2024-09-06, 09:53
Medlem
Hej,

Vi kollar på att köpa ett hus som ligger uppe i norr.
Ett hus som vi kommer använda som fritidsbostad en tid framöver för att sen när barnen
gått ut skolan, om 2år flytta upp dit.
Vi kommer under vintern hyra ut bostaden för att det inte skall stå tomt och på så vis
kommer vi få in pengar på den där.

Nu kollar vi lite hur vi skall göra med detta då vi har lite olika saker som är problem här.

Våran situation är följande:
Vi bor i hus vi hyr idag.
Jag - inkomst på 41 000kr/månad, tyvärr betalningsanmärkningar från 2022.
Sambon - inkomst på 31 000kr/månad, fläckfri och inga lån sen tidigare.

Det som stökar här förstår ni väl så klart att det är mina anmärkningar, en bank vill inte ens prata med oss utan det slås ifrån redan vid första kontakten.

Söker hon själv så går det inte igenom för då ska hon även bära mina kostnader.
Så om jag inte står med på ansökan så räknas inte min inkomst med trots att vi är sambos.

Hos typ Svea skulle det gå, men då vill dom att vi säger upp vårat hus och flyttar upp dit direkt.
Vilket inte vi vill göra pga barnen.

Huset får vi köpa för 515 000kr och vi har 80 000kr som vi lägger kontant.

Vi har inga som helst problem att ha råd med detta boende som extra utöver det vi har idag.

Men mina frågor är:
Om hon skulle söka själv, säga att hon skall flytta in i det, kommer banken att säga upp lånet om dom ser att hon inte är bosatt där om säg 6 månader ?
Eller går det bara man sköter betalningarna ?
Kan man få problem om man säger att man skall bosätta sig där men inte gör det ?

Andra tips på hur och vad vi kan kolla på och säga ?
Citera
2024-09-06, 10:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av areez
Hej,

Vi kollar på att köpa ett hus som ligger uppe i norr.
Ett hus som vi kommer använda som fritidsbostad en tid framöver för att sen när barnen
gått ut skolan, om 2år flytta upp dit.
Vi kommer under vintern hyra ut bostaden för att det inte skall stå tomt och på så vis
kommer vi få in pengar på den där.

Nu kollar vi lite hur vi skall göra med detta då vi har lite olika saker som är problem här.

Våran situation är följande:
Vi bor i hus vi hyr idag.
Jag - inkomst på 41 000kr/månad, tyvärr betalningsanmärkningar från 2022.
Sambon - inkomst på 31 000kr/månad, fläckfri och inga lån sen tidigare.

Det som stökar här förstår ni väl så klart att det är mina anmärkningar, en bank vill inte ens prata med oss utan det slås ifrån redan vid första kontakten.

Söker hon själv så går det inte igenom för då ska hon även bära mina kostnader.
Så om jag inte står med på ansökan så räknas inte min inkomst med trots att vi är sambos.

Hos typ Svea skulle det gå, men då vill dom att vi säger upp vårat hus och flyttar upp dit direkt.
Vilket inte vi vill göra pga barnen.

Huset får vi köpa för 515 000kr och vi har 80 000kr som vi lägger kontant.

Vi har inga som helst problem att ha råd med detta boende som extra utöver det vi har idag.

Men mina frågor är:
Om hon skulle söka själv, säga att hon skall flytta in i det, kommer banken att säga upp lånet om dom ser att hon inte är bosatt där om säg 6 månader ?
Eller går det bara man sköter betalningarna ?
Kan man få problem om man säger att man skall bosätta sig där men inte gör det ?

Andra tips på hur och vad vi kan kolla på och säga ?

Är inkomsten före eller efter skatt? Vad är det för betalningsanmärkning du har?
Banken räknar även in kostnaden för barnen. Är därför som det blir svårt för din sambo att få bolån själv, barn kostar.

