2024-08-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Tror den är nedlagd för att hunden är borta. Film i all ära men dom måste ju ha en kropp att undersöka.

Jag tänkte samma, att LS lagt ner anmälan pga försvunnen hund och sedan också polisen. Men är inte särskilt insatt i hur sådant fungerar.
Citera
2024-08-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, man tycker ju det men i och med att ingen hund finns att titta på tror jag inte LS kommer göra något mer för Essie. Vad man kan hoppas på är att polisen tar tag i misshandeln och att LS tar tag i anmälningarna på katten. Vi betalar skatt för att ge alla djur det skydd de har rätt till enligt lag men det fungerar inte.

Vad gäller familjens ansvar håller jag helt med dig. Föräldraansvar i juridisk mening har de inte längre, men pappa P är ju förvaltare och ägare till Essie, mamma C föreståndare för det LSS boende man gjort om sitt hus till.

P hävdar att inga avvikelserapporter finns angående att Essie farit illa, men det är ju inte konstigt alls eftersom det är mamma C som sköter inrapporteringen.

Håller med dig om att vad A gjort mot Essie är sadistiskt. Det är inte bara fråga om utbrott utan utstuderade handlingar som att hålla för nosen så Essie inte kunde få luft, låsa in sig med henne på toa för att kunna göra sånt hon vet att hon inte får osv.

Hur det kan komma sig att A blivit sådan har vi väl inte kommit fram till? Familjen ändrar hennes diagnoser beroende på vad de vill uppnå, det har vi sett i dokumenten, de offentliga handlingarna som finns i trådstarten.

Varifrån våldsbenägenheten kommer kan man fundera över. Om det är fel på hennes IQ och empati eller om det är inlärt. "Gör som jag vill, annars slåss jag och det är ditt eget fel" verkar vara föräldrarnas resonemang lika väl som As eget.
Vad gäller LS så är det rimligen avslutat ärende. Vad skall de göra då det ej finns något att kontrollera/ bedömma.
Citera
2024-08-29, 13:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Vad gäller LS så är det rimligen avslutat ärende. Vad skall de göra då det ej finns något att kontrollera/ bedömma.

I nuläget är det katten Snövit som gäller. Det får de förbanne mig ta tag i med 4 anmälningar.

Men nog tycker jag att de borde kunna titta på vittnesmål, filmbevis och gå igenom de offentliga handlingarna som framkommit. Det ska ju inte gå att slingra sig undan genom att låta djur försvinna. Vet inte hur vanligt det är, kanske händer stup i ett. Borde till en lagändring i så fall.

Polisen borde kunna utreda med det material som finns, inklusive fifflet med övervakningsfilmen och annat trixande.

Borde tycker jag, men det är ju en åsikt. Eftersom det gäller en funktionshindrad person är det en het potatis dessutom, så det blir inget av.

Kan bara hoppas att det väckt opinion och att det kan leda till något gott ändå. Ingen ska behöva känna att tystnadsplikten går före att anmäla djur som far illa hos brukare.
Citera
2024-08-29, 13:11
Medlem
Citat:
I nuläget är det katten Snövit som gäller. Det får de förbanne mig ta tag i med 4 anmälningar.

Men nog tycker jag att de borde kunna titta på vittnesmål, filmbevis och gå igenom de offentliga handlingarna som framkommit. Det ska ju inte gå att slingra sig undan genom att låta djur försvinna. Vet inte hur vanligt det är, kanske händer stup i ett. Borde till en lagändring i så fall.

Polisen borde kunna utreda med det material som finns, inklusive fifflet med övervakningsfilmen och annat trixande.

Borde tycker jag, men det är ju en åsikt. Eftersom det gäller en funktionshindrad person är det en het potatis dessutom, så det blir inget av.

Kan bara hoppas att det väckt opinion och att det kan leda till något gott ändå. Ingen ska behöva känna att tystnadsplikten går före att anmäla djur som far illa hos brukare.
Om det är anmält till försäkringsbolaget får vi hoppas på att dom gör något. och Enköpings posten skriver något graverande.
Citera
2024-08-29, 13:26
Medlem
Citat:

LS sänder över material till Polisen,LS är ingen myndighet med befogenheter som berör vidare utredning
Citera
2024-08-29, 16:40
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ja, det vet jag men det var inte vad jag frågade.

Uttalandet var ju väldigt allmänt hållet, inte vad som står.

Så jag undrade om du sett anmälan?
Nja en liten del av det som står då...ex stöld , misstanke gällande gärningsman/män inklusive motiv.
Citera
2024-08-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Nja en liten del av det som står då...ex stöld , misstanke gällande gärningsman/män inklusive motiv.
Motivet tycks vara givet om jag får tro och tycka det jag anser.
Citera
2024-08-31, 13:24
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Tycker du att hon ska ha en ny hund?

A ska inte ha något levande djur alls. Det finns välgjorda konstgjorda gulleduttdjur som skulle kunna fylla en bättre funktion som slagpåsar. Det går att installera olika ljud i dem, kanske rädda skrik skulle kunna få A att bli nöjd?
Tyvärr lär A få en ny hund om man inte kan bevisa att hennes vedervärdiga behandling av Essie är med sanningen överensstämmande.

Lagen borde säga tvärtom eftersom det gäller ett levande offer, det ska kunna bevisas att A inte har behandlat Essie illa vid något enda tillfälle!. Jag tror på de arma stackare som säger sig ha bevittnat As(ets) avancerade djurplågeri.
Senast redigerad av Svidmyra 2024-08-31 kl. 13:26.
Citera
2024-08-31, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Personen i fråga här får väl skriva vad hen nu vill och känner..
Det är inte naivt , vaknade på fel sida?

Hon är inte stendöd, det enda denna tråd går till historien med är alla inlägg där man död förklarar en hund baserat på egna negativa åsikter gällande familjen.
Skulle tråden handla om hunden,vore den betydligt mindre troligen
Citera
2024-08-31, 13:52
Medlem
Är det någon som ha prenumeration på EP som kan lägga in del 3?
Min gratisvecka har gått ut ;-(
Citera
2024-08-31, 14:05
Medlem
G.Silverbanes avatar
Någon som åkt hem och konfronterat gubbjäveln?
Citera
2024-08-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
A ska inte ha något levande djur alls. Det finns välgjorda konstgjorda gulleduttdjur som skulle kunna fylla en bättre funktion som slagpåsar. Det går att installera olika ljud i dem, kanske rädda skrik skulle kunna få A att bli nöjd?
Tyvärr lär A få en ny hund om man inte kan bevisa att hennes vedervärdiga behandling av Essie är med sanningen överensstämmande.

Lagen borde säga tvärtom eftersom det gäller ett levande offer, det ska kunna bevisas att A inte har behandlat Essie illa vid något enda tillfälle!. Jag tror på de arma stackare som säger sig ha bevittnat As(ets) avancerade djurplågeri.
Får hon en "ny" hund så får de finns den på blocket eller liknande..
Någon utbildad lär hon inte få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in