2023-11-03, 02:00
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
För flera år sedan informerade FM om att det fanns två "grundtjänster" inom specialförband, där en var öppen endast för kvinnor av de skäl du nämner. Förenklat handlade det väl om lite lägre krav gällande förmåga att springa snabbt och långt med väldigt tung packning.
Jag har för mig att det två tjänsterna kallades "operatör" (den vanliga tjänsten) och "informationsoperatör" (den för endast kvinnor) eller liknande.

Även för kvinnor menar du nog slarver där. SOG har två enheter där kraven för informationsinhämtning är något lägre än den för direkt strid. Kraven för den förra passar kvinnor bättre och därför har fler kvinnor tjänstgjort där än i den senare.
Senast redigerad av Blundetto 2023-11-03 kl. 02:15.
Citera
2023-11-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Även för kvinnor menar du nog slarver där. SOG har två enheter där kraven för informationsinhämtning är något lägre än den för direkt strid. Kraven för den förra passar kvinnor bättre och därför har fler kvinnor tjänstgjort där än i den senare.
Finns det siffror på hur många? Hemligt antar jag
Citera
2023-11-03, 17:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nej, som jag minns det var det endast för kvinnor, vilket är rimligt. Den vanliga "utbildningen" var öppen för alla, med samma antagningskrav. "Informationsutbildningen" hade lägre krav och var endast öppen för kvinnor, just för att öka tillgången på kvinnor för informationsinhämtning. Jag antar att behovet av informationsinhämtande män löstes genom att man plockade män från den vanliga antagningen/utbildningen.
Citera
2024-09-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan (eller får) vi inte veta.

Det är sannolikt att SOG rekryterat kvinnor för att kunna genomföra inhämtningsuppdrag, bland annat därför att en del HUMINT i samband med kvinnor (fint ord för att spionera, snacka med folk, förhöra, tjuvlyssna etc) i vissa kulturer är omöjlig för manliga operatörer. (Det är bara ett exempel på en situation där ingen man skulle klara uppgiften).

Då innebär detta att man har en specialfunktion, och förmåga på andra områden blir en andrahandsfråga. Att det finns minimikrav som alla operatörer helst skall klara av är troligt, men grundkraven i SOG är troligen så höga att endast få kvinnor klarar dem (och, naturligtvis, inte så många män heller). Då inträffar den delikata frågan: Betyder en eventuell specialkompetens så mycket att man tål en kompetensbrist på något annat område ?

Ifall det är på det viset med PM får vi aldrig veta.

PAM gjorde samma operatörsuttagningstester som killarna och hon klarade dem precis lika bra som dem. Att en del misstrodde henne som kvinna är så sjukt för alla klarade exakt samma krav. Hon tjänstgjorde i Afghanistan på The Northen Light Camp med uppgifter som många andra gjorde. Däremot är hon även specialutbildad på HUMINT. I botten har hon Jägarutbildningen på K3 som fler av hennes medoperatörer.
Citera
2024-09-03, 13:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QumQuat
PAM gjorde samma operatörsuttagningstester som killarna och hon klarade dem precis lika bra som dem. Att en del misstrodde henne som kvinna är så sjukt för alla klarade exakt samma krav. Hon tjänstgjorde i Afghanistan på The Northen Light Camp med uppgifter som många andra gjorde. Däremot är hon även specialutbildad på HUMINT. I botten har hon Jägarutbildningen på K3 som fler av hennes medoperatörer.

Absolut är det så, någon sorts skamgräns måste man ha.

Jägarutbildningen på K3 är dock kanske inte riktigt det yppersta av militär specialförbandsutbildning, när man betänker att SOG tränar med och mot västvärldens allra bästa specialförband.

Just SOG, som är ett stående förband arbetar med "ständigt lärande", vilket brukar betyda att man aldrig slutar utbilda och pröva sig. Precis alla når sin "inkompetensnivå", men den är vanligen så hög att det inte påverkar.

Eller för att skoja litet: K3:s jägarutbildning går ut på att visa soldaten vad han/hon verkligen klarar av, medan nästa steg är att visa soldaten/operatören vad denne INTE klarar av (för att skapa det nödvändiga omdömet).

Alla specialförbandsoperatörer klarar naturligtvis minimikraven för tjänsten ifråga. Troligen är det så (per individ) att på några områden ligger värdena en bra bit över, på andra närmare minimum. Hur den mixen ser/såg ut för PM lär vi inte få veta. Kanske vet hon inte heller...
Citera
2024-09-04, 11:05
Medlem
Citat:
Absolut är det så, någon sorts skamgräns måste man ha.

Jägarutbildningen på K3 är dock kanske inte riktigt det yppersta av militär specialförbandsutbildning, när man betänker att SOG tränar med och mot västvärldens allra bästa specialförband.

Just SOG, som är ett stående förband arbetar med "ständigt lärande", vilket brukar betyda att man aldrig slutar utbilda och pröva sig. Precis alla når sin "inkompetensnivå", men den är vanligen så hög att det inte påverkar.

Eller för att skoja litet: K3:s jägarutbildning går ut på att visa soldaten vad han/hon verkligen klarar av, medan nästa steg är att visa soldaten/operatören vad denne INTE klarar av (för att skapa det nödvändiga omdömet).

Alla specialförbandsoperatörer klarar naturligtvis minimikraven för tjänsten ifråga. Troligen är det så (per individ) att på några områden ligger värdena en bra bit över, på andra närmare minimum. Hur den mixen ser/såg ut för PM lär vi inte få veta. Kanske vet hon inte heller...

