2024-09-05, 10:29
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det gör du ju inte. Du skrev ju uttryckligen att du skiter i vad forskningen säger. Den enda som är oinsatt och ute efter att slänga käft här är du.

Så, du ger dig inte din kvacksalvare?

Jag hänvisar som sagt, till svensk psykiatris riktlinjer och rekommendationer gällande GAD (vilket du inte gör). Jag är inte i tråden för att diskutera forskning (det är ett för brett och stort ämne för tråden), utan för att ge trådstartaren de råd hen efterfrågar. Vänligen sluta ta upp min tid, sök polemik med någon annan, eller (helst) på ett annat fora. Ha en festlig dag.
Citera
2024-09-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så, du ger dig inte din kvacksalvare?

Jag hänvisar som sagt, till svensk psykiatris riktlinjer och rekommendationer gällande GAD (vilket du inte gör).

Det är tvärtom, vilket jag visat för dig men jag kan visa det igen.

Citat:
Det finns en stor*komorbiditet*mellan GAD och andra ångeststörningar som exempelvis*tvångssyndrom*och*social fobi, och också till affektiva sjukdomar som*depression, vilket kan förklaras dels av att underläggande mekanismen för olika psykiska åkommor kan densamma[1]*och att diagnoser inte är särskilda grupper av symtom utan mer att personen har mer eller mindre symtom generellt.[2]

Den behandling som hittills visats ha bäst effekt är*metakognitiv terapi.[3][4]

Fotnoterna till det fetade har jag postat till dig tidigare men du skiter i det till förmån av din egna fantasi.

Ytterligare:

Citat:
GAD kan behandlas med både*farmaka*och med*psykoterapi. Många patienter har dock uttryckt skepsis mot behovet av medicinering när det finns effektiva psykoterapier för ångest. Den behandling som hittills fått bäst resultat för ångest i en*metaanalys*är*metakognitiv terapi.[4]

Citat:
*I en jämförelse med en KBT-metod för GAD som går ut på att hjälpa patienten stå ut med osäkerhet kring oro uppfyllde 91% av de som fick gå i metakognitiv terapi inte längre diagnoskriterierna för GAD jämfört med 80% för KBT. Behandlingen med MCT var dessutom snabbare och gav större resultat än KBT.[7]

Det finns viss evidens för*KBT, även om uppnådd effekt i studier blir lägre än för KBT vid andra ångeststörningar. Efter behandling med KBT på 12-15 sessioner brukar 30% minska sin oro så pass att de inte längre uppfyller diagnoskriterierna. Ytterligare en tredjedel bli bara marginellt hjälpta, och en sista tredjedel visar ingen förbättring.

Terapin går ut på att utbilda patienten i vad oro är och hur problemet vidmakthålls enligt*inlärningsteori. Patienten får registrera hur mycket, när och var som oron uppkommer. I terapin diskuterar man hur realistiska patientens eventuella katastroftankar är, och i beteendeexperiment kan man även hypotespröva dem.

Ett av de centrala målen i MCT är att hjälpa patienten att inte låta tankarna som ligger till grund för oron att få fäste.[8]*Den stora skillnaden från KBT, där målet är att antingen lära sig stå ut med osäkerheten kring olika orosmoment[9]*eller att ifrågasätta giltigheten av orostankarna, är att MCT har som mål att hjälpa patienten bli av med sin ångest genom att inte låta orostankarna få fäste. KBT har fått kritik för att ha för låga mål i förhållande till patienters önskemål om att slippa ångest.

Ett viktigt inslag i KBT är införandet av en så kallad*orosstund. Patienten och terapeuten kommer överens om en viss tid och en viss plats i hemmet som används för att oroa sig, och uteslutande för detta. Det kan vara en halvtimme efter maten, på en viss stol i ett visst rum. Varje gång under övrig tid som patienten får en impuls att oroa sig så får hon istället skriva upp orosämnet på ett papper, och spara oron till orosstunden. Syftet med detta är att dels komprimera tiden som ägnas åt oro, dels för att man senare under terapin kan applicera mer användbara problemlösningsstrategier under denna specificerade orosstund.

