2024-09-01, 01:07
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Jag är chockad! SVT har rapporterat om detta för omväxlingens skull! Hur är det möjligt att SVT rapporterar något negativt om Vänsterpartiet? Jag måste drömma! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/v-politiker-spred-judehat-vagrar-lamna
Citera
2024-09-01, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag är chockad! SVT har rapporterat om detta för omväxlingens skull! Hur är det möjligt att SVT rapporterar något negativt om Vänsterpartiet? Jag måste drömma! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/v-politiker-spred-judehat-vagrar-lamna

Jag tror det finns både en och annan vänsterliberal public service anställd som börjar förstå judehatet som finns i den arabisk-muslimska diasporan. De har dock stora problem hur de ska hantera det. HBTQ- och jämställdshetsutbildningar kommer inte lösa problemet. För att bli av med hatet och överrepresentation i brottslighet och bidragsberoende från arabisk-muslimska diasporan behövs indragna bidrag, återvandring och ett kraftigt förändat tonläge från media, politiker och myndigheter. Det kommer vi inte se på åratal. För vänsterliberaler är en sak helig - "vi hade inte fel".

Men, varför har SVT inte tillfrågat Noshi?
Citera
2024-09-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Jag tror det finns både en och annan vänsterliberal public service anställd som börjar förstå judehatet som finns i den arabisk-muslimska diasporan. De har dock stora problem hur de ska hantera det. HBTQ- och jämställdshetsutbildningar kommer inte lösa problemet. För att bli av med hatet och överrepresentation i brottslighet och bidragsberoende från arabisk-muslimska diasporan behövs indragna bidrag, återvandring och ett kraftigt förändat tonläge från media, politiker och myndigheter. Det kommer vi inte se på åratal. För vänsterliberaler är en sak helig - "vi hade inte fel".

Men, varför har SVT inte tillfrågat Noshi?
Bra & intelligenta människor ska man visst kunna påverka så de kanske börjar se saker ur annan synvinkel.
Vi kan inte deportera folk bara för de gått på propaganda på nätet. Alla har blivit påverkade av propaganda vid något tillfälle på grund av hur mycket alla är på internet och hur enkelt internet används för att hjärntvätta folk, mycket lättare än media då man kan specialanpassa propagandan till den man försöker hjärntvätta, då alla siter sparar info om sina besökare och säljer vidare informationen mer eller mindre.

Låt inte den högljudda minoritet som köpt propagandan fullt ut dig att tro att alla är så lätta att manipulera. Finns folk från mellanöstern som är grovt kritiska mot Hamas och t.ex. anser att det är galet att hbtqmänniskor stödjer dessa. Och inte hatar judar t.ex.

Citat:
Större delen av världens muslimska länder har rejäla problem och demokratiska brister. Stor muslimsk invandring till Sverige har försämrat Sverige. Moderna muslimer är en paradox. Att vara muslim innebär att försvara sin religion som en del av samhället, medan Sverige innan invandringen tog fart blivit ett allt mer sekulärt land. Du tycks vara djupt okunnig om islam. Tragiskt nog låter du din okunskap bygga vad du, dessvärre felaktigt, önskar att islam vore. Mitt råd är att du besöker några muslimska länder och upplever hur pass stark religionen är i samhället där. När du förstått det, kommer du inse att muslimer i Sverige är precis likadana - allt annat än sekulariserade. Islam är en viktig del av samhället, även för de muslimer som lever i Sverige.

Alla muslimer är inte dåliga människor, men muslimsk invandring till Sverige är direkt destruktivt.

Ali Hadrous själv vill, föga överraskande, sitta kvar på sitt uppdrag, och plocka ut pengar av svenska skattebetalare.

Sydsvenskan/HD rapporterade att Ali Hadrous spridit grov antisemitism. I en kommentar sa partisekreteraren Aron Etzler att han blivit ombedd att lämna sina uppdrag ”vilket han också gjort”.

Det verkar som Vänsterpartiet, under stor protest, tvingas utesluta den arabiske medlemmen.

Helt klart är att Vänsterpartiet under många år helt ignorerat muslimers intolerans för andra grupper.

I kommunvalet i Landskrona kryssade 181 personer Ali Abdu Hadrous. Det ligger nära till hands att tro att de flesta kryssen kommer från den arabisk-muslimska diasporan i Malmö, men jag kan förstås ha fel.

