2024-09-04, 04:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
De "vittnen" du rabblar upp ledde inte till något genombrott i utredningen och för övrigt så har ju du för länge sedan "löst" fallet.

Sakta i backarna, låt oss komma till klarhet här. Du fäster alltså större trovärdighet vid en "fjärrskådare" än vid vittnen som tex en kvinnlig polis och en äldre dam som gjorde en märkliga observationer vid två helt skilda tillfällen? 😁

Den äldre damen vittnesmål fick dessutom stöd av SMHI:s väderuppgifter den aktuella dagen.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Det märkliga är dessutom att du och en handfull haverister till i tråden sätter en enorm tillförlitlighet till fladdriga opålitliga vittnen (missbrukare) som säger sig ha haft kontakt med CdC efter pingsthelgen samtidigt som ni dissar nyktra stabila vittnen som har avlämnat solida vittnesmål.

Hur kommer det sig? Det finns ingen trovärdighet hos de vittnen ni hänvisar till.
Citera
2024-09-04, 10:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Fisk
Nu lär knappast min anekdot tillföra något till tråden men är 99% säker att jag var en av hennes kunder. Ett riktigt jobbigt o smutsigt luder är mina minnen av henne, men det berättar ju inte att stycka henne i delar. Var rätt illa åtgången själv på den tiden så minnet är inte det bästa från den tiden.
Minns du på ett ungefär när detta skulle ha skett? Det är av naturliga skäl få som har sagt sig tillhöra hennes kunder.
Citera
2024-09-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop

Jag får associationer till ensamma män på landsbygden som skaffar thailändska fruar av TÅ...

Jag håller med. Da Costa var 22 år yngre än TÅ när de började umgås. Visst lukar det medelåldersdesperation - och någon form av störning. Och visst körde TÅ bil och han hade arbete men någon form av missbruk hade han nog.
Citera
2024-09-04, 11:36
Medlem
Citat:
C:s potentiella aggressivitet och möjligheten att hon själv kunde upplevas som ett hot är en väsentlig aspekt som ofta glöms bort. Att hon inte var ett fridsamt unikum känns ju självklart och man kan också notera frånvaron av vittnesmål om eventuellt utåtagerande våld från C:s sida. Det var väl inget man ville diskutera med polisen...

Som jag har uppfattat det var M:s våldsanvändning ofta baserad på en befogad eller obefogad rädsla inför den hon attackerade.
Rädsla är en ofta förbisedd motivation till våld och att M var liten och fysiskt svag borde ha medfört att våldet blev grövre och farligare. Det skulle knappast ha varit någon idé för henne att bruka våld utan något tillhygge och med tanke på hennes storlek bör övervåld ha varit logiskt, för säkerhets skull, eftersom hon svårligen skulle kunna försvara sig om hennes offer slog tillbaka.

När jag har tagit del av beskrivningarna av Roberts våld mot henne ter det sig mer kontrollerat och instrumentellt, medan M:s förefaller ha varit impulsivt och kanske till och med överraskande för henne själv. Risken för en oväntad, fatal utgång borde öka i det senare fallet.

Utifrån ett genusperspektiv är det visserligen möjligt att argumentera för att det beror på att våldsamhet inte ingår i den traditionella stereotypen av vad en kvinna förväntas vara och därför bortförklaras eller minimeras när den väl förekommer, både inom rättsväsendet och hos gemene man.

Uppenbarligen färgades tolkningen av M:s agerande av den här föreställningen, vilket gör den rättspsykiatriska undersökningen än mer uppseendeväckande. Är det känt om M även vårdades inom rättspsykiatrin?

De här endimensionella tankefigurerna återfinns ju även i den mediala tolkningen av fallet, med Catrine och rättvisan som det främsta exemplet. Hanna Olsson var så upptagen med att kritisera hora-och-madonna-komplexet att hon av bara farten förvandlade C till en madonna.

Att BA (som brukar kallas för Robert i tråden) utövade instrumentellt våld, har jag också noterat. Eftersom han var jättestor (en 2 m lång kroppsarbetare) hade han ett naturligt självförtroende. Han behövde inte agera i affekt utan att tänka. M var däremot liten och kvinna, och paradoxalt nog var hon farligare än BA, eftersom hon var skräckslagen när hon drog kniv osv.

Jag har också fått intrycket att han hade erfarenhet av indrivning. Föga förvånande i så fall.
Citera
2024-09-04, 11:39
Medlem
Citat:
C förde nog inte direkt någon bokföring av sin ekonomi utan det var väl pengar som pengar både för henne och för TÅ och BM...

