2024-09-04, 13:15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Jag lyckade ta bort mig själv ifrån MrKoll helt och hållet nu. Någon ny GDPR grej som säger att man bara får lägga upp sån här information i journalistiska syften har gjort att man kan emaila dom och säga "Ta bort nu" annars kan man typ stämma dom eller något, så tar dom faktiskt bort.

Lustigt, jag fick det där standardsvaret att de använder publika data och har utgivningsbevis osv. osv. när jag mailade. Men nu verkar jag vara borttagen ändå. Mailade bara en gång.
2024-09-04, 13:16
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Lustigt, jag fick det där standardsvaret att de använder publika data och har utgivningsbevis osv. osv. när jag mailade. Men nu verkar jag vara borttagen ändå. Mailade bara en gång.
Jag tror deras automatiska svar är lite "outdated" eller något, men dom lyssnar faktiskt nu, rätt skönt
2024-09-04, 13:43
Medlem
maxatdunders avatar
"Bra" att alternativet finns, men ska vi verkligen behöva kontakta mer än 10 bolag för att få bort folk från att veta min lön, bil och mankhöjden på min hund? Vem orkar det?

Sen har jag en känsla att Ratsit inte har god moral i åtanke, utan det företaget vill enbart tjäna pengar på att äga och sprida information om människor, och det ser ut att fungera.

De gör stabila vinster runt 30% varje år, med enorm omsättning förra året..
2024-09-04, 13:49
Medlem
Syns det på något vis om någon valt att ta bort sin info på denna sida? Eller ser allt fläckfritt ut så att säga?
2024-09-04, 13:55
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Tog bort mig men är fortfarande sökbar……
2024-09-04, 13:57
Medlem
I Taxeringskalendern finns ju alla med varje år fortfarande?
Senast redigerad av User-01 2024-09-04 kl. 14:01.
2024-09-04, 13:57
Avslutad
Snart bara dumpen ni inte kan ta bort er från 😄...men kommer nog snart också får man hoppas när de åker dit på förtal och bedrägeri

Ratsit är skit och bra att de infört funktionen. Gillar inga såna där uthängningssajter så borde va åtalbart att lägga ut privata uppgifter om andra på nätet.
Den personliga integriteten ska stå över allt.

Vi får inget trevligare samhälle av att veta vad grannen tjänar eller om han är kriminell eller söker kontakt med barn på nätet. Bättre att inte veta.
2024-09-04, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad gör det för skillnad om man inte är med på ratsit? Man är fortfarande med på birthday, mrkoll, eniro, hitta, Google Street osv.
Jag är inte med på någon av de sidorna.

Citat:
Eller så kan folk ringa in till folkbokföringen och fråga om de har de sex första siffrorna i ditt personnummer. (Vilket man gjorde innan sajterna fanns, jag gjorde det för mitt första jobb t ex, utan andra uppgifter än namnet och orten.)

Man är inte dold, hur gärna man än vill.
Det är den svenska allmänna öppenheten som regeringen har valt att vi ska ha för länge sedan.
Den svenska offentlighetsprincipen.
Så kan man göra, men det är mycket mer jobb, vilket har väldigt stor betydelse i praktiken.
2024-09-04, 14:08
Medlem
Hur gör man med Lexbase?
Hittar ingen väg att kontakta dom
2024-09-04, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Tycker det är bra att den här typen av uppgifter finns tillgängliga. Jag vill kunna se var vissa personer bor innan jag bestämmer mig för att flytta.
Det är inga problem att ta reda på det om du verkligen vill göra det. Men det kanske är lite för mycket jobb för dig att ringa Skatteverket?

Jag är glad om du behöver göra det extrajobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av AcidBunny
Hur gör man med Lexbase?
Hittar ingen väg att kontakta dom
Nästan så man tror att de inte vill bli kontaktade

Tycker det borde vara krav på att sidor som behandlar personuppgifter har ett lätt och tydligt sätt att kontakta dem.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-04 kl. 14:18.
2024-09-04, 14:30
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelul
För du tänker att det automatiserade svaret ska ge upp och svara nåt annat?
Jag förstår att du inte förstår hur en mailbox fungerar, men även om man får ett automatiserat svar, så innebär det inte att mailet inte kommer fram till en inkorg.
2024-09-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Tas bara ens uppgifter bort men en behåller sina prenumerationer som följer person eller företag etc? Eller försvinner hela kontot? Jag har lagt in följfunktion på 2 rasister så att jag vet om dom flyttar, försvinner följ om jag raderar mig själv?

Du måste vara neger om du följer rasister. Nej Negrer kommer alltid finnas kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in