2024-09-06, 07:29
Medlem
Eftersom det huvudsakliga syftet med bostad inte är att tjäna pengar utan att ha någonstans att bo är det således ingen investering. Jag säger inte att en enctrecote på rea är en investering för det huvudsakliga syftet är att äta, inte tjäna pengar. Ett par skor kan inte vara en investering om jag inte förväntas vinna 100meter i OS eller få in ett kassaflöde av dem. Just kläder är rätt vanligt missförstånd när det kommer till ordet investering.

Däremot att köpa en sommarstuga, vinterbostad, extra lägenhet etc kan anses som en investering då det huvudsakliga syftet inte nödvändigtvis behöver vara boendet utan kan vara för spekulation kan det också vara en investering.

Jag skulle kunna sträcka mig att anse att en bostad kan vara en investering om syftet tex är att köpa den för att inom en begränsad tid bo på platsen för att senare tex resa och spekulera i att bostaden går upp i värde för att skapa kapitalöverskott.

Men att hävda att en bostad som nyttjas primärt för boende är en investering.. nja.
Citera
2024-09-06, 07:45
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Vad tar du vägen om du ska sälja din investering? Bo i tält eller flytta in hos morsan?

Man tar väl vägen till en ny bostad precis som någon som flyttar från en hyresrätt. Skillnaden är att den tidigare får mer köpkraft än den senare.
Citera
2024-09-06, 08:21
Medlem
slagghackas avatar
Haha, ja, den som tror att ens hus man bor i är en investering måste sätta sig i skolbänken igen.

Det är bara en dålig ursäkt folk med taskig ekonomi drar till med för att dom är överbelånade. ”Jamen huset är en investering, då kan vi låna lite till”.

Att låna pengar för att köpa ett hus att bo i är inget annat än konsumtion.
Citera
2024-09-06, 08:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Mysko tråd. TS har missuppfattat betydelsen av ordet investering. Nu vill han att andra ska godkänna hans hemmasnickrade definition ordet.

Om bostaden går upp 100k om året blir den förtjänsten synbar när han säljer.

Om en aktie går upp 100k om året blir förtjänsten omedelbar när han säljer.

Är TS 5 år?
Citera
2024-09-06, 09:10
Medlem
Klart man ska se bostaden som en investering. Allt annat lika bör det bli billigare att bo i en fastighet där ingen ska tjäna på att du bor där.

Sen att köpa ett dyrt hus med tanken om att det alltid ska bli dyrare är spekulation.
Citera
2024-09-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Vad tar du vägen om du ska sälja din investering? Bo i tält eller flytta in hos morsan?

Varför inte skaffa ett nytt boende, hyres eller bostadsrätt, eller nytt hus?

Det är många medelinkomsttagare som blivit miljonärer på bostadskarriär de senaste 20åren. Känner nog ett tiotal som gjorde sig mellan 1-5miljoner på en 10års period.

Vill man göra det lätt för sig så köper man två lägenheter och bor i en och gör pengar på den andra.
Du är då inte heller beroende av att hitta ny bostad snabbt utan du kan lugnt fortsätta leta bra priser på marknaden.
Citera
2024-09-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Haha, ja, den som tror att ens hus man bor i är en investering måste sätta sig i skolbänken igen.

Det är bara en dålig ursäkt folk med taskig ekonomi drar till med för att dom är överbelånade. ”Jamen huset är en investering, då kan vi låna lite till”.

Att låna pengar för att köpa ett hus att bo i är inget annat än konsumtion.

Hur många känner du som torskat pengar på sitt hus?

Jag känner inte en enda.
Citera
2024-09-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Jag känner inte en enda.

Det är farligt att tänka så, lånet ger dig en sjuk hävstång.

Men går det bra så går det bra.
Citera
2024-09-06, 09:37
Medlem
Cameltotems avatar
Fastigheter som investering ser jag endast som ett sätt att diversifiera sina pengar om man har väldigt mycket.

Börsen är ju utan tvekan enklast och mest avkastning. Fastigheter kräver en hel del spekulation och jobb men som sagt det är en diversifiering.
Citera
2024-09-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om bostaden går upp 100k om året blir den förtjänsten synbar när han säljer.

Om en aktie går upp 100k om året blir förtjänsten omedelbar när han säljer.
Skillnaden är att dina aktier kan betala dina boendekostnader (eller alla löpande utgifter) genom avkastning.
Citera
2024-09-06, 09:51
Medlem
Månsans avatar
Den utbredda missuppfattningen i tråden att en investering alltid snabbt måste kunna omsättas i pengar är helt galen.

Tänk på dom som investerar i skog. Det kan gå 50 år innan man kan sälja en enda träbit. Varje år har man utgifter för skogsskötsel, röjning och gallring. De första intäkterna på skogsinvesteringen kan dyka upp först när investeraren hunnit dö.

Då är det investerarens barn eller barnbarn som kan räkna hem affären. Investering i skog är oftast en säker och lönsam investering, men man får inte ha bråttom.
Citera
2024-09-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Många. Men jag är å andra sidan tillräckligt gammal för att ha varit med om finanskrisen där människor tvingades lämna sina hus medan de måste fortsätta betala sina huslån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in