Citat:
Ursprungligen postat av
hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.
Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.
En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.
Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.
Era tankar om detta?
En tråd har cirkulerat ett tag om Schweiz som har högst andel av miljonärer i världen men där 68% av befolkningen hyr sina hem.
Skillnaden där är hur de använder flera banker för olika ändamål och de ser sparandet som en månatlig räkning samt då att de främst investerar i utbildning som ger långsiktig avkastning som att lära sig språk och färdigheter.
Jag följer det exemplet och hyr och sparar i värdepapper och jag ligger finansiellt plus jämfört med om jag skulle ha köpt samtidigt som jag pluggar på fritiden. Det ger en flexibilitet som jag inte skulle haft med ett banklån även om jag går back på själva boendet i längden så vinner jag igen den kostnaden på marknaden.
Alltså så fort man skiter i status så blir man så rik att det flyter in mer pengar än man orkar göra av med har jag märkt. Och då blir det enda roliga som finns kvar i livet att lära sig saker.
It's a good life.
Tänk ändå att vara en dekadent j-vel som Schulman och Gullou och Lagercrantz och de där illbattingarna som dricker vin för 8000 kronor flaskan. Då har man inte mycket till liv alltså.
Over and out.