2024-09-05, 13:07
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, offensiven vid Pokrovsk verkar stallad för ryssarna.

Mer info i länken.

Citat:
05.09.2024 uppdateringen. Det viktigaste från frontlinjerna är att turisterna har inte kommit närmare Pokrovsk för femte dagen iföljd. Vid Kursk ser det ut som om vi börjar inleda fas 2 eftersom vi har överfört en hel del HUR enheter dit.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2024-09-05, 13:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, offensiven vid Pokrovsk verkar stallad för ryssarna.
Mer info i länken.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Uppgifter på X om att Ukraina flyttat flera nya brigader dit så Ukraina kanske planerar en motoffensiv där. Talas om att detta redan kan vara krigets största "slag", ryssarna har fler trupper där än de hade i Bakhmut.
Citera
2024-09-05, 13:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Precis det jag menar, i krig måste det tillhöra historien att stå uppställda på detta sättet utomhus, man kan göra det i stora underjordiska bunkrar men inte som hände vid Poltava.

Jag har pratat med Ukrainare som berättat att det finns många informatörer och spioner som ger tips till Ryssland. Någon har informerat Ryssland om att denna ceremoni skulle ske och när och sedan sköt de robotar som blev en massaker i princip.

Just i detta fall finns det rykten om att militären själva har varit oförsiktiga med information och att det var allmänt känt att denna ceremoni skulle hållas. Försvarsministern avgick väl? Men ja de borde helt sluta med dessa tillställningar. Ska de ha ett diplom eller medalj så dela ut dem till mindre grupper åt gången i något skyddsrum. Parader, uppställningar och marscher måste förpassas till militärhistorien.
Citera
2024-09-05, 13:16
Medlem
raskenss avatar
Helvete vilka köttvågor ryssarna skickar. Ganska illustrtande film som visar att Putins metoder inte skiljer sig nånting mot Stalin:

https://x.com/TOGAjano21/status/1831367134796247410
Citera
2024-09-05, 13:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jo, för världens rikaste man behöver få pengar av Ryssland.
Folk är ju helt rabiata, hjärntvätten i Sverige är total.

Ja hans bolag skjuter ju upp rymdraketer i en mycket större omfattning än vad Ryssland gjorde ens innan de startade detta krig. Han är nog rikare än hela Ryska staten.
Citera
2024-09-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Just i detta fall finns det rykten om att militären själva har varit oförsiktiga med information och att det var allmänt känt att denna ceremoni skulle hållas. Försvarsministern avgick väl? Men ja de borde helt sluta med dessa tillställningar. Ska de ha ett diplom eller medalj så dela ut dem till mindre grupper åt gången i något skyddsrum. Parader, uppställningar och marscher måste förpassas till militärhistorien.

Verkar som att det blev ett hårt slag mot Ukrainas kapacitet framöver och det kanske i sin tur förlänger kriget med något år. Förlänger eftersom vi inte på något sätt ser att Ryssland kan vinna kriget.
Citera
2024-09-05, 13:21
Medlem
raskenss avatar
Henrik Bränden har en bra beskrivning på vad ryssarna gör i ockuperat område:

https://www.facebook.com/share/MdWDhESNa8WWCNY7/
Citera
2024-09-05, 13:23
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Helvete vilka köttvågor ryssarna skickar. Ganska illustrtande film som visar att Putins metoder inte skiljer sig nånting mot Stalin:

https://x.com/TOGAjano21/status/1831367134796247410
Jisses. Säga vad man vill men dom fick jävlar i mig upp farten bra.
Han har kulor ryssen, det måste man ge dom.
Citera
2024-09-05, 13:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Nya ryska hot. Denna gång mot kärnkraftverk.
Citat:
Putin threatens with attacks against nuclear power plants, as "mirror response to attacks against Kursk and Zaporizhzhia nuclear power plant"
https://t.me/navideovidno/78480

Inväntar ryssvänners reaktion i stil med "att nu måste Ukraina ge upp eller så får vi lite radioaktivitet på oss" om 5...4...3...
Citera
2024-09-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Precis det jag menar, i krig måste det tillhöra historien att stå uppställda på detta sättet utomhus, man kan göra det i stora underjordiska bunkrar men inte som hände vid Poltava.

Jag har pratat med Ukrainare som berättat att det finns många informatörer och spioner som ger tips till Ryssland. Någon har informerat Ryssland om att denna ceremoni skulle ske och när och sedan sköt de robotar som blev en massaker i princip.

Ukraina måste återinföra dödsstraffet för de som hjälper de ryska mördarna.
Citera
2024-09-05, 13:29
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jisses. Säga vad man vill men dom fick jävlar i mig upp farten bra.
Han har kulor ryssen, det måste man ge dom.
Dom vågar ju inte annat med spärrtrupperna i ryggen
Citera
2024-09-05, 13:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Verkar som att det blev ett hårt slag mot Ukrainas kapacitet framöver och det kanske i sin tur förlänger kriget med något år. Förlänger eftersom vi inte på något sätt ser att Ryssland kan vinna kriget.

Vi vet inte omfattningen och det förblir kanske hemligt. Men man skall inte överdriva det. Ukraina har väl en miljon man nu om man räknar lokalförsvarstrupper och gränstrupper. I de stora industrikrigen har enskilda personer mindre betydelse i det stora hela. Även när man ser Ryssland förlora 1000 man om dagen skall man tänka på att de har 500 000 man bara i Ukraina. Jag tror inte det får någon märkbar betydelse i kriget som helhet; invasion av Kursk har en strategisk betydelse för kriget. Skulle Ryssland ta Pokrovsk är det en strategisk händelse. Jag tror inte attacken på militärskolan har strategisk betydelse. Men jag kan ha fel, kanske gjorde de något helt unikt på den skolan som var alldeles för nära fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in