Alltså, jägarutbildningen oavsett om det är i Arvidsjaur eller Karlsborg är ingen barnlek. På SOG har många just jägarutbildning men alla övar alltid praktiskt och tränar fys för att hela tiden utveckla sina förmågor. Antas man till SOG har man genomgått hårda tester. Sedan är det en längre utbildningstid i SOG för att bli operatör just för att kunna bemöta de krav som ställs på dem.

Jag upplever ditt inlägg som att du vill förminska kravens betydelse.
Senast redigerad av QumQuat 2024-09-04 kl. 11:09.
Citera
2024-09-04, 11:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Alltså, jägarutbildningen oavsett om det är i Arvidsjaur eller Karlsborg är ingen barnlek. På SOG har många just jägarutbildning men alla övar alltid praktiskt och tränar fys för att hela tiden utveckla sina förmågor. Antas man till SOG har man genomgått hårda tester. Sedan är det en längre utbildningstid i SOG för att bli operatör just för att kunna bemöta de krav som ställs på dem.

Jag upplever ditt inlägg som att du vill förminska kravens betydelse.

Kraven på SOG:s operatörer är vida högre än godkändkraven för jägarutbildningarna, i synnerhet eftersom jägarutbildningarna har så stor spännvidd avseende omfattning och vad och var man övar.

Min poäng är att det inte går att veta hur bra valfri operatör presterat i uttagningarna, av två skäl:

Det ena är att även SOG värderar förkunskaper och allmän lämplighet, inte bara hur man presterar på uttagningsprov. Det förekommer att lämpliga individer uppmanas söka.

Det andra är att det som redovisas är minimikrav. Hur (eller om) den sökande ligger "på gärsgårn" eller överpresterar vet bara uttagningsenheten. Det är här man aldrig vet hur den sammantagna värderingen bedöms, och det lär inte SOG (dvs uttagningsenheten och det befäl som har sista ordet) heller kommentera.
Citera
2024-09-04, 13:07
Medlem
Citat:

Du har nästan rätt. Men inte helt. Uttagningen är densamma men kraven för kvinnor är lägre av rätt självklara skäl.

Det finns tre olika huvudbefattningar vid SOG med olika kravprofil.

* Specialförbandsoperatör. Denna kategori har de högsta fysiska antagningskraven.
* Underrättelseoperatör. Något lägre fyskrav.
* Underrättelseoperatör (kvinna). Med fyskrav anpassade för kvinnliga sökande.

Söker man som kvinna konkurrerar man inte med männen utan med andra kvinnor som söker samma befattning. Att SOG öppnades upp för kvinnor beror till största delen pga att man såg ett behov av kvinnor för underrättelseinhämtning i muslimska länder. Humint. Kvinnor kan prata med kvinnor.

Ovan är är rätt väl känt inom FM. Tyvärr hittar jag inte länken nu men de tre kategorierna var tidigare publicerade på försvarsmaktens hemsida.
Citera
2024-09-05, 01:33
Medlem
Citat:
Kraven på SOG:s operatörer är vida högre än godkändkraven för jägarutbildningarna, i synnerhet eftersom jägarutbildningarna har så stor spännvidd avseende omfattning och vad och var man övar.

Min poäng är att det inte går att veta hur bra valfri operatör presterat i uttagningarna, av två skäl:

Det ena är att även SOG värderar förkunskaper och allmän lämplighet, inte bara hur man presterar på uttagningsprov. Det förekommer att lämpliga individer uppmanas söka.

Det andra är att det som redovisas är minimikrav. Hur (eller om) den sökande ligger "på gärsgårn" eller överpresterar vet bara uttagningsenheten. Det är här man aldrig vet hur den sammantagna värderingen bedöms, och det lär inte SOG (dvs uttagningsenheten och det befäl som har sista ordet) heller kommentera.

Ja kraven är högre för att bli antagen till SOG än till jägarutbildningen. Jag har inte skrivit något annat. Jag skrev att PAM hade gått samma jägarutbildning (K3) som många av hennes medoperatörer på SOG. Hon var Specialförbandsoperatör som första kvinna.
Citera
2024-09-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ja kraven är högre för att bli antagen till SOG än till jägarutbildningen. Jag har inte skrivit något annat. Jag skrev att PAM hade gått samma jägarutbildning (K3) som många av hennes medoperatörer på SOG. Hon var Specialförbandsoperatör som första kvinna.

Rätt ska vara rätt. Hon var underrättelseoperatör (kvinna) vid SOG.

Se min post ovan:

(FB) SSG/SIG nu SOG (Särskilda Operationsgruppen)
Citera
2024-09-07, 04:00
Medlem
Citat:
PAM gjorde samma operatörsuttagningstester som killarna och hon klarade dem precis lika bra som dem. Att en del misstrodde henne som kvinna är så sjukt för alla klarade exakt samma krav.
Det vet vi ju som sagt inte eftersom det inte finns officiella siffror liksom
Citera
2024-09-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aseye
Rätt ska vara rätt. Hon var underrättelseoperatör (kvinna) vid SOG.

Se min post ovan:

(FB) SSG/SIG nu SOG (Särskilda Operationsgruppen)
Ja, SSG/SIG var det först. Med din tvärsäkerhet utgår jag från att du har insyn i SOG. Jag hänvisar bara till hennes egna ord och låter udda vara jämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in