2024-08-24, 15:48
Medlem
Swingexpertens avatar
Nordnet v34 💼 2024

Nytt ATH (+32,2% i år) 🤩

Låg tungt i OMXS30 som steg med +1,03% denna vecka.

Köper in 5 kraschade fonder inför nästa vecka:

BGF Latin American A2 (+6,38%)
BGF World Energy A2 (+85,8%)
HSBC GIF Turkey Equity AC (+215%)
Templeton China A (acc) USD (-32,2%)
Thematica Future Mobility Retail (+78,1%)

(Utveckling 5 år)
Citera
2024-08-25, 02:21
Medlem
Black.Panthers avatar
känner mig deppig, funderar på att mer eller mindre kasta in handduken o sälja mina tre fonder och köpa en billig indexfond, funderar på DNB som ni diskuterade om i en annan tråd.

Jag kollar kanske avanza 20-50 gånger per dag även på helger men börjar inse att jag aldrig kommer göra något stort aktieklipp och mina andra fonder kostar pengar men ger inte så mycket i avkastning heller. Lite trist när man inser att man alltid kommer vara en fattig arbetare.

Funderar på att ha EN indexfond och sedan fortsätta med de aktier som ger bra utdelning och som jag tror på.

När jag börjar jobba igen kanske lägga 5-10 K på antingen Nordea eller Handelsbanken och försöka bygga upp en stark utdelning där efter tio år, sedan ha lite små aktier och så en indexfond som får tugga på lite sådär tråkigt med 10-15% på ett år.

Blir så lite ändå, lägg 100 K och se den gå upp med typ 10%, det blir ju bara 110 000kr vid årets slut på den indexfonden.

Avanza tar för mycket kraft, måste lägga mer tid på studier, jobb, träning, familjen. Känns som ett beroende, men även ett tråkigt sådant för det ger ju knappt någon vinst.

Betalar man skatt på fonderna som man säjer i år men typ köper upp nästa fond med direkt? Vill inte få en till skattechock nästa år. Vill också kunna leva och inte leva som en slav som bara ska betala.

Börsen är mest till de som är rika.
Citera
2024-08-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
känner mig deppig, funderar på att mer eller mindre kasta in handduken o sälja mina tre fonder och köpa en billig indexfond, funderar på DNB som ni diskuterade om i en annan tråd.

Jag kollar kanske avanza 20-50 gånger per dag även på helger men börjar inse att jag aldrig kommer göra något stort aktieklipp och mina andra fonder kostar pengar men ger inte så mycket i avkastning heller. Lite trist när man inser att man alltid kommer vara en fattig arbetare.

Funderar på att ha EN indexfond och sedan fortsätta med de aktier som ger bra utdelning och som jag tror på.

När jag börjar jobba igen kanske lägga 5-10 K på antingen Nordea eller Handelsbanken och försöka bygga upp en stark utdelning där efter tio år, sedan ha lite små aktier och så en indexfond som får tugga på lite sådär tråkigt med 10-15% på ett år.

Blir så lite ändå, lägg 100 K och se den gå upp med typ 10%, det blir ju bara 110 000kr vid årets slut på den indexfonden.

Avanza tar för mycket kraft, måste lägga mer tid på studier, jobb, träning, familjen. Känns som ett beroende, men även ett tråkigt sådant för det ger ju knappt någon vinst.

Betalar man skatt på fonderna som man säjer i år men typ köper upp nästa fond med direkt? Vill inte få en till skattechock nästa år. Vill också kunna leva och inte leva som en slav som bara ska betala.

Det är uppenbart att du har en felaktig och osund inställning till börsen, därför blir du deppig. Kolla Avanza 50 ggr dag är inte friskt, och inget man ska göra om man nu inte är en avancerad trader som gör lika många avslut/dag. Lite som att maniskt kolla om det är punka på cykeln två ggr i timmen, även om man inte använt den. Det är inte ett friskt beteende.

Börsen är ett skitbra verktyg för oss småskitar, som iaf ger oss en hypotetisk chans att hålla jämna steg med Wallenbergarna, åtminstone procentuellt sett. Men den funkar bara på lång sikt. Din kritik mot börsen som verktyg (”bara för dom rika”) är felaktig och grundar sig i att du använder börsen på fel sätt. Det kan ju inte börsen hjälpa.

Så, som någon tidigare skrev: Ta din ADHD-medicin, läs på och lär dig att börsen är en långsiktssport, acceptera att väntevärdet för avkastningen snittar runt 7%/år över tid. Det låter kanske futtigt, speciellt här på Flashback där alla drar in hundratusentals dollars i sekunden, men ta fram räknedosan och se själv vad det blir över tid. (Hint: Det är inte kattskit.) Dessutom är det riktiga pengar, inte påstådd Flashback-profit.

Men jobba med dig själv först, din inställning till börsen grundar sig nog i ett mentalt tillstånd som inte är bra. Att kolla Avanza ca 50 ggr/år är mer sunt IMHO.
Citera
2024-08-25, 12:13
Medlem
Kolonns avatar
Citat:

Man kan inte äga fonder och förvänta sig snabba och drastiska resultat. Isåfall bör du äga aktier i tillväxtbolag. Men det är såklart större risk.

Sitt kvar med fonderna om du inte har något bättre att satsa på. Du får läsa på vad ränta på ränta effekten innebär.

Och du bör definitivt inte kolla hur det går varje dag. Särskilt inte när man äger fonder, det är typ det tråkigaste man kan göra. Jag kollar varje dag men äger fåtal aktier som kan gå upp eller ner kraftigt dagligen.

