2024-05-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fick idag en DNA-match med en amerikansk släkting som hade gjort en Y-DNA-test. Han tillhör haplogrupp N-L1025. Hans far, farfar, farfarsfar o.s.v har den haplogruppen. På FTDNA kan man få fram vilka kändisar som kommer från en viss haplogrupp.

Kändisar som härrör från N-L1025:

House of Gediminid, 1275-1341, En litauisk dynasti.
Elias Lönnrot, Författaren till Kalevala
Dmitry Alexandrovich, medlem av rurikdynastin
Rurik dynasty, Rurik dynastin, grundare av Kiev-riket.
Börje Salming, Hockeyspelare
Jean Sibelius, Kompositör
Akseli Gallen-Kallela, Konstnär
Mika Häkkinen, Formel-1 förare
Andy McCoy, Musiker i bandet Hanoi rocks
Kari Tapio, Pop och country artist.

Lite förvånad att Börje Samling hör dit. Jag trodde han var same men vet nu att hans far var same men hans mor var svenska. Hans fars förfäder skulle alltså tillhöra Rurik-dunastin som grundade Kiev-staten?

Den första frågan du bör ställa dig; är dessa resultat korrekta? Är deras släktträd korrekt utförda?
Att de delar samma happlogrupp säger ingenting då förfäderna inte dog något DNA. Du får heller inte information huruvida det finns endogama förhållanden och andra anförluster i vissa släktträd.

Går man dessutom långt tillbaka, som dessa DNA-test ger sken av, kan du få matchning på fler än 5 miljoner personer världen över.
Citera
2024-05-29, 21:46
Moderator
Popesizes avatar
Någon som vet var man kan hitta sökbara listor, eller liknande, över avlidna i USA?
Min mormors morbror emigrerade år 1903. Jag har fått uppfattningen av att han hamnade i Kalifornien.
Skulle vara intressant att se när han gick bort, och var han höll till då.
Citera
2024-05-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Någon som vet var man kan hitta sökbara listor, eller liknande, över avlidna i USA?
Min mormors morbror emigrerade år 1903. Jag har fått uppfattningen av att han hamnade i Kalifornien.
Morsan höll på med släktforskning och berättade länge sen att mormoner i Salt Lake City har register på allt och alla i USA..
Min mors morfar drog till USA i början på 1900-talet och försvann.. morsa hittade tom.bild på hans gravsten till slut på nätet. gubben hade dött nån gång på 60-talet.
Jag är släkt med dom första skogsfinnar både i Sverige och Norge.. och via dom är jag släkt med Russell Crowe.. Gladiatorn.. han ser ut som råfinne och jag ser lite ut som han... grått skägg och ölkagge
Citera
2024-05-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize

Testa "findagrave.com". En hel del svenskar fanns i Kingsburg (Fresno, California).
Citera
2024-06-09, 15:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Testa "findagrave.com". En hel del svenskar fanns i Kingsburg (Fresno, California).

Tre föredrag från Arkiv Digital där ett handlar om sökning på gravar t.ex findagrave.com, https://billiongraves.com/.
https://www.youtube.com/watch?v=ZUovCZwgL98
Citera
2024-07-13, 16:16
Medlem
Hej!
Detta gäller inte riktigt släktforskning, men är likt.
Jag skulle vilja forska och sammanställa vilka som bott i byn där jag bor.
Känner att jag behöver något program eller databas som hjälp för detta. Vad finns det för något? Ett program för släktforskning har väl inte den uppbyggnaden att man kan koppla flera personer till flera olika platser/adresser?
Citera
2024-07-13, 17:13
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Bertil
Hej!
Känner att jag behöver något program eller databas som hjälp för detta. Vad finns det för något? Ett program för släktforskning har väl inte den uppbyggnaden att man kan koppla flera personer till flera olika platser/adresser?

Tror alla nyare släktforskningsprogram har alternativet att man inte behöver ha en startperson, plus möjligheten att lägga till olänkade personer. Så du börjar med ett tomt träd och börjar nerifrån och upp. Alltså tvärtom mot hur man vanligen brukar släktforska. De flesta släktforskningsprogram brukar även ha möjligheten att sätta egna etiketter, t ex bynamn.
Citera
2024-07-13, 19:28
Medlem
Citat:
Hej!

För by- och gårdsforskning rekommenderar jag att du använder Riksarkivets tjänster alt. Arkiv Digital. För dokumentation använder du först Excell/Libreoffice eller Obsidian (eller något program med Mind Map) sedan för du över dina upptäckter till Gramps - som är det släktforskningsprogram som är bäst att använda. I Gramps kan du koppla flera personer, familjer och händelser till en fastighet/gård.

Du använder bäst excell/Libre Office eller Obsidian för att löst skapa ark av avskrifter när du går igenom kyrkbokföringen. På så sätt dokumenterar du vilka som lever på din gård, vilka som flyttar etc. Du kan kartlägga hela byn på detta sätt. Sedan lägger du in det du vill spara i Gramps på ett mer systematiserat sätt.