Det finns 128 personer i Sverige med det namnet. Sveriges Radios reporter Samar Hadrous är folkbokförd i norra Stockholm, medan vänsterpartisten Ali är folkbokförd i Landskrona.

Samar och Ali tycks inte vara Facebookvänner. Däremot har de gemensamma vänner. Det betyder förstås inte att de är släkt. Att Sveriges Radio anställer arabiska reportrar går förstås att ifrågasätta, men den frågan får nog ses ligga utanför denna tråds diskussionsunderlag.

Det kan vara intressant att veta att av de 128 personer i Sverige som heter Hadrous, är 26 dömda för brott.
Jag säger inte att religioner inte är felfria, alla religioner har sina nackdelar, kristendomen också.
Men hur troende är den generella massan av muslimer i Sverige? Majoriteten typ ber ibland kanske, fastar och har besökt moske vid något tillfälle, de flesta lever som kristna, modernt och sekuläriserat samt följer vetenskapen.
De flesta ser att radikalism är av ondo och inte från Gud.

Att så många människor med samma namn har blivit dömda för brott betyder inte att muslimer är sådana, dessa människor som blivit dömda kommer från en kultur som är annorlunda, dessutom så kan det gälla brott såsom narkotikabrott utav cannabis vilket är ickebrott och borde vara dekriminaliserat. Finns folk som är muslimer men kommer från kulturer där man lever skötsamt och modernt. Skulle du säga att muslimer från balkan är kriminella? De flesta är absolut inte det, jobbar och är skötsamma människor.

Givetvis tycker jag att Sverige varit naivt och tagit in vem som helst och förväntat sig bra resultat, att man bör försöka ta in folk som är mer kompatibla med våra värderingar här men det är inte heller rätt att försöka generalisera å det grövsta.

Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Okey, vi kompromissar. En värld utan islam skulle vara en bättre värld, särskilt om den byttes ut 100% mot fredens religion, buddism.
Där är du ute och cyklar, buddhism (är inspirerad av det så missförstå mig inte) har flera gånger sammankopplats till extremism, våldsamheter, occultism, utnyttjande av andra t.ex.
Du är lurad om du tror att det är bara fred och gulligull som man försöker måla upp det som, även om det ofta är fredligt så är det ju inte alltid så. Inga religioner är felfria.

Folk som följer Jesus budskap, alltså inte kristna religiösa utan folk som tror på Jesus budskap, brukar vara väldigt fredfulla, ärliga och intelligenta människor i min erfarenhet. Jesus budskap handlar om att älska alla människor, även hbtq och muslimer. Kärlek var Jesus budskap, liknar lite buddhism på det fredliga viset, men som sagt även inom den religionen har det uppmärksammats diverse problem med extremism och våldsamheter.

De "kristna" som är hatiska fascister, homofober, rasister, Jesus var kritisk emot sådana enligt bibeln, då han var väldigt kritisk mot att använda religionen i destruktiva syften. I USA försöker man göra det men även sett sken av det i Sverige även om det är väldigt ovanligt och kyrkan är mycket progressiv, fredlig, modern och inkluderande, bara att vissa grupper försöker använda kristendom i sina agendor(ibland högerextrema sådana). Vilket är helt fel och går emot Jesus budskap.

Jag håller dock med om att islam borde genomgå en modernisering likt kristendomen gjort då vissa värderingar är utdaterade, det fattar nog majoriteten. Men folk som är rädda för allt som är nytt hindrar denna utveckling dessvärre. Det betyder dock inte att moderna muslimer inte finns, då det finns många progressiva/moderata muslimer som moderniserats likt kristna. Dessa muslimer är inget hot mot samhället överhuvudtaget och är helt fel att kritisera. Fokusera på den extrema minoritet(radikala våldsbejakande islamister), det är den som är ett hot, även hot mot vanliga fredliga/progressiva muslimer då det är dessa i förlängningen som får utstå för kritik eller eventuell diskriminering, eller hjärntvättas av den extrema minoritet som har en bakåtsträvande agenda.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-09-01 kl. 01:46.
Citera
2024-09-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Bra & intelligenta människor ska man visst kunna påverka så de kanske börjar se saker ur annan synvinkel.
Vi kan inte deportera folk bara för de gått på propaganda på nätet. Alla har blivit påverkade av propaganda vid något tillfälle på grund av hur mycket alla är på internet och hur enkelt internet används för att hjärntvätta folk, mycket lättare än media då man kan specialanpassa propagandan till den man försöker hjärntvätta, då alla siter sparar info om sina besökare och säljer vidare informationen mer eller mindre.

