2024-09-04, 11:35
Medlem
HassanVonEssens avatar
Tycker det är bra att den här typen av uppgifter finns tillgängliga. Jag vill kunna se var vissa personer bor innan jag bestämmer mig för att flytta.
2024-09-04, 11:39
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Ratsit ja, men Merinfo, Mrkoll och alla andra sidor då? Skulle aldrig inleda någon form av relation (affärs eller personlig) med någon som gör sig så anonym - om det inte finns riktigt bra skäl...
Det är standard med sådan rätt till integritet i demokratiska länder. Skumt att du skräms av det.
2024-09-04, 11:46
Medlem
GrillTeknikers avatar
Någon som kan förtydliga exakt vad som är nytt? Man har kunnat dölja ex. telefonnummer på Hitta.se och Eniro sedan flera år tillbaka.

Och vissa här verkar påstå att det skulle gå att ta bort sig från exempelvis MrKoll.se. Det stämmer inte. Du kan dölja din adress och telefonnummer, that's it.

Rätta mig gärna om jag har fel. Har själv försökt, och nej, det går inte att ta bort sig från MrKoll.se.

Som det ser ut nu verkar denna tråden vara nerlusad av millenials som yrvaket tror att man helt plötsligt kan göra sådant som man kunnat göra i flera år, dvs. dölja telefonnummer och adress. Trådens rubrik handlar dock om att man kan ta bort sig från Ratsit.se, så det kanske är det som är det enda nya?
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-09-04 kl. 11:50.
2024-09-04, 11:47
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Googla ta bort mitt namn från tex Mrkoll. Gör likadant med övriga.
Ska även ta bort från hitta.se om det går. Ska även försöka med Google så att mitt namn tas bort där också.
Men gör borttagningen sist hos Google eftersom dom vill ha uppgifter om från vilka sidor som ska tas bort

Okey, tack för info!
2024-09-04, 12:03
Medlem
nicodeas avatar
Verkar vara svårt att ta bort sig från Mrkoll.
Detta autosvar fick jag:

Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelningsadress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig. Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?
Du kan själv dölja din utdelningsadress och ta bort telefonnummer som du inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter går du till Kundservice och klickar dig fram till Inloggning med Bank ID
Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt bakgrundskontroller eller annan information om dig.
Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

En uppgift om mig stämmer inte, varför?
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart vi kan.

Men man borde väl kunna ta bort sig från google genom att göra sig ej sökbar på tex mrkoll och andra sidor, Irriterande detta.
2024-09-04, 12:06
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Tycker det är bra att den här typen av uppgifter finns tillgängliga. Jag vill kunna se var vissa personer bor innan jag bestämmer mig för att flytta.
Det är en annan sida av myntet, men jag är beredd att ge upp den möjligheten för att slippa att andra kan se vad jag har för bil, var jag bor, tjänar m.m.
2024-09-04, 12:06
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Verkar vara svårt att ta bort sig från Mrkoll.
Detta autosvar fick jag:

Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelningsadress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig. Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?
Du kan själv dölja din utdelningsadress och ta bort telefonnummer som du inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter går du till Kundservice och klickar dig fram till Inloggning med Bank ID
Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt bakgrundskontroller eller annan information om dig.
Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

En uppgift om mig stämmer inte, varför?
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart vi kan.

Men man borde väl kunna ta bort sig från google genom att göra sig ej sökbar på tex mrkoll och andra sidor, Irriterande detta.

Jag fick samma. Jag tänker att jag kommer skicka samma mail om och om igen varje dag tills jag fått ett ordentligt svar.
2024-09-04, 12:10
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Det är standard med sådan rätt till integritet i demokratiska länder. Skumt att du skräms av det.

Det här! Vi är så jävla intalade att allt ska vara tillgängligt. Det är fan inte rimligt att folks uppgifter ligger uppe på nätet för allmän beskådan "bara för att" och att det bästa motargumentet är "om man inte har något att dölja så har man inget att oroa sig för", JO, DET ÄR JUST DET MAN HAR. Senast i vintras så åkte kriminella ut på flygplansparkeringen för att se vilka bilar av dyrare sort som stod på långtidsparkeringen, och efter att ha kollat upp regnummer så gjorde de inbrott hemma hos de som var bortresta.
Jag har fan ingen lust att bli rånad för att jag har min halvmiljonsbil på en parkering, eller att min morsas uppgifter ska vara offentliga för att hon bor ensam i en villa i en "rik" förort.
2024-09-04, 12:13
Medlem
Tack så mycket, är nu borttagen från de flesta. Hur får jag bort MrKoll?
2024-09-04, 12:14
Bannlyst
Tack!

Hoppas man kan ta bort sig från mrkoll också. Den skitsidan är en riktig skitsida.
2024-09-04, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Jag fick samma. Jag tänker att jag kommer skicka samma mail om och om igen varje dag tills jag fått ett ordentligt svar.

Jag vet flera som har lyckats få bort sig från mrkoll med den mall som postats, och skickad via den adress som angetts in detta inlägg:
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Ligg på!
2024-09-04, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen

Jag med, vill kunna se till att jag har nära till folk som har dyra prylar liggandes i trädgården och så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in