Ge dig inte in i de vanliga Ancestory osv, då dessa inte är anpassade för att kartlägga fastigheter, gårdar och byar.

Sedan; GIVETVIS är lokalforskning släktforskning! Alla vi som släktforskar dyker på lokal- och gårdsforskning någon gång i processen! Du undersöker hur din släkt rörde sig i byn de bodde i och hur byn utvecklade sig med tiden. Gårdsforskning är en mycket spännande forskning och tar bort det tradiga med att bara kopiera någon annans träd på någon hemsida och påstå att det är ens släkt.
Citera
2024-07-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Tror alla nyare släktforskningsprogram har alternativet att man inte behöver ha en startperson, plus möjligheten att lägga till olänkade personer. Så du börjar med ett tomt träd och börjar nerifrån och upp. Alltså tvärtom mot hur man vanligen brukar släktforska. De flesta släktforskningsprogram brukar även ha möjligheten att sätta egna etiketter, t ex bynamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För by- och gårdsforskning rekommenderar jag att du använder Riksarkivets tjänster alt. Arkiv Digital. För dokumentation använder du först Excell/Libreoffice eller Obsidian (eller något program med Mind Map) sedan för du över dina upptäckter till Gramps - som är det släktforskningsprogram som är bäst att använda. I Gramps kan du koppla flera personer, familjer och händelser till en fastighet/gård.

Du använder bäst excell/Libre Office eller Obsidian för att löst skapa ark av avskrifter när du går igenom kyrkbokföringen. På så sätt dokumenterar du vilka som lever på din gård, vilka som flyttar etc. Du kan kartlägga hela byn på detta sätt. Sedan lägger du in det du vill spara i Gramps på ett mer systematiserat sätt.

Ge dig inte in i de vanliga Ancestory osv, då dessa inte är anpassade för att kartlägga fastigheter, gårdar och byar.

Sedan; GIVETVIS är lokalforskning släktforskning! Alla vi som släktforskar dyker på lokal- och gårdsforskning någon gång i processen! Du undersöker hur din släkt rörde sig i byn de bodde i och hur byn utvecklade sig med tiden. Gårdsforskning är en mycket spännande forskning och tar bort det tradiga med att bara kopiera någon annans träd på någon hemsida och påstå att det är ens släkt.

Hitintills så har jag främst hämtat informationen i från folkräkningar som är digitaliserade och även lagfarter. på så vis har jag fått fram rätt många namn på personer. Än så länge har jag sparat informationen i Excel, men det blir lätt rörigt. Då jag har rätt mycket annat i mitt liv och bara hinner med detta intresse i perioder så blir det som jag får börja om varje gång jag tar fram det.

I nästa steg vill jag kunna koppla dessa "namn" / personer till olika fastigheter eller boenden, och sedan tänker jag att man vill fylla på med information om personerna, information som in/ut -flyttning, födelse och bortgångs information.

Jag får kolla på Gramps och se om det kan hjälpa mig med att få ordning.
Citera
2024-07-14, 10:55
Medlem
Citat:
Hitintills så har jag främst hämtat informationen i från folkräkningar som är digitaliserade och även lagfarter. på så vis har jag fått fram rätt många namn på personer. Än så länge har jag sparat informationen i Excel, men det blir lätt rörigt. Då jag har rätt mycket annat i mitt liv och bara hinner med detta intresse i perioder så blir det som jag får börja om varje gång jag tar fram det.

I nästa steg vill jag kunna koppla dessa "namn" / personer till olika fastigheter eller boenden, och sedan tänker jag att man vill fylla på med information om personerna, information som in/ut -flyttning, födelse och bortgångs information.

Jag får kolla på Gramps och se om det kan hjälpa mig med att få ordning.

Tipset är att börja med 1800-talets storskifteskartor från Lantmäteriets tjänst. Där fastställs vilka som äger fastigheten i detalj. Du kan använda Gramps för att journalföra det du gör, jag använder programmet på det sättet. Dock kan du inte utan lite självprogrammering (ja, Gramps är öppen källkod) visa kartor på gårdarna. Dock kan du registrera personer, familjer och händelser till en gård/plats. Sedan kan du ta fram alla personer som har bott på gården.

Fördelen med Excell är att du kan göra tabller av informationen helt automatiskt, dvs du kan sortera på t.ex. person och se hur personen flyttar sig över tid och plats. Så det blir ett lätt sätt att löst kartlägga byn utan att sitta och skriva i uppgifterna i Gramps.
Citera
2024-07-30, 18:42
Medlem
Har kört fast i släktforskningen och behöver veta vem en viss persons mamma var, går det när de alla är från USA?

I Sverige hade jag ju bara kunnat mejla skatteverket och fråga och dom då lämnat ut allt men kanske inte funkar så i USA?
Citera
2024-08-22, 09:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har kört fast i släktforskningen och behöver veta vem en viss persons mamma var, går det när de alla är från USA?

I Sverige hade jag ju bara kunnat mejla skatteverket och fråga och dom då lämnat ut allt men kanske inte funkar så i USA?

Har du sökt på någon släktforskningssida, MyHeritage, Geni, Family Seach, Ancestry?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in