Låt inte den högljudda minoritet som köpt propagandan fullt ut dig att tro att alla är så lätta att manipulera. Finns folk från mellanöstern som är grovt kritiska mot Hamas och t.ex. anser att det är galet att hbtqmänniskor stödjer dessa. Och inte hatar judar t.ex.

Du ignorerade helt det jag skrev. Du saknar förståelse för vad det innebär att förändra demografin i ett samhället. Du vill säkert väl, men din okunskap och avsaknad av erfarenhet om mellanöstern och islam gör att du saknar förståelse för konsekvenserna. Mellanöstern är annorlunda, i både kultur och religion finns ett utbrett judehat. Muslimer i Sverige är ointresserade av att bli påverkade, tvärtom, som grupp påverkar de svenska samhället och tar position, dag för dag, månad för månad och år för år. Istället för att agera propagandamaskin om något du inte förstår, prata med en kristen person från Libanon, eller en besök en iranier som var med innan deras revolution. Lär dig av historien. Eller läs Faw Azzats upplevelser om muslimsk hederskultur. Sjukt absurt att välja att försvara den muslimsk-arabiska diasporan helt utan kunskap. Du vill säkert väl, men följden blir att du agerar budbärare för något du en dag längre fram kommer ångra. Sverige har bedrivit en extrem invandringspolitik under många år, och det har kraftigt förändrat Sverige för gott. Vänsterliberaler har en sak som är helig - "vi hade inte fel".

Låt oss ägna tråden åt Ali Hadrous istället för att gå off-topic.

Vet någon hur länge Ali Hadrou varit del av Vänsterpartiet? Han har varit invald åtminstone sedan 2018, men valmyndigheten tycks ha gallrat bort namn från tidigare val.
Citera
2024-09-01, 01:59
Medlem
Citat:
Du ignorerade helt det jag skrev. Du saknar förståelse för vad det innebär att förändra demografin i ett samhället. Du vill säkert väl, men din okunskap och avsaknad av erfarenhet om mellanöstern och islam gör att du saknar förståelse för konsekvenserna. Mellanöstern är annorlunda, i både kultur och religion finns ett utbrett judehat. Muslimer i Sverige är ointresserade av att bli påverkade, tvärtom, som grupp påverkar de svenska samhället och tar position, dag för dag, månad för månad och år för år. Istället för att agera propagandamaskin om något du inte förstår, prata med en kristen person från Libanon, eller en besök en iranier som var med innan deras revolution. Lär dig av historien. Eller läs Faw Azzats upplevelser om muslimsk hederskultur. Sjukt absurt att välja att försvara den muslimsk-arabiska diasporan helt utan kunskap. Du vill säkert väl, men följden blir att du agerar budbärare för något du en dag längre fram kommer ångra. Sverige har bedrivit en extrem invandringspolitik under många år, och det har kraftigt förändrat Sverige för gott. Vänsterliberaler har en sak som är helig - "vi hade inte fel".

Låt oss ägna tråden åt Ali Hadrous istället för att gå off-topic.

Vet någon hur länge Ali Hadrou varit del av Vänsterpartiet? Han har varit invald åtminstone sedan 2018, men valmyndigheten tycks ha gallrat bort namn från tidigare val.
Men snälla, jag vet mycket väl om mellanöstern och dylikt. Hur muslimer lever där betyder inte att alla kommer leva på samma sätt här. Många har flytt från religös extremism, förtryck och dylikt.

Jag försvarar inte de negativa sakerna som kvinnoförtryck som finns i vissa länderna, eller något annat sådant, mycket väl påläst om religioners mörka sidor just därför jag valt att inte bokstavligen tro på vad som är skrivet i religösa skrifter. Jag försvarar folk som flyttat till Sverige och startat ett nytt liv, många är inte ens religösa, en del har flytt från de problem du talar om. Och tror du att folk kommer skilja på religösa och icke religiösa mellanösternmänniskor? Om man sprider hat så kommer alla invandrare tillslut bli dömda och diskriminerande.

