2024-08-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Alltså vi pratar om en avgång i timmen i vardera riktning som SJ kör idag. Med dagens episkt långa vändtider i Uppsala krävs det ett minimum av hela TVÅ tågsätt att köra den trafiken. Men i högtrafik krävs antagligen det dubbla. Jag tror det absolut finns möjligheter att effektivisera fordonsutnyttjandet. Personalen? Har SJ jobb åt alla när dom lägger ner trafiken alltså?
Varför ska de ha jobb till dem? Ett antal regioner går ihop för att mha skattesubventioner konkurrera ut SJ. De får väl sparka dem och be dem söka jobb hos Mälartåg.
Citera
2024-08-30, 18:04
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Samhällskollaps. Finns inga andra rimliga förklaringar.

Väldigt höga skatter och avgifter, en stark industri, men ändå ett välfärdssamhälle vars stat inte ens klarar att ha en fungerande tågtrafik. Sträckan används av väldigt många så den borde prioriteras.

Nu har vi alltså kommit till en brytpunkt där bidragen och invandringen kostar så mycket att t.o.m. självklarheter som kommunikationer nedprioriteras.

Hur mycket ska svenskarna orka ta?

Det finns inte pengar till nånting i det här landet längre. Utom en sak då. Den ”saken” finns det alltid pengar till.
Citera
2024-08-30, 18:10
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Kan tänkas att jag minns fel, men är ganska säker på att spåren söderifrån kom till just pga önskemål från SJ. De ville ha "prioriterade" spår för tågen Uppsala-Stockholm.

Spåren norrifrån med stoppbackar var (så vitt jag minns det) enbart till för tillfällig parkering.
Det finns väl ingen perrong vid de spåren?

Minnet sviker ibland. Har inte åkt tåg via Uppsala på ett tag.

Jo, nu minns jag.
Det är ju vid spåren norrifrån Upptåget (tierp-gävle) stannar !!

Stoppbocksspåren norrut används för "Upptåger", som heter Mälartåg numera.
Citera
2024-08-30, 18:15
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Just av denna anledning har jag alltid undrat varför SJ envisas med att köra RC-tåg och inte använda 2 eller 3 set av X40, som var inköpta för denna typ av sträcka. Men detta måste väl SJ redan ha räknat på.

Varföf skulle X40 vara billigare än Rc och vagnar?
Det är intd säkert, Rc6 är rullar nu efter sin sista revision och det är nog rätt billigt att ha dem i trafiken några år till och sedan skrota dem och 80-talsvagnarna.
Citera
2024-08-30, 18:19
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det stod i media på den tiden att Stockholm-Uppsala var SJ:s mest lönsamma sträcka. Om det stämmer vet jag inte. Det kan ha varit en journalist som tolkade intäkter som lönsamhet. Jag vet inte.

Ja historiskt sett så var det Malmbanan som var SJs kassako.

Det är som sagt dyrt att tursätta den dimrnsionerande högtrafiken på Uppsalapendeln, helt enkelt att på marginalen äga lok och vagnar som bara har god intjäning två avgångar per dygn M-F.

Jömför med hur det skulle gå om man hade en taxibil som bara rullade de tre timmar varje dygn det var som högst efterfrågan på taxibilar, det går man back på.
Citera
2024-08-30, 18:20
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
All lokal buss- och tåg-trafik via månadskort subventioneras i snitt med 50% via landstingsskatten dvs "går med förlust". Våra valda politiker har bestämt att det ska vara så. Det finns argument för och emot, men i princip tycker jag det är ett fint samhälle som har en bra fungerande buss och tåg. USA är t.ex motsatsen där en av världens största städer NY har en av världens sämsta tunnelbanor. Som är svindyr att åka med.

Sverige är ett glest befolkat land med extremt fina allmänna kommunikationer. Det är klart att det kostar. Dock oroande att priset för detta verkar stiga snabbare än inflationen och det kan sluta illa.

Håller med dig till 100%.
Citera
2024-08-30, 19:37
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast vad menar du med tågsätt?
Det är tio vagnar i avgångarna SJ kör i rusningen, der behövs två ER1 enheter för atr ersätta ett av dagens SJ tågsätt i Rusningen.

SJ:s Uppsalapendlar snurrar i tvåtimmsrsomlopp och går de i 30-minuterstrafik i rusningen så måste du skaka fram 8 styvken fyrvagnars ER1 och koppla ihop till fyra tågsätt.

SJ kör med 200 meter långa loktåg ja. I sittplatser vet jag ej men i meter så motsvarar det 2st ER1 i mult. SJ-tågen är endast fyllda i peak-tid, övrig tid är dessa ganska glesa. För att köra SJs tåg, alltså för att fysiskt köra dom, oavsett tåglängd krävs det två fordon. Jag tror att en ER1 står sig bra hela trafikdygnet förutom just de absoluta peak-tågen där man lär ha 200 meter långa tåg. Så utan att effektivisera nånting och låta tågen stå still en massa tid så går det åt två stycken ER1 i grunden med två till peak tid. Hur du får fram åtta förstår jag inte alls. SJ kör timmestrafik, inte halvtimmes.
Citera
2024-08-30, 19:38
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför ska de ha jobb till dem? Ett antal regioner går ihop för att mha skattesubventioner konkurrera ut SJ. De får väl sparka dem och be dem söka jobb hos Mälartåg.

