2024-09-05, 23:07
  #13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det hade inte gjort någon större skillnad. Enligt svensk rätt är det endast människor av kött och blod som kan begå brott. När en pistol används för att skjuta ihjäl någon är det inte själva pickadollen vi ställer inför rätta, utan personen som höll i vapnet. Därför är det rättsligt intressanta inte var servrarna befann sig, utan var personerna som använde servrarna befann sig.

Specifikt handlar det om lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, vanligen kallad ”BBS-lagen”. Även moderatorer för Facebook-grupper kan åka dit enligt den lagen (exempel; FB-tråd), trots att Facebooks servrar såvitt jag vet finns i USA.

Facebook har servar i många länder däribland i Sverige.
Citera
2024-09-05, 23:20
  #14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Som jag skrev ovan spelar det roll var personerna befinner sig, inte var servrarna befinner sig. Jan Axelsson befinner sig i Sverige, Steve Huffman gör inte det. Det är en viktig skillnad.

De inlägg som svenskar gör på Reddit skulle de kunna åtalas för. Likaså svenska moderatorer på Reddit som inte avlägsnar eller döljer inlägg av det slag som omfattas av § 5 (se ovan). Svenska användare och moderatorer blir inte immuna bara för att Reddits servrar finns i USA.
Borde inte moderatorer på Flashback som befinner sig i Sverige kunna bli inblandade i detta?
Är det inte deras ansvar att fungera som brandvägg så att detta inte ska kunna ske?
Citera
2024-09-05, 23:27
  #15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det hade inte gjort någon större skillnad. Enligt svensk rätt är det endast människor av kött och blod som kan begå brott. När en pistol används för att skjuta ihjäl någon är det inte själva pickadollen vi ställer inför rätta, utan personen som höll i vapnet. Därför är det rättsligt intressanta inte var servrarna befann sig, utan var personerna som använde servrarna befann sig.

Specifikt handlar det om lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, vanligen kallad ”BBS-lagen”. Även moderatorer för Facebook-grupper kan åka dit enligt den lagen (exempel; FB-tråd), trots att Facebooks servrar såvitt jag vet finns i USA.

Så om Jan Axelsson befinner sig utanför Sverige just nu går han fri, eftersom hans existensbrott då ej skett i Sverige?

Eller gäller kanske svensk lag även utomlands nu helt plötsligt?
Citera
2024-09-05, 23:41
  #16
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Så om Jan Axelsson befinner sig utanför Sverige just nu går han fri, eftersom hans existensbrott då ej skett i Sverige?

Eller gäller kanske svensk lag även utomlands nu helt plötsligt?
Svensk lag gäller svenskar, men kan bara lagföras i Sverige om det även är brottsligt där gärningen begås, grovt hugget (se BrB 2 kap. särskilt 5 §).

Det som blir lite lurigt med det här är ju att Sverige blir knepigt att besöka för de som ansvarar för sociala medier och meddelandeplattormar. Precis som Telegram-grundaren väntar åtal i Frankrike för att inte i tillräcklig mån ha rensat bort olagligt material i enlighet med fransk rätt, så har heller inte Facebook, Reddit, X, Whatsapp, Instagram osv. osv. rensat bort allt som är uppenbart HMF enligt svensk rätt, och således kan dessa personer gripas och åtalas om de sätter en fot på svenskt territorium.

Tror nog någon svensk åklagare blev inspirerad av det franska förfarandet kring Telegram-grundaren, annars hade man gjort detta långt tidigare. Vi får väl se vad som händer. Rent krasst kan jag tycka att man borde placera Flashback i någon utländsk stiftelse och i möjligaste mån dölja vem/vilka som är ansvariga, så att man slutar trakassera Jan Axelsson för hans yttrandefrihetsaktivism.
Citera
2024-09-06, 00:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Som jag skrev ovan spelar det roll var personerna befinner sig, inte var servrarna befinner sig. Jan Axelsson befinner sig i Sverige, Steve Huffman gör inte det. Det är en viktig skillnad.

De inlägg som svenskar gör på Reddit skulle de kunna åtalas för. Likaså svenska moderatorer på Reddit som inte avlägsnar eller döljer inlägg av det slag som omfattas av § 5 (se ovan). Svenska användare och moderatorer blir inte immuna bara för att Reddits servrar finns i USA.
Men det är ju inte Jan Axelsson som skrivit det där 12 eller så otäcka kommentarerna eller hur?
Så.. igen?
Varför grips inte svenskar som jobbar för reddit såsom Jan greps?
Är ju exakt samma situation
Citera
2024-09-06, 00:14
  #18
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
4 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall, för att kunna fullgöra sin skyldighet enligt 5 §, ha sådan uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till omfattningen och inriktningen av verksamheten.

Det är ganska mycket godtycklighet kring lagen om elektroniska anslagstavlor. Vad är rimligt att hålla koll på för en person? Vad är skäligt?

I Europa värnar man kollektivet medan USA ser till individen.
Citera
2024-09-06, 00:14
  #19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Avsnitt torsdag 5 september huvudämne "Mordet i Sätra Centrum"
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/program/1285
0:21:53

Misstankarna gäller 12 inlägg på Flashback Forum som uppenbart innehåller hets mot folkgrupp

"Mordet i Sätra Centrum" antar jag är namnet på ett poddavsnitt? I detta poddavsnitt nämner de alltså ett åtal mot Jan Axelsson, och de nämner en viss tråd med 12 tankebrott. Men är tråden de nämner kopplad till mordet i Sätra, eller något helt annat ämne? Är det möjligen den här tråden om morden i Sätra det handlar om, eller någon annan tråd?
(FB) Mord på två personer i Sätra, Stockholm 2019-04-11
Citera
2024-09-06, 00:22
  #20
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
"Mordet i Sätra Centrum" antar jag är namnet på ett poddavsnitt? I detta poddavsnitt nämner de alltså ett åtal mot Jan Axelsson, och de nämner en viss tråd med 12 tankebrott. Men är tråden de nämner kopplad till mordet i Sätra, eller något helt annat ämne? Är det möjligen den här tråden om morden i Sätra det handlar om, eller någon annan tråd?
(FB) Mord på två personer i Sätra, Stockholm 2019-04-11

Axelsson säger att flashback tog bort dessa inlägg. Då borde det väl inte finnas något att åtala honom för?

Om inläggen är borta så är de ju borta

Inte undra på att både Axelsson och hans advokat är förvånade.
Citera
2024-09-06, 00:32
  #21
Medlem
Valkyrian1s avatar
BrB 16. 8§ kan vara av intresse för rättsväsendet .
Gissning bara.
Citera
2024-09-06, 00:33
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Axelsson säger att flashback tog bort dessa inlägg. Då borde det väl inte finnas något att åtala honom för?

Om inläggen är borta så är de ju borta

Inte undra på att både Axelsson och hans advokat är förvånade.

Åklagaren anser kanske att de inte togs bort tillräckligt snabbt.
Citera
2024-09-06, 00:35
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrian1
BrB 16. 8§ kan vara av intresse för rättsväsendet .
Gissning bara.
Han är åtalad för brott mot denna lag: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1998112-om-ansvar-for-elektroniska_sfs-1998-112/
Citera
2024-09-06, 00:42
  #24
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Åklagaren anser kanske att de inte togs bort tillräckligt snabbt.

Det känns ju som ett väldigt svagt åtal det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in