Givetvis förstår jag vad du menar, vissa vill ta med gamla värderingar som är destruktiva såsom i detta fallet, men det är ju långt ifrån en majoritet som gör det.

Jag är inte budbärare för något, jag anser att vi inte ska diskriminera fredliga vanliga människor bara för dessa råkade födas i ett land som var muslimskt. Ditt synsätt är det som radikaliserar muslimer till att bli islamister och skapar motsättningar mellan folket i Sverige och skapar splittringar. De känner sig hatade, även de fredliga moderna kan känna så. De känner orättvisa, vilket det är. Varför ska folk bli behandlade annorlunda baserat på att de råkade ha en annan religion?

Och det är inte alls sant att ingen av dom vill anpassa sig och ta seden dit man kommer, folk som bott här ett tag gör det visst i min erfarenhet. Varför ska dessa inte få en chans? Många bidrar dessutom till samhället.

Öppensinnade och bra människor kommer vara det oberoende om man är kristen, muslim, ateist. Religion bestämmer inte moral och etik. Många människor kommer från intelligenta familjer och fått en bra uppfostran t.ex.
Det är liksom en minoritet som missköter sig.

Tycker du att man ska anse att alla SDare är rasister och hatiska? Det gör inte jag, alla är olika, även om jag röstat annorlunda (är mer progressiv) så har jag lärt känna bra människor som röstat på SD utav diverse anledningar (oro för kriminalitet och negativ utveckling t.ex.)

Har inte sagt att invandringen varit felfri även om jag är emot rasism och dylikt. Givetvis borde man gjort det bättre.

Det jag vill framföra är att vi inte ska generalisera så grovt och diskriminera folk. Sverige är ett land där vi sätter mänskliga rättigheter högt som vår ledstjärna.
Vi kan inte förändra detta bara för en liten minoritet missköter sig.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-09-01 kl. 02:04.
Citera
2024-09-01, 02:13
Medlem
Citat:
Men snälla, jag vet mycket väl om mellanöstern och dylikt. Hur muslimer lever där betyder inte att alla kommer leva på samma sätt här. Många har flytt från religös extremism, förtryck och dylikt.

Jag försvarar inte de negativa sakerna som kvinnoförtryck som finns i vissa länderna, eller något annat sådant, mycket väl påläst om religioners mörka sidor just därför jag valt att inte bokstavligen tro på vad som är skrivet i religösa skrifter. Jag försvarar folk som flyttat till Sverige och startat ett nytt liv, många är inte ens religösa, en del har flytt från de problem du talar om. Och tror du att folk kommer skilja på religösa och icke religiösa mellanösternmänniskor? Om man sprider hat så kommer alla invandrare tillslut bli dömda och diskriminerande.

Givetvis förstår jag vad du menar, vissa vill ta med gamla värderingar som är destruktiva såsom i detta fallet, men det är ju långt ifrån en majoritet som gör det.

Jag är inte budbärare för något, jag anser att vi inte ska diskriminera fredliga vanliga människor bara för dessa råkade födas i ett land som var muslimskt. Ditt synsätt är det som radikaliserar muslimer till att bli islamister och skapar motsättningar mellan folket i Sverige och skapar splittringar. De känner sig hatade, även de fredliga moderna kan känna så. De känner orättvisa, vilket det är. Varför ska folk bli behandlade annorlunda baserat på att de råkade ha en annan religion?

Och det är inte alls sant att ingen av dom vill anpassa sig och ta seden dit man kommer, folk som bott här ett tag gör det visst i min erfarenhet. Varför ska dessa inte få en chans? Många bidrar dessutom till samhället.

Öppensinnade och bra människor kommer vara det oberoende om man är kristen, muslim, ateist. Religion bestämmer inte moral och etik. Många människor kommer från intelligenta familjer och fått en bra uppfostran t.ex.
Det är liksom en minoritet som missköter sig.