Att TÅ uppenbarligen lyckades framstå som ett bra alternativ för socialen är ändå något att begrunda. Dels reagerade andra för TÅ och hans beteende mot C, dels verkade C inte dölja att hon var rädd för honom.

Den tidigare vistelsen i Småland tycks inte heller ha varit lyckad, så varför skulle hon återvända dit igen?

Beträffande patologiskt kontrollbehov är det också, förutom att ta kontroll över ekonomin, vanligt förekommande att offrets kontakt med omvärldens beskärs. C:s beryktade telefonbok blev ju kvar i Småland och man kan fråga sig om den verkligen blev kvarglömd eller om TÅ la beslag på den.

Något som jag inte riktigt får grepp om är alla turer kring TÅ:s och C:s vistelser i Småland respektive Stockholm.

Först ska C alltså starta på nytt i Småland, blir inlagd för att sluta missbruka (på TÅ:s initiativ?), men tar sig till Stockholm och skaffar knark. Efter detta flyttar de båda gemensamt till Stockholm där de bor hos TÅ:s bekanta och i diverse lägenheter. Om syftet var att C skulle sluta missbruka borde det här arrangemanget inte ha underlättat...

Alla turer runt TÅ och CdC var konstiga. Flytten till Gislaved var kanske bara fjäsk för SOC, som antagligen krävde en nedskriven plan för att hjälpa CdC med pengar osv.

Missbrukare gör ju sådär, de skapar luftslott, för att göra SOC-tanter glada.
Om CdC sa att hon skulle starta om med TÅ, som hade bil och jobb och bostad, kunde hon kanske få loss starta-nytt-bidrag för möbelinköp osv. SOC hade djupa fickor på 80-talet....

PS Skriv 2 inlägg till och vänta en vecka till, så kan vi skicka PM och jobba på allvar DS
Citera
2024-09-04, 12:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag känner naturligtvis till diskussionerna kring telefonböckerna, utrivna sidor med mera, med mera eftersom jag, som tidigare nämnt, har läst hela tråden inklusive dina åtta år gamla alster som är till förvillelse lika de du producerar i dag.

Nu skrev jag om en specifik telefonbok, den som.återfanns i Småland, varför andra telefonböcker med eller utan utrivna sidor inte är av intresse i sammanhanget.

Men varför är inte du intresserad av de utrivna sidorna?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

En annan omständighet som är värd att notera att CdC hade lovat att återvända till effektförvaringen på Centralen efter att ha lämnat in en väska plus en stereo den 8 juni.

Man såg dock inte röken av henne av henne efter den 8 juni och då kan man dra slutsatsen att något måste ha hänt henne under pingsthelgen?
Citera
2024-09-04, 12:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
För övrigt borde den psykopatiska tokkärringen Allg*n, Kristina Eva (tidigare Engstr*m, senare Christina And*rsson)
och hennes korrupta vittneshov med allt från barnvagnar, hundar, poliser, fotohandlarepar mfl få en egen tråd då det inte alls tillhör fallet CdC utan är hennes personliga vendetta som försmådd kvinna, en riktig hondjävul.

Det går inte att undvika att hon är i samma kategori som Jov*n R*js, går över lik för att vinna.

Tack men det fanns ingen koppling mellan mamman och de olika vittnen du räknar upp som den kvinnliga polisen, fotohandlarparet, hunddamen osv och då rimmar det illa att kalla dessa vittnen för hennes hov.

Inte heller fanns det någon koppling mellan de olika vittnena (de kände inte ens till varandras existens innan utredningen) med ett undantag, jägmästaren var stamkund hos fotohandlarparet i butiken i Solna centrum och det var tack vare honom som man kunde tidsbestämma händelsen med inlämningen av de märkliga bilderna och den ägde rum strax innan midsommarafton 1984, närmare bestämt på torsdagen.
Citera
2024-09-04, 12:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CP-Fisk
Nu lär knappast min anekdot tillföra något till tråden men är 99% säker att jag var en av hennes kunder. Ett riktigt jobbigt o smutsigt luder är mina minnen av henne, men det berättar ju inte att stycka henne i delar. Var rätt illa åtgången själv på den tiden så minnet är inte det bästa från den tiden.

Der är bra att du återger dina minnesbilder av händelser i det förflutna men hur kan vi vara säkra på att du minns rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Känner du till minnesexperten Elizabeth Loftus?

"En av vår tids ledande minnesforskare, Elizabeth Loftus, brukar säga att minnet är som Wikipedia. Det ändras och förnyas hela tiden. Och det är öppet för alla att gå in och göra ändringar. Skillnaden är att inga gamla versioner av våra minnen sparas, vi har bara den aktuella att lita till.

