2024-09-03, 19:23
Avslutad
Jaha dessa sänkningar var inte vad man hade förväntat sig. Finns det chans att det slårbakut och att inflationen tar fart igen?

Great reset är ingen konspirationsteori. Det är fakta. Det går att läsa om bland annat i Schwabs bok om den fjärde industriella revolutionen.

Jag förstår inte riktigt hur det kan bli en krasch om vi har en låg ränta.
Citera
2024-09-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jaha dessa sänkningar var inte vad man hade förväntat sig. Finns det chans att det slårbakut och att inflationen tar fart igen?

Great reset är ingen konspirationsteori. Det är fakta. Det går att läsa om bland annat i Schwabs bok om den fjärde industriella revolutionen.

Intressant, och hur kan något som inte har inträffat än vara fakta?
Citera
2024-09-03, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Intressant, och hur kan något som inte har inträffat än vara fakta?

Vad någon planerar att göra kan vara fakta.

Sedan är inte 4-5 procent bolåneränta en hög ränta. Det är väl rimligen medelhög. Det är huspriserna och utvecklingen som är helt galen. Det finns ingen jävla förortsunge med bidragsföräldrar som någonsin kan göra en klassresa med bara bra betyg och lite vilja. Det är ett ruttet system.

De flesta som gör bostadskarriärer har rika föräldrar.
Citera
2024-09-03, 21:55
Medlem
Citat:
Vad någon planerar att göra kan vara fakta.

Sedan är inte 4-5 procent bolåneränta en hög ränta. Det är väl rimligen medelhög. Det är huspriserna och utvecklingen som är helt galen. Det finns ingen jävla förortsunge med bidragsföräldrar som någonsin kan göra en klassresa med bara bra betyg och lite vilja. Det är ett ruttet system.

De flesta som gör bostadskarriärer har rika föräldrar.

Vad planerar någon att göra nu igen? Är det den osynliga handen? Är det judarna?

At beklaga sig med konspirationsteorier verkar vara populärt här på FB, istället för att kavla upp armarna och prestera något som kan vara till värde för någon annan.

Har haft klasskamrater som bott i utsatta områden som nu är delägare i större advokatfirmor så min empiri rimmar inte med din. Men beklagar din situation såklart.
Citera
2024-09-04, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo det är den i en relevant kontext. Dvs de senaste 25 åren.

Vad vi hade för ränta på 80-talet med 10% löneinflation och 80% ränteavdrag har noll relevans. Så länge du inte föreslår att ränteavdraget ska återställas till 80% förstås
Nej den är inte hög i en relevant kontext trollet, den är ordinär. Det är ett sundhetstecken att företag som inte tjänst pengar eller har för stora skulder går i konkurs. I en sund marknad slås företag ut.
Citera
2024-09-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad planerar någon att göra nu igen? Är det den osynliga handen? Är det judarna?

At beklaga sig med konspirationsteorier verkar vara populärt här på FB, istället för att kavla upp armarna och prestera något som kan vara till värde för någon annan.

Har haft klasskamrater som bott i utsatta områden som nu är delägare i större advokatfirmor så min empiri rimmar inte med din. Men beklagar din situation såklart.

Har även jag bekanta som växte upp med ensamstående morsor i förorten som nu bor i Djursholm eller på Östermalm.

Men för losers på fb är allt alltid omständigheternas fel
Citera
2024-09-04, 16:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej den är inte hög i en relevant kontext trollet, den är ordinär. Det är ett sundhetstecken att företag som inte tjänst pengar eller har för stora skulder går i konkurs. I en sund marknad slås företag ut.

1980-talet hade hög ränta/KPI-ökning, 2010-talet låg ränta/KPI-ökning. Delarna däremellan hade medel ränta/KPI-ökning.

Då KPI-målet är 2% (range 1-3%) och man kan tycka att positiv realränta är "normalt" blir en vanlig styrränta 2-4%.

Låg 0-2%, hög >4%.

Att fladders tycker att 2010-talet är det "normala" trots att han, enligt egen utsago, är en gammal gubbe som borde ha upplevt andra skeenden får väl tolkas som att han är dement och/eller ränteilsk lånetorsk.
Citera
2024-09-04, 16:49
Medlem
Citat:
Jaha dessa sänkningar var inte vad man hade förväntat sig. Finns det chans att det slårbakut oczh att inflationen tar fart igen?

Tanken har inte slagit dig att om verkligheten inte utvecklar sig som dina konspirationsteorier förutser så är det konspirationsteorierna det är fel på?
Citera
2024-09-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
1980-talet hade hög ränta/KPI-ökning, 2010-talet låg ränta/KPI-ökning. Delarna däremellan hade medel ränta/KPI-ökning.

Då KPI-målet är 2% (range 1-3%) och man kan tycka att positiv realränta är "normalt" blir en vanlig styrränta 2-4%.

Låg 0-2%, hög >4%.

Att fladders tycker att 2010-talet är det "normala" trots att han, enligt egen utsago, är en gammal gubbe som borde ha upplevt andra skeenden får väl tolkas som att han är dement och/eller ränteilsk lånetorsk.

När styrräntan har legat runt -0.5 - 0.0 under en längre period så blir hushållen mer känsliga för räntehöjningar, därmed krävs inte lika höga räntehöjningar för att uppnå avsedd effekt.

Ni kan drömma om 80-tals räntor men det kommer aldrig bli verklighet igen i ett system som sedan lång tid tillbaka uppmuntrat till privat skuldsättning.

1% höjning 1980 är inte samma sak som 1% höjning 2024.
Senast redigerad av Uppkoppling 2024-09-04 kl. 17:19.
Citera
2024-09-04, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Tanken har inte slagit dig att om verkligheten inte utvecklar sig som dina konspirationsteorier förutser så är det konspirationsteorierna det är fel på?

Ja absolut. Jag är ingen blådåre. Därför jag undrar om inte inflationen kan slå tillbaka. Vad tror du?
Citera
2024-09-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ja absolut. Jag är ingen blådåre. Därför jag undrar om inte inflationen kan slå tillbaka. Vad tror du?

Ja, men inte på grund av att Klaus Schwab eller NWO vill det.
Citera
2024-09-04, 19:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
När styrräntan har legat runt -0.5 - 0.0 under en längre period så blir hushållen mer känsliga för räntehöjningar, därmed krävs inte lika höga räntehöjningar för att uppnå avsedd effekt.

Ni kan drömma om 80-tals räntor men det kommer aldrig bli verklighet igen i ett system som sedan lång tid tillbaka uppmuntrat till privat skuldsättning.

1% höjning 1980 är inte samma sak som 1% höjning 2024.
Ingen drömmer om 80-tals räntor Herr Halmgubbe, frågan var om dagens räntor som ligger långt under 80-talet är normala. Behöver vi stimulera så borde ett av världens högsta skattetryck sänkas och med det byråkratin bantas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in