Att lära sig vad ångest egentligen består av och hur den fungerar - i stället för att bara fundera över sina känslor - är ofta en förutsättning för att uppnå bestående resultat. GAD kan alltid behandlas, men det kan vara så svårt, ta så lång tid och innebära så många återfall på vägen, att många ger upp och felaktigt blir betraktade som obotliga.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Generaliserat_%C3%A5ngestsyndrom

Som sagt så finns det gott om forskning och litteratur på området, något du uppenbarligen inte känner till utan du förhåller dig enbart till din fantasi och personangrepp. Jävla troll.

Citat:
Jag är inte i tråden för att diskutera forskning (det är ett för brett och stort ämne för tråden), utan för att ge trådstartaren de råd hen efterfrågar. Vänligen sluta ta upp min tid, sök polemik med någon annan, eller (helst) på ett annat fora. Ha en festlig dag.

Att du skiter i forskning och vad litteraturen faktiskt säger har du sagt nu flera gånger. Vad som är så fruktansvärt intressant är att du har denna överlägsna näsan i vädret och besserwisser attityden när det är uppenbart för alla att det enda du förhåller dig till är din egna fantasi.
Citera
2024-09-05, 10:47
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Det är tvärtom, vilket jag visat för dig men jag kan visa det igen.

Fotnoterna till det fetade har jag postat till dig tidigare men du skiter i det till förmån av din egna fantasi.

Ytterligare:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Generaliserat_%C3%A5ngestsyndrom

Som sagt så finns det gott om forskning och litteratur på området, något du uppenbarligen inte känner till utan du förhåller dig enbart till din fantasi och personangrepp. Jävla troll.

Att du skiter i forskning och vad litteraturen faktiskt säger har du sagt nu flera gånger. Vad som är så fruktansvärt intressant är att du har denna överlägsna näsan i vädret och besserwisser attityden när det är uppenbart för alla att det enda du förhåller dig till är din egna fantasi.

Du verkar uppenbarligen lida av svåra läs- och skrivsvårigheter, beklagar detta.

Jag är inte i tråden för att diskutera forskning, osv. Det är heller inte trådens syfte. Du är i någon form off topic.

Att du är en oseriös kvacksalvare, framkom tydligt i tråden redan inledningsvis, beklagligt.

Som jag påpekat för dig otalet gånger; så hänvisar jag (och stödjer mig mot) svensk psykiatris rekommendationer och riktlinjer gällande GAD, samt dess behandlingsform (vilket du inte gör).

Återigen, sök uppmärksamhet och polemik av någon som på allvar är intresserad av att samtala med dig - jag är det inte. Så, för trådens skull, avlägsna dig eller sök dig mot en hamn som välkomnar dig. Du är som sagt bara waste of space.

Ha en festlig dag. Och vänligen sluta citera mig. Adjö.
Citera
2024-09-05, 10:57
Medlem
Citat:
Du verkar uppenbarligen lida av svåra läs- och skrivsvårigheter, beklagar detta.

Jag är inte i tråden för att diskutera forskning, osv. Det är heller inte trådens syfte. Du är i någon form off topic.

Att du är en oseriös kvacksalvare, framkom tydligt i tråden redan inledningsvis, beklagligt.

Återigen, sök uppmärksamhet och polemik av någon som på allvar är intresserad av att samtala med dig - jag är det inte. Så, för trådens skull, avlägsna dig eller sök dig mot en hamn som välkomnar dig. Du är som sagt bara waste of space.

Ha en festlig dag. Och vänligen sluta citera mig. Adjö.

