2024-09-04, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Tolkar det som att det var just detta teoriman menade.
Det kan ju vara reglerat precis så som alkohol där vi har allt från mycket låga till mycket höga halter i en produkt. Huvudsaken är ju att man vet exakt innehåll i det man köper och har kunskap om doseringar osv.

Du har rätt, jag läste teoriman's inlägg för fort innan jag svarade

Men vet att teoriman tidigare föreslagit att vi borde legalisera strains med låg Thc halt i, vilket i sig inte är fel men jag tycker att ha en gräns är löjligt och då kan ej koncentrat säljas och majoriteten av cannabis användare vill ha starka strains...men terps är viktigare och cbd strains brukar inte falla mig i smaken.

Ps Myror-Elefanter trollar med er
Citera
2024-09-04, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Tar vi en titt över Atlanten så ökar faktiskt trycket på vårdcentralerna vid legalisering.

Ett av problemen är att för lite information på hur förstagångsbrukare ska gå till väga gällande dosering, ges ut.

Som nybörjare rekommenderas microdosering på ca 1 - 2.5 mg THC via oralt intag. (Ej rökning)
Som jämförelse, röker du ett helt gram 27% blomställning får du i dig ca 270mg THC. (Viss THC försvinner p.g.a rökningen.)

Överdosering av THC går dock över av sig själv efter några timmar, och sjukvård behöver normalt inte uppsökas.

Nybörjare borde inte ens röra edibles! Jag som personligen har rökt i många år klarar knappt av edibles, det är som en helt annan drog jämfört med att röka/vape.

Kanske blir det lite mjukare upplevelse med hög halt av cbd i edibles? Antagligen men har inte testat själv att tillsätta cbd i mina edibles, hade det varit lagligt så hade det varit lättare att fixa och ha koll på vad man stoppar i sig.
Citera
2024-09-04, 09:24
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Nybörjare borde inte ens röra edibles! Jag som personligen har rökt i många år klarar knappt av edibles, det är som en helt annan drog jämfört med att röka/vape.

Kanske blir det lite mjukare upplevelse med hög halt av cbd i edibles? Antagligen men har inte testat själv att tillsätta cbd i mina edibles, hade det varit lagligt så hade det varit lättare att fixa och ha koll på vad man stoppar i sig.

Alla är vi olika, och det går åt betydligt mindre mg via magen för att få samma effekt som via rökning/vape.

Tyvärr är det som du säger, idag är det svårt att verifiera styrkan/kvalitén, vilket kan leda till överdosering/förgiftning.

Ganska ny forskning, så med en nypa salt, säger att CBD tillsammans med THC i edibles, ger en starkare effect.

"The finding show that in edible cannabis products, CBD inhibits the metabolism, or breakdown, of THC, which may result in stronger and longer drug effects."

https://www.hopkinsmedicine.org/news/newsroom/news-releases/2023/02/cbd-may-increase-the-adverse-effects-of-thc-in-edible-cannabis-products-study-shows
Senast redigerad av TongLongLC 2024-09-04 kl. 09:40.
Citera
2024-09-04, 12:39
Medlem
Citat:
Varför har vi inte en kommitté som går igenom och sedan en folkomröstning gällande cannabis precis som vi hade gällande alkoholen?

Folkhälsomyndigheten har begärt en genomgång av narkotikapolitiken men fick ett blankt nej av Socialdemokraterna.

För att folket inte är förmöget att bestämma detta. Alltför många vill knarka. En av få gånger jag uppskattar sossarnas överstatlighet.
Citera
2024-09-04, 12:47
Medlem
Citat:
Så det är alltså så att hur farligt cannabis är, skiljer sig beroende på vilket land man befinner sig i? Eller vad fan pratar du om egentligen?

Nej men däremot är inte alla länders politiker starka nog att förstå allvaret. Och i Malmö finns det bevisligen minst en polischef som verkligen inte fattar vad han medverkar till.
Citera
2024-09-04, 12:50
Medlem
Citat:
Jag vet att du påstår detta. Det jag frågar efter är en källa på att det du påstår stämmer, inte att du ska upprepa påståendet om och om igen.

Det är inget påstående. Det är logik som inte är pundarlogik. Jag förstår att detta är främmande för dig.
Citera
2024-09-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag pratar med dig. Du påstod att jag inte kunde räddas. Jag vill veta vad du anser att jag ska räddas från.

Rätt normal följdfråga, i mitt tycke.

Du kommer inte att kunna räddas från knarket om du knarkar.
Citera
2024-09-04, 12:52
Medlem
Citat:
Svara på frågan för helvete.

