Citat:
Ursprungligen postat av
Carolina78
Skulle du kunna råda mej i hur jag bör hantera min situation? Jag har precis klivit av oxy 30-40mg/dag under flera år (ordinerat). Men nu ansåg de att jag ej ska äta det längre och fick inget recept. AT ett faktum. Har pregabalin och har nu använt det för att dämpa at. Så i fem dagar har jag nu käkat 150 mg Pregabalin för att ta bort oxy at. Hur bör jag göra nu framåt, bör jag trappa ut Pregabalinet redan nu? Kommer jag få at från oxyn ”retroaktivt” då? Jag vet inte alls hur jag ska hantera situationen men jag vet att jag vill inte fasta i skiten Pregabalin.
Jag har tillgång till gabapentin med.
Jag besitter tyvärr hög erfarenhet av sånt här och ska försöka hjälpa dig bäst jag kan så som jag hade gjort i din situation. För det första måste jag fråga. Menar du på riktigt att dem bara klippt ditt recept av Oxy när du under flera års tid stått på 30-40mg om dagen? Dem har inte erbjudit dig nedtrappning eller någonting liknande?
Om så är fallet ska du definitivt tala med läkaren och säga att du kommer anmäla honom om denne inte hjälper dig sätta ut läkemedlet på ett humant sätt.
Men för att svara på dina frågor. Pregabalinet behöver du inte trappa ur alls. Är det så att du inte har någon Oxy att trappa ur med så hade jag inte varit rädd för att i tio dagar iaf. ta Pregabalin upp till 600mg per dag. Det kommer INTE göra dig beroende utav Pregabalin under så kort tid men kommer hjälpa enormt mot AT:n från Oxyn.
Ett annat super tips är att köpa Loperamid (Dimor kallas det också) vilket är en receptfri hydroklorid. Ett paket Dimor kostar runt 30 kronor och tar du mellan 15-30 såna tabletter om dagen så kommer det hjälpa enormt mot det fysiska. Dvs att magen rasar, diarré, illamående osv. Det tar i stort sett bort dem symptomen då det är i grund och botten en opioid som inte når blodbarriären i hjärnan och därför inte ger något rus. Dessa finns dock bakom disken nu för tiden hos samtliga apotek då vissa försöker missbruka dessa. Så vill du köpa mer än ett paket får du besöka lite olika apotek och köpa ett per apotek. Eller bara gå dit vid en annan tidpunkt.
Gabapentin kommer hjälpa föga mot Oxy AT tyvärr men Pregabalin och Loperamid är en magisk kombo för ALLA som kliver av opioider/opiater.
Skriv om det är något mer du undrar över som jag kanske kan hjälpa dig med.