2024-09-03, 14:27
Medlem
Har bekanta vars föräldrar spöade på dem. Resultaten blev att en av dem blev en väldigt bra och närvarande farsa till sina barn, medans en annan, blev en riktigt hatisk och negativ människa med väldigt ruttna värderingar, sa upp kontakten tillslut då han alltid gjorde livet till ett elände för alla omkring sig.
Senast redigerad av Hellasgarden 2024-09-03 kl. 14:45.
Citera
2024-09-03, 16:28
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Har bekanta vars föräldrar spöade på dem. Resultaten blev att en av dem blev en väldigt bra och närvarande farsa till sina barn, medans en annan, blev en riktigt hatisk och negativ människa med väldigt ruttna värderingar, sa upp kontakten tillslut då han alltid gjorde livet till ett elände för alla omkring sig.
Att döma av svaren i tråden så verkar det ju kunna gå åt båda hållen. En kompis som fick stryk hemma sa att det gjorde honom aggressiv. Det var "många som fick åka pling-plong-taxi till plåsterfabriken", som han uttryckte det.

Jag blir inte klok på de som tycker att stryk är välgörande för barn, men det verkar litegran som att folk accepterar det mer om det händer under kontrollerade former, istället för när självbehärskningen brister för föräldrar, eller om de bara är våldsamma missbrukare. Förståeligt, men ändå konstigt att folk kan acceptera att de ska bli slagna
Citera
2024-09-03, 16:33
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Adermark
Hämnas nu istället rejält
Problemet är att inget blir vidare fint av att man som man i sina bästa år går och spöar på en gubbe som säkert hade kunnat bjuda lite motstånd om han var 30 år yngre. Det vore ju lika fegt som att ge sig på ett småbarn.

Dessutom, om man har en bra relation med sina föräldrar så förstår man ju att de vill en väl. Då är ju det sista man vill att skada dem. Sen kan man ju hamna i finkan också om det ter sig illa.
Citat:
Ursprungligen postat av eXtermission
Jag fick stryk från morsan då farsan inte fanns i bilden. Har kontakt med henne då hon vill träffa barnbarnet. Utnyttjar henne på pengar, men betraktar henne som skit, har tom lärt ungen att kalla henne fula saker.

Varje gång hon höjer rösten och tycker jag beter mig illa mot henne svarar jag att en barnmisshandlare inte har någon talan i detta, då tystnar hon och skämms
Haha, det måste sägas att det är skönt att läsa när någon ger igen på det sättet. Det var förjävla fint!
Citat:
Ursprungligen postat av Bajssmulan
Det hände att man blev luggad och även lyft i öronen några gånger när man var en riktig skitunge.
Blev såklart jätterädd och ledsen då men ingenting som jag lider utav idag. Jag förstår att det blev för mycket.
Vad menar du med "luggad"? Har sett uttrycket flera gånger i tråden men förstår inte riktigt. Är det en smäll med öppen handflata över hjässan?
Citera
2024-09-03, 16:46
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Jag fick stryk varenda djävla dag. Mest för att jag skyddade mina syskon.

De var livrädda och vad som än hände i hemmet fick jag skulden för. Det var som om mina syskon vartefter övergreppen utvecklades njöt av paraden av misshandel. De utvecklades till den värsta formen av ynkryggar och kräk, och jag anser att det kom från den sjuka miljö vi växte upp i där de hela tiden var tvungna att spela offer inför våra föräldrar för att komma undan.

De är än idag groteska ynkryggar till kräk och de saknar följaktligen all form av moral och ryggrad. Detta är vad misshandel också kan leda till. Dvs, även de som stod stillatigande eller jublande bredvid och orkestrerade helvetet är också något sorts offer. Jag föraktar mina syskon för vad de är och allt de förstört. Det är inte så att de blivit reflekterande och bättre människor som vuxna, utan det hela har utvecklats till en grotesk ondska.

Jag är den som gått minst skadad ur uppväxten, enligt vad alla som känner oss säger. Jag blev en hård djävel som slutade gråta ganska tidigt, och tog mitt kok stryk som en karl redan i femårsåldern. Gubbdjäveln fick spöa mig i ytterligare 10 år utan en enda tår. Det har speglat mitt sätt att vara som människa.

Jag står upp när alla andra faller. Gör jag fel så är jag den första att påpeka det. Jag tar ansvar. Skyller aldrig ifrån mig eller ljuger om något. Det är bekvämt förhållningssätt till livet, och har gett mig en gedigen respekt genom livet.

Har ett antal barn och man brukar säga att den som blivit utsatt i barndomen utsätter i sin tur sina barn. Det stämmer inte här i alla fall. Jag predikar kärlek, den kärlek som jag aldrig fick.

