Menade inte dig rent generellt, varför tar du detta personligt, känner du dig träffad?
Religion är människans skapelse, alla människor har samma Gud om det finns någon. Jag har varit kristen men numera har en mer modern kristen version om att alla har en och samma Gud, tror på vetenskapen är dock väldigt inspirerad av Jesus budskap(och lite nya testamentet men även tio budorden) även om jag inte bokstavligen tror på vad som är skrivet i bibeln, den är skriven av människan och bör läsas symboliskt. Alla religioner är skrivna av människor, därför det blir så fel när man blir extremist eller radikal, även kristendomen blir destruktiv, därav de flesta kristna har moderniserats och förstår att vi inte kan leva efter Bibeln litterärt (vi kan leva efter de positiva sakerna) då den är skriven på en annan tid, utav människor.
Att inte hata judar och vilja ha fred, vara emot terrorister som skapat ett helvete för palestinierna är inte hatiskt. Den som behöver vara mindre hatisk är folk som svalt hela propagandakittet från TikTok och judehatarna, ni är en stor anledning till varför det dör barn och civila utan att ni fattar det då ni är vilseledda. Att vara trött och arg på lögner/propaganda och förvrängda sanningar som skapar motsättningar mellan folkgrupper och i utvecklingen skapar krig, dödsfall och lidande på bägge hållen är motsatsen till hat, det är kärlek till medmänniskor.
Hade du brytt dig om människor, civila och barn(istället för judehat) så hade du hållit med mig istället för att lita blint på propaganda på nätet som har en hatisk agenda (som även gör palestinier till offer).
Ja, varför ska jag inte kunna vara engagerad i en konflikt när det berör många människor som man vilseleder och civila dör, även barn och kvinnor? Jag är politiskt lagd, men ser så mycket propaganda, dag efter dag att tillslut orkar man inte mer, länge försökte jag att inte blanda i mig i denna diskussionen då de extrema verkar ta till våld istället för att intelligent civiliserat diskutera. Denna propagandan räddar ingen, i synnerhet inga palestinier, tvärtom gör det palestinier till offer då de exploateras av destruktiva hatiska krafter som inte vill ha fred utan använder palestinier för att åsamka Isreal skada. Man har blivit indoktrinerad sedan barnsben att Isreal/judar är onda och bör bekämpas till varje pris, så man tror att man kämpar för godhet när man egentligen är vilseledd. Isreal är inte värre än andra länder, finns bra och dåliga medborgare precis som i alla andra länder. Men att anse att Isreal och Palestina ska ha rätt till att samexistera i fred är inte hatiskt. Sluta ljuga för dig själv och öppna dina ögon. Jag vill dig inget illa(och inte heller folk som har motsatt åsikt till mig i denna debatt), jag vill bara att du inte blir vilseledd till mörkret, för det i förlängningen blir destruktivt, inte minst sagt palestinierna som offras. Det var sådant som ledde till förintelsen. Precis som jag skyddar muslimsk/mellanöstern minoritet från diskriminering så gör jag samma sak med judarna.
Det är liksom inte så att jag stödjer förtryck mot civila palestinier, det är inget Isreal vill tror jag/allt jag läst pekar på det (rent generellt, kan finnas någon enstaka galning som är destruktiv men det finns sådana på bägge sidorna) men den hektiska situationen har lett till att det blivit dåliga relationer mellan länderna, våldet har gjort det otryggt så att oskyldiga civila kommer imellan och även kanske blir förtryckta i och med situationen. Tror du på riktigt att Isreal vill att barn och kvinnor dödas? Varför? I synnerhet folk som inte försöker döda judarna. Isreal har sagt att de bara vill att Hamas och andra grupper lägger ner agendan och våldet mot dom, de vill samexistera i fred, detta kanske ändrades efter attacken då över tusen människor inklusive kvinnor, ungdomar och handikappade dog.
Varför vill du(eller de som köper propagandan) inte att det blir fred mellan länderna? Varför låter dessa sitt judehat påverka deras omdöme så mycket? Varför kan du och andra inte inse att internet användas som ett propagandaorgan och i krig är sanningen det första som dör?
De som sprider en del av hatiska saker mot Israel har en agenda, och man bryr sig inte om det är sanning eller inte, huvudsaken är att skapa ett narrativ.
Varför anser du att Isreal inte har rätt till att existera om du anser att Palestina har det? Bägge länderna uppkom på liknande sätt ju.
Jag vill att bägge ska ha fred, att terroristerna ger upp eller lägger ner med sin aktivitet samtidigt som Isreal lägger ner våldet och tonar ner de högerextrema krafter som vuxit i samband med konflikten då det regnat bomber i evigheter på Isreal. Att bägge ska ha det bra och vara trygga. Varför måste man hata den ena och älska den andra, varför kan man bara inte vilja att det blir fred för bägge ländernas civila?
Ni säger att de tog mark, ja de fick ju det lagligt och förstår att det är lite ovanligt (men Isreal ska väl också ha rätt till ett land, judarna har redan varit utsatta extremt mycket förr i tiden som du vet, vart man gett dom land kanske var inte rätt val men det är en annan femma och inget man kan liksom ändra i efterhand, dessutom så har väl Israel varit där tidigast, elr före de andra ju, även om andra bosatte sig där sedan), men det var ödemark där förr, hade Isreal inte byggt upp landet så hade det varit en öken som ingen hade velat ha, i synnerhet inte brytt så mycket om det. Innan var det mycket bättre relationer mellan länderna och en del palestinier jobbade och bodde i Isreal. Extremisterna vill inte att det ska vara fred, så varför är du inte kritisk mot dessa? Dom hindrar ju nödvändig utveckling. Jag vill att länderna ska släppa det förflutna och börja om på nytt, för sina civila skull.
Varför ska jag inte vara engagerad i en konflikt när jag ser orättvisor för bägge länderna? Jag vill ha rättvisa och fred, jag brinner för rättvisa & fred och jag mår inte bra när jag tänker på hur många civila palestinier och israeler dör i detta krig i onödan, jag är ingen psykopat, det dör folk ur min ras(människorasen) så varför ska jag inte säga ifrån? Tänk om samma utveckling börjar i Europa?
Många föräldrar har begravt sina barn, både i Palestina och Isreal på grund av konflikten. Det måste bli ett stopp på våldet, det är det viktigaste, sedan kan man civiliserat utreda krigsbrott och eventuella andra meningsskiljaktigheter.
Överallt blir man bombarderad om denna konfikt, all media, alla sociala medier, även i verkligheten så givetvis är det inte konstigt att man blir engagerad. Eller ska du komma nu och säga att jag är sionistsk agent bara för jag inte köper det vinklade narrativet?