• 1
  • 2
2024-09-02, 00:30
Medlem
Jag kom farligt nära min gräns med utgifter och nu tack vare allt som har hänt i världen har bankerna ökat ränta.
Hos bara en bank betalar jag 1000kr/månad mer än vad jag gjorde för 2-3 år sen. Då jag har flera lån så har det blivit väldigt mycket pengar och jag går back varje månad.
Besparningarna minskar och det är inte hållbart.

Jag har läst lite på men det kanske finns några kunniga där ute som kan ge lite tips man inte har tänkt på?

Skaffa ett jobb till.
Har försökt skaffa nattjobb, men det har varit svårare än jag trodde.
Jag söker dock aktivt och har inte gett upp. Det hade tagit mig 3-5 år att betala tillbaka med två jobb, men även om jag orkar så lite som ett år så hade det hjälpt mycket.

Ta ett samlingslån med lägre ränta.
Blir inte beviljad pga. höga lån.

Skuldsanering hos Kronofogden.
Det här är mindre kul. Jag skulle kunna göra det men har läst att man blir av med typ allt man äger och så lever man på existensminimum (som är bättre situation än nu) i 5 år. Att bli av med min gaming dator och motorcykel hade varit tufft slag mot psyket. Kanske kan jag göra som nedan, skriva in mig någon annanstans och skriva över min bil/mc på en polare?

Lämna landet och strunta i att betala tillbaka.
Jag har läst att man kan göra så om man är skriven någonstans där ens namn inte står, där man inte kan bli hittad och posten skickas automatiskt tillbaka. Då tar det 10 år och så preskribeas lån?
Jag har inga barn, ingen partner, närmsta familjen har flyttat till varmare land och jag har egentligen bara bra kompisar här, men de har egna liv.
Och jag är trött på försvagad krona, ökad inflation, vädret, kriminaliteten.

Man har lärt sig en ganska jobbig och dyr läxa att inte låna från bankerna.
Citera
2024-09-02, 00:37
Avstängd
knark-kungens avatar
Tycker det låter som du inte har råd med hojen, sälj den, datorn kan du kanske ha kvar något roligt ska man ha för att orka.

Hur mycket i skulder har du och hur mycket kan du få lös för hojen?

Har du prövat förhandla ner räntan?
Citera
2024-09-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endeffect
Jag kom farligt nära min gräns med utgifter och nu tack vare allt som har hänt i världen har bankerna ökat ränta.
Hos bara en bank betalar jag 1000kr/månad mer än vad jag gjorde för 2-3 år sen. Då jag har flera lån så har det blivit väldigt mycket pengar och jag går back varje månad.

Jag har läst lite på men det kanske finns några kunniga där ute som kan ge lite tips man inte har tänkt på?

Skaffa ett jobb till.
Jag söker dock aktivt och har inte gett upp. Det hade tagit mig 3-5 år att betala tillbaka med två jobb, men även om jag orkar så lite som ett år så hade det hjälpt mycket.

Det här är mindre kul. Jag skulle kunna göra det men har läst att man blir av med typ allt man äger och så lever man på existensminimum (som är bättre situation än nu) i 5 år. Att bli av med min gaming dator och motorcykel hade varit tufft slag mot psyket. Kanske kan jag göra som nedan, skriva in mig någon annanstans och skriva över min bil/mc på en polare?

Jag har läst att man kan göra så om man är skriven någonstans där ens namn inte står, där man inte kan bli hittad och posten skickas automatiskt tillbaka. Då tar det 10 år och så preskribeas lån?
Jag har inga barn, ingen partner, närmsta familjen har flyttat till varmare land och jag har egentligen bara bra kompisar här, men de har egna liv.

Kan ju knappast komma som en överraskning att du skulle betala tillbaka,och att det blev dubbelt(?) så dyrt som att spara först köpa sedan.

Av dina alternativ är det väl bara det första som är realistiskt om du nu inte är skyldig två tre miljoner har noll och intet av värde och tjänar 25000/månad före skatt.
Citera
2024-09-02, 00:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Skaffa ett jobb till.