Var inte så desperata att ni tar bolån på Svea eller typ bluesteep som har sjukt höga bolåne räntor över det dubbla oftast.
Vilken bank har ni idag?
Har ni swedbank så förstår jag varför ni får nej.

En del får bolån från Nordea fast dom har haft betalningsanmärkningar så kanske värt att testa där?

Tänk på att kostnader för lagfart och pantbrev tillkommer och att ni behöver en buffert till huset.
Citera
2024-09-06, 10:18
Medlem
Megaforces avatar
Man måste inte bo i det hus man tar lån på. Men banken räknar på beroende på om ni delar ekonomi eller om ni skall "gå i sär".
Citera
2024-09-06, 10:31
Medlem
Det är före skatt därav att sambons är låg, min kommer öka till 49 före nu om 2 månader men det spelar inte så mycket roll.
Små klantiga anmärkningar från en period när allt var kaos i livet, totalt 6st och det gör att bankerna blundar helt.

Men ja det är Swedbank som vi pratat med och där hon har sin bank idag.

Yes pantbrev+lagfart har vi med i kalkylen.
Det som gör att vi verkligen inte vill missa detta är för att vi fått kontakt med ett hus för 515 men som är värderat till 960.
Hon som äger det har flyttat långt bort, har inga lån på det och vi har bra kontakt med henne därav att hon släppte det för vart våran smärtgräns låg.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Är inkomsten före eller efter skatt? Vad är det för betalningsanmärkning du har?
Banken räknar även in kostnaden för barnen. Är därför som det blir svårt för din sambo att få bolån själv, barn kostar.

Var inte så desperata att ni tar bolån på Svea eller typ bluesteep som har sjukt höga bolåne räntor över det dubbla oftast.
Vilken bank har ni idag?
Har ni swedbank så förstår jag varför ni får nej.

En del får bolån från Nordea fast dom har haft betalningsanmärkningar så kanske värt att testa där?

Tänk på att kostnader för lagfart och pantbrev tillkommer och att ni behöver en buffert till huset.
Citera
2024-09-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste inte bo i det hus man tar lån på. Men banken räknar på beroende på om ni delar ekonomi eller om ni skall "gå i sär".

Så egentligen borde vi kunna "gå isär" och sen efter några månder komma på att nej vi älskar varandra fortfarande och det är inget fel i bankens ögon ?
Citera
2024-09-06, 10:42
Medlem
BigBusinesss avatar
Blir lite nyfiken på att du skriver att ni ska hyra ut på vintrarna.

Har ni hyresgäst klar?

Tänker att det kanske inte är så lätt att hitta en skötsam hyresgäst som vara vill hyra över vintern?
Citera
2024-09-06, 11:14
Medlem
sebastian66s avatar
Det bästa du kan göra i denna situationen är som du själv skriver. Separera med din sambo på fusk.
Det innebär att ni kan bo tillsammans utan att banken vet om detta.
Ibland måste man fuska för att kunna få det man vill ha. Jag var i samma situation som dig för typ 15 år sedan.
Jag hade ett väldigt bra jobb 25.000 Netto för 15 år sedan. Det största Problemet var att jag hade haft ganska stora skulder och hade fortfarande kvar betalningsanmärkningar.
Jag tror att jag snackade med ungefär 15 olika långivare och banker. Alla sådana i på grund av betalningsanmärkningar. Det var bara en betalningsanmärkning på en parkeringsbot på 600 spänn som fanns kvar.

