Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
känner mig deppig, funderar på att mer eller mindre kasta in handduken o sälja mina tre fonder och köpa en billig indexfond, funderar på DNB som ni diskuterade om i en annan tråd.
Jag kollar kanske avanza 20-50 gånger per dag även på helger men börjar inse att jag aldrig kommer göra något stort aktieklipp och mina andra fonder kostar pengar men ger inte så mycket i avkastning heller. Lite trist när man inser att man alltid kommer vara en fattig arbetare.
Funderar på att ha EN indexfond och sedan fortsätta med de aktier som ger bra utdelning och som jag tror på.
När jag börjar jobba igen kanske lägga 5-10 K på antingen Nordea eller Handelsbanken och försöka bygga upp en stark utdelning där efter tio år, sedan ha lite små aktier och så en indexfond som får tugga på lite sådär tråkigt med 10-15% på ett år.
Blir så lite ändå, lägg 100 K och se den gå upp med typ 10%, det blir ju bara 110 000kr vid årets slut på den indexfonden.
Avanza tar för mycket kraft, måste lägga mer tid på studier, jobb, träning, familjen. Känns som ett beroende, men även ett tråkigt sådant för det ger ju knappt någon vinst.
Betalar man skatt på fonderna som man säjer i år men typ köper upp nästa fond med direkt? Vill inte få en till skattechock nästa år. Vill också kunna leva och inte leva som en slav som bara ska betala.
Börsen är mest till de som är rika.
Det är uppenbart att du har en felaktig och osund inställning till börsen, därför blir du deppig. Kolla Avanza 50 ggr dag är inte friskt, och inget man ska göra om man nu inte är en avancerad trader som gör lika många avslut/dag. Lite som att maniskt kolla om det är punka på cykeln två ggr i timmen, även om man inte använt den. Det är inte ett friskt beteende.
Börsen är ett skitbra verktyg för oss småskitar, som iaf ger oss en hypotetisk chans att hålla jämna steg med Wallenbergarna, åtminstone procentuellt sett. Men den funkar bara på lång sikt. Din kritik mot börsen som verktyg (”bara för dom rika”) är felaktig och grundar sig i att du använder börsen på fel sätt. Det kan ju inte börsen hjälpa.
Så, som någon tidigare skrev: Ta din ADHD-medicin, läs på och lär dig att börsen är en långsiktssport, acceptera att väntevärdet för avkastningen snittar runt 7%/år över tid. Det låter kanske futtigt, speciellt här på Flashback där alla drar in hundratusentals dollars i sekunden, men ta fram räknedosan och se själv vad det blir över tid. (Hint: Det är inte kattskit.) Dessutom är det riktiga pengar, inte påstådd Flashback-profit.
Men jobba med dig själv först, din inställning till börsen grundar sig nog i ett mentalt tillstånd som inte är bra. Att kolla Avanza ca 50 ggr/år är mer sunt IMHO.