Hur mycket har du i skulder?
Hur mycket ränta måste du betala per månad?
Vad är din nettoinkomst per månad?
Hur mycket ligger dina fasta utgifter (hyra, el, mat osv.) på per månad?
Hur mycket ligger dina rörliga utgifter (nöje, kläder, krogen osv.) på per månad?

När du har svarat på dessa frågor ovan kan du göra en budget och sedan sakta men säkert beta av dina lån (givet att det inte redan är försent eftersom räntekostnaderna är alldeles för höga).

Du måste även tänka ett varv extra kring vad du prioriterar högst här i livet. Är det din hoj och gamingdator eller ett skuldfritt liv?
Citera
2024-09-02, 00:55
Medlem

Går back varje månad, vilka lagliga/olagliga alternativ har jag?
Citera
2024-09-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Tycker det låter som du inte har råd med hojen, sälj den, datorn kan du kanske ha kvar något roligt ska man ha för att orka.

Hur mycket i skulder har du och hur mycket kan du få lös för hojen?

Har du prövat förhandla ner räntan?

Hojen är inte så dyr, kanske 40.000 om jag har tur.
Runt 700.000 utan CSN, 1mil med. Har inte försökt förhandla räntan. Vet inte ens hur det går till.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hur mycket har du i skulder?
Hur mycket ränta måste du betala per månad?
Vad är din nettoinkomst per månad?
Hur mycket ligger dina fasta utgifter (hyra, el, mat osv.) på per månad?
Hur mycket ligger dina rörliga utgifter (nöje, kläder, krogen osv.) på per månad?

När du har svarat på dessa frågor ovan kan du göra en budget och sedan sakta men säkert beta av dina lån (givet att det inte redan är försent eftersom räntekostnaderna är alldeles för höga).

Du måste även tänka ett varv extra kring vad du prioriterar högst här i livet. Är det din hoj och gamingdator eller ett skuldfritt liv?

Vet inte riktig det här med räntan. Det har gått upp en del med 0.25%, 0.5% genom åren så jag har inte tänkt på det särskilt mycket utan bara betalat.
En bank bytte ägare och de tog bort en bonus jag hade på ca 10%. Vet ej ens om det är lagligt av dem men hos den banken betalar jag tack vare det 1000kr/månad mer än vad jag gjorde innan.

Har en känsla att det sista alternativet jag har är den enda :-)
Citera
2024-09-02, 01:07
Medlem
Citat:
Hojen är inte så dyr, kanske 40.000 om jag har tur.
Runt 700.000 utan CSN, 1mil med. Har inte försökt förhandla räntan. Vet inte ens hur det går till.

Vet inte riktig det här med räntan. Det har gått upp en del med 0.25%, 0.5% genom åren så jag har inte tänkt på det särskilt mycket utan bara betalat.
En bank bytte ägare och de tog bort en bonus jag hade på ca 10%. Vet ej ens om det är lagligt av dem men hos den banken betalar jag tack vare det 1000kr/månad mer än vad jag gjorde innan.

Har en känsla att det sista alternativet jag har är den enda :-)

Då är det bara att jobba på och betala.
Allt annat är fantasier som inte kommer inträffa.

Det bästa du kan göra är sälja av allt du verkligen inte måste ha för ditt arbetes skull, hitta ett eller flera extrajobb,samt kontakta dina långivare och se om de kan tänkas frysa eller åtminstonde sänka din ränta till vad den var innan höjningen du nämner
Citera
2024-09-02, 01:09
Medlem
zombie-nations avatar
Om det inte är väldigt dyr bil får du behålla den vid skuldsaneringen. Datorn går att trolla bort. Motorcykeln synd om, men ekonomin är viktigare. När du väl blivit av med dina lån kommer du kunna spara pengar väldigt lätt då du lärt dig att leva på lite.
Citera
2024-09-02, 02:07
Medlem
Inhale82s avatar
Ska du nystarta i ett annat land så behöver du pengar.
Du behöver minst 300-400k att börja med skulle jag säga.
En sak du behöver tänka på, är att sociala skyddsnätet är uppbyggt helt olika beroende på vilket land du sneglar åt.

Länder som det är billigt att bo i har ju också avsevärt sämre lön generellt.

