2024-09-05, 21:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
(FB) Man kan nu ta bort sig själv ifrån Ratsit!
Leder till en trasig länk.
2024-09-05, 21:51
Medlem
baron-brazils avatar
Tack för denna info!
Avhandlat exakt alla sidor nu.
Återstår att se resultatet.
2024-09-05, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Tack för denna info!
Avhandlat exakt alla sidor nu.
Återstår att se resultatet.

Verkar som att upplysning.se inte reagerar, vare sig tar bort info eller svarar. Någon som hört något från dom?
2024-09-05, 22:14
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Det är standard med sådan rätt till integritet i demokratiska länder. Skumt att du skräms av det.
Det är väldigt märkligt och säger en del om hur svenskar som folk - speciellt misstänkliggörandet av dem som inte är bekväma med det. Som regel är det extremt svårt att ta reda på adressuppgifter i andra europeiska länder, för att inte tala om inkomst, fordonsinnehav osv. Det är Sverige som sticker ut med att inte bara sådant som rör offentlig förvaltning utan även helt privata uppgifter för individer och hushåll ska vara offentliga handlingar (in på vilken lägenhet i vilket våningsplan man bor i, vem man är gift med, om det finns barn över 16 år på adressen osv.)

Sedan gillar svenskar att göra sig lustiga över t.ex. gamla DDR och Nordkorea. Självinsikt (som så mycket annat) hör inte till deras starkaste grenar.
2024-09-05, 22:26
Medlem
nicodeas avatar
Nu är det bara den där upplysning.se som vägrar svara och vägrar ta bort personuppgifterna.
Någon som fått ett svar från dom och fått bort sig från deras sida?

Har skickat 2 ggr via deras kontaktformulär och 2 st mejl sen igår. (skrev enligt guiden)
2024-09-05, 22:27
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Jag ser ingen anledning till att ta bort mig från Ratsit, Mr Koll, m.fl. Tycker bara det är bra att mitt telefonnummer finns där om någon vill kontakta mig.

Förr i tiden fanns dessa uppgifter i telefonkatalogen som alla hade tillgång till. Nu finns de på nätet. Ingen större skillnad, eller har jag fel?
Stod det i telefonkatalogen vem du är gift med, vilka fordon du äger, eventuella husdjur, vad din bostad är värd, satellitbild över din bostad, barn över 16 år, uppgifter om när du flyttade in och varifrån, samt "klicka här för att ta reda på inkomst direkt, anonymt"? Om du bodde i lägenhet, stod det på vilket våningsplan du bodde och exakt var på våningsplanet? Stod det vilka grannar du har så att personer kunde använda katalogen för att i sin tur kartlägga även dem på samma sätt?

Det är verkligen helt sjukt hur införstådda svenskar är med detta som något normalt. Att medborgarna har någon sorts skyldighet att vara transparenta med sina privata uppgifter. I andra europeiska länder är det direkt chockerande att man kan ta reda på någons lön, fordons- eller ens adressuppgifter överhuvudtaget, än mindre med en en enkel sökning på internet (såvida inte personen aktivt registrerat sig på någon sådan sida). Det är inte för inte som ordet "Stockholmssyndrom" är uppkallat efter just Stockholm.
2024-09-05, 22:39
Medlem
Okej kan förstå adresserna
Att man inte vill ha det överallt
Samtidigt
Man ska väl kunna söka namn och adress i detta land
Eller hur f-n har ni blivit så paranoida?

Jag har mitt jobb mkt nytta av detta
Fastighetsägare tex
2024-09-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Ett smått tidslöseri då folk fortfarande kommer vara sökbara på vissa sajter och tjänster om man inte har en skyddad identitet..
Ja exakt
Dessutom har nu över 30 000 skyddad I'd i landet
Gått upp 120% på 10 år! Sjukt
2024-09-05, 22:57
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Du menar alltså att du regelbundet snokar på alla dina grannar, annars skulle du inte upptäckt att du ”måste” ringa Skatteverket? Usch. Skaffa ett liv! Det är DU som är paranoid och obehaglig. Hur fan kan du ens tänka tanken att det är någon ”skum” det gäller när du sitter och wastar din fritid på att stalka grannskapet?
Det är snarare poliser, SÄPOanställda, socialtjänsthandläggare, politiker, offentliga personer, förmögna personer osv det handlar om. Dina lokala knarkhandlare och andra psykfall likt du själv ligger ute med sina uppgifter och brukar även ha väldigt offentliga sociala medier och absolut NOLL gränser och integritet.