Elizabeth Loftus har ägnat sig åt forskning på minnet sedan mitten av 70-talet, från början vid University of Washington, och de resultat och den forskning som bygger vidare på hennes upptäckter har radikalt förändrat hur vi ser på vår förmåga att minnas viktiga händelser i livet.

Vi vet idag att det till exempel är helt möjligt att minnas saker som aldrig har hänt.
"

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vart-forradiska-minne
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-09-04 kl. 12:58. Anledning: Tillägg
Citera
2024-09-04, 12:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Felpost
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-09-04 kl. 12:54.
Citera
2024-09-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Finns det inte någon nu levande person i det här forumet som har någon inblick i arkitektens liv efter CdC:s död?

På 6 år gick han tydligen från bra social status, med våning på Östermalm, söndagsmiddagar hos vänner osv, till misär i en lya fylld med porr. Ett högt fall, kan tyckas. Arkitekten kom väl på tapeten ett par år innan han dog i den där lyan. Pallade han inte publiciteten, eller var det något annat som låg bakom kollapsen?

Börskrasch + alkoholism är nog orsakerna till hans förfall.

Redan på åttiotalet brukade han ta hem narkomaner och eskorter osv. Han var på fallrepet redan då. Man kan leva slummigt på Östermalm också... Han slutade fö sina dagar på Essingen, så något gott gigantiskt fall var det väl inte. Anckers blev förresten intervjuad i en tidning och pratade om da Costa. Artikeln finns på sajten da Costa-arkivet.
Citera
2024-09-04, 17:18
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Felpost
Kan du förklara varför ingen dömts för mordet trots alla dina stjärnvittnen som tydligen visste vad de pratade om?

Nej, just det ja. De ljög så att t.o.m. polis och åklagare slutade tro på dem.

Din dumma jävel.
Citera
2024-09-04, 19:57
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Men varför är inte du intresserad av de utrivna sidorna?
Jag har överhuvudtaget inte berört mitt eventuella intresse av utrivna sidor. Däremot förklarade jag för dig vilken telefonbok som diskuterades och att andra telefonböcker därför var irrelevanta i just det sammanhanget.

Om vi ska föra en saklig och väl underbyggd diskussion, som du eftersträvade, är det en förutsättning att du dels läser mina inlägg, dels tar till dig innehållet (du kan läsa flera gånger om det behövs), dels låter bli att fritt fantisera fram dina egna tolkningar av vad som står däri.

Citat:
En annan omständighet som är värd att notera att CdC hade lovat att återvända till effektförvaringen på Centralen efter att ha lämnat in en väska plus en stereo den 8 juni.

Man såg dock inte röken av henne av henne efter den 8 juni och då kan man dra slutsatsen att något måste ha hänt henne under pingsthelgen?
Du kan inte se någon annan anledning till att hon fick ändrade planer? Man kan ju exempelvis föreställa sig att hon befann sig på ett ställe där hon inte ville ha med sig sin bergsprängare utan föredrog att förvara den på effektförvaringen. Där man, som sagt, förvarar föremål.

En annan omständighet som är värd att notera är att du gång på gång klipper bort mina frågor och undviker att besvara dem. Tråkigt, men nu när du tog upp Elizabeth Loftus minnesforskning har jag ytterligare en fråga till dig.

Av dina inlägg att döma är du inte främmande för att spekulera, så det vore spännande att få veta hur du tror att Loftus skulle uppfatta minnesbilderna hos några olika vittnen i detta fall.

Jag ber dig att ta följande i beaktande:
• Tidsspannet mellan det påstådda observationstillfället och vittnesmålet om detsamma.
• Huruvida vittnet hade tidigare kännedom om personen/personerna som vittnet senare identifierar.

Här kommer alla vittnen så att du kan beta av dem i tur och ordning. Om du vill lägga till några fler går det naturligtvis bra.

• 1,5-årigt barn
• Fotohandlarpar
• Fotohandlarpar 2
• Jägmästare
• Kvinnlig polis 1
• Kvinnlig polis 2
• Dam med hund
• Vaktmästare med alkoholproblem
• Dagboksskrivande och bedrägeridömd narkoman
• Jävig rättsläkare

Återkom gärna om du har några frågor!

Innan du sätter igång tycker jag även att du kan begrunda en mening du själv har citerat och fundera på om den kan ha någon relevans i detta fall:
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerad vetenskap
Vi vet idag att det till exempel är helt möjligt att minnas saker som aldrig har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in