Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Har ju i samband med släktforskning fått tag på ett album från min pappa, borta sedan flera år, med bilder från när han var barn, från 50-60 talet.. Nu är det ett flertal vuxna personer som förekommer på bilderna som jag inte kan placera.
Finns tyvärr inga släktingar i livet eller som jag har kontakt med som kan hjälpa till, mer än att jag vet var han och hans föräldrar kommer ifrån och växte upp.
Söker tips på vad man kan ta kontakt med för kanaler för att få hjälp att identifiera personer på bilder. Kanske är för snävt?
Om din gamle far är avliden efter 1991 kan du lyfta på luren och ringa Skatteverkets upplysningstjänst. Sedan begär du en personbild på din fader, alt. på dig själv (då din fader bör stå som förälder för dig). Där finns födelseförsamling samt, om du har tur, även två generationer bakåt i tiden.
Om han stod upp som barn på 50 talet är det nog garanterat så att han troligen står med i 1945 års folkräkning och således kan du då via den folkräkningen utforska vilka han bodde med och sedan därifrån forska vidare på vilka relationer han kan ha till de vuxna på bilden.
Tiden mellan 1940-1991 är tämligen svår att forska i då den är dels väldigt sporadiskt dokumenterad och sedan ligger de senaste årtiondena bakom sekretess (då födelsenotiser, dödsnotiser och till viss del anteckningar i folkräkning är känsliga uppgifter). Det finns inga gratistjänster som har dessa årtionden sökbara. Den enda tjänsten jag på rak arm kan komma på som har Sveriges Befolkning 1940-1990 är Arkiv Digital som kostar runt 300 kronor för en månad.
För att lyckas måste du ha kännedom över var din fader är född, dvs församling/socken. Sedan löser sig allting nästan av sig självt då familjekonstellationerna inte var komplicerade på den tiden (om nu din fader inte råkar vara född oäkta).