Alla banker har tratten över huvudet när det gäller lån med betalningsanmärkningar.
Vi hittade en bank som accepterade detta när jag satt och diskuterade personligen öga mot öga.
Det finns inte samma möjligheter idag.
Det innebär att banker har sjukt striktar regler för att låna ut pengar.
Citera
2024-09-06, 11:26
Medlem
ni hyr hus ock ska köpa ett hus ock hyra ut när ni inte är där ?
ni har bara 80 papp sparat säger en del eftersom ni har hyffsad inkomst
vad betalar ni nu för huset vore kanske bra om ni flyttade till lägenhet 2-3 år
ock satsa på att spara pengar om 3 år kanske ni kan köpa huset kontant

varför inte vänta till ni ska flytta ock betalningsanmärkningen försvunnit
så slipper ni att hyra ut med allt vad det innebär, kan gå riktigt snett
Senast redigerad av diseledvin 2024-09-06 kl. 11:35.
Citera
2024-09-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ni hyr hus ock ska köpa ett hus ock hyra ut när ni inte är där ?
ni har bara 80 papp sparat säger en del eftersom ni har hyffsad inkomst
vad betalar ni nu för huset vore kanske bra om ni flyttade till lägenhet 2-3 år
ock satsa på att spara pengar om 3 år kanske ni kan köpa huset kontant

varför inte vänta till ni ska flytta ock betalningsanmärkningen försvunnit
så slipper ni att hyra ut med allt vad det innebär, kan gå riktigt snett

Huset vi ska köpa ligger uppe i Norrbotten, och vi bor i Uppland.
Vi vill inte göra den flytten på heltid än när barnen går i skola här, dom går i 8an.
Idag hyr vi hus när vi är där uppe men även det kostar och vi blir låsta för besök där uppe.
Fritidshus är nog det vi kan kalla det vi vill ha det som.

Uthyrningen är genom en förmedling till biltestare från hela världen så dom sköter beläggningen och eventuella skador osv.
Inkomsten är 60-100k / säsong om man har en villa på 3rum. Perioden Jan-Mars.
Så uthyrningen är nästan enbart för att bygga upp en bättre buffert.

Sen huset vi kollat på får vi för långt under marknadsvärdet, är lite rädd att inte slå till på det nu så kommer det glida oss ur händerna och vi missar en grymt bra deal.
Citera
2024-09-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Blir lite nyfiken på att du skriver att ni ska hyra ut på vintrarna.

Har ni hyresgäst klar?

Tänker att det kanske inte är så lätt att hitta en skötsam hyresgäst som vara vill hyra över vintern?

Ja via en förmedling till Biltestare, dom sköter bokning och beläggning samt tar betalt.
Det vi sköter är städning och snöskottning.
Inkomst 60-100k/säsong som är jan-mars.

En chans för oss att bygga en buffert och hela orten där uppe lever i stort sett på biltestarna.
Därav att detta absolut inte är något nytt.
Citera
2024-09-06, 15:31
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av areez
Det är före skatt därav att sambons är låg, min kommer öka till 49 före nu om 2 månader men det spelar inte så mycket roll.
Små klantiga anmärkningar från en period när allt var kaos i livet, totalt 6st och det gör att bankerna blundar helt.

Men ja det är Swedbank som vi pratat med och där hon har sin bank idag.

Yes pantbrev+lagfart har vi med i kalkylen.
Det som gör att vi verkligen inte vill missa detta är för att vi fått kontakt med ett hus för 515 men som är värderat till 960.
Hon som äger det har flyttat långt bort, har inga lån på det och vi har bra kontakt med henne därav att hon släppte det för vart våran smärtgräns låg.

Vem har sagt att huset är värderat till 960.000kr och varför vill ingen köpa det för denna summa? Varför vill inte nuvarande ägare hyra ut det till de summor du vittnar om att du kommer få in? Fundera på dessa frågor ett litet tag.
Citera
2024-09-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vem har sagt att huset är värderat till 960.000kr och varför vill ingen köpa det för denna summa? Varför vill inte nuvarande ägare hyra ut det till de summor du vittnar om att du kommer få in? Fundera på dessa frågor ett litet tag.

Huset är inte ute på annons därav svårt för andra att köpa eller visa intresse för det, hon kommer hyra ut det under den perioden om inte vi köper det.

Det är en ort i Norrbottens inland vi pratar om, det är inte så att folk far mot den orten och söker hus som dom gör här nere.
Värderingen är vad en mäklare värderade det till i det skick de är med mycket renoverat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in