Nä, jag skulle nog rekommendera dig att försöka lösa din ekonomiska situation istället.
Du verkar inte vara helt tappad som de flesta andra hos fogden som inte ens vet vad ränta innebär.
Citera
2024-09-02, 02:18
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:

Skaffa ett jobb till.

Gör som min bekant från Syrien, gå till kommunens skuldrådgivare och gå igenom allt. Hon fick skusan på 3 år istället för 5 år. Hon behövde bara betala i 3 år. Hon fick behålla en buffert och av en ren tur skrev CSN av skulderna pga hon berättat om psykisk tortyr i hemlandet.

Motorcykeln blir svår att behålla. Du har rätt att behålla en viss levnadsnivå. Om 5 år är du fri.
Citera
2024-09-02, 03:01
Medlem
Tveksam på att du är seriös men är du det så bör du ta till dig av vad vissa skriver.
Jag har suttit där du sitter så här får du lite matnyttigt.

Skuldsanering är ingenting du själv bestämmer om, det är sjukt mycket punkter som ska stämma in för att bli beviljad det, jag är 99% säker på att du inte får det alternativet pågrund av för liten skuld + för ung.

Rent krasst så ska det vara en omöjlighet för dig att pröjsa tillbaks det du är skyldig för att bli beviljad det och siffrorna/ skulden du skriver är verkligen inte omöjliga för dig att jobba ihop och pröjsa av.

Det bästa tips du kan få är KONTAKTA dom du är skyldig pengar och gör upp en Avb plan, dom kan va villiga att frysa räntan plus en månads betalning du klarar av.

Är det enda sättet.
Jag lovar dig att du kommer leva 1000% bättre liv om du kontaktar dom och dealar innan allt är hos kronis för där är det bara glömma att göra upp ett skit.

Bågen kommer dom att plocka även om du hade skrivit den på en polare, ny lag gör att du räknas som att du har bågen i besittning , dvs dom har rätt att ta den med den nya lagen,

Stannar snuten dig på den så kollar dom med kronis på en sekund. Och visar det sig att du har en skuld så plockar dom dig och antingen pröjsar du snabbt som fittan eller så säljer dom den på auktion för piss lite om du har osis, har för mig att dom kan kränga den för 60% av värdet om dom inte får högre bud.

Jag körde min farsas bil och snuten stoppade mig , min farsa står på alla papper, jag har aldrig ägt bilen osv
Jag sa att jag lånat den över dagen men
dom plockade den på 5 min och jag fick ta bussen därifrån.

Nu löste jag mitt på ett dygn och kunde lösa ut den men verkligen inte alla som kan göra det, plus att på skulden jag hade låg det ca 8000kr för bärgning , uppställnings avgifter osv eftersom snuten hade plockat den.
Senast redigerad av bammen 2024-09-02 kl. 03:12.
Citera
2024-09-02, 04:13
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att det kommer att vara omöjligt att betala detta inom rimlig tid.
Jag menar med 700.000 är ganska mycket pengar. Det kommer att ta minst sju år om du kan frysa minst 10.000 varje månad.
När man lånar pengar måste man vara medveten om att räntan kan gå upp och ner. Det där någonting som folk glömmer av på vägen.
Då hamnar man i denna situationen du har hamnat i.
Varför tror du att du kan lämna landet och komma tillbaka till 10 år och skulderna har försvunnit?

Du får nog läsa på lite grann. Det finns ingen bank som skit i att få tillbaka sina pengar.
Man får ett utslag från Kronofogden. Sedan så fortsätter skulden att leva ända in i graven.
Konsumtionskulder kan du bli av med Om du har lite tur och är finurlig.
Det innebär att du kan lägga ner dessa tankar på att bara dra och tro att allting försvinner när du kommer tillbaka.

Det är inte alternativet du kan göra är att du drar utanför och skaffa ett jobb som ger dig mer än 20.000 i plånboken varje månad.
Du skaffar dig ett billigt boende och kanske kan betala minst 10.000 varje månad. Det tar ändå minst sju år innan du kommer att bli av med skulder. Det innebär att jag tror att du ska ta kontakt med budgetrådgivare och kommunen. Denna personer kan hjälpa dig väldigt mycket på vägen.
Det beror lite grann på vad det är för skulle Hur gamla skulderna är på hur gammal du är.
Ju yngre du är svårare blir det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in