Du repeterar samma sak om och om igen. Med ditt resonemang kommer samma utveckling fortsätta, överrepresentation i bidragsberoende och brottslighet och Sverige försämras som land. Du försöker hitta ljusglimtar och hoppas på en förbättring - men du söker förgäves. Om några år kommer du inse att du "varit naiv". I själva verket ignorerade du varningsklockorna, från mig och andra. Oklart varför du pratar om hat. Jag har inte spridit hat. Jag berättar vad du ska förvänta dig. Det skulle förvåna mig ypperligt om du besökt mellanöstern, jag är helt övertygad om att du aldrig varit i Mellanöstern, till skillnad från mig. Vill man ha en muslimsk tro och livsåskådning, finns många muslimska länder att välja på. Du säger att du förstår, men du har inte alls förstått. Du tror Sverige kommer förbättras om man tänker som du - men det som kommer hända är att islam brer ut sig, och det kommer inte gynna Sverige som nation. Jo, du är en sann propagandamaskin, du repeterar floskler, där du försöker hitta ljusglimtar - men du lär inte av historien, du extrapolerar inte vad som hänt sedan Sverige började med en extrem invandringspolitik, och du verkar sakna insikt i statistik kring bidragsberoende och brottslighet. Du ignorerar det jag säger, du har garanterat inte pratat med någon som upplevt förändringen i Libanon eller Iran, inte heller tror jag du lärt dig något av Faw Azzat. Det viktiga för dig är att försöka hävda att du har rätt. Precis som jag skrev. Det viktiga för vänsterliberaler - "vi hade inte fel".

Kanske kan du försöka hålla dig till trådens diskussionsunderlag framöver?

Till och med centerpartiet reagerar på Vänsterpartiets tystnad.
https://www.sydsvenskan.se/2024-08-31/hadrous-v-backar-fran-lofte-att-lamna-sina-uppdrag/

Däremot vill Vänsterpartiet inte ställa upp på en intervju.

– Partiets ledning är helt tyst. Det är helt fucking sjukt, säger Niels Paarup-Petersen (C).
Citera
2024-09-01, 02:14
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
De flesta med muslimsk bakgrund tycker väl så om Israel och judar? Har svårt att tänka mig annat.

Inte bara muslimer, de flesta normalt funtade människor
Citera
2024-09-01, 02:21
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Var ett jävla bölande och tjatande här i tråden om de stackars judarna
Vem fan bryr sig? Ser ni inte hur de behanlar hela den palestinska befolkningen? De hatar ta mig fan alla förutom judar

Vad är detta för en jävla zionistrunkar tråd egentligen? Finns det inga normala flashbackare kvar eller är det så hårt modererat att bara pro-israeliska kommentarer fär vara kvar? Isf är det illa för flashback, ingen ide då att va kvar. Låt judarna dunka varandra på ryggen här i den virtuella världen medan vi alla andra i samhället talar fritt med varandra live good luck
Citera
2024-09-01, 02:25
Medlem
Citat:
Menade inte dig rent generellt, varför tar du detta personligt, känner du dig träffad?

Religion är människans skapelse, alla människor har samma Gud om det finns någon. Jag har varit kristen men numera har en mer modern kristen version om att alla har en och samma Gud, tror på vetenskapen är dock väldigt inspirerad av Jesus budskap(och lite nya testamentet men även tio budorden) även om jag inte bokstavligen tror på vad som är skrivet i bibeln, den är skriven av människan och bör läsas symboliskt. Alla religioner är skrivna av människor, därför det blir så fel när man blir extremist eller radikal, även kristendomen blir destruktiv, därav de flesta kristna har moderniserats och förstår att vi inte kan leva efter Bibeln litterärt (vi kan leva efter de positiva sakerna) då den är skriven på en annan tid, utav människor.

Att inte hata judar och vilja ha fred, vara emot terrorister som skapat ett helvete för palestinierna är inte hatiskt. Den som behöver vara mindre hatisk är folk som svalt hela propagandakittet från TikTok och judehatarna, ni är en stor anledning till varför det dör barn och civila utan att ni fattar det då ni är vilseledda. Att vara trött och arg på lögner/propaganda och förvrängda sanningar som skapar motsättningar mellan folkgrupper och i utvecklingen skapar krig, dödsfall och lidande på bägge hållen är motsatsen till hat, det är kärlek till medmänniskor.

Hade du brytt dig om människor, civila och barn(istället för judehat) så hade du hållit med mig istället för att lita blint på propaganda på nätet som har en hatisk agenda (som även gör palestinier till offer).