Herregud vad du skämmer ut dig. Vad sägs om att du istället för personangrepp kommer med källor för dina påståenden? Jag vet varför du inte gör det, för att källorna inte stöder det du säger. Du är inget annat än ett oseriöst troll och det har du visat tydligt genom tråden. Du förkastar vad litteraturen säger till förmån av din egen fantasi sen attackerar oss som faktiskt förhåller oss till vad forskningen och litteraturen säger!

Citat:
Som jag påpekat för dig otalet gånger; så hänvisar jag (och stödjer mig mot) svensk psykiatris rekommendationer och riktlinjer gällande GAD, samt dess behandlingsform (vilket du inte gör).

Jasså? Hur kommer det sig då att jag är den som har källor och belägg och inte du? Det enda du kommer med är personangrepp och dina egna fantasier. Jävla troll. Skaffa dig ett jobb istället för att trolla på flashback.
Citera
2024-09-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Inte i sådan utsträckning att det skulle ge någon märkbar effekt.

Så skumt att det bara verkar genom högre doser. Eftersom jag tidigare varade bra på 7,5 mg mot ångest så tänker jag att det kanske har med histaminintolerans att göra?
Citera
2024-09-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helbilly
TS, mirta var inte bra för mig. Hade högsta dos där ett tag. Blev dåsig som fan och sov 14+ timmar. Var så trött hela tiden. Sov bort livet. Det var skönt att vara avstängd men aj vilken fälla det är. Måste du så måste du, men försök hitta nåt annat som du tror på och investera i det, vad det än må vara.

Här kommer nåt annat provocerande: du gillar din ångest och vill inte bli av med den. Du får ut nåt av det. Offer? Slippa undan saker? Det är en hel del du får ut av det och du verkar inte vilja släppa din GAD även om det fanns ett piller som tog bort den på 30 sek. Seriöst arbete mot ångestproblematik kan börja med frågan: vad är det som jag får ut av att ha ångest? En annan fråga kan vara, vad vill min ångest mig? Hint: den vill inte bli bekämpad som ohyra.

Det var längesen jag läste någon vara så säger på sin sak och samtidigt anklaga någon annan för att vara frälst på sin egen profetia. Men vad bra att du har hittat nyckeln till att inte ha GAD...

Har denna forskning och vetenskapliga litteratur tjänat dig väl? Låter mer som att informationen du tagit del av har skapat problemen som du försvarar in i döden.

Media och Big Pharma har programmerat dig väl. Prova att bara konsumera broccoli och kamomillte i 36h och att inte yppa ut ljud om GAD, varken inombords eller verbalt. Jag antar att du inte gör mycket annat än att mysa med GAD hela dagarna långa.

Nej trötthet och dåsighet är inget man vill känna av dagtid, iaf inte om man ska klara av att arbeta. Jag ogillar skarpt att känna mig dåsig, därför fungerar inte heller lergigan eller atarax vid behov, de gör mig nämligen bara trött. Var det svårt för dig att kliva av Mirtazapin sen?
Citera
2024-09-05, 11:05
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Herregud vad du skämmer ut dig. Vad sägs om att du istället för personangrepp kommer med källor för dina påståenden? Jag vet varför du inte gör det, för att källorna inte stöder det du säger. Du är inget annat än ett oseriöst troll och det har du visat tydligt genom tråden. Du förkastar vad litteraturen säger till förmån av din egen fantasi sen attackerar oss som faktiskt förhåller oss till vad forskningen och litteraturen säger!

Jasså? Hur kommer det sig då att jag är den som har källor och belägg och inte du? Det enda du kommer med är personangrepp och dina egna fantasier. Jävla troll. Skaffa dig ett jobb istället för att trolla på flashback.

Den som pysslar med personangrepp är du. Jag är (som sagt) inte i tråden för att diskutera omfattande forskning i detta breda ämne. Det är inte heller trådens syfte. Vill du diskutera seriös forskning och vika ut dig i denna, startar du lämpligast en ny tråd och hoppas på att någon mäktar med din lättkränkta person.