Det var exakt det jag menade.
Citera
2024-08-30, 19:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
SJ kör med 200 meter långa loktåg ja. I sittplatser vet jag ej men i meter så motsvarar det 2st ER1 i mult. SJ-tågen är endast fyllda i peak-tid, övrig tid är dessa ganska glesa. För att köra SJs tåg, alltså för att fysiskt köra dom, oavsett tåglängd krävs det två fordon. Jag tror att en ER1 står sig bra hela trafikdygnet förutom just de absoluta peak-tågen där man lär ha 200 meter långa tåg. Så utan att effektivisera nånting och låta tågen stå still en massa tid så går det åt två stycken ER1 i grunden med två till peak tid. Hur du får fram åtta förstår jag inte alls. SJ kör timmestrafik, inte halvtimmes.

Nej SJ kör med 295 meter långa tåg i peaktid, det har även hänt att det varit 11 vagnar / 320 meter.
Sedan är ju hela denna fråga egentligen centrerad till hur de pendlare som åker med SJs uppsalapendlar ska få plats i peaktid på Mälabs tåg eftersom Mälab knappast kan få fram den kapaciteten på flera år.

Hur glest det är i tågen utanför peaktid är underordnat i denna fråga.

En fyrvagnars ER1 har i princip lika många sittplatser som en 10-vagnars / 295 meters SJ uppsalapendel.

Tror du också att det slutar med att Mälab betalar SJ för att köra SJs uposalapendlar åt Mälab några år till tills Mälab har fler fordon att sätta in?
Citera
2024-08-30, 21:04
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej SJ kör med 295 meter långa tåg i peaktid, det har även hänt att det varit 11 vagnar / 320 meter.
Sedan är ju hela denna fråga egentligen centrerad till hur de pendlare som åker med SJs uppsalapendlar ska få plats i peaktid på Mälabs tåg eftersom Mälab knappast kan få fram den kapaciteten på flera år.

Hur glest det är i tågen utanför peaktid är underordnat i denna fråga.

En fyrvagnars ER1 har i princip lika många sittplatser som en 10-vagnars / 295 meters SJ uppsalapendel.

Tror du också att det slutar med att Mälab betalar SJ för att köra SJs uposalapendlar åt Mälab några år till tills Mälab har fler fordon att sätta in?

Tror aldrig jag sett Uppsalapendeln så lång sedan Mälartåg började köra men jag kan så klart ha fel. Däremot har du nog räknat fel på antalet sittplatser lite...

SJs B10 vagn: 85 sittande
ER1 (4 vagnar, en enhet): 357 sittande.

Först är väl frågan vad som ens är möjligt gällande tåglägen då T25 i princip redan är spikad och jag förutsätter att SJ sökt tåglägen för Uppsalapendeln och således kommer "äga" dom, vilket gör att ingen annan kan ta dom trots att dom inte ämnar köras.
Citera
2024-08-30, 21:22
Medlem
Mikaelias avatar
Järnvägen är åt helvete och det enda rimliga är att förstatliga skiten. Trafikverket löser inte sin uppgift och tågbolagen väntar på nästa upphandling för att leverera det lägsta priset för att köra tåg på en eftersatt järnväg.
Citera
2024-08-31, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tror aldrig jag sett Uppsalapendeln så lång sedan Mälartåg började köra men jag kan så klart ha fel. Däremot har du nog räknat fel på antalet sittplatser lite...

SJs B10 vagn: 85 sittande
ER1 (4 vagnar, en enhet): 357 sittande.

Först är väl frågan vad som ens är möjligt gällande tåglägen då T25 i princip redan är spikad och jag förutsätter att SJ sökt tåglägen för Uppsalapendeln och således kommer "äga" dom, vilket gör att ingen annan kan ta dom trots att dom inte ämnar köras.

Du kan se SJs tiovagnars uppsalapendel på Måndag igen om du vill. Det är standardutsättningen sedan 20 år minst M-F i högtrafik.

Det har normalt tio vagnar och en typisk sammansättning som i tåg 846 i fredags är Rc6-A7-BF7-B10-B10-BF8-B10-B10-B10-B7C-A7-Rc6 vilket get 742 sittplatser (767 om man räknar in extrastolarna som motsvarar fällsitsarna i ER1).

En multad ER1 har 666 sittplatser (714 om man räknar in fällsitsarna).

Så vi kan konstatera att kapaciteten i vart fall inte blir högre i maxtimmen om man ersätter SJs lokdragna tiovagnars uppsalapendel med multade ER1.

Och jag hade inte räknat fel, jag skrev fel, menade en åttavagnars ER1 jämfört med ett tiovagnars loktåg.
Senast redigerad av Ringhals3 2024-08-31 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in