2024-08-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
kontrollerbara länkar/källor i ett krig med stora inslag av informationskirg och propaganda
vilken källa skulle det vara?

ja jag ber om ursäkt för min irritation, men dessa länkar som ständigt efterfrågas finns inte.
Det finns folks/experters/journalisters tolkningar av befintlig information i det stora hela, att lita på rysslands uppfiter om egna förluster är lika dumt som att lita på urkainas egna uppgifter och ryska förluster, och tvärt om. Vilken källa skulle du anse vara trovärdig som sanning och fakta i detta ämne inom geopolitik och situationen i ukraina?

ursäkta om jag upprörde dig.

Inte för ett ögonblick.
Prövade med pedagogik.
Du måste försöka reflektera lite.
Försöka lära dig att skilja på kontrollerbara fakta och desinformation som bygger på "hörde", "läste" ngn "som sa". "Leta själv" mm. Det är enorm skillnad, som natt o dag.

Det finns mycket att hitta på webben om det, eftersom så mycket rysk desinformation flödar på nätet just nu.
MSB Ett exempel.
"Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet. MSB har ansvar för att stödja samhällets beredskap för olyckor, kriser och civilt ..."

Det är lätt att bli utnyttjad som "nyttig idiot" av de som jobbar och är betalda som desinformatörer av Putins expert på sådant, Peskov som leder desinformationsarme'n och har en gigantisk budget.
Man kallar dem för Marionetter. När Putin och Peskov "drar i trådarna" så sprattlar Marionetterna.
Reflektera en stund. Det finns säkra, kontrollerbara och sanna källor, direkt från verkligheten.
Verkligheten. Varje desinformatörs första och främsta fiende.
Trist gäng väl?
Lycka till.
Senast redigerad av Antistalk 2024-08-11 kl. 19:12.
Citera
2024-08-11, 19:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Kina.
Om Kina lyckas kopiera den teknologi som saknas.

Vad Ryssland levt på eller klarat sig på, är köp av ”resten” från väst.
Tåg. Inget high tech.
Ryssland har sina system, sin teknik. Det är inte kommande version 2025.
De jobbar med 1990, i bästa fall.
Ett lok med 3000 komponenter, där man tidigare köpte 20%, d v s 600 komponenter från väst, ex ABB eller framförallt Siemens. Där är dörren stängd.
Visst kan Kina stäppa in och kopiera. Om de jobbar, är intresserade och vill satsa i produktionslinje i gammal teknik. Kommer de bygga upp något? Kommer det ta tid?

Tveksamt.
Mera troligt att Ryssland hjälpligt skarvar på det man har och kör skiten ur vad man har.

Jag vill minnas att Konstantin, inside russia, körde ett avsnitt i frågan.

Ryssland kommer att spåra ur.
Kina har ju egen produktion av allt tänkbart, så Ryssland kan nog köpa kinesiska tåg, bussar och annat de behöver.
Å andra sidan kan man tänka sig att kriget slutar med att Putin dör eller blir avsatt. Då kan nästa ryska ledare dra sig ur kriget, skylla allt på Putin och återställa relationerna med resten av världen.
Citera
2024-08-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Någon som har siffror på de ukrainska förlusterna i Ryssland?

Nej, finns ingen information annat än att ryssarna själva slänger med siffror som de knappt själva tror på för logiken går inte ihop. Så finns inga siffror.

Men troligen rör det sig om flera hundra skadade och något hundratal dödade. Konstigt vore det annars med tanke på hur stor offensiven är och hur fruktansvärt oskyddade soldaterna är ute på slagfältet i det här läget. Finns inga befästningar utan man slåss på öppen mark. Så fort man får fiendekontakt är det den starkaste som vinner eftersom det inte finns några skydd.

Snabba mycket blodiga sammandrabbningar helt enkelt så dödstalen är sannolikt mycket högre än på fronten som stått still. Där har Ukraina redovisat ungefär 1000 döda och skadade dagligen för ryssarna och sagt att det är ungefär 1:5 eller 1:10 beroende på situation i förhållande till hur många i Ukraina som dött / skadats.

Jag skulle själv gissa att efter 6 dagars strider så har 200-300 Ukrainare dött och ungefär 4000-6000 döda ryssar utifrån de styrkeförhållanden jag misstänker. Men det är en ren skär gissning och kan lika gärna vara högre som lägre. För vi vet ingenting ännu.
Citera
2024-08-11, 19:15
Medlem
Citat:
Vet du ens vad vatnik betyder?

Jag har massor att säga

tack för att jag blev din första vatnik då.

Du är definitionen på en vatnik. Du postar kreml propaganda helt okritiskt och har gjort det i flera år nu. Och du har sällan om någonsin en källa till dina ofta helt aburda påståenden om vad som sker eller har hänt.

Men bra att du och ett annat konto här på FB börjat skriva som folk nu på senare tid.
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-11 kl. 19:21.
Citera
2024-08-11, 19:18
Medlem
Nihennas avatar
Det Ukraina borde göra är att ösa in med resurser i Kursk för att verkligen hålla skiten. Det om något kommer att ge dem en fördel i kommande fredsförhandlingar. "Vi ger er tillbaka Kursk om vi får tillbaka våra områden.".
Citera
2024-08-11, 19:22
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag skulle själv gissa att efter 6 dagars strider så har 200-300 Ukrainare dött och ungefär 4000-6000 döda ryssar utifrån de styrkeförhållanden jag misstänker. Men det är en ren skär gissning och kan lika gärna vara högre som lägre. För vi vet ingenting ännu.
Vi får väl aldrig veta, men nu verkar Ukraina fått relativt lätt gå fram, så jag tror du överskattar.
Min gissning är rundt 30 UKR, och 200 rysser utom konvojerna. Dom flästa rysser verkar övergivit sig eller flydd och Ukrainerna är väl bepansrade.
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-08-11 kl. 19:31.
Citera
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kina har ju egen produktion av allt tänkbart, så Ryssland kan nog köpa kinesiska tåg, bussar och annat de behöver.
Å andra sidan kan man tänka sig att kriget slutar med att Putin dör eller blir avsatt. Då kan nästa ryska ledare dra sig ur kriget, skylla allt på Putin och återställa relationerna med resten av världen.