Tack, jag har ett jobb jag trivs med sedan länge. Jag tänker inte upprepa mig mer i tråden, ej heller möta upp ditt enorma behov av att söka polemik.

Ha nu en festlig dag - tillsammans med någon annan. Hej med dig.
Citera
2024-09-05, 11:06
Medlem
Citat:
Högst troligen är det för att du inte har GAD, du har någon form av problematik som "läkarna" satt fel etikett på.

Det är terapeuten på vårdcentralen som har satt denna diagnos för några år sedan. Jag visste inte ens om det själv utan såg det av en händelse i min journal.
Citera
2024-09-05, 11:08
Medlem
Citat:
Den som pysslar med personangrepp är du. Jag är (som sagt) inte i tråden för att diskutera omfattande forskning i detta breda ämne. Det är inte heller trådens syfte. Vill du diskutera seriös forskning och vika ut dig i denna, startar du lämpligast en ny tråd och hoppas på att någon mäktar med din lättkränkta person.

Tack, jag har ett jobb jag trivs med sedan länge. Jag tänker inte upprepa mig mer i tråden, ej heller möta upp ditt enorma behov av att söka polemik.

Ha nu en festlig dag - tillsammans med någon annan. Hej med dig.

Herregud vad du skämmer ut dig. Om du nu faktiskt har ett jobb, vilket jag tvivlar på förutom möjligen på Samhall, varför sitter du då och trollar på Flashback på förmiddagen på en vardag?

Återigen, du har inga belägg, inga källor, ingenting. Det enda du förhåller dig till är din egna fantasi. Tror du på riktigt att läkare inte skulle förhålla sig till vad forskningen säger? Med sådana korkade uttalanden så bevisar du ju bara att du inte har den blekaste aning om vad fan du talar om. Och ändå så sitter du med en jävla besserwisser och näsan i vädret attityd och tror att du vet allt men allt du kommer med är personangrepp emot oss som faktiskt har utbildning och erfarenhet inom området! Skäms på dig!

Här slänger jag in ytterligare belägg för min sak:

Citat:
Psychotherapeutic interventions[13]*include a plurality of therapy types that vary based upon their specific methodologies for enabling individuals to gain insight into the working of the conscious and subconscious mind and which sometimes focus on the relationship between cognition and behavior.[70][67]*Cognitive behavioral therapy (CBT) is widely regarded as the first-line psychological therapy for treating GAD.[67]*Additionally, many of these psychological interventions may be delivered in an individual or group therapy setting.[67]*While individual and group settings are broadly both considered effective for treating GAD, individual therapy tends to promote longer-lasting engagement in therapy (i.e., lower attrition over time).[67]

Citera
2024-09-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Det är terapeuten på vårdcentralen som har satt denna diagnos för några år sedan. Jag visste inte ens om det själv utan såg det av en händelse i min journal.

Du borde inte lägga så mycket fokus på just GAD som etikett. För att komma åt roten till ångestproblematik så handlar det mycket om metakognitiv terapi och KBT(kognitiv beteende terapi).

Det kan vara lite struligt att förklara via text, men när man har ångest som inte är adekvat till situationen så är hjärnan "fel programmerad". Det går att koppla om, det tar bara tid och energi.

Ångest fyller en funktion. Haren känner ångest när den blir jagad av räven. Men har du ångest som inte är kopplat till en relevant situation så är det något som är fel. Vad du måste förstå är att den känslan inte är verklig, du kan tänka bort din ångest.

Fortsätt du ät din mirtazapin om du vill men det finns inga belägg för att mirtazapin skulle vara lämpligt i denna situationen, något du antagligen märkt av själv.

De substanser som absolut ger bäst resultat i dessa frågor, med minst biverkningar, är psykedeliska substanser. Det finns gott om forskning på detta och det finns många människor som fått hjälp med hjälp av psykedeliska. Utöver det så får man göra en hel del jobb på egen hand, mentala taktiker, lära sig att bryta negativa tankemönster, lära sig att identifiera triggers etc etc.

