Citat:
Ursprungligen postat av
karlgunnar
Tror aldrig jag sett Uppsalapendeln så lång sedan Mälartåg började köra men jag kan så klart ha fel. Däremot har du nog räknat fel på antalet sittplatser lite...
SJs B10 vagn: 85 sittande
ER1 (4 vagnar, en enhet): 357 sittande.
Först är väl frågan vad som ens är möjligt gällande tåglägen då T25 i princip redan är spikad och jag förutsätter att SJ sökt tåglägen för Uppsalapendeln och således kommer "äga" dom, vilket gör att ingen annan kan ta dom trots att dom inte ämnar köras.
Du kan se SJs tiovagnars uppsalapendel på Måndag igen om du vill. Det är standardutsättningen sedan 20 år minst M-F i högtrafik.
Det har normalt tio vagnar och en typisk sammansättning som i tåg 846 i fredags är Rc6-A7-BF7-B10-B10-BF8-B10-B10-B10-B7C-A7-Rc6 vilket get 742 sittplatser (767 om man räknar in extrastolarna som motsvarar fällsitsarna i ER1).
En multad ER1 har 666 sittplatser (714 om man räknar in fällsitsarna).
Så vi kan konstatera att kapaciteten i vart fall inte blir högre i maxtimmen om man ersätter SJs lokdragna tiovagnars uppsalapendel med multade ER1.
Och jag hade inte räknat fel, jag skrev fel, menade en åttavagnars ER1 jämfört med ett tiovagnars loktåg.