2024-09-03, 20:03
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Ingick garantin eller fick du betala för den vid köp av bilen?
Otydligt av mig. Jag köpte till deras försäkring.
Citera
2024-09-03, 20:03
Medlem
Tankefrihets avatar
Om det stämmer att de systematiskt vilselett och lurat kunder tycker jag de borde få näringsförbud.

Jag avskyr denna typ av drägg.
Citera
2024-09-03, 20:05
Medlem
Själv har jag har inte köpt bilar via handlare så jag har ingen aning om hur det fungerar. Men av vad jag har sett i USA så tjänar de absolut mest på finansiering. Kan det vara likadant här i Sverige? En god vän lägger ut flera tusen i bara finansiering på sin bil (jag är osäker på hur mycekt hand lånade och när den ska vara avbetald). Jag tror ingen servicekostnad kommer upp i samma belopp över tid.
Citera
2024-09-03, 20:08
Medlem
Luxuss avatar
Lämnade in en bil till dem för värdering.. allt va fint men råkade lämna ett serviceprotokoll framme. I det stod att det fanns ett visst missljud från motorn ( heeelt omöjligt att upptäcka utom vid speciella förutsättningar å det va därför jag lämnat in den för att sen ad det var.

Givetvis rotade värderaren igenom alla papper å spelade sen oskyldig. Sa att han märkt av ett missljud från motorn å att deras specialmek skulle kika på det. Slutade med nåt påhittat motorfel som skulle dra mer priset 40k vid inbyte. Skulle aldrig köpa eller sälja där!
Citera
2024-09-03, 20:10
Medlem
Harry_s avatar
så är det inom alla branscher där det handlar mycket om provision
Citera
2024-09-03, 20:14
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jbn1o7/emelie-jobbade-at-riddermark-saljarna-sa-att-vi-skulle-ljuga
Citera
2024-09-03, 20:30
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl inte bara det. Det är ju en del andra tjänster som ingår också som är ganska bekvämt både för köpare och säljare.

Du vill köpa en bil? Välj en, betala och de kör hem bilen åt dig.

Du vill sälja en bil? Du får prisförslag samma dag, normalt sett håller de vad de lovar prismässigt bara inte bilen är i värre skick än du uppgett till dem och all dokumentation är i sin ordning. De kontrollerar, hämtar bilen och betalar samma eller nästa dag. Inget tjafs, inget prutande. inget "sista pris kompis". Och du behöver inte städa den.

Vad är inte det värt om du inte tyckte att du fick bästa pris av dem? Vem orkar med att jaga några tusenlappar till på blocket, för att slippa allt detta? Är det lureri? Nej det är det inte. Och det är därför de har så många nöjda kunder i form av både köpare och säljare.

Din damage control fungerar inget vidare. Allt mer av detta uppenbart oseriösa företags metoder kryper fram.
Citera
2024-09-03, 20:50
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
200 sekunder har ju gjort ljug-reportage tidigare så det är inte den bästa källan.

Men bilhandlare är jordens avskum så betvivlar knappast det här. Bilar är nog den smutsigaste branschen av dem alla. Har ALDRIG stött på en bilhandlare som verkar reko och ärlig. ALDRIG.
Citera
2024-09-03, 20:57
Medlem
Yrins avatar
Har haft lite aversion mot bilhandlare länge men insåg att jag kan för lite för att våga köpa av privatperson . Tidigare i somras blev det lite bråttom att fixa bil så jag mailade på en bil från Riddermark Tyresö, tyckte den låg någon tiotusing för högt för årsmodellen och miltalet. jag förklarade vad jag var beredd att betala, fick svar i stil med "kom in så löser vi det".

När jag kom in visade sig att bilen hade "problem med motorstyrningen" och trasigt styrservo. Antingen kunde vi pruta ned priset något eller så tog Riddermark på sig att laga bilen (släcka motorlampa och smörja rattaxel?) om jag gav listpris. Rätt pissigt känner jag så här i efterhand men jag var rejält vigilant så det var nog inte ens nära att det blev någon affär. Plus att jag inte hade åkt mer än en kvart för att kolla på bilen.
Citera
2024-09-03, 20:58
Medlem
Har köpt min bil där, har väl funkat väl haft den i 3 år tänkte byta upp mig nyligen och fyllde i intresse formulär!

Då jävlar var dom på efter att pratat med den första säljaren så var det inget problem att pruta ner bilen 30.000:- på den bil jag var intresserad av
Däremot uppkom problem att dom skulle ge ca 170.000 under marknadspriset för min nuvarande bil som dom sålt till mig det ger ju lite taskiga vibbar vad bilen varit med om?

När jag sa att jag inte var intresserad så ringde det ytterligare 3 säljare för att göra samma affär och värdera bilen samma summa tills jag blev sur och sa att de får sluta ringa mig!
Citera
2024-09-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Lämnade in en bil till dem för värdering.. allt va fint men råkade lämna ett serviceprotokoll framme. I det stod att det fanns ett visst missljud från motorn ( heeelt omöjligt att upptäcka utom vid speciella förutsättningar å det va därför jag lämnat in den för att sen ad det var.

Givetvis rotade värderaren igenom alla papper å spelade sen oskyldig. Sa att han märkt av ett missljud från motorn å att deras specialmek skulle kika på det. Slutade med nåt påhittat motorfel som skulle dra mer priset 40k vid inbyte. Skulle aldrig köpa eller sälja där!
I mina öron låter det som en fullt rimlig prisnedsättning. Hur mycket hade du själv varit redo att betala för en bil med en motor som ger missljud jämfört med en identisk bil som inte har en motor som ger ifrån sig missljud?
Citera
2024-09-03, 21:18
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har varit och kollat på en 3år gammal firmabil för ca 400k där, dagtid mitt i veckan, i Botkyrka. Blev inte imponerad av bemötandet, två blattar varav den som hjälpte oss såg ut att ha vaknat precis, en stund senare kom han nästan på tårna, extremt på och tjatig, tuggandes och smackandes (uppenbart varit inne på toa och dragit en lina). Visste inte ett skit om bilen vi ville kolla på, bara extremt på att vi skulle absolut köpa den.

Blev en likadan modell köpt hos en annan firma istället.

Väldigt vanligt att brudar som kommer dit själva blir erbjudna kokain på plats. Snackade med en polare och tydligen hade hans polares flickvän som varit där blivit erbjuden att snorta kola på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in