Citat:
Ursprungligen postat av
Gubba-Klubba50
Jag?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag förstår mycket väl att det finns helt korrekta LVU.
Jag fattar mycket väl att majoriteten av fallen säkert är helt korrekta.
Bra, och som tydligt framgår i dokumentären, som är fullt applicerbar på majoriteten av svenska LVU-fall, behövs inte saltas eller förvrängas. Verkligheten är fullt tillräckligt.
Svaret nedan är också riktat till dig och GK.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Du hänvisar till en amerikansk dokumentär för att visa vardagen för en svensk barnhandläggare? Vilken smörja du kommer med.
Jag förstår att du vill att det ska vara irrelevant smörja men dokumentären är informativ och fullt applicerbar på dagens svenska socialtjänst och majoriteten av LVU-fall. Ironin är att dokumentären från år 2000 inte hade varit applicerbar på Sveriges socialtjänst år 2000 men idag är vi ikapp. Svensk socialtjänsts utmaningar år 2024 är som USAs år 2000.
Så här skrev jag:
Informationen i dokumentären är korrekt och även om den informerar utifrån amerikansk kontext är fakta applicerbar på dagens utmaningar för Sverige och svensk socialtjänst. Dokumentären ger även en inblick i:
- vad den typiska familjen kan innebära när det gäller akuta och planerade tvångsomhändertaganden. - varför man inte chansar med att ha barnet kvar i familjen "med insatser i hemmet" utan väljer att genomföra definitiva separationer.
Exempelfamiljerna i dokumentären är inte unika eller sällsynta, det är liksom så här det är i väldigt många fall.
Läggas till ska det även göras att de framgår i dokumentären att socialtjänstens insatser sällan fungerar. Behandlingen föräldrarna utsätter barnen för redan mycket tidigt under barnaåren gör att det är för sent, barnen är förstörda. Därför talar vi idag om "förstörda generationer". Det en omplacering kan göra är att barnen får vistas i miljöer som trots allt fungerar bättre än hemmiljön och att barnen får umgås med vuxna som trots allt fungerar bättre än föräldrarna. Det finns i vissa fall möjlighet till både läkning och lagade relationer med bioföräldrar/bioförälder. HVB och SiS är aldrig bra och det blir inte bättre av att det är där de mest förstörda barnen hamnar då de inte fungerar i familjehem/jourhem.
Tydliggöras ska att den som förväntar sig att en omplacering ska innebära att barnen blir balanserade, sköter sin skola, inte dras med i kriminalitet och missbruk, "ska må bra/bättre" - har
inte förstått vad forskning visar gällande barns påverkan gällande våld, hot, försummelse, missbruk och annan problematik de utsatts för i biohemmen.