Ja, varför ska jag inte kunna vara engagerad i en konflikt när det berör många människor som man vilseleder och civila dör, även barn och kvinnor? Jag är politiskt lagd, men ser så mycket propaganda, dag efter dag att tillslut orkar man inte mer, länge försökte jag att inte blanda i mig i denna diskussionen då de extrema verkar ta till våld istället för att intelligent civiliserat diskutera. Denna propagandan räddar ingen, i synnerhet inga palestinier, tvärtom gör det palestinier till offer då de exploateras av destruktiva hatiska krafter som inte vill ha fred utan använder palestinier för att åsamka Isreal skada. Man har blivit indoktrinerad sedan barnsben att Isreal/judar är onda och bör bekämpas till varje pris, så man tror att man kämpar för godhet när man egentligen är vilseledd. Isreal är inte värre än andra länder, finns bra och dåliga medborgare precis som i alla andra länder. Men att anse att Isreal och Palestina ska ha rätt till att samexistera i fred är inte hatiskt. Sluta ljuga för dig själv och öppna dina ögon. Jag vill dig inget illa(och inte heller folk som har motsatt åsikt till mig i denna debatt), jag vill bara att du inte blir vilseledd till mörkret, för det i förlängningen blir destruktivt, inte minst sagt palestinierna som offras. Det var sådant som ledde till förintelsen. Precis som jag skyddar muslimsk/mellanöstern minoritet från diskriminering så gör jag samma sak med judarna.
Det är liksom inte så att jag stödjer förtryck mot civila palestinier, det är inget Isreal vill tror jag/allt jag läst pekar på det (rent generellt, kan finnas någon enstaka galning som är destruktiv men det finns sådana på bägge sidorna) men den hektiska situationen har lett till att det blivit dåliga relationer mellan länderna, våldet har gjort det otryggt så att oskyldiga civila kommer imellan och även kanske blir förtryckta i och med situationen. Tror du på riktigt att Isreal vill att barn och kvinnor dödas? Varför? I synnerhet folk som inte försöker döda judarna. Isreal har sagt att de bara vill att Hamas och andra grupper lägger ner agendan och våldet mot dom, de vill samexistera i fred, detta kanske ändrades efter attacken då över tusen människor inklusive kvinnor, ungdomar och handikappade dog.

Varför vill du(eller de som köper propagandan) inte att det blir fred mellan länderna? Varför låter dessa sitt judehat påverka deras omdöme så mycket? Varför kan du och andra inte inse att internet användas som ett propagandaorgan och i krig är sanningen det första som dör?
De som sprider en del av hatiska saker mot Israel har en agenda, och man bryr sig inte om det är sanning eller inte, huvudsaken är att skapa ett narrativ.
Varför anser du att Isreal inte har rätt till att existera om du anser att Palestina har det? Bägge länderna uppkom på liknande sätt ju.

Jag vill att bägge ska ha fred, att terroristerna ger upp eller lägger ner med sin aktivitet samtidigt som Isreal lägger ner våldet och tonar ner de högerextrema krafter som vuxit i samband med konflikten då det regnat bomber i evigheter på Isreal. Att bägge ska ha det bra och vara trygga. Varför måste man hata den ena och älska den andra, varför kan man bara inte vilja att det blir fred för bägge ländernas civila?

Ni säger att de tog mark, ja de fick ju det lagligt och förstår att det är lite ovanligt (men Isreal ska väl också ha rätt till ett land, judarna har redan varit utsatta extremt mycket förr i tiden som du vet, vart man gett dom land kanske var inte rätt val men det är en annan femma och inget man kan liksom ändra i efterhand, dessutom så har väl Israel varit där tidigast, elr före de andra ju, även om andra bosatte sig där sedan), men det var ödemark där förr, hade Isreal inte byggt upp landet så hade det varit en öken som ingen hade velat ha, i synnerhet inte brytt så mycket om det. Innan var det mycket bättre relationer mellan länderna och en del palestinier jobbade och bodde i Isreal. Extremisterna vill inte att det ska vara fred, så varför är du inte kritisk mot dessa? Dom hindrar ju nödvändig utveckling. Jag vill att länderna ska släppa det förflutna och börja om på nytt, för sina civila skull.

Varför ska jag inte vara engagerad i en konflikt när jag ser orättvisor för bägge länderna? Jag vill ha rättvisa och fred, jag brinner för rättvisa & fred och jag mår inte bra när jag tänker på hur många civila palestinier och israeler dör i detta krig i onödan, jag är ingen psykopat, det dör folk ur min ras(människorasen) så varför ska jag inte säga ifrån? Tänk om samma utveckling börjar i Europa?
Många föräldrar har begravt sina barn, både i Palestina och Isreal på grund av konflikten. Det måste bli ett stopp på våldet, det är det viktigaste, sedan kan man civiliserat utreda krigsbrott och eventuella andra meningsskiljaktigheter.

