Gunnar Wall är enligt egen utsago starkt på G med egen recension av Jordås bok.
Han..liksom alla andra..kan inte ifrågasätta den grava majoritet indicium som finns emot Christer A,så Wall kommer inte i detta fallet och i samband med gärningsmannahypotes Christer A kunna såga den,likt exempelvis han gjorde med hypotes Stig Engström.
Han kommer naturligtvis att invända emot en del saker,men det rent materialbundna ligger som det ligger även för Herr Wall.

Gärningsmannahypotes Christer A spelar helt enkelt i annan division än exempelvis den ökända Skandiamannenhypotesen.

Det blir intressant att se vilka eventuella invändningar som Wall kan ha gentemot hypotes Christer A.

Hittills så har ingen kritik av någon som helst substansiell art framkommit annat än att det saknas bevisning.

Det sistnämnda gäller för alla övriga alternativa gärningsmannahypoteser..och någon mulade faktiskt Olof Palme trots denna permanenta brist på juridiskt övertygande bevisning.
Wall bör ha haft detta i åtanke när hans recension av Jordås bok väl ser dagens ljus.
Om inte,så skall jag gärna påminna honom..:-)
Citera
2024-09-06, 15:04
Medlem
Hypotes Christer Andersson grundas på dennes koppling till vapen-ammunition-möjlighet-övriga stödjande uppgifter-motiv.

Ingen annan gärningsmannahypotes i det samlade Palmematerialet gör detsamma.

Vill man knäcka gärningsmannahypotes Christer A så måste man slå hål på endera Medel och/eller Möjlighet.

Ingen kommer någonsin att lyckas med det utifrån rimligt resonerande plus koppling till befintligt material.

Lagt kort ligger som det gör alltsedan den 28 Februari 1986.Jag tror att Wall egentligen inser detta också,innerst inne..men han kan knappast odugligförklara sina egna ogrundade resonemang kring ett påhitt som det s.k "Mötesscenariot" när egentligen stora delar av Walls.i vissa kretsar..upparbetade kompetens på MOP skulle falla ihop som ett korthus.

Vi får se vad hans recension ger,men jag tror faktiskt att jag egentligen skulle kunna skriva de kommande huvuddragen själv på cirka tjugo minuter..:-)
Citera
2024-09-06, 15:21
Medlem
Från allmänhetens synpunkt så är vi ett officiellt erkännande från Mårten Palme att Christer Andersson verkligen liknar den man som han såg stå utanför det nedsläckta skyltfönstret vid bokhandeln/biograf Grand den 28 Februari 1986 omkring klockan 23.15 för ett verkligt genomgripande genomslag för hypotes Christer A.
Kan den kommande dokumentären..med vad jag förmodar intervjuer med bland annat supersnuten Olsson,Lennart G,kanske kusin L mm mm ge ytterligare kött på benen så är det slut kring den stora diskussionen kring vem som mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.

Om intet annat,så kan Mårten och hans bröder då erhålla den slutpunkt som hittills alltid förvägrats dem.
Stig E,Christer P och Victor G kan få vila i frid.

Om inte för annat,så är det därför fortfarande viktigt det här..mer än 38 år senare.
Citera
2024-09-06, 15:28
Medlem
Citat:
Problemet kanske är att det är svårt dumförklara CA-spåret. Det är en välbalanserad teori utan logiska luckor och flummiga tolkningar. Inget känns osannolikt, inget är uppmärksamhetsväckande. En simpel teori.

Instämmer. Styrkan i spåret är att omständigheterna kring CA är sig själva nog. Inget behöver vinklas eller fultolkas. Fakta i sig gör honom intressant. Teorins tillkortakommanden också ställda i öppen dager.

Ska också sägas att de senare genomgående lyfts fram i den här tråden av dem som granskat CA närmare. D v s innan de flydde fältet p g a invasion av the usual suspects. Samma nyktra hållning gäller som bekant inte andra MOP-trådar.

Innan den här tråden fick påhälsning av the usual suspects var den också
Citera
2024-09-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Från allmänhetens synpunkt så är vi ett officiellt erkännande från Mårten Palme att Christer Andersson verkligen liknar den man som han såg stå utanför det nedsläckta skyltfönstret vid bokhandeln/biograf Grand den 28 Februari 1986 omkring klockan 23.15 för ett verkligt genomgripande genomslag för hypotes Christer A.
Kan den kommande dokumentären..med vad jag förmodar intervjuer med bland annat supersnuten Olsson,Lennart G,kanske kusin L mm mm ge ytterligare kött på benen så är det slut kring den stora diskussionen kring vem som mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.

