Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
känner mig deppig, funderar på att mer eller mindre kasta in handduken o sälja mina tre fonder och köpa en billig indexfond, funderar på DNB som ni diskuterade om i en annan tråd.
Jag kollar kanske avanza 20-50 gånger per dag även på helger men börjar inse att jag aldrig kommer göra något stort aktieklipp och mina andra fonder kostar pengar men ger inte så mycket i avkastning heller. Lite trist när man inser att man alltid kommer vara en fattig arbetare.
Funderar på att ha EN indexfond och sedan fortsätta med de aktier som ger bra utdelning och som jag tror på.
När jag börjar jobba igen kanske lägga 5-10 K på antingen Nordea eller Handelsbanken och försöka bygga upp en stark utdelning där efter tio år, sedan ha lite små aktier och så en indexfond som får tugga på lite sådär tråkigt med 10-15% på ett år.
Blir så lite ändå, lägg 100 K och se den gå upp med typ 10%, det blir ju bara 110 000kr vid årets slut på den indexfonden.
Avanza tar för mycket kraft, måste lägga mer tid på studier, jobb, träning, familjen. Känns som ett beroende, men även ett tråkigt sådant för det ger ju knappt någon vinst.
Betalar man skatt på fonderna som man säjer i år men typ köper upp nästa fond med direkt? Vill inte få en till skattechock nästa år. Vill också kunna leva och inte leva som en slav som bara ska betala.
Börsen är mest till de som är rika.
Learn by doing är det bästa sättet att lära sig på. Att läsa en bok om hur man ska cykla kommer knappast att lära dig att cykla, utan du behöver bokstavligen testa dig fram så att du förstår hur du ska hålla balansen osv. Detta gäller även börsen. Man måste gå på några minor i början för att ta lärdom av sina misstag och bli mer framgångsrik i framtiden. I början av min "börskarriär" så köpte jag öresaktier och en del gröna och hippa teknik- och energibolag som gick upp lite i början, för att sedan störtdyka rakt ner i källaren. Det kallas läropengar.
Tricket är att inte ge upp. Nej, börsen är inte bara för de rika, utan även för simpla småsparare som du och jag. Men för oss handlar det om att vara
realistisk och tänka
långsiktigt. Ett realistiskt mål är 7-10% årligen i genomsnitt, och ett långsiktigt mål är åtminstone 10 år. Som du själv skriver, 10% av 100 000 sek blir bara 10 000 sek, men den dagen du har 1 miljon i kapital så är 10% 100 000 sek. Det är en ganska trevlig summa pengar som man kan göra mycket roligt med.
Det är heller inte speciellt svårt att spara ihop till miljonen. Låt oss säga att du har 100 000 sek i startkapital och lägger undan 5 000 sek/mån i en indexfond, då kommer det antagligen ta 9-10 år innan du har miljonen. Nästa miljon tar bara 6 år, och den tredje 4 år osv. Och nu räknar jag med en konservativ avkastning på 7% per år.