Jag tänkte nu specifikt på järnväg, som nämndes. Mindes också vad Konstantin sa.

Jag tror inte att Ryssland i dessa dagar skulle gå och börja köpa nya system, från Kina ex.
Hela logiken med reservdelar behöver då bytas ut.
Eller dubbleras, med minst ett system till.

Man kommer lappa och laga på det som finns.
Underchefer kommer lova guld och gröna skogar.
Piskan kommer vina.
Tåg kommer att stå.
Folk kommer peka finger.
Förnödenheter kommer inte komma dit de ska.

Skulle du våga bygga försörjningen på SJ eller Green Cargo?
Ännu hellre eller mera på Rysslands järnväg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Samma Akhmat som skulle möta Wagner men missade dem också? De är inte det skarpaste Ryssland har?

Kända för sin feghet, sitt hat mot buskar och förkärlek till att spela fräcka på TikTok..

Citat:
The captured 23-year-old Russian conscript, one of the many, stood in the border Kursk region.

❗️ "When we were surrounded, Akhmat ran away, because Kadyrov said - "Chechens do not surrender", but in case of any threat, they run away in order not to be captured."

https://t.me/combatfootageua/20733
Citera
2024-08-11, 19:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, det ser verkligen inte bra ut för dem på lite längre sikt.

Sovjet tillverkade i stort sett allt de behövde. (Nåja, inte alltid i tillräcklig kvalité eller kvantitet men ändå.) Denna produktion var dock utspridd över hela Sovjet och kanske ungefär hälften låg i Ryssland. Men efter Soviets upplösning las flertalet fabriker ner. Maskinerna är sedan länge skrotade och fabrikerna rivna. Och de som jobbade där är antingen döda eller glömt exakt vad de gjorde för 30 år sedan.

Så det är inte bara starta upp en maskin. Maskinen måste först tillverkas. Och alla delar i den också. Dessa olika maskindelar tillverkas i sin tur i olika maskiner som inte heller alltid finns. Osv. Det är också därför Ryssland idag har så svårt att tillverka nya moderna vapen i större kvantiteter utan mest reparerar gammal utrustning, detta trots att militären är så högt prioriterad. Detta ger nog även en god fingervisning om hur det som inte är prioriterat kommer funka. D.v.s. inte alls.

Det blir ju inte direkt enklare av att många experter, både ryska och utländska, lämnat landet och många av fabriksarbetarna dött i Ukraina. Så m.a.o. blir det svårt att ens återgå till hur det fungerade i Soviet. Jag undrar om Putin verkligen förstår hur extremt svårt, omfattande, tidskrävande och dyrt ett sådant projekt skulle bli?

M.a.o. lär de hamna helt i händerna på Kina under många år, och de lär utnyttja sin ställning maximalt.

Europa håller ju på att gå i samma fälla och bli helt beroende av USA när det gäller vapen, vi får hoppas att det här kriget lett till en tillnyktring och en insikt om att Europa för sitt eget försvar behöver en livskraftig försvarsindustri, Ryssland kan ju tjäna som ett varnade exempel hur det går om man tappar för mycket när det gäller vapentillverkning.
Citera
2024-08-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Vi får väl aldrig veta, men nu verkar Ukraina fått relativt lätt gå fram, så jag tror du överskattar.
Min gissning är rundt 30 UKR, och 200 rysser utom konvojerna. Dom fläste rysser verkar övergivit sig eller flydd.

Ja, svårt veta faktiskt så din gissning är lika kvalificerad som min.

Angående konvojerna som blivit attackerade (3 som jag känner till) så skiftar siffrorna också väldigt mycket hur många som dog där. Allt från några hundra till över tusen sammanlagt + ett stort antal skadade.
Citera
2024-08-11, 19:26
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
kontrollerbara länkar/källor i ett krig med stora inslag av informationskirg och propaganda
vilken källa skulle det vara?

ja jag ber om ursäkt för min irritation, men dessa länkar som ständigt efterfrågas finns inte.
Det finns folks/experters/journalisters tolkningar av befintlig information i det stora hela, att lita på rysslands uppfiter om egna förluster är lika dumt som att lita på urkainas egna uppgifter och ryska förluster, och tvärt om. Vilken källa skulle du anse vara trovärdig som sanning och fakta i detta ämne inom geopolitik och situationen i ukraina?

ursäkta om jag upprörde dig.

Finns inga länkar?
Menar du att du inte kan länka till de källor du läser?
Eller, menar du att du hittar på egna historier allt eftersom?
Citera
2024-08-11, 19:30
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det Ukraina borde göra är att ösa in med resurser i Kursk för att verkligen hålla skiten. Det om något kommer att ge dem en fördel i kommande fredsförhandlingar. "Vi ger er tillbaka Kursk om vi får tillbaka våra områden.".

Vilket geni du är.
Alla andra trodde ju att man helt enkelt anföll mot fel håll av misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in