Du vet redan svaret men du vill inte att det ska vara så för du vill fortsätta knarka. Jag hoppas att du vaknar upp någon gång. Det är du värd!
Citera
2024-09-04, 12:57
Medlem
Citat:
Nej det är du som tycker det är relevant hur ”farligt” något är när man ska stifta lagar, inte jag.
Jag påvisar bara att du är en inkonsekvent hycklare som kör med dubbla måttstockar, genom att applicera ditt eget resonemang på andra saker än cannabis.

”Cannabis är farligt och ska därför vara olagligt” är hela ditt argument.
Om saker nu ska vara olagliga för att de är farliga, så måste vi ju vara konsekventa och applicera det tänket på samtliga aktiviter. Dessutom måste vi ju ha något sätt att mäta farligheten på och bestämma vart gränsen går för hur farligt något får vara. Alltså, man måste kunna jämföra mellan olika saker, annars blir det ju fullkomligt godtyckligt. Kan man inte jämföra kan man aldrig påstå att något är farligare än något annat och inte heller ha en grund till lagarna.

Cannabis är farligt i sig oavsett om något annat är farligt eller ej. Och det som är farligt är oftast förbjudet. Man mäter allt som eventuellt är farligt med en egen måttstock. Du tänker helt tvärtom som om man ska stifta lagarna först och sen applicera substanser osv på lagen. Så fungerar bara logik hos pundare och det känner vi till.
Citera
2024-09-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Dricker man är man alkoholist. Äter man mat är man matmissbrukare och tjock som fan. Knullar man är man sexmissbrukare och hora.

Jag röker inte cannabis men tycker absolut folk ska få göra de om dom vill. Rätt övertygad om att de skulle avlasta vården snarare än öka belastningen. Och tillåter man lättare droger så är många nöjda med det och behöver inte tyngre saker. Nu när allt är olagligt så kan man ju lika gärna gå all in på tunga droger när du ändå är stämplad.

Vi trycker ju i våra barn amfetamin i ganska stor skala. Hyffsad dubbelmoral.

Cannabis är bara knark. Det har inget annat syfte (ja visst MS-patienter och nåt mer men forskning saknas fortfarande för att man ska kunna generalisera den användningen). Det andra du räknar upp är inte jämförbart på det sättet. Alkohol går att dricka till mat i måttliga mängder. Mat behöver alla. Knulla är även överlevnad av mänskligheten.

Cannabis är narkotika precis som till exempel heroin, kokain och amfetamin. Begreppen lätt eller tung narkotika är missledande eftersom alla droger har olika skadebilder.

Vad är det för dubbelmoral du pratar om? Jag antar att du menar medicin med amfetaminliknande ämnen i? Inte rikigt samma sak som att festa och sniffa eller?
Citera
2024-09-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Ps Myror-Elefanter trollar med er

Du får tro att jag trollar, det är inget jag rår över men så är det inte. Jag är 100% seriös i alla mina inlägg. Lite dryg ibland men det måste man vara när man försöker resonera med pundare.
Citera
2024-09-04, 13:14
Medlem
Citat:
Går jag in på Thomas Lundqvists hemsida, http://www.droginfo.com/publicerat.shtml, verkar rapporten bortplockad.

Går jag in på rapporten "8 myter om cannabis", använder de 45) Lundqvist. T. Haschguiden (2011). http://droginfo.com/pdf/guidese.pdf som referens.

Länken leder mig till "en guide för dig som vill sluta med hasch och marijuana." där det står följande:

"Det är olagligt i Sverige att inneha, hantera, röka och ha cannabis i kroppen.

Cannabis är fettlösligt, vilket medför att det stannar kvar i kroppen i minst 6 veckor. Utsöndringen från
fettvävnaderna antas ge ytterligare en effekt (förlängd effekt). Utsöndringen av en icke psyko-aktiv metabolit
kan vid regelbundet användande mätas i urinprov under lång tid efter drogfrihet. Den förlängda psyko-aktiva
effekten beror på att THC (delta-9-tetrahydrocannabinol) utsöndras under en lång period (4-6 veckor) efter
intag."
Står vikt på ordet "antas".

Inga referenser finns på hans påstående, samt att han har fel med att det är olagligt att ha cannabis i kroppen i Sverige.
Det är själva handlingen att gå från nykter till onykter som är olagligt på svensk mark.
Använder någon i t.ex Amsterdam och kommer till Sverige påverkad kan denna inte dömas för brott, om personen inte sätter sig bakom ratten på ett fordon.

Källan är Lundkvist själv, som är docent i psykologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in