2024-09-04, 18:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Christer
Det är allmänt känt att demokraternar populära i storstäder och republikaner på landsbygden

De 8 största städerna i usa är alla blåa.
Yep. Och därför så är det allt annat än konstigt att Dems har en fördel när det kommer till "popular vote", men turligt nog så är det inte bara antal röster som avgör ett nationellt val.
Citera
2024-09-04, 18:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Ja, Biden vann popular vote med ungefär 6,8m fler röster.

Men i det stora o hela så vann Biden presidentvalet 2020 med drygt 1% och bara 45.000 fler röster än Trump.
Min kommentar syftade på ditt påstående

”Trump hade lätt blivit återvald i 2020 om det inte var för covid, dessutom så hade han troligen även vunnit popular vote”,

vilket är lite märkligt med tanke på att han förlorade popular vote med 7 miljoner röster. Men det stämmer att om Trump fått ta ~45’ röster och fördela dem vart han ville, så hade det räckt. Min poäng var att det inte är ovanligt givet USAs valsystem.

Om du skulle lägga ett spel på att Trump vinner popular vote 2024 så tror jag du får väldigt bra odds.
Citera
2024-09-04, 18:30
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ska Trump fuska menar du?
Eller lura och bedra folk, mer än hitintills?

Mitt bestående intryck av Trump är att han är hederlig, begåvad och den perfekte ledaren.
Om han i olika frågor låtsats ha vissa åsikter för att vinna röster, måste man ha i åtanke att folk inte är så dumma som man tror, utan dummare vilket Trump har full insikt i.

Någon mer cynisk person än Trump, såsom han framstått i media finns ej på kartan, vilket är hans allra största merit.

En lång tradition av verklighetsflykt har förstärkts via allt högre konsumtion av droger och fördummande
underhållning till att slutligen utmynna i en totalitär, konsensuell och global verklighetsförnekelse.
Trumps respektlösa hållning och självupphöjelse är det enda rimliga i ett skräckscenario av neddrogade hjärntvättade och vidskepliga zombies.

Under en intervju som leddes av Lex Fridman, hävdade Trump att han ställde sig bakom legalisering av bl.a psykedeliska droger, som Trump påstod skulle vara hälsosamma, vilket även Fridman hävdade.

Jag lär nog inte se fler videos med Fridman då han förespråkar "svampar" och liknande substanser.
Men sedan gissar jag att Trumps åsikter i narkotikafrågor är ett sätt att vinna valet, då nästan alla väljare upplever ett beroende av just narkotiska substanser.

Uttrycket "opium för folket" har besannats i dess mest bokstavliga betydelse.
För Trump gäller det att vinna och inte förlora.
Han kan, och bör tillåtas säga vad som helst i syfte att vinna denna kamp, som i allt väsentligt är ett
världskrig om än utan eldvapen.

Den enda sunda och realistiska strategin i en situation där kampen står mellan verklighetsförnekelse
och realism, snarare än som tidigare mellan samhällsklasser, religioner och territorier.

I tråden, och i olika tidningsartiklar cirkulerar ett citat där Trump skulle ha yttrat följande:

"Why should I go to that cemetery? It’s filled with losers."

Oavsett om Donald Trump sagt detta (vilket jag hoppas), eller om Groucho Marx hade sagt det redan för hundra år sedan är det lika genialt som komiskt.

Den rent politiska poängen är att överlevnaden är viktigast i motsats till den globala
självmordbenägenheten.
Citera
2024-09-04, 18:36
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min kommentar syftade på ditt påstående

”Trump hade lätt blivit återvald i 2020 om det inte var för covid, dessutom så hade han troligen även vunnit popular vote”,

vilket är lite märkligt med tanke på att han förlorade popular vote med 7 miljoner röster. Men det stämmer att om Trump fått ta ~45’ röster och fördela dem vart han ville, så hade det räckt. Min poäng var att det inte är ovanligt givet USAs valsystem.

Om du skulle lägga ett spel på att Trump vinner popular vote 2024 så tror jag du får väldigt bra odds.
Siffrorna visar tydligt att Trump hade blivit återvald i 2020 om det inte var covid. Låt oss säga att om presidentvalet hade istället varit i november 2019, så hade Trump lätt vunnit över Biden.

Svårare än så är det inte.
Citera
2024-09-04, 19:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Men i 2016 så visade det sig i efterhand att en stor majoritet av de rösterna som Hillary vann popular vote med kom från två delstater - New York och Kalifornien.
Ja? De har flest invånare och därför störst tyngd i popular vote.
Citera
2024-09-04, 19:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Christer
I lex Friedmans podcast erkänner Trump sig för första gången besegrad av Biden

Han säger ordagrant att han förlorade med en hårsmån därför att antalet röster inte räckte till.
Ändå bra att han erkänt verkligheten, låt vara 3 1/2 år för sent.
Citera
2024-09-04, 20:48
Medlem
DRAVKCABs avatar
Det finns endorsment och så finns det endorsment

Hela släkten Walz ställer upp på en fantastisk bild;

WALZ FOR TRUMP!!!!

https://twitter.com/bennyjohnson/status/1831345408607736091

Silket djävla MOMENTUM! Monstruöst momentum
Citera
2024-09-04, 20:53
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Det finns endorsment och så finns det endorsment

Hela släkten Walz ställer upp på en fantastisk bild;

WALZ FOR TRUMP!!!!

https://twitter.com/bennyjohnson/status/1831345408607736091

Silket djävla MOMENTUM! Monstruöst momentum
Wow Tim har inte haft större kontakt med brorsan sin eller övriga på ca 6-7år, Visst för MAGA tomtarna är det stort men förövriga ingen större nyhet är detta....
Citera
2024-09-04, 20:55
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Wow Tim har inte haft större kontakt med brorsan sin eller övriga på ca 6-7år, Visst för MAGA tomtarna är det stort men förövriga ingen större nyhet är detta....

Är du blind? Ser du inte att det är 8 personer på bilden.

Är du rädd för att klicka på mina länkar och skåda ljuset?

Hela feta släkten pissar på Walz
Citera
2024-09-04, 20:56
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
*** massa bs raderat ***

Den rent politiska poängen är att överlevnaden är viktigast i motsats till den globala
självmordbenägenheten.

Om jag förstår dig rätt, tycker du att Trump är bra.
Men vad är så bra med honom, för oss svenskar?
Citera
2024-09-04, 21:01
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Är du blind? Ser du inte att det är 8 personer på bilden.

Är du rädd för att klicka på mina länkar och skåda ljuset?

Hela feta släkten pissar på Walz
Vad ska jag se??
Tror du ska läsa på lite före du bubblar ut saker vi andra vet, Tim Waltz har brutit med brodern och familjen sedan 6-7år sedan läs på nu inget som han ens bryr sig om!
Ja jag har sett bilden redan!
Citera
2024-09-04, 21:18
Medlem
Nyss råkade han erkänna att han förlorade valet 2020.

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna169526
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in