2024-09-04, 21:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Om man ska gå på Hamilkars teori med lansering är det ju knappast ortenungarna som står bakom den. Snarare någon form av kampanj från MSM.
MSM behövs ju normalt för att ett ord eller uttryck ska få stor spridning. Men jag skulle tro att det är personer som inte har fulll modersmålspråkänsla på sin svenska som har myntat det. Någon som var bekant med de tidigare betydelserna av "orten" på svenska skulle haft svårt att komma på uttrycket. En ort var ju i normala fall både mindre och mer landsbygdsmässig än en förort.
Citera
2024-09-04, 21:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Om man ska gå på Hamilkars teori med lansering är det ju knappast ortenungarna som står bakom den. Snarare någon form av kampanj från MSM.
När jag nu funderar ett stycke till tror jag att titeln på Latin Kings album Välkommen till förorten från 1994 kan ha haft betydelse för uppkomsten av "orten" som beteckning på invandrartät betongförort. Latin Kings använde ju där förorten helt idiomatiskt, men titeln kan ha fått wannabe ortenkids att tycka att förort lät som om det inte var någon riktig ort.
Citera
2024-09-04, 22:56
Medlem
schizophrenias avatar
Wikipedia:
Orten är ett nyord för förorter i företrädesvis Stockholmsområdet med stort inslag av kulturer som medföljt invandrare som flyttat till Sverige, och som ofta kännetecknas av utanförskap och kriminalitet. Begreppet etablerades i början av 2010-talet
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Orten_(ben%C3%A4mning_av_f%C3%B6rort))

Från spraktidningen.se juni 2013:
”Langar lite förortsslang”, sade journalisten Jan Gradvall innan han kom på sig själv med sitt misstag. SVT:s Babel skulle utse 2000-talets bästa musiklyrik och han ville återge en favoritrad ur Lilla Namos låt Höj volymen. Lilla Namo rappar nämligen: ”Langar lite ortsnack.”

– Hela poängen är att det är ortsnack, inte förortssnack, rättade Gradvall. Inom hiphop talar man inte längre om förorten, utan om orten.
https://spraktidningen.se/okategoriserade/valkommen-till-orten/

Ovan nämnda låt med Lilla Namo släpptes i november 2012. Redan i november 2011 släppte hiphop-gruppen Labyrint albumet Labababa, där man finner låten Ortens favoriter, där de beskriver sig själva som just ortens favoriter.
Citera
2024-09-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ja, att förkorta ner det till de, tyder på att man inte har särskilt höga studieskulder...
Fast i dessa tider kan väl snart vem som helst skaffa sig en professur, utan ens kunna stava ordentligt, om man bara accepterar den rätta värdegrunden.
Alla förstår väl att de är en subjektsform av dem.

Jag kan väl tycka att förkortningar numer behövs för den digitala tidsåldern, men kanske inte så som ungdomarna skriver.Men man kan ha lite roligt: Deña text bliff~r såsom förbe: ̳ dh avkortad. Men skriver man så, bliff~r man ej förstådd. Men... det är väl bara vi som skriver och läser gotiska flytande som kan förkorta på det viset. Dock behövs det som sagt en nyetablering av förkortningar för SMS som inte är ortenspråk.
Citera
2024-09-05, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
När folk skriver "de" när de avser "det".

Hur svårt är det att lägga till ett "t".

Det ser mycket illa ut.

Förkortningarna är ju två olika ting. Ska man förkorta "det" ska man göra det med thz eller th;
Jag tror däremot att du har missuppfattat förkortningen, då "det" i modern förkortning bliff~r "dt".
Hur svårt det är att lägga till bokstäver? ja du... Vi har förkortat ord i snart 600 år.
Citera
2024-09-05, 00:37
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Förkortningarna är ju två olika ting. Ska man förkorta "det" ska man göra det med thz eller th;
Jag tror däremot att du har missuppfattat förkortningen, då "det" i modern förkortning bli "dt".
Hur svårt det är att lägga till bokstäver? ja du... Vi har förkortat ord i snart 600 år.

Du kan inte vara särskilt bevandrad i internet-språk om du aldrig har sett att många skriver "de" när man klart och tydligt ser i sammanhanget att det är "det" som avses.

Jag ser det nästan varje gång jag läser på ABoK.
Citera
2024-09-05, 00:43
Medlem
Citat:
Du kan inte vara särskilt bevandrad i internet-språk om du aldrig har sett att många skriver "de" när man klart och tydligt ser i sammanhanget att det är "det" som avses.

Jag ser det nästan varje gång jag läser på ABoK.

Som jag skrev; th; är nog ingen förkortning, utan ett mißtag där någon antingen är dyslektiker eller slarvar med "t". I modern text förkortas man th; med "dt". Av någon anledning kan jag personligen ibland tappa sista bokstaven på ett ord. Men nej, jag håller mig borta från "internetspråk".

tz; jag mest stör mig på, när det gäller detta forum, är alla som särskriver. Att folk missar bokstäver stör mig inte mycket, men det är nog för att jag är van att läsa texter som inte har perfekta meningar (inte ortenspråk, utan ghotiska), där förkortningar, felstavningar, alternativa stavningar etc. är vanligt förekommande.
Senast redigerad av Methos 2024-09-05 kl. 00:48.
Citera
2024-09-05, 00:44
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitnapjux
Jag avskyr och ryser av obehag när vuxna män skriver eller säger "göka" istället för knulla/ligga.

"Ligga" är lika fult. Det är otroligt fult.

Andra är:

"Vuxenlek"
"Att busa"
Citera
2024-09-05, 00:48
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jag skrev; th; är nog ingen förkortning, utan ett mißtag där någon antingen är dyslektiker eller slarvar med "t". I modern text förkortas man th; med "dt". Av någon anledning kan jag personligen ibland tappa sista bokstaven på ett ord. Men nej, jag håller mig borta från "internetspråk".

Det är en förkortning. Det är ointressant vad du anser är modernt bruk i detta, om andra använder det på ett annat vis eller tolkar "modern" i språket som att de själva skriver som de vill eller har en annan användning av "det moderna".

Överallt på nätet ser man giftet. Samma med "ja" när man menar "jag".
Citera
2024-09-05, 00:51
Medlem
Citat:
Det är en förkortning. Det är ointressant vad du anser är modernt bruk i detta, om andra använder det på ett annat vis eller tolkar "modern" i språket som att de själva skriver som de vill eller har en annan användning av "det moderna".

Överallt på nätet ser man giftet. Samma med "ja" när man menar "jag".

Givetvis är det upp till avsändare och mottagare att avgöra textens modernitet. Dock är "dt" en bättre variant att använda då den motsvarar just "th;" som är den sanna och verkliga förkortningen.
Citera
2024-09-05, 14:36
Medlem
”Ej i trafik” som det står på bussar i linjetrafik. De är visst i trafik, i alla fall tills de står på bussparkeringen. Vanlig trafik, alltså. En buss som är ”Ej i trafik” kan mycket väl vara med om en trafikolycka. ”Ej i tjänst” vore bättre.
Citera
2024-09-05, 15:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
”Ej i trafik” som det står på bussar i linjetrafik. De är visst i trafik, i alla fall tills de står på bussparkeringen. Vanlig trafik, alltså. En buss som är ”Ej i trafik” kan mycket väl vara med om en trafikolycka. ”Ej i tjänst” vore bättre.

Det skulle kunna stå "Ej i linjetrafik", men de flesta lär ju förstå vad som menas ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in