• 1
  • 2
2024-09-03, 13:27
Medlem
Jag får ofta höra opassande kommenterar från kollegor. Det kan vara kollegor som man jobbar nära eller som man bara ingår i samma enhet med.
Några exempel :

1. Jag sitter vid ett lunchbord och en äldre kvinna börjar säga att hon är närgången (andra gången detta händer). De andra börjar prata om mig att jag är "lammkött".
2. En kollega påpekar att jag är lugn, men att hon känner på sig att jag har ett våldsamt förflutet. Övriga kollegor fyller i att jag säkert har knivar upphängda på väggarna hemma.
3. Jag har ont i benet och kämpade verkligen för att komma till jobbet. Jag pratar med min chef om det och en kollega hörde det och säger att jag borde hugga av mitt ben.
4.Vi äter lunch utomhus och får en massa flugor runt oss. En kollega säger att det är jag som lockat flugorna till bordet.

Sånt här händer ofta. Jag är inte en person som driver eller håller på med folk. Jag är skötsam, professionell och vill ha en respektfull relation med kollegor. Jag har provat olika metoder för att adressera problemet. Ibland har jag bara ignorerat det, men då har det fortsatt. För några år sen var jag ibland elak tillbaka och då fick jag snabbt problem. Hade en kollega som var på mig och jag slängde en kommentar om att hon var en kossa. Blev snabbt inkallad till chef och efter ett tag blev min tjänst halverad (i ett försök att få mig att byta jobb för att kunna jobba heltid). Även andra kommentarer jag lagt hade nått chefen, vilket försämrat uppfattningen om mig kraftigt. Efter det har jag slutat med sånt.
En gång har jag pratat med chefen om en kollega. Chefen pratade med kollegan som började bråka med mig om något helt obetydligt kopplat till arbetet.
Känns orimligt att anmäla dessa saker också. Att anmäla en sak kanske funkar, men anmäler man i princip alla så kommer nog jag ses som problemet.

Visst kan man se det som en "tuff jargong", men då ska man också ha den relationen med varandra först, innan man kan "skoja elakt". Alla är inte på jobbet för att man vill ha det så. Jag vill bara jobba, tjäna mina pengar o åka hem. Jag kan prata lite smått med kollegor, men sker det inte respektfullt så har jag ingen tolerans eller lust för det. Jag mår inte bra av allt som händer. Vill bara fokusera på mitt jobb och inte ha allt detta i huvudet att hantera. Jag är väldigt proper på jobbet, i både beteende och utseende. Skötsam, trevlig och professionell. Men någonting måste jag göra annorlunda för att rädda min karriär. Jag har mycket att ge, men det här är ett problem som hängt med mig länge.
Citera
2024-09-03, 13:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag får ofta höra opassande kommenterar från kollegor. Det kan vara kollegor som man jobbar nära eller som man bara ingår i samma enhet med.
Några exempel :

1. Jag sitter vid ett lunchbord och en äldre kvinna börjar säga att hon är närgången (andra gången detta händer). De andra börjar prata om mig att jag är "lammkött".
2. En kollega påpekar att jag är lugn, men att hon känner på sig att jag har ett våldsamt förflutet. Övriga kollegor fyller i att jag säkert har knivar upphängda på väggarna hemma.
3. Jag har ont i benet och kämpade verkligen för att komma till jobbet. Jag pratar med min chef om det och en kollega hörde det och säger att jag borde hugga av mitt ben.
4.Vi äter lunch utomhus och får en massa flugor runt oss. En kollega säger att det är jag som lockat flugorna till bordet.

Sånt här händer ofta. Jag är inte en person som driver eller håller på med folk. Jag är skötsam, professionell och vill ha en respektfull relation med kollegor. Jag har provat olika metoder för att adressera problemet. Ibland har jag bara ignorerat det, men då har det fortsatt. För några år sen var jag ibland elak tillbaka och då fick jag snabbt problem. Hade en kollega som var på mig och jag slängde en kommentar om att hon var en kossa. Blev snabbt inkallad till chef och efter ett tag blev min tjänst halverad (i ett försök att få mig att byta jobb för att kunna jobba heltid). Även andra kommentarer jag lagt hade nått chefen, vilket försämrat uppfattningen om mig kraftigt. Efter det har jag slutat med sånt.
En gång har jag pratat med chefen om en kollega. Chefen pratade med kollegan som började bråka med mig om något helt obetydligt kopplat till arbetet.
Känns orimligt att anmäla dessa saker också. Att anmäla en sak kanske funkar, men anmäler man i princip alla så kommer nog jag ses som problemet.

Visst kan man se det som en "tuff jargong", men då ska man också ha den relationen med varandra först, innan man kan "skoja elakt". Alla är inte på jobbet för att man vill ha det så. Jag vill bara jobba, tjäna mina pengar o åka hem. Jag kan prata lite smått med kollegor, men sker det inte respektfullt så har jag ingen tolerans eller lust för det. Jag mår inte bra av allt som händer. Vill bara fokusera på mitt jobb och inte ha allt detta i huvudet att hantera. Jag är väldigt proper på jobbet, i både beteende och utseende. Skötsam, trevlig och professionell. Men någonting måste jag göra annorlunda för att rädda min karriär. Jag har mycket att ge, men det här är ett problem som hängt med mig länge.

