2024-08-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Alla vill göra jätteklippet och bli rika på börsen snabbt.

Det är väsentligt mer sannolikt att ni lyckas bli rika på börsen om ni ger det 30 år och konsekvent sparar i storbolagsaktier än om ni försöker göra ett snabbt klipp.
Nämen tror du det?
Att det skulle vara bättre att spara i 30 år än att göra en enda affär.
Citera
2024-08-30, 17:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nämen tror du det?
Att det skulle vara bättre att spara i 30 år än att göra en enda affär.

Du anar inte hur många som bara ägde SBB eller Fing och var världmästare på aktier så länge kursen steg men som sedan gick back i slutändan.
Citera
2024-08-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du anar inte hur många som bara ägde SBB eller Fing och var världmästare på aktier så länge kursen steg men som sedan gick back i slutändan.
Tror inte att de finns värst många med nåt vidare kapital som hade det.
Nån som satsat hela sin livsbesparing på 10000 spänn fast det nog.
Citera
2024-08-31, 09:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tror inte att de finns värst många med nåt vidare kapital som hade det.
Nån som satsat hela sin livsbesparing på 10000 spänn fast det nog.

Ja och som satt och kände sig som proffs när de var upp 10× pengarna.

Crowhater hade fing för 250 miljoner och skulle sälja när der var en miljard, det blev det aldrig.

Och för att hålla oss till ämnet så steg min portfölj 0,75% idag igår.
Citera
2024-08-31, 10:18
Medlem
Det finns olika placerare, jag och några andra kör just stora belopp kort tid på börsen, man scouta börsen, söker igen aktierna som ligger lågt, försöker tajma droppar, dessa droppar brukar dyka upp lite här och var, farligaste timmen är oftast torsdag kl 14:30 till 14:45, här brukar börsen oftast antingen sticka rakt upp eller göra en dropp, man följer hur Dow Jones ska gå.

Brukar följa Pe tal, som ex volvo cars just nu, den ligger lågt, försöker pejla vart kursen ska ta vägen, har gått in vid låg kurs, 4000st, ser jag allt pekar rätt, dubblar jag eller tre dubbla innehavet.
Gör likande med andra skit aktier, som Viaplay, den gick ner, torsdag, kasta in över en kvarts miljon, den steg 5% nu i fredag sålde av en del, dvs man säkrar en del av vinsten, samtidigt som känslan säger den ska fortsätta upp på måndag, men den kan gå hursomhelst, den följer inte naturlagarna.

På detta sätt har jag kört sedan årsskiftet, systemet fungerar även på en aktie som faller, oftast trycks kursen ner mer än befogat, kursen får en lite rekyl upp just för fallet blev överdrivet, dvs man har lite koll på bolagets rapport resultat. Satt med köpknappen på SBB, men litar inte riktigt på den, men oj vilken resa man skulle gjort upp 10% på ett nafs.

Börsen kommer mest troligt gå sakta men säker upp under hösten, ev får vi en reduktion igen snart, dvs kurserna droppar för att sedan ta ny fart.
Citera
2024-08-31, 11:38
Medlem
Swingexpertens avatar
Nordnet v35 💼 2024

Nytt ATH (+32,3% i år) 🤩

Min bästa fond denna vecka blev ”Lannebo Småbolag” som steg med +2,08%. OMXS30 steg med +1,43%.

För att fira, köper jag in 5 nya fonder inför nästa vecka:

BNP Paribas Energy Transition (-40,4%)
Case All Star Småbolag A (+40,9%)
Jupiter India Select L EUR (+44,3%)
Lancelot Sverige B (+58,7%)
Öhman Hälsa och Ny Teknik (+45,9%)

(Utveckling 1 år)
Citera
2024-08-31, 23:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
känner mig deppig, funderar på att mer eller mindre kasta in handduken o sälja mina tre fonder och köpa en billig indexfond, funderar på DNB som ni diskuterade om i en annan tråd.

