2024-08-31, 22:25
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag tror inte att det kommer att hända. Vi är smartare än så.

Vi är smartare än att lyssna på fakta och bevis?

Förklara för mig hur du får ihop den logiken. Märker du inte att du redan är på fel sida av historien?
Citera
2024-09-01, 11:46
Medlem
Citat:
Om du vill ha en allmän diskussion om cannabis så tycker jag att du ska starta en tråd för det.
Så du ska tillåtas häva ur dig massa verklighetsfrämmande påståenden om cannabis, men jag får inte bemöta dem?

Citat:
Vad gäller alkohol så har jag redan bemött det flera gånger.
Nej, det har du inte. Det enda du gjort är att motsätta dig att man applicerar dina egna resonemang om cannabis, på andra saker, så som exempelvis alkohol. Du har inte lyckats förklara varför någon ska acceptera att du kör med dubbla måttstockar.
Så, svara på frågan jag ställde.
Citera
2024-09-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ja och fiffigt nog så råkar dessa också vara de farligaste drogerna.

Du sade ju att man inte kan jämföra farligheten mellan olika droger? Så hur i helvete har du kommit fram till detta? Påståendena är logiskt inkompatibla.
Citera
2024-09-01, 11:50
Medlem
Citat:
Du läser verkligen inte det jag gång på gång skriver.
Det är ju du som undviker samtliga frågor jag ställer.
Hur har du kommit fram till att cannabis är farligare än exempelvis alkohol?

Citat:
Staten förbjuder det den anser vara farligt. Enkelt.
Och då finns det rimligtvis belägg för att cannabis är farligare än alkohol. Presentera dem eller håll käften.
Citera
2024-09-01, 11:52
Medlem
Citat:
Nej. Alkohol är lagligt. Cannabis inte. Gilla läget.
Är det så missbruk definieras i den medicinska litteraturen? Det avgörs av rusmedlets juridiska status?
Citera
2024-09-01, 19:13
Medlem
Citat:

Det finns ingen skillnad mellan missbruk och "bruk". Du kanske tror att det bara är "bruk" för att just du reder upp ditt liv just nu. Så enkelt är det inte. Cannabis påverkar dig på olika sätt både direkt och indirekt och du kanske inte kommer att märka av det vare sig nu eller sen. Det är därför det är så lömskt. Har just du råd att chansa?

Så du tror att det är samma sak att vejpa THC en gång i månaden som att röka 5 gram om dagen?

Jag frågar igen. Varför har tex Tyskland inte drabbats av en total systemkollaps i och med deras nya liberalare lagstiftning?

Kan du också beskriva på vilka indirekta sätt cannabis påverkar mig och om jag inte ens kommer märka det så är det väl inget att orda om? Du skriver meningar som säkert låter bra i ditt huvud men är bara mumbojumbo när dom kommer ner i skrift.
Citera
2024-09-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vi är smartare än att lyssna på fakta och bevis?

Förklara för mig hur du får ihop den logiken. Märker du inte att du redan är på fel sida av historien?

Fakta som inte kommer från legaliseringslobbyns dravvel.

Hitler var också på fel sida av historien.
Citera
2024-09-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Så du ska tillåtas häva ur dig massa verklighetsfrämmande påståenden om cannabis, men jag får inte bemöta dem?

Nej, det har du inte. Det enda du gjort är att motsätta dig att man applicerar dina egna resonemang om cannabis, på andra saker, så som exempelvis alkohol. Du har inte lyckats förklara varför någon ska acceptera att du kör med dubbla måttstockar.
Så, svara på frågan jag ställde.

Du kommer att bli varse verkligheten förr eller senare. Det är upp till dig att bestämma om det ska bli med eller utan men.

Jag har bara en måttstock. Den visar om något är farligt och/eller olagligt eller inte.
Citera
2024-09-02, 12:24
Medlem
Citat:
Du sade ju att man inte kan jämföra farligheten mellan olika droger? Så hur i helvete har du kommit fram till detta? Påståendena är logiskt inkompatibla.

Det stämmer men alkohol är den enda legala drogen i denna kontext. Någon annan jämförelse behöver du inte.
Citera
2024-09-02, 12:25
Bannlyst
Är det inte bättre om man tar bort polischefen och anställer någon som vill stoppa brottsligheten istället?
Citera
2024-09-02, 12:31
Medlem
Citat:
Det är ju du som undviker samtliga frågor jag ställer.
Hur har du kommit fram till att cannabis är farligare än exempelvis alkohol?

Och då finns det rimligtvis belägg för att cannabis är farligare än alkohol. Presentera dem eller håll käften.

Cannabis stannar kvar längre i kroppen och påverkar omdömet och prestationsförmågan även om brukaren inte känner det själv. Källa: Lundqvist. T. Haschguiden (2011)

Trots att de flesta cannabisrökare framhåller hur skadlig alkoholen är, dricker de generellt sett mycket mer än befolkningen i stort. Källa: https://www.euda.europa.eu/publications/selected-issues/polydrug-use-patterns-and-responses_en

Och sen har vi de långvariga konsekvenserna som kommer smygande, vilka alla som haft med cannabismissbrukare att göra känner till. De enda som inte vill kännas vid detta är cannabismissbrukarna själva.
Citera
2024-09-02, 12:32
Medlem
Citat:
Är det så missbruk definieras i den medicinska litteraturen? Det avgörs av rusmedlets juridiska status?

Det är så staten, och normala människor definierar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in