Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Jag vet inte varför du inleder med att försöka se neutral ut, när du blir mer och mer förnekare ju längre du får skriva. Men skitsamma.
Jag säger till dig samma som jag alltid sagt: En hemlighet med 100.000 inblandade eller så har inte en chans i hvetet att hållas. Det e som enklare att tro att det faktiskt skedde, än att försöka hitta på anledningar till att det fejkats - under 8 år och som sagt många, många tusentals inblandade.
Jaså? Själv inledde du med att framstå som en riktig captain obvious. Och du överraskade tyvärr inte under resten av ditt inlägg, utan man fick bekräftat att du förmodligen aldrig närt en originell tanke i hela ditt liv.
Så nu kommer du med standard-motargument nr 1: Att X antal tusen NASA-anställda aldrig skulle kunna hålla tyst om den här hemligheten.
Den enkla repliken på det är: Varför inbillar du dig att så många människor skulle behöva vara införstådda med hela sanningen? Verkar ju onödigt dumt att tala om nåt sånt här för funktionärer och tekniker som uppenbarligen inte behöver veta några detaljer.
Betänk Manhattanprojektet. Tiotusentals personer var intimt inblandade i att utveckla atombomben. Men bara en handfull visste vad det var dom faktiskt utvecklade. Resten hade bara vetskap på "need to know basis".
Och vad skulle vara väsens-skillnaden i en militärhierarkisk organisation som NASA? Inte särskilt många skulle behöva ha varit införstådda med hela eller merparten av sanningen. Några hundra pers kanske. Många fler har säkert vetat om enskilda detaljer som man tyckt verkat misstänkt, relaterat till sin specifika arbetsuppgift, men inget som blir till nån saftig historia att gå till media med -Ens om man skulle ha velat eller vågat.
Vi får ju också tänka på att det här skedde under kalla kriget. Dom som visste "allt" var säkerligen djupt motiverade patrioter. Som fått anförtroendet just för att man visste att dom kunde hålla käften. Ur deras synpunkt så gjorde dom såklart något nobelt. Det var en vit lögn för att besegra ryssen i ett propagandakrig. Och att pladdra skulle vara samma sak som landsförräderi.
Om din skalle exploderar av tanken på att en begränsad skara människor kan hålla käft om en jätteviktig hemlighet så vet jag inte hur jag ska kunna hjälpa dig.