2024-08-25, 08:39
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Jag vet inte vilken sida du står på men min syn på detta är att det inte spelar någon större roll vem som pratar i det här avsnittet. Gästen tycks vara av samma skrot och korn som medlemnarna i RCB. Okunnig när det gäller vetenskap. Ser ner på högre utbildning inom många områden och är överlag misstänksam och konspiratoriskt lagd.

När han börjar snacka mänskliga raser faller han ännu längre ner i min värld. Inom antropologin råder konsensus att mänsliga raser inte existerar men det tycks han ha missat eller också tycker han att det är fel.

Men visst har du rätt i att samma ämnen återkommer hela tiden och att det är tröttsamt brroende på vad nan är intresserad av. Felet de gör är att de babblar på och har fastnat i sitt synsätt. Om de systematiskt försökte reda ut saker och ting skulle de eventuellt komma vidare. Men, eftersom de vägrar ta till sig av etablerad forskning kommer de inte vidare, för själva har de inga förklaringar som håller.

Det är bara snack och tyckande, ingen riktig nyfikenhet på hur det funkar. Om de hade varit öppna och ödmjuka hade de från början av podden bjudit in astronomer, virologer och andra. Men nu är det för sent och därför blir podden likriktad och en ekokammare för inbördes beundran.

Hemsk egenskap att vara "överlag misstänksam" och kritisk!

Självklart finns raser och den konsensus du hänvisar till är av politiska skäl inte vetenskapliga.
Tror du någon skulle få anslag för att forska om raser idag?

Finns det etniska grupper enligt dig? Och är dessa inte sprungna ur en ras.
Citera
2024-08-25, 13:32
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilken sida du står på men min syn på detta är att det inte spelar någon större roll vem som pratar i det här avsnittet. Gästen tycks vara av samma skrot och korn som medlemnarna i RCB. Okunnig när det gäller vetenskap. Ser ner på högre utbildning inom många områden och är överlag misstänksam och konspiratoriskt lagd.

När han börjar snacka mänskliga raser faller han ännu längre ner i min värld. Inom antropologin råder konsensus att mänsliga raser inte existerar men det tycks han ha missat eller också tycker han att det är fel.

Men visst har du rätt i att samma ämnen återkommer hela tiden och att det är tröttsamt brroende på vad nan är intresserad av. Felet de gör är att de babblar på och har fastnat i sitt synsätt. Om de systematiskt försökte reda ut saker och ting skulle de eventuellt komma vidare. Men, eftersom de vägrar ta till sig av etablerad forskning kommer de inte vidare, för själva har de inga förklaringar som håller.

Det är bara snack och tyckande, ingen riktig nyfikenhet på hur det funkar. Om de hade varit öppna och ödmjuka hade de från början av podden bjudit in astronomer, virologer och andra. Men nu är det för sent och därför blir podden likriktad och en ekokammare för inbördes beundran.
Raser finns inte för det har experterna sagt, experterna är så smarta, experterna ska vi lyssna på, hur blev ni liberaler sånna auktoritetstrogna dumskallar? Samtidigt så är ni emot hierarkier och besatta av jämlikhet, det är cpskada på cpskada
Citera
2024-08-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Hemsk egenskap att vara "överlag misstänksam" och kritisk!

Självklart finns raser och den konsensus du hänvisar till är av politiska skäl inte vetenskapliga.
Tror du någon skulle få anslag för att forska om raser idag?

Finns det etniska grupper enligt dig? Och är dessa inte sprungna ur en ras.

Ja ja, du får tänka och tycka vad du vill. Det förändrar ingenting om hur jag ser på RCB och dess gästers ståndpunkter i stort. Jag föredrar att använda etniskt ursprung eftersom ordet ras sänder dåliga signaler. Men det här är ingen fråga som egagerar mig.

Jag kan villigt erkänna att jag i princip inte håller med RCB om något de tar upp i podden. Det gäller framförallt de mer mätbara vetenskaperna. Det som förvånar mig är hur få som säger stopp när de uppenbart inte har en aning om grundläggande fysik m.m.
Citera
2024-08-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Raser finns inte för det har experterna sagt, experterna är så smarta, experterna ska vi lyssna på, hur blev ni liberaler sånna auktoritetstrogna dumskallar? Samtidigt så är ni emot hierarkier och besatta av jämlikhet, det är cpskada på cpskada

Jag föredrar etnisk tillhörighet framför ras. Ordet ras sänder dåliga signaler enligt mig.

Jag är varken utpräglat liberal eller engagerad i denna fråga så sluta sätta stämpel på mig. Jag lyssnar på RCB nästan uteslutande för att höra deras galna och felaktiga teorier inom astronomi och naturvetenskap. Politiken de tar upp är jag ointresserad av.

