2024-09-06, 03:23
Medlem
Jag har inget Bank-ID och kollade Ratsits process för att då ta bort sig själv. Man ska tydligen skicka ett brev via post med en kopia på passet. Någon som vet om man inte har rätt ta bort sig själv digitalt istället? Verkar väldigt bökigt att skicka brev.
2024-09-06, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Japp. Flashbackare älskar också att dela med sig av FUP'ar via diverse skumma fildelningssidor.

Men att de ska få finnas på krimfup.se eller lexbase - nej fy fan vilka vidriga sidor!!!!
Vem fan betalar för att se en dom?
2024-09-06, 07:10
Medlem
Skurhinkens avatar
Kan man skapa ett ärende hos IMY angående dessa sidor? Är det någon här som gjort det och hur isåfall gå tillväga?
2024-09-06, 07:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Kan man skapa ett ärende hos IMY angående dessa sidor? Är det någon här som gjort det och hur isåfall gå tillväga?

Begära borttagning av personligt innehåll från Google Sök

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Använt denna mall som skäl till borttagning:

1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.
2024-09-06, 07:16
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Begära borttagning av personligt innehåll från Google Sök

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Använt denna mall som skäl till borttagning:

1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.

Tack, men var inte riktigt svar på min fråga.
2024-09-06, 08:41
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Jag har inget Bank-ID och kollade Ratsits process för att då ta bort sig själv. Man ska tydligen skicka ett brev via post med en kopia på passet. Någon som vet om man inte har rätt ta bort sig själv digitalt istället? Verkar väldigt bökigt att skicka brev.

Gjorde det för några år sedan på en annan tjänst som krävde det då och det var väl lite bökigt som så, men funkade felfritt.
2024-09-06, 08:42
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Verkar som att upplysning.se inte reagerar, vare sig tar bort info eller svarar. Någon som hört något från dom?
Nej jag upplever samma. De verkar skita i.
2024-09-06, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken

Sida med information om utgivningsbevis:
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/vi-guidar-dig/utgivningsbevis/

Sida för att lämna in klagomål:
https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

Scrolla ner till knappen "Klaga på en personuppgiftsbehandling"

Det kommer gå länge tills det händer något där, tyvärr.
2024-09-06, 08:47
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Sida med information om utgivningsbevis:
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/vi-guidar-dig/utgivningsbevis/

Sida för att lämna in klagomål:
https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

Scrolla ner till knappen "Klaga på en personuppgiftsbehandling"

Det kommer gå länge tills det händer något där, tyvärr.

Tack!
Ja, det är väl en trög process, tyvärr. Men ju fler som lämnar in klagomål desto bättre är det ju.
2024-09-06, 09:08
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Nu är även jag borttagen från Ratsit - skall kolla när jag orkar ta tag i de andra. Har ingen brådska - är bara en kul grej, egentligen och varför vara sökbar för kreti- och pleti, utan att dessa skall behöva bruka lite energi och sitta i telefonköer, om de nu så gärna vill ha tag på mina uppgifter?
2024-09-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
På något sätt funkar länder som Tyskland där du inte bara kan "söka på namn och adress" och få upp vad det nu är för uppgifter du vill ha. Har du inte kontakt med personen och dennes tillstånd att få ut personuppgifter har du inte heller med dessa personuppgifter att göra. Har du någon sorts affärsrelation med personen i fråga, typ ett abonnemang eller ett hyreskontrakt har du självklart kontaktuppgifter och adress till din kund/hyresgäst, som vederbörande uppgav frivilligt när han/hon ingick kontraktet med dig. Jag har inte samma detaljerade koll på hela Europa men det är helt klart Sverige som sticker ut, och det är som framgår av tråden också just EU (som vi tack och lov är med i) som nu tvingar Sverige att upphöra med sitt sjuka förhållningssätt till medborgarnas privatliv.

Slutligen: Förlåt, men vem fan bryr sig om vad du har nytta av på ditt jobb? Varför ska det stå t.ex. vad folks tonårsbarn heter, deras födelsedatum osv., i vilken lägenhet på vilken våning familjen bor, allt sökbart på internet inom 10 sekunder, för att en del av informationen som kommer upp underlättar saker på ditt jobb?

Hallå
Det jag haft nytta av är boende och var personen bor
Vem som är folkbokförd
Punk
t
Senast redigerad av popll 2024-09-06 kl. 09:45.
2024-09-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför ska man kunna söka på det? Att du kan söka rätt på mig ligger inte i mitt intresse.

Vad har du för nytta av det i ditt jobb?

Man behöver för övrigt inte vara paranoid för att helt enkelt inte ha lust att vara sökbar.
Jag pratar om att ma än kan se var N är folkbokförd
Inget annat
Inget konstigt med det
Resten är onödigt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in