2024-09-04, 17:25
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Då har hen antingen ett elfel, fel i instrumenttavlan eller ett tändningsfel, på Audi / VW blinkar tex motorlampan om man har fel på en tändspole.
Felkoden kan sitta i en annan modul som ECU tappar kontakt med via Canbus. Inte alltid felkoden ligger i ECU då utan i den modulen som stör Canbus.
disel 2,0
Citera
2024-09-04, 17:28
Medlem
Citat:
En lysande motorlampa tyder på fel. Släcker man lampan har man dolt felet tills ECU tänder lampan igen beroende på om felet är aktivt eller sporadiskt.

En normalt fungerande bil behöver heller inte släcka någon motorlampa.

Nej men efter en reparation eller kalibrering behöver du släcka lampan om felkoden inte är självläkande. Nu är det kanske inte så vanligt på nyare bilar eftersom dessa uppdateras kontinuerligt men finns gott om äldre bilar där motorlampan går på för all möjlig skit sporadiskt men bilen går som aldrig förr.
Citera
2024-09-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nej men efter en reparation eller kalibrering behöver du släcka lampan om felkoden inte är självläkande. Nu är det kanske inte så vanligt på nyare bilar eftersom dessa uppdateras kontinuerligt men finns gott om äldre bilar där motorlampan går på för all möjlig skit sporadiskt men bilen går som aldrig förr.

Som jag svarade en annan ovan, motorlampan kan tändas om en annan modul signalerar ett fel, då ligger felkoden inte i ECU utan indikerar bara att man måste läsa koder.

På vissa Subaru tex så får man varning på elektriska handbromsen om glödstiften lägger av 😁
Citera
2024-09-04, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Bevisligen inte rätt nya dyra bilar från auktoriserade handlare.
Är du medveten om att bilhandlarna kan bli ansvariga för fel upp till 2 år efter inköpet?
Brukar de inte friskriva sig från ansvar genom att få kunden att köpa en "solid vagnskade garanti" eller liknande?

Vet att riddermark kör med det stuket.

Till er som läser här. Köp inga bilar av riddermark. Det här med att luras är hela företagets affärsmodell
Citera
2024-09-04, 18:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Christer
Brukar de inte friskriva sig från ansvar genom att få kunden att köpa en "solid vagnskade garanti" eller liknande?

Vet att riddermark kör med det stuket.

Till er som läser här. Köp inga bilar av riddermark. Det här med att luras är hela företagets affärsmodell

De kan aldrig frånskriva sig detta lagstadgade ansvar - men de försöker säkert att lura kunden.
En bekant köpte en bil där, och när den kom hemlevererad så var den inte ens rekonditionerad!
Skandal!
Citera
2024-09-04, 18:40
Medlem
Citat:
En motorlampa tänds inte efter batteribyte, däremot kan Antisladd etc tändas tillfälligt.

Då får du tro så, men du har fel.
Citera
2024-09-04, 18:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Nedslag som det Aftonbladet gör är en dagslända. Om två månader är allt glömt och förbi. Om ett år är det ingen som kommer ihåg något. Märkligt så många som skriver i tråden om allt fel de upplevt och känner till om företaget. Söker jag på Riddermark får jag fram en annan tråd om en som var besviken på att de inte var tillräckligt sugna på att sälja.

(FB) Riddermark bil, Veddesta - Järfälla

Det är bara konstatera att människor låter klåpare som Aftonbladet få igång deras fantasi och engagemang. Jag hade förväntat mig minst tio tidigare trådar om ett lurendrejeriföretag som många nu verkar ha mycket information om.

Snälla någon, hur fan kan ni låta Aftonbladet styra er?
Citera
2024-09-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Jag vet inte vad du tycker är dyrt, jag har en challenger hellcat och fruns Grand Cherokee red vapor srt från RIDDERMARK idag, 748.000 + jeepen 429.000 som var beg, för tråden skull så är det nr 8 från riddermark utan problem än så länge

Du måste vara Alexander Riddermarks lille guldgosse
Citera
2024-09-04, 19:03
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hellcaten är inte därifrån, men jeepen är nr 8
Citera
2024-09-04, 19:07
Medlem
BMW:n i 200 sekunders reportage har haft 17 ägarbyten.
Citera
2024-09-04, 19:11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll

Jag tror du menar gULLgosse...
Citera
2024-09-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Då får du tro så, men du har fel.

Vissa nyare kan sätta en felkod i ECU på strömförsörjning, men att alla lysande motorlampor hos Riddermark skulle bero på batterifelkoder kan jag skratta åt.
Lagat många bilar köpta av Riddermark, på de bilarna kunde jag redan i förväg säga att de kunderna kommer att åka på reparationer över 20-30.000:- framöver som inte täcks av garanti.

Efter 2007-2008 blev det poppis och man började koda in batterier för att bilens BCM skulle kunna hålla koll på start-stop funktionen, dvs övervaka batteriet.
Det finns andra ikoner än motorlampa dvs Check-Engine som påverkas av fel på batteri / strömfel / bytt batteri, tex varning för elektrisk handbroms, utropstecken, antisladd etc.
Senast redigerad av KLR 2024-09-04 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in