Om intet annat,så kan Mårten och hans bröder då erhålla den slutpunkt som hittills alltid förvägrats dem.
Stig E,Christer P och Victor G kan få vila i frid.

Om inte för annat,så är det därför fortfarande viktigt det här..mer än 38 år senare.

"... liknar den man som han såg"?

Det har han ju redan sagt om jag vet inte hur många personer. Betyder så klart inget. Han har godkänt sin fantombild och den vet vi är hyggligt lik CA. Mårten behöver knappast bekräfta saken.

Ett utpekande vore nåt men det är så klart kört efter 38 år. Framförallt om konfrontationsmaterialet är en gammal passbild.

Mårten är bränd.
Citera
2024-09-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Det har han ju redan sagt om jag vet inte hur många personer. Betyder så klart inget. Han har godkänt sin fantombild och den vet vi är hyggligt lik CA. Mårten behöver knappast bekräfta saken.

Ett utpekande vore nåt men det är så klart kört efter 38 år. Framförallt om konfrontationsmaterialet är en gammal passbild.

Mårten är bränd.

Du anlägger fel perspektiv.
Vi pratar inte om folk som är insatta i MOP..vi pratar om den breda allmänheten som inte vet flaska om något när det gäller MOP.
Media kommer naturligtvis snappa upp ett uttalande från Mårten att det synes ha varit Christer A han såg utanför Grand.
Det är detta som allmänheten kommer att läsa och snappa upp,inte att Mårten tidigare trott att det kan ha varit CP eller SE eller någon kurd eller Batman.
De vet inget om detta i ett utgångsläge,och det är för övrigt ointressant för dem.

Bollen ligger i Mårten Palmes hörn,allt han egentligen behöver göra är att kolla några lätt tillgängliga foton av Christer A och sedan konstatera det ett barn kan göra..det påfallande likheten mellan Grandmannen och Christer Andersson.

Förr eller senare måste det ske.Vi har i MOP sammanhang levt i bizarroworld över 38 år angående detta.

Familjen Palme förtjänar sin slutpunkt angående 28 Februari 1986.Tittar Mårten på några foton så stirrar den på honom.
Citera
2024-09-06, 16:31
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Mårten är bränd.

Håller med dig till fullo, visst är Mårtens fantombild hyggligt lik CA, om det råder inga tveksamheter.

Och nog är Mårten bränd alltid, han har ju genom åren hänvisat till ett långt pärlband av vitt skilda personer av olika utseende - personerna har dessutom ingenting gemensamt utseendemässigt, aningen udda måste jag säga. Det blev även aningen "lustigt" när han 2020 ansåg att SE påminde om personen han såg.

Vi får hoppas att kommande dokumentär om CA bidrar med pusselbitar, så att vi skeptiker till slut kan övertygas, inte mig emot. Det vore skönt om detta mord kunde nå en ändhållplats. Som bekant är ju mordet ett slags gift, som man gärna skulle vilja ha ur kroppen.
Citera
2024-09-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med dig till fullo, visst är Mårtens fantombild hyggligt lik CA, om det råder inga tveksamheter.

Och nog är Mårten bränd alltid, han har ju genom åren hänvisat till ett långt pärlband av vitt skilda personer av olika utseende - personerna har dessutom ingenting gemensamt utseendemässigt, aningen udda måste jag säga. Det blev även aningen "lustigt" när han 2020 ansåg att SE påminde om personen han såg.

Vi får hoppas att kommande dokumentär om CA bidrar med pusselbitar, så att vi skeptiker till slut kan övertygas, inte mig emot. Det vore skönt om detta mord kunde nå en ändhållplats. Som bekant är ju mordet ett slags gift, som man gärna skulle vilja ha ur kroppen.

Mest tillfredställande vore det om Familjen Palme kunde få en möjlighet till att äntligen kunna sätta den punkt för 28 Februari 1986 som hittills förvägrats dem.
Det är de som är de målsägande här,vi får aldrig glömma det.
Det är människor av kött och blod vars Far mördades den 28 Februari 1986.
I första som egentligen sista hand gäller slutpunkt dem,och dem allena.

Alla vi andra,oavsett..kommer mycket lägre ned på listan.

Vi får se vad dokumentären eventuellt ger,plus eventuell kommentar från Mårten Palme.
Citera
2024-09-06, 16:50
Medlem
CA är defintivt ett intressant namn men det finns ju en ganska stor invändning som jag tycker att man inte bara kan svepa bort, nämligen att LP in i döden hävdade att det var CP hon såg skjuta hennes man. Är man av åsikten att hon såg mördaren och inte AB så måste man få bort hennes vittnesmål. Varför gav hon inte med sig utan stod på sig att CP är mördaren?
Senast redigerad av Makarov.24 2024-09-06 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in