2024-09-04, 02:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon med tillgång till polisunderättelser efter 1960??
Citera
2024-09-27, 02:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Någon med tillgång till polisunderättelser efter 1960??

Har Arkiv Digital och där finns Polisarkiv. Det är uppdelat på polisdistrikt men inget är så nytt som 1960. Skyddas nog av GDRP.
Citera
2024-09-27, 18:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har Arkiv Digital och där finns Polisarkiv. Det är uppdelat på polisdistrikt men inget är så nytt som 1960. Skyddas nog av GDRP.
Jo jag har AD också. Det är sekretesgrånsen som ställer till det.
Men måste finnas folk som lyckats knipa npgrs böcker det är jag övertygad om.
För övrigt lyckades jag tjata till mig att stadsarkivet skulle kolla efter en person 1960-85, och sedan kopiera men mörka de andra personer a. Det gick dom med på. Har fått för 1960 fram till 65 hittils. Som jag ”hoppades” på fanns min släkting med faktiskt i två årgångar. Hoppas nu att jag får resten av årtalen kollade också.
Citera
2024-10-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gisburne
Du anar inte hur svårt det är att släktforska... Ta ett gott råd och gör något roligare istället.
Nu för tiden är det lätt = Gå med i en av websidorna, som knyter ihop olika släkter

Förr var det svårt. Inget internet. Måste åka till arkiv och/eller skriva en massa brev.
Men om man hittade anknytning till en aristocrat, var det inte svårt längre, men mycket jobb.
Citera
2024-10-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Bertil
Hej!
Detta gäller inte riktigt släktforskning, men är likt.
Jag skulle vilja forska och sammanställa vilka som bott i byn där jag bor.
Känner att jag behöver något program eller databas som hjälp för detta. Vad finns det för något? Ett program för släktforskning har väl inte den uppbyggnaden att man kan koppla flera personer till flera olika platser/adresser?
Om det gäller längre tillbaka är det enkelt att finna mycket info
=Kolla Husförhörslängderna för församlingen.
Där står alla inklusive relationer inom hushållet med åldrar, vilka som bodde var. Samlat på sidorna alldeles efter varandra.
Om du vill kolla relationer mellan olika hushåll går det att finna i andra samtida böcker som Födsloböcker.
Citera
2025-01-10, 22:56
Medlem
Har ju i samband med släktforskning fått tag på ett album från min pappa, borta sedan flera år, med bilder från när han var barn, från 50-60 talet.. Nu är det ett flertal vuxna personer som förekommer på bilderna som jag inte kan placera.

Finns tyvärr inga släktingar i livet eller som jag har kontakt med som kan hjälpa till, mer än att jag vet var han och hans föräldrar kommer ifrån och växte upp.

Söker tips på vad man kan ta kontakt med för kanaler för att få hjälp att identifiera personer på bilder. Kanske är för snävt?
Citera
2025-01-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har ju i samband med släktforskning fått tag på ett album från min pappa, borta sedan flera år, med bilder från när han var barn, från 50-60 talet.. Nu är det ett flertal vuxna personer som förekommer på bilderna som jag inte kan placera.

Finns tyvärr inga släktingar i livet eller som jag har kontakt med som kan hjälpa till, mer än att jag vet var han och hans föräldrar kommer ifrån och växte upp.

Söker tips på vad man kan ta kontakt med för kanaler för att få hjälp att identifiera personer på bilder. Kanske är för snävt?

Om din gamle far är avliden efter 1991 kan du lyfta på luren och ringa Skatteverkets upplysningstjänst. Sedan begär du en personbild på din fader, alt. på dig själv (då din fader bör stå som förälder för dig). Där finns födelseförsamling samt, om du har tur, även två generationer bakåt i tiden.

Om han stod upp som barn på 50 talet är det nog garanterat så att han troligen står med i 1945 års folkräkning och således kan du då via den folkräkningen utforska vilka han bodde med och sedan därifrån forska vidare på vilka relationer han kan ha till de vuxna på bilden.

Tiden mellan 1940-1991 är tämligen svår att forska i då den är dels väldigt sporadiskt dokumenterad och sedan ligger de senaste årtiondena bakom sekretess (då födelsenotiser, dödsnotiser och till viss del anteckningar i folkräkning är känsliga uppgifter). Det finns inga gratistjänster som har dessa årtionden sökbara. Den enda tjänsten jag på rak arm kan komma på som har Sveriges Befolkning 1940-1990 är Arkiv Digital som kostar runt 300 kronor för en månad.

För att lyckas måste du ha kännedom över var din fader är född, dvs församling/socken. Sedan löser sig allting nästan av sig självt då familjekonstellationerna inte var komplicerade på den tiden (om nu din fader inte råkar vara född oäkta).
Citera
2025-01-11, 08:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Hembygdsföreningar har ofta hemsidor med person- och fotogalleri och eftersom du vet var han växte upp är det något att undersöka och kontakta.
Citera
2025-01-11, 18:26
Medlem
Tack för svar. Kanske var lite otydlig, känner till vilka min pappa hade som föräldrar och släkten därefter, men har inga bilder på mer än hans föräldrar och syskon.

Men jag ska titta på hembygdsföreningar, bra tips där.
Citera
2025-01-30, 02:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack för svar. Kanske var lite otydlig, känner till vilka min pappa hade som föräldrar och släkten därefter, men har inga bilder på mer än hans föräldrar och syskon.

Men jag ska titta på hembygdsföreningar, bra tips där.
Prova leta här:
https://www.geni.com/home
Har du extrem tur så har någon lagt in bilder på släkten att jämföra med.

De bygger ett världsträd:
Citat:
Profiles connected by Geni's World Family Tree:
196,430,905
Geni is creating one family tree for the entire world, built from the collaborative research of millions of genealogists. Learn more about the World Family Tree

https://www.geni.com/worldfamilytree

Kommer inte ihåg om det räcker med bara registrering och vad begränsningarna då är.

Har själv ett konto där.
Citera
2025-02-10, 12:13
Medlem
Framrutan ska vara större än backspegeln. Älta inte gammalt. Det förflutna var då.
Citera
2025-02-10, 14:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Framrutan ska vara större än backspegeln. Älta inte gammalt. Det förflutna var då.

Vad hade det där med släktforskning att göra?

Visst är framtiden viktigare än dåtiden men det betyder inte att man inte intresserar sig för det senare. Allt i framtiden bygger ju på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in