Citat:
Ursprungligen postat av
jossanjosse
Det är terapeuten på vårdcentralen som har satt denna diagnos för några år sedan. Jag visste inte ens om det själv utan såg det av en händelse i min journal.
Du borde inte lägga så mycket fokus på just GAD som etikett. För att komma åt roten till ångestproblematik så handlar det mycket om metakognitiv terapi och KBT(kognitiv beteende terapi).
Det kan vara lite struligt att förklara via text, men när man har ångest som inte är adekvat till situationen så är hjärnan "fel programmerad". Det går att koppla om, det tar bara tid och energi.
Ångest fyller en funktion. Haren känner ångest när den blir jagad av räven. Men har du ångest som inte är kopplat till en relevant situation så är det något som är fel. Vad du måste förstå är att den känslan inte är verklig, du kan tänka bort din ångest.
Fortsätt du ät din mirtazapin om du vill men det finns inga belägg för att mirtazapin skulle vara lämpligt i denna situationen, något du antagligen märkt av själv.
De substanser som absolut ger bäst resultat i dessa frågor, med minst biverkningar, är psykedeliska substanser. Det finns gott om forskning på detta och det finns många människor som fått hjälp med hjälp av psykedeliska. Utöver det så får man göra en hel del jobb på egen hand, mentala taktiker, lära sig att bryta negativa tankemönster, lära sig att identifiera triggers etc etc.
Psykofarmaka är i sammanhanget en krycka du kan stå på ifall du behöver hjälp för att komma upp på fötter och för att kunna vidta de åtgärder som krävs för att få bukt med problemet. Medicinering är i dessa hänseenden INTE en permanent lösning, allt de gör är att lindra och behandla symtom. Det är inte som antibiotika som faktiskt gör dig frisk.
Jag sympatiserar med dig och din situation. Jag har själv haft en hel del besvär, bland annat PTSD, som jag efter många år lyckats bota mig själv ifrån. Det var en lång väg, det tog mycket tid och energi och jag "halkade" ett par gånger på vägen. Men tro inte på de som säger att du måste äta tabletter resten av livet. Du är inget hopplöstfall och ALLA sådana här besvär går att bota. Lycka till.