Jag kollar kanske avanza 20-50 gånger per dag även på helger men börjar inse att jag aldrig kommer göra något stort aktieklipp och mina andra fonder kostar pengar men ger inte så mycket i avkastning heller. Lite trist när man inser att man alltid kommer vara en fattig arbetare.

Funderar på att ha EN indexfond och sedan fortsätta med de aktier som ger bra utdelning och som jag tror på.

När jag börjar jobba igen kanske lägga 5-10 K på antingen Nordea eller Handelsbanken och försöka bygga upp en stark utdelning där efter tio år, sedan ha lite små aktier och så en indexfond som får tugga på lite sådär tråkigt med 10-15% på ett år.

Blir så lite ändå, lägg 100 K och se den gå upp med typ 10%, det blir ju bara 110 000kr vid årets slut på den indexfonden.

Avanza tar för mycket kraft, måste lägga mer tid på studier, jobb, träning, familjen. Känns som ett beroende, men även ett tråkigt sådant för det ger ju knappt någon vinst.

Betalar man skatt på fonderna som man säjer i år men typ köper upp nästa fond med direkt? Vill inte få en till skattechock nästa år. Vill också kunna leva och inte leva som en slav som bara ska betala.

Börsen är mest till de som är rika.
Learn by doing är det bästa sättet att lära sig på. Att läsa en bok om hur man ska cykla kommer knappast att lära dig att cykla, utan du behöver bokstavligen testa dig fram så att du förstår hur du ska hålla balansen osv. Detta gäller även börsen. Man måste gå på några minor i början för att ta lärdom av sina misstag och bli mer framgångsrik i framtiden. I början av min "börskarriär" så köpte jag öresaktier och en del gröna och hippa teknik- och energibolag som gick upp lite i början, för att sedan störtdyka rakt ner i källaren. Det kallas läropengar.

Tricket är att inte ge upp. Nej, börsen är inte bara för de rika, utan även för simpla småsparare som du och jag. Men för oss handlar det om att vara realistisk och tänka långsiktigt. Ett realistiskt mål är 7-10% årligen i genomsnitt, och ett långsiktigt mål är åtminstone 10 år. Som du själv skriver, 10% av 100 000 sek blir bara 10 000 sek, men den dagen du har 1 miljon i kapital så är 10% 100 000 sek. Det är en ganska trevlig summa pengar som man kan göra mycket roligt med.

Det är heller inte speciellt svårt att spara ihop till miljonen. Låt oss säga att du har 100 000 sek i startkapital och lägger undan 5 000 sek/mån i en indexfond, då kommer det antagligen ta 9-10 år innan du har miljonen. Nästa miljon tar bara 6 år, och den tredje 4 år osv. Och nu räknar jag med en konservativ avkastning på 7% per år.
Citera
2024-09-01, 02:11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Learn by doing är det bästa sättet att lära sig på. Att läsa en bok om hur man ska cykla kommer knappast att lära dig att cykla, utan du behöver bokstavligen testa dig fram så att du förstår hur du ska hålla balansen osv. Detta gäller även börsen. Man måste gå på några minor i början för att ta lärdom av sina misstag och bli mer framgångsrik i framtiden. I början av min "börskarriär" så köpte jag öresaktier och en del gröna och hippa teknik- och energibolag som gick upp lite i början, för att sedan störtdyka rakt ner i källaren. Det kallas läropengar.

Tricket är att inte ge upp. Nej, börsen är inte bara för de rika, utan även för simpla småsparare som du och jag. Men för oss handlar det om att vara realistisk och tänka långsiktigt. Ett realistiskt mål är 7-10% årligen i genomsnitt, och ett långsiktigt mål är åtminstone 10 år. Som du själv skriver, 10% av 100 000 sek blir bara 10 000 sek, men den dagen du har 1 miljon i kapital så är 10% 100 000 sek. Det är en ganska trevlig summa pengar som man kan göra mycket roligt med.