Du uttrycker dig agressivt men jag är fel person om du vill ha någon politisk debatt här. Kanske finns det andra som kan svara dig bättre och mer utförligt.

Trevlig kväll!
Citera
2024-08-25, 23:09
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ja ja, du får tänka och tycka vad du vill. Det förändrar ingenting om hur jag ser på RCB och dess gästers ståndpunkter i stort. Jag föredrar att använda etniskt ursprung eftersom ordet ras sänder dåliga signaler. Men det här är ingen fråga som egagerar mig.

Jag kan villigt erkänna att jag i princip inte håller med RCB om något de tar upp i podden. Det gäller framförallt de mer mätbara vetenskaperna. Det som förvånar mig är hur få som säger stopp när de uppenbart inte har en aning om grundläggande fysik m.m.

"Dåliga signaler" och vad du föredrar har inget med vetenskap att göra.
Det andra håller jag med om, även om jag själv inte har grundläggande kunskaper om fysik.
Och just därför är jag tyst.

Radio Cui Bono är ett skämt.
Citera
2024-08-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
"Dåliga signaler" och vad du föredrar har inget med vetenskap att göra.
Det andra håller jag med om, även om jag själv inte har grundläggande kunskaper om fysik.
Och just därför är jag tyst.

Radio Cui Bono är ett skämt.

Ja, vi tycks ju vara överens om RCB i stort.
Citera
2024-08-29, 21:44
Medlem
SaboMuggades avatar
Lyssnade på halva avsnittet med Cecilia Strandevall men fick stänga av.
Rubriken bör de nog ändra från " Vi intervjuar" till "Patrixx mässar för Cecilia"
Jag tror han stod för 85% av allt snack frams till jag stängde av och som vanligt ville han bara prata om sina egna favoritämnen.
Citera
2024-09-01, 16:31
Medlem
Mot bättre vetande lyssnade jag en stund på senaste avsnittet, där det gafflas en del om Hollywoods "propaganda". Är det inte intressant hur konspirationsdårarna tagit till sig filmen The Matrix som någon slags gospel? Vet de överhuvudtaget att den är avsedd som en allegori om att vakna upp som transsexuell, skriven och regisserad av två könsbytare, systrarna Lana och Lilly Wachowski?
Citera
2024-09-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Mot bättre vetande lyssnade jag en stund på senaste avsnittet, där det gafflas en del om Hollywoods "propaganda". Är det inte intressant hur konspirationsdårarna tagit till sig filmen The Matrix som någon slags gospel? Vet de överhuvudtaget att den är avsedd som en allegori om att vakna upp som transsexuell, skriven och regisserad av två könsbytare, systrarna Lana och Lilly Wachowski?

Ja tröttsamt och det är säkert som du antar, de har ingen aning om det du berättar här. Det hade i alla fall inte jag, som för övrigt knappt sett filmen.

Men kanske kan följande vara av intresse? https://www.youtube.com/watch?v=p3b3Lk2U0bI

Det tycks vara så att Patrik och Simon kommer att besöka kanalen och svara på Professorns frågor
Senast redigerad av knowledgehunger 2024-09-01 kl. 22:57.
Citera
2024-09-02, 00:19
Medlem
Citat:
Det tycks vara så att Patrik och Simon kommer att besöka kanalen och svara på Professorns frågor

Vågar dom det? Jag tittade in på live-sändningen men såg inte skymten av dem.
Citera
2024-09-03, 19:53
Medlem
Citat:

De har lovat att vara med framöver men har vissa krav. De ska visst reda ut ett par saker tillsammans med professor Parks först.

Kollade kommentarsfältet och Simon förnekar sig inte. Han är otrevlig och beter sig allmänt illa enligt mig. Han är väl stressad antar jag. Han och Patrik har helt plötsligt möjlighet att diskutera med en astronom inför publik. De kommer att få det hett om öronen. Förutom frågor om själva modellen kommer de behöva förklara sin syn på NASA, satelliter, rymdfart m.m.

Ser fram emot den dagen 🙂
Citera
2024-09-03, 23:23
Medlem
Citat:

Här kommer ett klipp som du kanske redan sett? https://www.youtube.com/watch?v=jE7yqAQg9A0

Professor Parks erkänner att han gjort fel i en jämförelse mellan Stellarium och Tychosium. Efter det kommer intressanta kommentarer som visar att Simon behöver slipa på sina argument framöver. Hur som helst, trevligt med den ödmjuk inställningen Professor Parks har, vilket så klart är lättare när man har på fötter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in