Edit:
Om du betalar för höga avgifter så byt genast ja!!
Citera
2024-08-25, 12:30
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det är uppenbart att du har en felaktig och osund inställning till börsen, därför blir du deppig. Kolla Avanza 50 ggr dag är inte friskt, och inget man ska göra om man nu inte är en avancerad trader som gör lika många avslut/dag. Lite som att maniskt kolla om det är punka på cykeln två ggr i timmen, även om man inte använt den. Det är inte ett friskt beteende.

Börsen är ett skitbra verktyg för oss småskitar, som iaf ger oss en hypotetisk chans att hålla jämna steg med Wallenbergarna, åtminstone procentuellt sett. Men den funkar bara på lång sikt. Din kritik mot börsen som verktyg (”bara för dom rika”) är felaktig och grundar sig i att du använder börsen på fel sätt. Det kan ju inte börsen hjälpa.

Så, som någon tidigare skrev: Ta din ADHD-medicin, läs på och lär dig att börsen är en långsiktssport, acceptera att väntevärdet för avkastningen snittar runt 7%/år över tid. Det låter kanske futtigt, speciellt här på Flashback där alla drar in hundratusentals dollars i sekunden, men ta fram räknedosan och se själv vad det blir över tid. (Hint: Det är inte kattskit.) Dessutom är det riktiga pengar, inte påstådd Flashback-profit.

Men jobba med dig själv först, din inställning till börsen grundar sig nog i ett mentalt tillstånd som inte är bra. Att kolla Avanza ca 50 ggr/år är mer sunt IMHO.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Man kan inte äga fonder och förvänta sig snabba och drastiska resultat. Isåfall bör du äga aktier i tillväxtbolag. Men det är såklart större risk.

Sitt kvar med fonderna om du inte har något bättre att satsa på. Du får läsa på vad ränta på ränta effekten innebär.

Och du bör definitivt inte kolla hur det går varje dag. Särskilt inte när man äger fonder, det är typ det tråkigaste man kan göra. Jag kollar varje dag men äger fåtal aktier som kan gå upp eller ner kraftigt dagligen.

Edit:
Om du betalar för höga avgifter så byt genast ja!!

Ah, mår lite bättre idag men kan känna frustration över att det går så segt. Funderar på att slå ihop två fonder till en billig indexfond men ha kvar Indien fonden ett tag till. Vet inte om jag ska köra på avanza zero eller dnb global.

Ska försöka att inte logga in så mycket, men är väl rädslan att förlora allt ( tänker på Indien fonden) som gör att jag inte kan lugna mig.
Citera
2024-08-29, 14:31
Medlem
ingetbranicks avatar
A.P. Møller Holding lägger ett bud värt 8,9 miljarder på Concentric motsvarande 230 kr per aktie. Premien är 61,5%.

Trevligt för en härdad småsparare med en uppgång i dag på 59 % i skrivande stund, det hör inte till vanligheterna Tyvärr hade jag innan dess fått se mitt innehav gå ner med 30 % sedan köp, men icke desto mindre välkommet.

Nu återstår bara att aktieägarna ska godkänna budet, men det är förmodligen en formalitet. Själv hade jag tänkt sälja mina aktier på måndag, så det här var vältajmat.

Citat:
Concentric saknar en tydlig huvudägare. Ägarlistan domineras helt av fonder. Störst är Första AP-Fonden med 9,0%, följt av Nordea Fonder (8,8%) samt Swedbank Robur (8,6%).

A.P. Møller Holding är ett danskt holdingbolag, som är familjen Møllers maktföretag. Familjen Møller är huvudägare i sjöfarts- och logistikgiganten A.P. Møller-Mærsk – vanligtvis känt som Mærsk. Mærsk är noterade på Köpenhamnsbörsen och har ett börsvärde på 159 miljarder DKK. Budet sker alltså genom familjens privata holdingbolag.

Idag 29 augusti lägger familjen bakom A.P. Møller Holding ett bud på 230 kronor per aktie. Det motsvarar en premie på hela 61,5% jämfört med stängningskursen igår. Det skall dock sägas att Concentric-aktien gått svagt på börsen i år och var innan budet ned 20% från årsskiftet 2023/2024.

Jämfört med snittkursen senaste månaden är premien 48,7%. Relativt senaste 90 dagarna och senaste halvåret är premien 27,8% respektive 29,7%. Det ungefär i linje med historiska budpremier.

https://www.affarsvarlden.se/kommentar/concentric-bud-fran-a-p-moller-holding?utm_source=Aff%C3%A4rsv%C3%A4rlden
Citera
2024-08-29, 15:35
Medlem
Black.Panthers avatar
I did it again...

Sålde Handelsbanken hälsovård tema och spiltan investmentbolag global och köpte en indexfond istället, Länsförsäkringar global.

Tre blev två( fonder).
Citera
2024-08-30, 13:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:

Du har helt fel inställning och åsikter. Prova att tänka och göra precis tvärtom.
Citera
2024-08-30, 15:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Du har helt fel inställning och åsikter. Prova att tänka och göra precis tvärtom.

Vad är det som är fel? Indexfonder?
Citera
2024-08-30, 15:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
I did it again...

Sålde Handelsbanken hälsovård tema och spiltan investmentbolag global och köpte en indexfond istället, Länsförsäkringar global.

Tre blev två( fonder).

Du vill bli rik snabbt, slå index och köper en global indexfond. Okej.
Citera
2024-08-30, 16:26
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Du vill bli rik snabbt, slå index och köper en global indexfond. Okej.

Kan man inte ha båda?
Citera
2024-08-30, 17:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Alla vill göra jätteklippet och bli rika på börsen snabbt.

Det är väsentligt mer sannolikt att ni lyckas bli rika på börsen om ni ger det 30 år och konsekvent sparar i storbolagsaktier än om ni försöker göra ett snabbt klipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in