Såg du dokumentären om scammarna som skulle ”knulla Sveriges mamma” och stal pensionärers besparingar?
De satt och ringde upp folk genom just siter som MrKoll, de upptäckte inte ens vilka som inte fanns tillgängliga och hade aldrig pallat logga in med BankID och frågat formellt efter dessa uppgifter där det då också sparats och lämnats ut info om VEM som frågat. Då hade de ju lämnat spår och bevismaterial efter sig överallt.
Så otroligt korkat att inte fatta att det är just KRIMINELLA och sjuka stalkers som är problemet med dessa siter.
Jag har fått jobb i Storbritannien och håller på att förbereda flytt, är du medveten om att detta fenomen med att allas adresser, födelsedagar, telefonnummer, karta till boende, inkomstuppgifter osv. ligger ute helt öppet på 20 olika siter är UNIKT för Sverige?!
Det ser inte ut såhär utomlands.
Det är ett symtom på samma sinnessjuka mentalitet som satt oss i situationen med urspårad kriminalitet och att försvaret rustats ner.
Exakt. De allra flesta i Sverige är, samtidigt som de kan vara rätt beresta, oerhört provinsiella (de kan ha turistat här och där men vet ingenting om hur samhället eller kulturen fungerar lite mer på djupet i andra länder än Sverige, ofta inte ens i de nordiska grannländerna). Detta samspelar med en stark chauvinism: Funkar det på ett visst sätt i Sverige och inte i andra länder så är det per definition de andra det är fel på.

Något jag har reagerat på länge är att den allra starkaste komponenten i de flesta moderna svenskars identitet är hur saker funkar i Sverige, och när det utmanas eller ifrågasätts leder det till hätska och arga utfall till landets försvar (vilket vi sett prov på i den här tråden flera gånger). Då kan man verkligen tala om ett folk som har tappat både ett och annat på vägen, däribland minsta tillstymmelse till själ eller kultur.

Det ironiska är ju sedan att dessa svenskar själva är de som drabbas av sin egen sjuka mentalitet, ofta på väldigt handfasta sätt. T.ex., för att ta ett relevant exempel för tråden, att man råkar ut för ett inbrott och det hände just genom att man blev upptäckt som ett lämpligt mål och kartlagd genom tjänster som dessa.

Jag orkar inte leta upp exakta inlägg att länka till, men det var t.o.m. en ordväxling i tråden (runt sida 10 eller något) där någon (med Sigmund Freud som avatar, på något sätt passande) kom med det klassiska "jag har inget att dölja", varpå någon frågade typ "inte ens din adress, lön och fastighetsvärde för kriminella?". Hans svar på detta var i sin tur "nej" (!!). Jag trodde jag hade sett allt men nej, det hade jag uppenbarligen inte.
2024-09-05, 23:11
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Samtidigt

Fastighetsägare tex
På något sätt funkar länder som Tyskland där du inte bara kan "söka på namn och adress" och få upp vad det nu är för uppgifter du vill ha. Har du inte kontakt med personen och dennes tillstånd att få ut personuppgifter har du inte heller med dessa personuppgifter att göra. Har du någon sorts affärsrelation med personen i fråga, typ ett abonnemang eller ett hyreskontrakt har du självklart kontaktuppgifter och adress till din kund/hyresgäst, som vederbörande uppgav frivilligt när han/hon ingick kontraktet med dig. Jag har inte samma detaljerade koll på hela Europa men det är helt klart Sverige som sticker ut, och det är som framgår av tråden också just EU (som vi tack och lov är med i) som nu tvingar Sverige att upphöra med sitt sjuka förhållningssätt till medborgarnas privatliv.

Slutligen: Förlåt, men vem fan bryr sig om vad du har nytta av på ditt jobb? Varför ska det stå t.ex. vad folks tonårsbarn heter, deras födelsedatum osv., i vilken lägenhet på vilken våning familjen bor, allt sökbart på internet inom 10 sekunder, för att en del av informationen som kommer upp underlättar saker på ditt jobb?
2024-09-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuuhTant
Det är bara skummisar som har något att dölja som inte vill synas offentligt.
Har man rent mjöl i påsen är det inga problem med att vara synlig.

Handlar väl mer om integritet??? Vad har ens privata och personliga uppgifter med andra att görs
2024-09-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuuhTant
Det är bara skummisar som har något att dölja som inte vill synas offentligt.
Har man rent mjöl i påsen är det inga problem med att vara synlig.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Samtidigt

Fastighetsägare tex

Varför ska någon ha era fulla personnummer inkl. sista siffror?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in