Överallt blir man bombarderad om denna konfikt, all media, alla sociala medier, även i verkligheten så givetvis är det inte konstigt att man blir engagerad. Eller ska du komma nu och säga att jag är sionistsk agent bara för jag inte köper det vinklade narrativet?

I ditt tidigare inlägg skriver du att jag är efterbliven, puckad, oärlig, en Hamas agent, hatare. Det uppfattade jag som hatiskt och riktat mot mig. Men skönt att höra att det verkar ha varit en språklig missuppfattning. Lätt hänt när man inte har samma modersmål.

Kanske är det språkbarriären som spökar igen då du uppfattat att jag sagt att jag inte bryr mig om människor eller är emot fred. Jag önskar också att länderna kunde släppa det förflutna och börja om på nytt. Släppa 7:e oktober, utlysa vapenvila, släppa all gisslan och de som är fängslade utan rättegång. Lämna all illegal ockuperad mark och jobba för en tvåstatslösning. Samexistera som man gjort tidigare, utan att någon grupp tycker de har mer rätt än någon annan baserat på religion.

För precis som du säger är religion skapad av människan. Bibeln är skriven av människor och ska läsas symboliskt. Att hävda rätt till land med hänvisning till att den enligt bibeln är en gåva från Gud och att Gud valt ut någon till att få denna gåva på någon annans bekostnad, hör inte hemma i ett modernt, utvecklat samhälle. Tron att vissa människor är mer värda än andra är det som ledde till förintelsen. Om du som du säger är vänster, vet du att religion och etnicitet är sekundärt inom den ideologin. Olikheter beror på klasstillhöriget. För nazister beror olikheter på rastillhörighet. Att vara nazist handlar inte om judehat. Det handlar om att rättigheter är beroende av ras/etnicitet. En åsikt som den israeliska extremhögern också står bakom.

Jag hatar inte judar. Jag tror inte de drivs av ett begär att döda barn. Tvärtom har de människor jag hyser mest beundran och respekt för, judisk bakgrund. Du får vara hur engagerad du vill i politiska frågor. Blev bara förvånad över hur din argumentation gick från att vara obrydd till personangrepp. Men du avslutade iaf fint med hopp om kärlek och fred.
Senast redigerad av Stehauf 2024-09-01 kl. 03:14.
Citera
2024-09-01, 08:51
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det var inte speciellt konkret. Om han sitter med i någon styrelse eller så är det förmodligen inte arvoderat. Man brukar inte få arvode för att sitta i föreningsstyrelser.

Föreningsstyrelse? Idioten sitter bl a i kommunfullmäktige i Landskrona, dessutom sitter han i lokala partistyrelsen. Arvoderade uppdrag allihop. Kommunen ger både årsarvode, ersättning per möte och ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Han vägrar lämna uppdragen trots direkt uppmaning och kommer alltså att fortsätta casha in.
Här kan du läsa mer om hur mycket Landskrona betalar sina kommunpolitiker. Även de tokiga som partiet sparkat ut: https://cms.landskrona.se/wp-content/uploads/2022/08/arvodesbestammelser-for-fortroendevalda-2023.pdf
Citera
2024-09-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoDenGalne
Inte bara muslimer, de flesta normalt funtade människor
Med andra ord kallar du muslimer normalt funtade människor.
Citera
2024-09-01, 09:50
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Föreningsstyrelse? Idioten sitter bl a i kommunfullmäktige i Landskrona, dessutom sitter han i lokala partistyrelsen. Arvoderade uppdrag allihop. Kommunen ger både årsarvode, ersättning per möte och ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Han vägrar lämna uppdragen trots direkt uppmaning och kommer alltså att fortsätta casha in.
Här kan du läsa mer om hur mycket Landskrona betalar sina kommunpolitiker. Även de tokiga som partiet sparkat ut: https://cms.landskrona.se/wp-content/uploads/2022/08/arvodesbestammelser-for-fortroendevalda-2023.pdf

De kommunala förtroendeuppdragen har han med väljarnas mandat, partiet rår inte över dem.

Hur vet du att lokal föreningsstyrelse inom V är ett arvoderat uppdrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in