Det är heller inte speciellt svårt att spara ihop till miljonen. Låt oss säga att du har 100 000 sek i startkapital och lägger undan 5 000 sek/mån i en indexfond, då kommer det antagligen ta 9-10 år innan du har miljonen. Nästa miljon tar bara 6 år, och den tredje 4 år osv. Och nu räknar jag med en konservativ avkastning på 7% per år.

Tack för ditt peppande och snälla inlägg

Ja jag la en del pengar på en global indexfond nu istället. Har fortfarande mest pengar på en indien fond och sen aktier på kf kontot, men ska försöka lägga pengar på mer "säkra" investeringar, i form av starka bolag och den här indexfonden osv. Blir kanske roligare igen om några år när jag jobbar heltid igen. Men ska försöka att inte logga in så frenetiskt på avanza för det blir ett beroende.

Skulle vilja kunna leva på utdelningar egentligen eller att man kan använda en del av värdeökningen på sina fonder om många år till att kunna ha en bättre ekonomiskt tillvaro, men få se om det kan bli så. Känns väldigt svårt att bygga upp något sådant men ja 5000kr i månaden är väl en realistisk summa att lägga på börsen varje månad.
Citera
2024-09-01, 08:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Ja jag la en del pengar på en global indexfond nu istället. Har fortfarande mest pengar på en indien fond och sen aktier på kf kontot, men ska försöka lägga pengar på mer "säkra" investeringar, i form av starka bolag och den här indexfonden osv. Blir kanske roligare igen om några år när jag jobbar heltid igen. Men ska försöka att inte logga in så frenetiskt på avanza för det blir ett beroende.

Skulle vilja kunna leva på utdelningar egentligen eller att man kan använda en del av värdeökningen på sina fonder om många år till att kunna ha en bättre ekonomiskt tillvaro, men få se om det kan bli så. Känns väldigt svårt att bygga upp något sådant men ja 5000kr i månaden är väl en realistisk summa att lägga på börsen varje månad.
Det är lugnt, Panther. Du verkar ha förmågan att granska dig själv och din portfölj så jag är helt övertygad om att du en dag kommer att uppnå dina mål. Lycka till med studierna och investeringarna!
Citera
2024-09-01, 20:24
Medlem
Min 100x challenge rullar på.. Trading kontot upp för i år med +410% från 100ksek till nuvarande 500ksek.

Målet är att nå 10 miljoner kr i kontobalans om 2-3 år.
Citera
2024-09-01, 20:38
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Jag tror du är för fokuserad på snabb avkastning snarare än tid. Jag har fått intrycket att du är ung. Sätt dig med en ränta på ränta-kalkylator och räkna på en årlig avkastning på 7% (vilken är realistiskt efter inflation vid normal risk) så att du får en känsla för att det är genom att vara långsiktig och konsekvent du kommer se de stora konsekvenserna. Det händer inte dag för dag. Det är inte ens under de tio första åren du kommer se att snöbollen drar iväg, men sätt en sparhorisont på 30 år och se vad som händer även vid ett relativt litet månadssparande.

När du väl når insikten att sparande ska vara tråkigt och kräva lite insats från dig kommer du sluta pilla med dina innehav. Det ska räcka med att logga in en gång per år och kanske ombalansera. Sedan får du gärna följa hur börsen går naturligtvis men de flesta småsparare är sin egen värsta fiende.

Tycker du det är kul att pilla, reservera 20% av ditt sparande som du kan göra vad du vill med och låt de andra 80% vara. På så sätt kommer du fortfarande vara långsiktig.
Senast redigerad av Duerf 2024-09-01 kl. 20:41.
Citera
2024-09-01, 21:14
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Min 100x challenge rullar på.. Trading kontot upp för i år med +410% från 100ksek till nuvarande 500ksek.

Målet är att nå 10 miljoner kr i kontobalans om 2-3 år.
Bara 410%? Jag har fått 1000% om året i 10 år.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-09-01 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in