Min relation till kvinnor är dock knepig, och det skulle jag kanske kunna tänkas ha något att göra med alla sveken från min mamma osv. Hon var ett kräk.
Hemsk läsning. Men jag undrar om du inte hade varit samma rakryggade man idag även om du inte blivit slagen? Man kan undra om du inte är född med en okuvlig personlighet som inte ens upprepad barnmisshandel kan rå på. Helt klart så har du ju en viss självrespekt i vuxna dagar, samtidigt som du inte slår dina egna barn.

Jag vill nästan tro att du är en större och bättre person än de flesta. Men visst, man kan lika gärna säga att det är misshandeln som gjorde dig sådan. Går ej att veta.
Citera
2024-09-03, 21:08
Medlem
Om man blir agad som barn varför ger man inte tillbaka när dom är gammal och man själv är stark?
Ge gubben smisk när han gör något dåligt 😂
Det ska istället gå ut över de egna barnen av någon anledning...
Citera
2024-09-03, 21:14
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai

Vad menar du med "luggad"? Har sett uttrycket flera gånger i tråden men förstår inte riktigt. Är det en smäll med öppen handflata över hjässan?

Att "lugga" någon är att dra en person snabbt, hårt & konsekvent i håret, en effektiv konsekvens av ett oönskat beteende som ofta tillämpades av gårdagens lärarkår.

Om man som förälder, partner eller närstående vill tillrättavisa ngn i sin närhet, utan att uppfattas som alltför våldsam, då är det fördelaktigt att "lugga" aktuell person istället för att med handflatan markera det förestående felet

Att "lugga" ngn är att med kärleksfull omtanke markera, både för omgivningen & för den felande personen ifråga, att beteendet som bevittnats inte på ngt sätt är acceptabelt. En liten finare tillrättavisning helt enkelt för de fina salongerna där de mer brutala (men ändå kärleksfulla) metoderna bör förbli ngt nedtonade
Citera
2024-09-03, 21:24
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Att "lugga" någon är att dra en person snabbt, hårt & konsekvent i håret, en effektiv konsekvens av ett oönskat beteende som ofta tillämpades av gårdagens lärarkår.

Om man som förälder, partner eller närstående vill tillrättavisa ngn i sin närhet, utan att uppfattas som alltför våldsam, då är det fördelaktigt att "lugga" aktuell person istället för att med handflatan markera det förestående felet

Att "lugga" ngn är att med kärleksfull omtanke markera, både för omgivningen & för den felande personen ifråga, att beteendet som bevittnats inte på ngt sätt är acceptabelt. En liten finare tillrättavisning helt enkelt för de fina salongerna där de mer brutala (men ändå kärleksfulla) metoderna bör förbli ngt nedtonade
Du använder på tok för många smileys för att man ska kunna ta dig seriöst. Sök hjälp

Kan någon frisk person intyga att detta är vad "lugga" betyder?
Citera
2024-09-03, 21:24
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Om man blir agad som barn varför ger man inte tillbaka när dom är gammal och man själv är stark?
Ge gubben smisk när han gör något dåligt 😂
Det ska istället gå ut över de egna barnen av någon anledning...
Som sagt; det löser väl ingenting. Och är dessutom lika dåligt som att slå ett barn
Citera
2024-09-03, 21:35
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Du använder på tok för många smileys för att man ska kunna ta dig seriöst. Sök hjälp

”Fixa till luggen” aka ”luggad”
Citera
2024-09-03, 22:23
Medlem
judejappares avatar
Tycker det var bra att mina föräldrar gjorde aga.

Många jag träffat som inte har fått aga är alltid gays eller transor.
Citera
2024-09-03, 22:28
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:

Men din klentrogna lilla hund. Sök hjälp.

Bekräftelsen på min förklaring finner du med en enkel googling, vän

Citat:
Vad betyder lugga?

ta tag i håret på någon ||

https://www.synonymer.se/sv-syn/lugga

Det intressanta är din bristande tro på någon som med erfarenhet kan bidra med balanserande information & erfarenhet i det aktuella ämnet

En sak ska du ha klart för dig, vän. Jag talar alltid sanning. Jag har som barn lärt mig att det gör ont att fara med osanning. Ibland fruktansvärt ont

...& detta visar på hur en konsekvent uppfostran kan komma till hedra den "utsatte" i vuxen ålder, då ärlighet är dygd. Lögn, svek & självömkan hör det liberala samhället till
Citera
2024-09-03, 22:34
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
”Fixa till luggen” aka ”luggad”

Far inte med osanning, bror.

Beskåda istället vad "lugga" betyder:

https://www.synonymer.se/sv-syn/lugga

Du försöker medvetet underminera mina ord genom att fara med osanning. Uppenbarligen har du inte fått den tukt du behöver i ditt liv utan du är helt enkelt ett levande exempel på hur fri uppfostran skapar lögnaktiga amöbor utan egentligt syfte & betydande målsättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in