2024-09-03, 15:11
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Ukraina: Över 40 döda efter attack mot Poltava

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=4520e51ddfdb3fae5124b51d2cf3d 4a8

https://www.aftonbladet.se/a/bmXKa5

Ouch! Kanske dags för fred nu herr ovalda Zelensky!
Man förhandlar inte med terrorister precis som Szeyna har kallat Putin för
Citera
2024-09-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Vart är din länk om att det är en militärskola? Jag hittar ingen sådan länk?

Jag läste Gazeta.ru men engelska nyhetssidor om det finns lite överallt.. bara googla. "Two Russian ballistic missiles struck a military training facility and nearby hospital in a central-eastern region of Ukraine, killing at least 41 people and wounding 180 others, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said Tuesday. The strike occurred in the city of Poltava, the capital of the region of the same name, officials said. https://www.cbsnews.com/news/russia-missile-strike-kills-people-and-wounds-ukrainian-city-poltava-zelenskyy/
Citera
2024-09-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Måste och måste så gör man väl i krig?.. Ukraina har ju invaderat kursk så eskalering blir det ju såklart.

Ryska missiler regnar ju över hela landet. Menar du att man ska tömma alla städer på befolkning?
Citera
2024-09-03, 15:16
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag läste Gazeta.ru men engelska nyhetssidor om det finns lite överallt.. bara googla. "Two Russian ballistic missiles struck a military training facility and nearby hospital in a central-eastern region of Ukraine, killing at least 41 people and wounding 180 others, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said Tuesday. The strike occurred in the city of Poltava, the capital of the region of the same name, officials said. https://www.cbsnews.com/news/russia-missile-strike-kills-people-and-wounds-ukrainian-city-poltava-zelenskyy/

Men han sa inte det din länk påstår. Jag gav dig ett svar på vad Zelensky sa i ett tidigare inlägg. Är du trög eller har du lässvårigheter?
Citera
2024-09-03, 15:17
Medlem
DikTs avatar
Fascinerande att följa trådens ryssvänner.
- Man sitter fast i ett långdraget krig med Europas fattigaste land efter ett fiasko till snabbt övertagande.
- Svartahavsflottan har gömt sig (det som återstår av den).
- Man är beroende av hjälp från Nordkorea och Iran för ammunition.
- Kursk är invaderat av Ukraina.
- Man har inte tagit en större stad sedan inledningen av kriget, däremot har man tappat Kherson.
- Inflationen skenar och ekonomin är katastrofal.
- Olje/gas industrin inne i Rysslands attackeras dagligen.

Men de håller god min och håller fast vid att Ryssland vinner och att allt går enligt plan.
Bagdad-Bob i kubik.
Citera
2024-09-03, 15:18
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Fortfarande intressant att Expressen och Aftonbladet inte vill skriva att det var en militärskola... Sjukhuset vet jag inget om .. hittar inga direkta källor till det förutom Zelensky som säger att det bombats.

Det enda som hävdar att det skulle vara en militärskola där är du och ryska källor, ingen annan.
Wikimaps ger följande saker inom en omkrets av ca 4 km från platsen.
Poltava Kyivska railway station 0.8 km
Ternivshchyna 0.9 km
Pavlenky 1.2 km
Dendropark 1.6 km
Reserve «The Field of the Great Poltava Battle» 1.9 km
apron 2.4 km
Poltava Regional Psychiatric Hospital 3 km
Ivonchentsi 3.3 km
Poltava Air Base 3.3 km
Poltava raion 4.3 km

Skäms, jävla folkmordsvurmande ryssarslen, skäms resten av era liv för att ni stödjer och hurrar för en pro-fascistoid neo-boljesvistisk nazismkopierande diktatur som styrs av ett psykopat med mindrevärdekomplex som springer runt och kysser koraner.
Citera
2024-09-03, 15:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, hela uppdateringen handlar om Pokvrosk.

Fylligare info i länken.

2. Varför är vår generalstab inte alls orolig?
Vi har 5 brigader i reserv och generalstaben sänder endast in 1 brigad som förstärkning, dvs 2000 soldater. Förstärkningen anlände 29.08 och redan den 30.08 tryckte de turisterna tillbaka från Mykolaivka, hela 2,1 km. Sedan dess har de inte kommit 1 m närmare här. Varför sänder vi inte in flera brigader?

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Pratades även på NRK-radion idag om Pokrovsk. 8 Km ifrån lär ryssarna vara, skall även finnas gnäll på ukrainska befäl med gammalt "Sovjet-tänk" hos sig. Vidare nämndes att om Pokrovsk faller, måste Ukraina börja importera koks/kol.

Börjar bli så där, att antagligen :

1) : De rör ju sig kontinuerligt framåt.., och Pokrovsk faller..

..eller

2) : Så försöker Ukraina att "locka in" ryssarna allt djupare.., för att sedan slå till hårt på deras flanker (in-påsning), det liknar ju en kil mot Pokrovsk. Det är bara så jag ser detta kan sluta.

Och som det ser ut nu.., ja det ser inte ljust ut för "alt 2".
Citera
2024-09-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryska missiler regnar ju över hela landet. Menar du att man ska tömma alla städer på befolkning?

Tja Ukrainska militären kanske inte ska ha sina militära hemligheter bland folk då.. drönartillverkning i Kiev city tex.. stor risk att dom träffades och det gjorde det tidigare i år också.
Vet att amnesty var på Ukraina för länngesedan att inte använda civila som sköldar.

"Ukrainian forces have put civilians in harm’s way by establishing bases and operating weapons systems in populated residential areas, including in schools and hospitals, as they repelled the Russian invasion that began in February, Amnesty International said today. "

"Military bases set up in residential areas including schools and hospitals
Attacks launched from populated civilian areas"

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Citera
2024-09-03, 15:23
Medlem
Jofs avatar
Tror zelenskyj tänker (som jag). Lika för lika. En bomb i Kiev är en bomb i Moskva.
Öga för öga tand för tand 🤘🏿
Citera
2024-09-03, 15:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är inte Turkiet och BRICS.
Inlägg raderade.

/Mod
Citera
2024-09-03, 15:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Pratades även på NRK-radion idag om Pokrovsk. 8 Km ifrån lär ryssarna vara, skall även finnas gnäll på ukrainska befäl med gammalt "Sovjet-tänk" hos sig. Vidare nämndes att om Pokrovsk faller, måste Ukraina börja importera koks/kol.

Börjar bli så där, att antagligen :

1) : De rör ju sig kontinuerligt framåt.., och Pokrovsk faller..

..eller

2) : Så försöker Ukraina att "locka in" ryssarna allt djupare.., för att sedan slå till hårt på deras flanker (in-påsning), det liknar ju en kil mot Pokrovsk. Det är bara så jag ser detta kan sluta.

Och som det ser ut nu.., ja det ser inte ljust ut för "alt 2".

Som jag ser det så är det ett djävligt knepigt läge där vid Pokrovskfronten, jag hoppas att den optimism som Gregg ändå visar upp i sitt inlägg har fog för sig men för varje meter som ryssarna tar så kommer de ju allt närmare ett avgörande.

Det är nog bara att avvakta och se om AFU har så bra koll på läget som Gregg påstår.
Citera
2024-09-03, 15:28
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Måste och måste så gör man väl i krig?.. Ukraina har ju invaderat kursk så eskalering blir det ju såklart.

Vilka startade kriget genom att invadera Krim?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in