Citat:
Ursprungligen postat av
Adam-Bertil
Hej!
Detta gäller inte riktigt släktforskning, men är likt.
Jag skulle vilja forska och sammanställa vilka som bott i byn där jag bor.
Känner att jag behöver något program eller databas som hjälp för detta. Vad finns det för något? Ett program för släktforskning har väl inte den uppbyggnaden att man kan koppla flera personer till flera olika platser/adresser?
För by- och gårdsforskning rekommenderar jag att du använder Riksarkivets tjänster alt. Arkiv Digital. För dokumentation använder du först Excell/Libreoffice eller Obsidian (eller något program med Mind Map) sedan för du över dina upptäckter till Gramps - som är det släktforskningsprogram som är bäst att använda. I Gramps kan du koppla flera personer, familjer och händelser till en fastighet/gård.
Du använder bäst excell/Libre Office eller Obsidian för att löst skapa ark av avskrifter när du går igenom kyrkbokföringen. På så sätt dokumenterar du vilka som lever på din gård, vilka som flyttar etc. Du kan kartlägga hela byn på detta sätt. Sedan lägger du in det du vill spara i Gramps på ett mer systematiserat sätt.
Ge dig inte in i de vanliga Ancestory osv, då dessa inte är anpassade för att kartlägga fastigheter, gårdar och byar.
Sedan; GIVETVIS är lokalforskning släktforskning! Alla vi som släktforskar dyker på lokal- och gårdsforskning någon gång i processen! Du undersöker hur din släkt rörde sig i byn de bodde i och hur byn utvecklade sig med tiden. Gårdsforskning är en mycket spännande forskning och tar bort det tradiga med att bara kopiera någon annans träd på någon hemsida och påstå att det är ens släkt.