Psykofarmaka är i sammanhanget en krycka du kan stå på ifall du behöver hjälp för att komma upp på fötter och för att kunna vidta de åtgärder som krävs för att få bukt med problemet. Medicinering är i dessa hänseenden INTE en permanent lösning, allt de gör är att lindra och behandla symtom. Det är inte som antibiotika som faktiskt gör dig frisk.

Jag sympatiserar med dig och din situation. Jag har själv haft en hel del besvär, bland annat PTSD, som jag efter många år lyckats bota mig själv ifrån. Det var en lång väg, det tog mycket tid och energi och jag "halkade" ett par gånger på vägen. Men tro inte på de som säger att du måste äta tabletter resten av livet. Du är inget hopplöstfall och ALLA sådana här besvär går att bota. Lycka till.
Citera
2024-09-05, 17:09
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Så skumt att det bara verkar genom högre doser. Eftersom jag tidigare varade bra på 7,5 mg mot ångest så tänker jag att det kanske har med histaminintolerans att göra?

Den ångestlindring du får är p.g.a att den har en stark antihistamin verkan.
Citera
2024-09-05, 19:58
Medlem
Citat:
Du borde inte lägga så mycket fokus på just GAD som etikett. För att komma åt roten till ångestproblematik så handlar det mycket om metakognitiv terapi och KBT(kognitiv beteende terapi).

Det kan vara lite struligt att förklara via text, men när man har ångest som inte är adekvat till situationen så är hjärnan "fel programmerad". Det går att koppla om, det tar bara tid och energi.

Ångest fyller en funktion. Haren känner ångest när den blir jagad av räven. Men har du ångest som inte är kopplat till en relevant situation så är det något som är fel. Vad du måste förstå är att den känslan inte är verklig, du kan tänka bort din ångest.

Fortsätt du ät din mirtazapin om du vill men det finns inga belägg för att mirtazapin skulle vara lämpligt i denna situationen, något du antagligen märkt av själv.

De substanser som absolut ger bäst resultat i dessa frågor, med minst biverkningar, är psykedeliska substanser. Det finns gott om forskning på detta och det finns många människor som fått hjälp med hjälp av psykedeliska. Utöver det så får man göra en hel del jobb på egen hand, mentala taktiker, lära sig att bryta negativa tankemönster, lära sig att identifiera triggers etc etc.

Psykofarmaka är i sammanhanget en krycka du kan stå på ifall du behöver hjälp för att komma upp på fötter och för att kunna vidta de åtgärder som krävs för att få bukt med problemet. Medicinering är i dessa hänseenden INTE en permanent lösning, allt de gör är att lindra och behandla symtom. Det är inte som antibiotika som faktiskt gör dig frisk.

Jag sympatiserar med dig och din situation. Jag har själv haft en hel del besvär, bland annat PTSD, som jag efter många år lyckats bota mig själv ifrån. Det var en lång väg, det tog mycket tid och energi och jag "halkade" ett par gånger på vägen. Men tro inte på de som säger att du måste äta tabletter resten av livet. Du är inget hopplöstfall och ALLA sådana här besvär går att bota. Lycka till.
En äkta flashbackhjälte! Man blir ju varm inombords. Kände mig tvungen att flika in och säga det. Mycket bra uttryckt.

TS lyssna på Zeddis.

Psykofarmaka har skadat mig permanent och jag skulle aldrig önskat det på någon. Daglig tortyr. Kämpar själv med min soppa av PTSD varje dag - och varannan jävla dag vill jag slänga in handduken. Terapi är mycket mer attraktivt! Med facit i hand.

Och psykadelika är ett superbra verktyg under rätt omständigheter men det är inte något för alla. Hade själv använt mig av det om jag hade tillgång till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in