2024-09-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Jag fick samma. Jag tänker att jag kommer skicka samma mail om och om igen varje dag tills jag fått ett ordentligt svar.

För du tänker att det automatiserade svaret ska ge upp och svara nåt annat?
2024-09-04, 12:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
https://www.ratsit.se/tabort

Förut kunde du bara dölja dig själv i det öppna söket i 12 månader. Men nu verkar det finnas en möjlighet att ta bort sig själv helt och hållet med länken ovan!

Hatar såna här sidor och tycker dom inte borde finnas! Så hoppas det här hjälper någon!
Vad gör det för skillnad om man inte är med på ratsit? Man är fortfarande med på birthday, mrkoll, eniro, hitta, Google Street osv.
Eller så kan folk ringa in till folkbokföringen och fråga om de har de sex första siffrorna i ditt personnummer. (Vilket man gjorde innan sajterna fanns, jag gjorde det för mitt första jobb t ex, utan andra uppgifter än namnet och orten.)

Man är inte dold, hur gärna man än vill.
Det är den svenska allmänna öppenheten som regeringen har valt att vi ska ha för länge sedan.
Den svenska offentlighetsprincipen.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-09-04 kl. 12:36.
2024-09-04, 12:48
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Någon som kan förtydliga exakt vad som är nytt? Man har kunnat dölja ex. telefonnummer på Hitta.se och Eniro sedan flera år tillbaka.

Och vissa här verkar påstå att det skulle gå att ta bort sig från exempelvis MrKoll.se. Det stämmer inte. Du kan dölja din adress och telefonnummer, that's it.

Rätta mig gärna om jag har fel. Har själv försökt, och nej, det går inte att ta bort sig från MrKoll.se.

Som det ser ut nu verkar denna tråden vara nerlusad av millenials som yrvaket tror att man helt plötsligt kan göra sådant som man kunnat göra i flera år, dvs. dölja telefonnummer och adress. Trådens rubrik handlar dock om att man kan ta bort sig från Ratsit.se, så det kanske är det som är det enda nya?
Jag lyckade ta bort mig själv ifrån MrKoll helt och hållet nu. Någon ny GDPR grej som säger att man bara får lägga upp sån här information i journalistiska syften har gjort att man kan emaila dom och säga "Ta bort nu" annars kan man typ stämma dom eller något, så tar dom faktiskt bort.
2024-09-04, 12:56
Medlem
nicodeas avatar
Nu verkar jag vara borta från mrkoll, Får i vilket fall ej upp mitt namn på sidan, Nu är det bara den där birthday.se som man är kvar hos.Sen blir det att ta bort sig från googles sökresultat på alla upplysningssidor, Där syns man väl tills google uppdaterat sin databas lr hur det nu fungerar.

Ska testa det här ikväll:
https://reportcontent.google.com/forms/rtbf?visit_id=638410356488180862-345888039&hl=sv&rd=1
2024-09-04, 13:00
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad gör det för skillnad om man inte är med på ratsit? Man är fortfarande med på birthday, mrkoll, eniro, hitta, Google Street osv.
Eller så kan folk ringa in till folkbokföringen och fråga om de har de sex första siffrorna i ditt personnummer. (Vilket man gjorde innan sajterna fanns, jag gjorde det för mitt första jobb t ex, utan andra uppgifter än namnet och orten.)

Man är inte dold, hur gärna man än vill.
Det är den svenska allmänna öppenheten som regeringen har valt att vi ska ha för länge sedan.
Den svenska offentlighetsprincipen.

Möjligt, men det är krångligare för folk att ringa Skatteverket så fort man vill ha uppgifter om någon - på dessa sajter kan man söka på xx antal på fem minuter... Folk drar sig för att ringa, men inte söka på internet.
2024-09-04, 13:00
Medlem
GlobalVisions avatar
Jag visste inte att man kunde ta bort sig själv ifrån Mrkoll & Birthday men nu har jag lyckas göra det tack vare en guide som blivit länkad här många gånger, så jag gjorde en hel tråd dedikerad till den guiden för den fungerar faktiskt!

(FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)

"raderadata" skapade den så äran går till honom!
2024-09-04, 13:02
Medlem
Lyckats ta bort mig lite överallt nu utom på Merinfo, där jag möts av "internt tekniskt fel".
2024-09-04, 13:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag visste inte att man kunde ta bort sig själv ifrån Mrkoll & Birthday men nu har jag lyckas göra det tack vare en guide som blivit länkad här många gånger, så jag gjorde en hel tråd dedikerad till den guiden för den fungerar faktiskt!

(FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)

"raderadata" skapade den så äran går till honom!
Jättebra, men är det verkligen bättre att ta bort sig helt och hållet med tanke på att kanske gamla klasskamrater eller liknande kan vilja höra av sig?
2024-09-04, 13:08
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Jättebra, men är det verkligen bättre att ta bort sig helt och hållet med tanke på att kanske gamla klasskamrater eller liknande kan vilja höra av sig?
Man har Facebook för sånt tycker jag
2024-09-04, 13:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Lyckats ta bort mig lite överallt nu utom på Merinfo, där jag möts av "internt tekniskt fel".
Jag testade precis. Fick logga in med Bank-ID.
Fick följande svar:

Tack för att du använder Merinfo.se.

Vi kommer att behandla din förfrågan så snart som möjligt. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@merinfo.se.
2024-09-04, 13:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Man har Facebook för sånt tycker jag
Jag har aldrig skaffat Facebook
2024-09-04, 13:12
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Jag har aldrig skaffat Facebook
Då kanske det är dags! (Om du vill att skolkamrater ska söka upp dig så ni kan dricka kaffe och äta bullar)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in