Du ska prata med din närmaste chef, det finns inget orimligt i det. Annars får du gå till facket.
Citera
2024-09-03, 13:57
Moderator
Maviels avatar
Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för arbetsmiljön. Således bör arbetsgivaren ta tag i det här om du uppmärksammar problemet. Sedan så är det ett stort problem i att ha rätt och rätt. Jag har arbetat på dylika arbetsplatser och har vid något tillfälle kämpat för att förändra saker - men landat i att det inte ligger på mig enbart. Jag kan bara påverka mig själv. Mår jag dåligt på ett arbete med en arbetsmiljö som inte är hälsosam för mig så flyttar jag på mig istället.

Det är väldigt svårt att komma åt det här.
Citera
2024-09-03, 14:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Svårt att veta vad som är skämt och inte. Upplever du det som ej roligt, så är det väl inget skämt. Jag har inte varit på någon arbetsplats där folk generellt varit elaka. Jag skulle vilja vara på en sådan arbetsplats där folk beter sig riktigt dumt gentemot varandra, gärna mot mig.

Det låter som en ska jobba inom kommunal verksamhet, med något slags stödboende, med brukare. Problemet är att dessa arbeterskor brukar vara relativt trevliga mot mig. Det låter som att dom inte respekterar dig. Ditt sätt att kala dom för kossa, funkade inte heller. Ser du mesig ut? Eller ser du farlig ut? Låter som att du ger ett alldeles för svagt och osäkert intryck för att dessa ska respektera dig.
Citera
2024-09-03, 15:00
Medlem
Prata med din chef om detta. Ingen ska behöva bli mobbad på jobbet.
Citera
2024-09-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du ska prata med din närmaste chef, det finns inget orimligt i det. Annars får du gå till facket.

Chefer är konflikträdda o facket gör inget heller. Kämpa ett tag. Säg ifrån o försök byta jobb
Citera
2024-09-03, 15:39
Medlem
Låter som typisk tjejmobbing.

Förstår att du redan försökt prata med din chef. Men gör det igen, och gå igenom ordentligt vad du ska säga innan, och hur det påverkar dig. Om inte det funkar så går du vidare till chefen över din närmsta chef, alternativt till facket. Detta förutsätter förstås att du väldigt gärna vill vara kvar på den arbetsplatsen. Annars finns ju alternativet att söka sig vidare till annat ställe. Oftast är det säkert det lättaste.
Citera
2024-09-03, 16:06
Medlem
staticages avatar
Citat:
Några exempel :

Steg 1: uttryck vad som är okej och inte är okej.
Folk vet inte dina gränser om du inte uttrycker dom.
Citera
2024-09-03, 16:18
Medlem
Jag har en lite annan ingång...
Det bästa vore om du kan byta jobb, eller jobba långt från dina nuvarande kollegor.
Om du berättar vad som stör dig kommer du bara att ge upp din makt, då du blottar dina svaga punkter. Du har redan nu visat att dina kollegor har makt över dig.
Att mobba någon är så mångfaceterat och så subtilt att det går inte för en chef att kontrollera detta...t ex, att inte hålla upp dörren för någon när man borde göra det kan ju chefen inte komma till rätta med.
Citera
2024-09-03, 16:31
Medlem
Eftersom det är flera personer som håller på sådär anar jag hela arbetsplatsen har problem med attityder.

Det är ganska hopplöst att ändra på det isåfall. Jag hade själv passat på att leta efter något mer intressant jobb och egentligen inte sagt något till de andra. Sedan när det är klart så byter man jobb, utan att bränna broar.

Väldigt smidigt sätt bli av med jobbiga arbetskamrater och utveckla sig själv, förhoppningvis öka sin egen lön och ta ytterligare ett kliv i sin karriär.

Sen blir det ju en liten "hämnd" att den forna arbetsplatsen hastigt och lustigt behöver hitta en ersättare vilket kostar både tid och pengar.
Citera
2024-09-03, 16:34
Medlem
Jag har haft liknande problem. Jobbade fram tills för ett tag sedan på okvalificerade arbeten. Mobbad på i princip samtliga.

Sedan utbildade jag mig och hamnade på en arbetsplats med kollegor och chefer där mobbning inte förekommer. Inte mot mig och inte mot någon annan, vad jag sett och hört.

Antar att det helt enkelt är högre kaliber på människorna jag arbetar med nu.

Så mitt tips är att utbilda dig, (nu vet jag ju inte vilken typ av utbildning och arbete du har), eller byt arbetsplats utan att utbilda dig.

Enligt min erfarenhet så verkar mobbare vara personer med lägre intelligens och/eller ha ett behov av att hävda sig. När det krävs att man har lite mellan öronen så ser det ut som att mobbarna, i alla fall dom jag stött på, sållas bort.

Jag är så glad att slippa bli trakasserad dagligen. Jag provade allt på mina tidigare arbetsplatser men inget funkade. Cheferna var inte mycket att stötta sig mot.
Senast redigerad av villnihaflum 2024-09-03 kl. 16:39.
Citera
2024-09-03, 18:36
Medlem
Steg 1. Inled en dialog med din arbetsgivare och framför dina krav på förändring.
Steg 2. Konsultera ditt skyddsombud, om ett sådant finns tillgängligt inom organisationen. I annat fall, kontakta fackets regionala ombud.
Steg 3. Vid utebliven förändring, begär att ditt ombud gör en framställan till Arbetsmiljöverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in