Hej,
Vi kollar på att köpa ett hus som ligger uppe i norr.
Ett hus som vi kommer använda som fritidsbostad en tid framöver för att sen när barnen
gått ut skolan, om 2år flytta upp dit.
Vi kommer under vintern hyra ut bostaden för att det inte skall stå tomt och på så vis
kommer vi få in pengar på den där.
Nu kollar vi lite hur vi skall göra med detta då vi har lite olika saker som är problem här.
Våran situation är följande:
Vi bor i hus vi hyr idag.
Jag - inkomst på 41 000kr/månad, tyvärr betalningsanmärkningar från 2022.
Sambon - inkomst på 31 000kr/månad, fläckfri och inga lån sen tidigare.
Det som stökar här förstår ni väl så klart att det är mina anmärkningar, en bank vill inte ens prata med oss utan det slås ifrån redan vid första kontakten.
Söker hon själv så går det inte igenom för då ska hon även bära mina kostnader.
Så om jag inte står med på ansökan så räknas inte min inkomst med trots att vi är sambos.
Hos typ Svea skulle det gå, men då vill dom att vi säger upp vårat hus och flyttar upp dit direkt.
Vilket inte vi vill göra pga barnen.
Huset får vi köpa för 515 000kr och vi har 80 000kr som vi lägger kontant.
Vi har inga som helst problem att ha råd med detta boende som extra utöver det vi har idag.
Men mina frågor är:
Om hon skulle söka själv, säga att hon skall flytta in i det, kommer banken att säga upp lånet om dom ser att hon inte är bosatt där om säg 6 månader ?
Eller går det bara man sköter betalningarna ?
Kan man få problem om man säger att man skall bosätta sig där men inte gör det ?
Andra tips på hur och vad vi kan kolla på och säga ?
Vi kollar på att köpa ett hus som ligger uppe i norr.
Ett hus som vi kommer använda som fritidsbostad en tid framöver för att sen när barnen
gått ut skolan, om 2år flytta upp dit.
Vi kommer under vintern hyra ut bostaden för att det inte skall stå tomt och på så vis
kommer vi få in pengar på den där.
Nu kollar vi lite hur vi skall göra med detta då vi har lite olika saker som är problem här.
Våran situation är följande:
Vi bor i hus vi hyr idag.
Jag - inkomst på 41 000kr/månad, tyvärr betalningsanmärkningar från 2022.
Sambon - inkomst på 31 000kr/månad, fläckfri och inga lån sen tidigare.
Det som stökar här förstår ni väl så klart att det är mina anmärkningar, en bank vill inte ens prata med oss utan det slås ifrån redan vid första kontakten.
Söker hon själv så går det inte igenom för då ska hon även bära mina kostnader.
Så om jag inte står med på ansökan så räknas inte min inkomst med trots att vi är sambos.
Hos typ Svea skulle det gå, men då vill dom att vi säger upp vårat hus och flyttar upp dit direkt.
Vilket inte vi vill göra pga barnen.
Huset får vi köpa för 515 000kr och vi har 80 000kr som vi lägger kontant.
Vi har inga som helst problem att ha råd med detta boende som extra utöver det vi har idag.
Men mina frågor är:
Om hon skulle söka själv, säga att hon skall flytta in i det, kommer banken att säga upp lånet om dom ser att hon inte är bosatt där om säg 6 månader ?
Eller går det bara man sköter betalningarna ?
Kan man få problem om man säger att man skall bosätta sig där men inte gör det ?
Andra tips på hur och vad vi kan kolla på och säga ?